Vem har barfota häst? (alternativ kanske lim skor)

Jag har en häst helt barfota, en halvskodd och en helskodd.

Känner tyvärr inte igen att den barfota går speciellt bra på is, den som klarar isen bäst hos oss är den helskodda med brodd runt om. Båda de andra halkar/tappar greppet tyvärr om de skulle hamna på is (och som dagsläget är har det bitvis varit en del is i hagen här).

Använder inte boots men å andra sidan tränas inte de oskodda så mycket heller. Kommer den oskodda upp i mer träning köper jag nog hellre boots än skor :)
Verkas hästarna annorlunda? Har du samma hovslagare till alla? Erfarenheter där?
 
Verkas hästarna annorlunda? Har du samma hovslagare till alla? Erfarenheter där?
Jag har samma hovslagare till alla, ja.
Hon är väldigt kunnig och påläst inom det mesta, har jobbat på klinik kopplat till ett stort djursjukhus bland annat, och mycket med tävlingshästar. Rekommenderar en del kunder barfota om hon tror det gynnar hästen.

Alla hovar verkas i balans. Jag vet att vi pratar en del om överrullningen på de som är barfota.. i övrigt får jag nog fråga nästa gång :)
Hon är mycket nöjd över att jag håller efter dock, och det är nog egentligen ett krav för att hålla de som är barfota riktigt bra.
 
Jag väcker liv i den här tråden igen. Jag ska ju, som jag nämnt tidigare i tråden, ta av skorna på min häst under våren då det kommer ett föl i sommar. Den övergången vill jag förstås ska bli så smidig som möjligt för min häst.

Några som skrivit här säger att det är skillnad på barfotaverkning och verkning för skoning. Kan ni förklara vad skillnaden är? Vanlig skoning fokuserar ju mycket på överrullning och att man ska ha en "rak axel" både framifrån och från sidan. Ballarna ska vara på samma höjd. Sedan finns alltid avvikelser, som dåliga hovslagare som låter tån bli lång och trakten understucken. Eller mode som jag läste i en artikel i Ridsport häromåret att dressyrhästar på kontinten hålls med "höga" hovar för att få en spektakulär frambensrörelse. Men det normala fokuset är ju överrullning, vinklar och ballar.

Vad är skillnaden om hästen ska gå utan skor? Och varför är det skillnad? Kan någon kunnig förklara?
Som jag upplever det verkar man barfotahovar med mer rundade hovväggar eller rundar ytterkanten mer, istället för att ha en flat kant där en sko ska ligga an. Detta för att kanten inte ska flisas när hästen går på stenar mm utan bli stark o hård, är kanten rak istället för rundad flisar den lättare. Hoven skålas naturligt ut mer undertill o ger mer rum för strålen, man vill att en större del av hoven ska nå marken för stötdämpning istället för hovväggen. Då blir strålen stor och flexande. Min barfota hovis tar även mindre i sulan än mina vanliga hovisar tagit, för att inte min häst ska bli öm på stenar mm (hon har en fin sula dessutom, dock tog mina vanliga hovisar alltid i sulan).
 
Hur hittar man barfotaverkare?
Har googlat lite men hittar ingen i närheten
Jag skrev ett inlägg på fb i lokal hästgrupp o förhröde mig om någon kände till en bra barfotaverkare och fick tips genom kontakter på en erkänt duktig. Pröva det kanske, eller kolla på denna sidan om någon finns nära dig under elever/mentorer:
https://sanhcp.se/utbildning1/elever-6283765
Finns även en jättebra grupp på fb som heter Barfotahov där flera verkare annonserar och sprider kunskap, hett tips!
 
Hur hittar man barfotaverkare?
Har googlat lite men hittar ingen i närheten

Om du vill ha någon med "barfotautbildning" eller vad man ska säga hade jag i första hand kollat efter AEP än SANHCP (hoppas bokstäverna kommer i rätt ordning på det senare nu 😅). Jag hade önskat jag bodde närmre några av de äldre som finns mer uppåt i landet än Skåne.
 
Har hittat en verkare, men som inte är med på SANHCP's sida. Vet inte om jag får länka? Personen verkar väldigt kunnig och bra info på FB, denna håller även i egna kurser och lär ut saker. Har bra recensioner på FB etc, men jag har inte kontaktar inom barfota på denna sidan av landet.
 
Har hittat en verkare, men som inte är med på SANHCP's sida. Vet inte om jag får länka? Personen verkar väldigt kunnig och bra info på FB, denna håller även i egna kurser och lär ut saker. Har bra recensioner på FB etc, men jag har inte kontaktar inom barfota på denna sidan av landet.

Vi får aldrig länka här, man får skicka/fråga på PM isf :)
 
Hur hittar man barfotaverkare?
Har googlat lite men hittar ingen i närheten
Det kan vara svårt att få tag i någon bra. Det finns både seriösa och mindre seriösa så gör en grundlig bakgrunds koll. Är det någon som kan komma med kort varsel är det ett varningstecken för mig. Min hovvårdare tar inte emot ny kunder och har inte gjort det på flera år och det finns ju en anledning varför hennes kunder stannar och är nöjda, tänker jag.
 
Har hittat en verkare, men som inte är med på SANHCP's sida. Vet inte om jag får länka? Personen verkar väldigt kunnig och bra info på FB, denna håller även i egna kurser och lär ut saker. Har bra recensioner på FB etc, men jag har inte kontaktar inom barfota på denna sidan av landet.
Uppger personen själv ha gått SANHCP? Eller gått någon annan utbildning? I det första fallet kan du ju kolla med utbildarna själva om personen faktiskt har gått, annars undersök noga vad det är för någon. Ett tips är att kolla i hästvärldens blacklist eller Oseriösa hovslagare om personen är nämnd på något vis eller är med i gruppen. O som sagt, gruppen "Barfotahov" är superbra för o hitta bra folk! :) :)
 
Hur hittar man barfotaverkare?
Har googlat lite men hittar ingen i närheten
I vilken del av Sverige söker du? Min förra barfotaverkare hade ett väldigt stort område han kunde tänka sig att åka till, tiotals mil bort eftersom han hade flera kunder i samma område, eller längs med vägen. Han hade tält med sig när han inte var i sitt närområde eller hade många kunder på samma ställe under flera dagar. Är man några stycken som delar på milen så blir det inte speciellt dyrt 🤷‍♀️
Jag vet att många barfotaverkare kör på liknande upplägg så kan vara värt att spana in någon som inte är i direkta närheten och kolla om de är i ditt område någonting 😊
 
Uppger personen själv ha gått SANHCP? Eller gått någon annan utbildning? I det första fallet kan du ju kolla med utbildarna själva om personen faktiskt har gått, annars undersök noga vad det är för någon. Ett tips är att kolla i hästvärldens blacklist eller Oseriösa hovslagare om personen är nämnd på något vis eller är med i gruppen. O som sagt, gruppen "Barfotahov" är superbra för o hitta bra folk! :) :)
tack! :) personen uppger det själv. Skall gå med i barfotahov direkt :)
 
I vilken del av Sverige söker du? Min förra barfotaverkare hade ett väldigt stort område han kunde tänka sig att åka till, tiotals mil bort eftersom han hade flera kunder i samma område, eller längs med vägen. Han hade tält med sig när han inte var i sitt närområde eller hade många kunder på samma ställe under flera dagar. Är man några stycken som delar på milen så blir det inte speciellt dyrt 🤷‍♀️
Jag vet att många barfotaverkare kör på liknande upplägg så kan vara värt att spana in någon som inte är i direkta närheten och kolla om de är i ditt område någonting 😊

Småland, du får gärna pma mig :)
 
Har några av er testat apex trim method? Fick tips av en kompis som är otroligt kunnig, tycker överlag hovarna ser fina ut med den metoden. finns en "vanlig" barfota verkare i mitt område som har mycket kunder, men verkar verka så dom blir låga i trakterna, vilket verkar vara väldigt vanligt? Jag har inte alls koll på barfota verkning, men när jag jämförde bilderna kunna även jag se skillnaden.
 
Har några av er testat apex trim method? Fick tips av en kompis som är otroligt kunnig, tycker överlag hovarna ser fina ut med den metoden. finns en "vanlig" barfota verkare i mitt område som har mycket kunder, men verkar verka så dom blir låga i trakterna, vilket verkar vara väldigt vanligt? Jag har inte alls koll på barfota verkning, men när jag jämförde bilderna kunna även jag se skillnaden.

Jag gillar inte heller för låga trakter och har ibland fått känslan att sanhcp ofta är det?
 
Såg denna bilden. Det är från apex metoden.
FB_IMG_1643736832871.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: Miingla
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 218
Senast: Lobelia
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 634
Senast: muslidag
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp