Bukefalos 28 år!

Vem tror ni blir nya ICA-Stig?

Vad jag inte riktigt förstår med Ica-reklamerna är att det är helt okej att framställa Stig som en gammaldags gubbe med lite ålderdomlig syn på saker och icke benägen att ändra sig. Lite stereotypiskt för en boomer. Men hade Cindy varit blond och spelat en ”dum blondin” så hade det varit ramaskri. Vissa stereotyper är helt okej, medan andra är förbjudet.
 
ICA kan inte välja en kvinna eftersom dem letare efter en skådespelare som ska ersätta ICA-Stig och inget annat.
Tex som när dem behövde en ny skådespelare att spela rollen Dumbledore i Harry Potter, då behövde dem en man, det hade ju blivit konstigt om dem anställt en kvinna för att ta över rollen som Dumbledore eller hur?
Det är exakt samma nu, rollen ICA-Stig är samma roll som innan och därför behöver man en manlig skådespelare.

Vi vänder på det, varför tycket folk det är så hemskt att chefen i en ICA-reklam är en man? vad är så ojämnställt med det? är det inte jämställt att både män och kvinnor kan vara chefer?

Alltså personligen säger jag att Ica får väl för all del göra som de vill. Jag bryr mig inte ett dugg om Ica-Stig specifikt och jag undrar ju hur många som egentligen gör det. Det jag reagerar på är den här debatten som har väckts, så som har jag sett den på vissa håll. Folk går bananas som om både fredagstacosen och mer därtill stod på spel, för att i det här fallet en manlig chef - vars ansikte SKA bytas ut och det inte för första gången - i en reklamfilm potentiellt skulle kunna bytas ut mot inte vilken man som helst - utan en kvinna. Vart är världen på väg!

Jag tvivlar liksom något på att det helt avgörande här är att det handlar om en specifik karaktär; jag har svårt att tänka mig att tongångarna hade varit särskilt annorlunda om så karaktären Stig hade valt att kasta in handduken i samband med att nuvarande skådespelare hoppar av, och ersatts av en kvinnlig karaktär istället. Det hade oavsett bara varit ett spel för PK-galleriet, och det är just sådana tongångar jag tycker är både beklämmande och är rakt igenom kräkless på.
 
nu har inte jag sett reklam på några år men är det verkligen uttalat att dom ska byta ut skådespelaren? Och inte som förra gången när dom bytte ”handlare” i affären fast han hade samma namn.
 
nu har inte jag sett reklam på några år men är det verkligen uttalat att dom ska byta ut skådespelaren? Och inte som förra gången när dom bytte ”handlare” i affären fast han hade samma namn.
Även förra gången var det bara byte av skådespelaren, ”kollegorna” låtsades aldrig om att det var en ny person som var Stig, så ingen handlare byttes ut :)
 
Alltså personligen säger jag att Ica får väl för all del göra som de vill. Jag bryr mig inte ett dugg om Ica-Stig specifikt och jag undrar ju hur många som egentligen gör det. Det jag reagerar på är den här debatten som har väckts, så som har jag sett den på vissa håll. Folk går bananas som om både fredagstacosen och mer därtill stod på spel, för att i det här fallet en manlig chef - vars ansikte SKA bytas ut och det inte för första gången - i en reklamfilm potentiellt skulle kunna bytas ut mot inte vilken man som helst - utan en kvinna. Vart är världen på väg!

Jag tvivlar liksom något på att det helt avgörande här är att det handlar om en specifik karaktär; jag har svårt att tänka mig att tongångarna hade varit särskilt annorlunda om så karaktären Stig hade valt att kasta in handduken i samband med att nuvarande skådespelare hoppar av, och ersatts av en kvinnlig karaktär istället. Det hade oavsett bara varit ett spel för PK-galleriet, och det är just sådana tongångar jag tycker är både beklämmande och är rakt igenom kräkless på.
Men du har inte heller fattat, ICA-Stig ska inte ersättas, han finns kvar som han gjort i alla år tidigare. Rollen ICA-Stig är en vit man och därför behöver man anställa en vit man som fortsätter spela rollen.
Det är nog ingen som ser problem om ICA-Stig skulle gå i pension och dem anställer en kvinnlig chef istället.
 
Min fetning; fast va?
Det finns ju folk som byter kön?
Precis som jag skrev, du kan inte bara byta kön hux flux, du kan inte välja att vakna nästa morgon som ett annat kön. Det är ingen lätt/snabb process att byta kön.
Därför skulle det vara konstigt om Stig gick hem endag och nästa dag kom tillbaka som en kvinna.
 
Nu det väldigt länge sedan jag såg ICA-reklamen och jag har inte sett några ledtrådar, men när jag såg något om England och Stig kom jag osökt att tänka på:
https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Stig
Jag återkommer till mitt tidigare tips, varför inte ta The Stig då blir det väl ingen diskussion när ingen vet vem som finns bakom visiret. ICA skulle dock förlora en hel del gratisreklam för knappt någon skulle märka när de bytte skådespelare.
Sedan vore det väl rätt virus-säkert med visir och så kunde man dubba med olika röster varje gång.

Sedan har jag en fråga om reaktionerna på mitt gamla inlägg, Haha och Gilla kan jag förstå, men Hjärta?
 
Men du har inte heller fattat, ICA-Stig ska inte ersättas, han finns kvar som han gjort i alla år tidigare. Rollen ICA-Stig är en vit man och därför behöver man anställa en vit man som fortsätter spela rollen.
Det är nog ingen som ser problem om ICA-Stig skulle gå i pension och dem anställer en kvinnlig chef istället.

Måste alla yttre attribut vara samma när man byter skådis på en roll? Typ om den första skådisen är brunhårig, kan den nästa inte vara skallig då?
Måste de alla ha ungefär samma vikt och kroppsbyggnad?

Själv känner jag att yttre attribut bara är en relativt liten roll av vad som gör en person eller karaktär.

Kan komma på två kända karaktärer som bytat kön/hudfärg: Hermione i scenversionen av Harry Potter pjäsen (som spelas av en svart kvinna) och "The Doctor" i Dr Who (som efter 13 män spelats av en kvinna).
Jag har sett båda och tycker att båda skådespelarna representerar karaktären på ett sant sätt, även om de inte ser likadana ut som den som först spelade rollen...
 
Måste alla yttre attribut vara samma när man byter skådis på en roll? Typ om den första skådisen är brunhårig, kan den nästa inte vara skallig då?
Måste de alla ha ungefär samma vikt och kroppsbyggnad?

Själv känner jag att yttre attribut bara är en relativt liten roll av vad som gör en person eller karaktär.

Kan komma på två kända karaktärer som bytat kön/hudfärg: Hermione i scenversionen av Harry Potter pjäsen (som spelas av en svart kvinna) och "The Doctor" i Dr Who (som efter 13 män spelats av en kvinna).
Jag har sett båda och tycker att båda skådespelarna representerar karaktären på ett sant sätt, även om de inte ser likadana ut som den som först spelade rollen...
Eftersom dem ska spela samma person så blir det konstigt att ändra ja.

Delvis nämns aldrig Hermiones hudfärg enligt Rowling vilket för att det är fritt för tolkning.
Och hon var väl svart från början, det var väl inte så att hon var vit första halvan av showen och sedan svart i andra halvan? Stig har ju varit vit man ifrån början, därför det blir konstigt om samma roll plötsligt ändrar kön och färg.

"The Doctor" i Dr Who är inte en människa, han är en mystisk utomjording vilket gör det mer valfritt att göra lite vad man vill med karaktären. Han har heller aldrig följt en mall, Stig har alltid varit en vit äldre man, Dr Who har vart äldre och yngre, haft olika hårfärg, ögonfärg, mm.
 
Måste alla yttre attribut vara samma när man byter skådis på en roll? Typ om den första skådisen är brunhårig, kan den nästa inte vara skallig då?
Måste de alla ha ungefär samma vikt och kroppsbyggnad?

Själv känner jag att yttre attribut bara är en relativt liten roll av vad som gör en person eller karaktär.

Kan komma på två kända karaktärer som bytat kön/hudfärg: Hermione i scenversionen av Harry Potter pjäsen (som spelas av en svart kvinna) och "The Doctor" i Dr Who (som efter 13 män spelats av en kvinna).
Jag har sett båda och tycker att båda skådespelarna representerar karaktären på ett sant sätt, även om de inte ser likadana ut som den som först spelade rollen...
James Bond är också en etablerad karaktär som äntligen ska få lite mer spelrum verkar det som, det ska bli himla spännande att se!

*kl*
Sedan var det väl inte så mycket frågan om att ändra på själva karaktären 'Stig'' som lyftes, utan att det var lite synd att de inte tog tillfället i akt att skriva nytt och förnya reklamserien lite nu när en skådis ändå skulle överge den. Hur länge har de kört på nu egentligen? Jag vill minnas att ICAreklamen tuffade på redan innan jag lämnade Sverige, så sisådär tio år?
 
Det hade varit jättekul, att de drev med svenskars fördomar osv.
Kom på en idé om att den nuvarande (vita) ICA-Stig går i pension och så ska de få en ny chef. Alla är såklart nervösa.
Det visar sig vara en man som ser ut att komma från Mellanöstern. Och när han presenterar sig så säger han plötsligt på någon bred svensk dialekt att han heter Stig.
:D
På så vis så heter chefen fortfarande ICA-Stig även om det får ändå sin förklaring.
Det vore kul!
 
Precis som jag skrev, du kan inte bara byta kön hux flux, du kan inte välja att vakna nästa morgon som ett annat kön. Det är ingen lätt/snabb process att byta kön.
Därför skulle det vara konstigt om Stig gick hem endag och nästa dag kom tillbaka som en kvinna.
Fast nja, det finns personer med flytande (eller ingen/varken kvinna eller man) kön som faktiskt kan känna sig som två olika kön dagen innan och dagen efter.
Säger inte att Stig har den sexualiteten utan vill bara påpeka att det finns såna personer.
 
James Bond är också en etablerad karaktär som äntligen ska få lite mer spelrum verkar det som, det ska bli himla spännande att se!

*kl*
Sedan var det väl inte så mycket frågan om att ändra på själva karaktären 'Stig'' som lyftes, utan att det var lite synd att de inte tog tillfället i akt att skriva nytt och förnya reklamserien lite nu när en skådis ändå skulle överge den. Hur länge har de kört på nu egentligen? Jag vill minnas att ICAreklamen tuffade på redan innan jag lämnade Sverige, så sisådär tio år?
De började 2001. Inte orimligt att en verksamhet byter chef efter den tiden...
 

Liknande trådar

Fritid Ge mig råd, har två tidningssamlare fullproppade med Hembakat. Tror det är ca 60 st plus en större julspecial. Vad är ett rimligt pris...
Svar
6
· Visningar
697
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
592
Senast: MiaMia
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 872
Senast: Enya
·
  • Artikel
Hästnyheter Under FEI Sports Forum i april ska det tas beslut om de rekommendationerna som Equine Welfare and Wellbeing Commission lagt fram...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp