Vet bäst mentalitet extra vanligt i hästvärlden?

@Roxanna
Min hypotes är att folk tar sig rätten att tillrättavisa för "djurens skull". Om någon smörjer sin cykelkedja med "fel" olja bryr sig ingen, men om någon anser att någons häst får fel mat så har man liksom större rätt att påtala det för annars "lider" djuret. Det "roliga" är att flest sådana frågor/kommentarer får jag från icke hästkunniga människor.
En klassisk fråga som jag fått flera gånger, från bl a jobbarkompisar, svärföräldrar osv;
"Nu när det är så kallt ute så är väl hästarna inne i stallet?"
Mitt svar: "Nä, mina hästar är oftast ute mellan kl 6 och kl 20 så här på vintern."
Jobbarkompisen; "Vaaaaa? Så de är ute nu alltså?? Stackars hästar, vad hemskt för dem!!!"
Jag; Ok, kalla mig för djurplågare bara, det är heeelt ok. Eller inte, för hästarna mår bättre ute än inne och det hade du fattat om du hade vetat något om hästar."
 
Senast ändrad:
Min hypotes är att folk tar sig rätten att tillrättavisa för "djurens skull". Om någon smörjer sin cykelkedja med fel olja bryr sig ingen, men om någon anser att någons häst får fel mat så har man liksom större rätt att påtala det för annars "lider" djuret. Det "roliga" är att flest sådana frågor/kommentarer får jag från icke hästkunniga människor. En klassisk fråga som jag ofta får, från bl a jobbarkompisar;
"Nu när det är så kallt ute så är väl hästarna inne i stallet?"
Mitt svar: "Nä, mina hästar är oftast ute mellan kl 6 och kl 20 så här på vintern."
Jobbarkompisen; "Vaaaaa? Så de är ute nu alltså?? Stackars hästar, vad hemskt för dem!!!"
Jag; Ok, kalla mig för djurplågare bara, det är heeelt ok. Eller inte, för hästarna mår bättre ute än inne och det hade du fattat om du hade vetat något om hästar."
Det frågan får jag oxå ibland av okunniga, vissa ser helt förskräckt ut när jag säger att dom även på vintern går ute dygnet runt, brukar svara "nej då inte fryser dom inte, det är ju djur som är gjorda för att gå ute och så har dom ett skjul som är full med halm som dom kan gå ut och ni i som dom själva vill", jag ser dock det som en fråga om nyfikenhet.
 
Det frågan får jag oxå ibland av okunniga, vissa ser helt förskräckt ut när jag säger att dom även på vintern går ute dygnet runt, brukar svara "nej då inte fryser dom inte, det är ju djur som är gjorda för att gå ute och så har dom ett skjul som är full med halm som dom kan gå ut och ni i som dom själva vill", jag ser dock det som en fråga om nyfikenhet.
Så kan man ju också tolka det. Även om det är svårt att göra den vänliga tolkningen när de säger att det är synd om hästarna. Om jag skulle säga likadant om deras barn, t ex; "Men vaaa, ammar du inte ditt STACKARS barn???? Vad hemskt!!!"
Då tror jag att de skulle känna sig lite kränkta :D
 
@Roxanna
Min hypotes är att folk tar sig rätten att tillrättavisa för "djurens skull". Om någon smörjer sin cykelkedja med "fel" olja bryr sig ingen, men om någon anser att någons häst får fel mat så har man liksom större rätt att påtala det för annars "lider" djuret. Det "roliga" är att flest sådana frågor/kommentarer får jag från icke hästkunniga människor.
En klassisk fråga som jag fått flera gånger, från bl a jobbarkompisar, svärföräldrar osv;
"Nu när det är så kallt ute så är väl hästarna inne i stallet?"
Mitt svar: "Nä, mina hästar är oftast ute mellan kl 6 och kl 20 så här på vintern."
Jobbarkompisen; "Vaaaaa? Så de är ute nu alltså?? Stackars hästar, vad hemskt för dem!!!"
Jag; Ok, kalla mig för djurplågare bara, det är heeelt ok. Eller inte, för hästarna mår bättre ute än inne och det hade du fattat om du hade vetat något om hästar."
Smörjer man sin cykelkedja "fel" och är cyklist så tror jag man får höra det med.

Vad gäller foder ser jag med förfäran tillbaka till den tid då kraftfoder var det som räknades som foder. Hö var liksom inte så viktigt och absolut inte vad det innehöll utan det var kraftfoder som var det viktiga. Jag är så tacksam för att fler och fler börjar få upp ögonen för hur viktigt det är att analysera sitt grovcfoder och komplettera utifrån det även om det är väldigt långt kvar innan det är allmän kunskap hos alla hästägare.

Jag brukar fråga de som ser det som något hemskt att mina hästar är ute 16 timmar/dygn om de själva hade tyckt att det vore kul om de var instängda i sovrummet x-antal timmar/dygn och inte kunde ta sig ut därifrån själva. Det ger vissa lite perspektiv, andra förstår inte ändå men det brukar vara de som helst inte är ute själva alls.

Sanningen är att alltför många som har häst inte heller förstår det här med att hästar mår bättre ute. Många tycker att 6-7 timmar i hagen är mycket och fullt tillräckligt. Sorgligt är vad det är.
 
Så kan man ju också tolka det. Även om det är svårt att göra den vänliga tolkningen när de säger att det är synd om hästarna. Om jag skulle säga likadant om deras barn, t ex; "Men vaaa, ammar du inte ditt STACKARS barn???? Vad hemskt!!!"
Då tror jag att de skulle känna sig lite kränkta :D
Fast det blir ju en väldigt märklig jämförelse och ja, det vore verkligen kränkande om någon sa så till en mamma som kanske har kämpat något enormt för att få amningen att fungera. En bebis får fullgod kost med ersättning.

Att någon tror att det är synd om hästarna för att de är ute har med okunskap att göra. Det är inte kränkande. Se det som ett tillfälle att sprida kunskap istället.
 
Fast det blir ju en väldigt märklig jämförelse och ja, det vore verkligen kränkande om någon sa så till en mamma som kanske har kämpat något enormt för att få amningen att fungera. En bebis får fullgod kost med ersättning.

Att någon tror att det är synd om hästarna för att de är ute har med okunskap att göra. Det är inte kränkande. Se det som ett tillfälle att sprida kunskap istället.
Så det är inte kränkande att kallas djurplågare då? Det är ju bara okunskap att inte veta allt om amning, se det som ett tillfälle att sprida kunskap :)
 
Så det är inte kränkande att kallas djurplågare då? Det är ju bara okunskap att inte veta allt om amning, se det som ett tillfälle att sprida kunskap :)
Jo om någon på fullt allvar anser att man plågar djur när man ser till deras bästa så är det kränkande men att kränka andra människor tillbaka är ändå aldrig okej.
 
Jag tycker det är lite förvånande att det ofta verkar tros att det bara är inom vissa kretsar som det förekommer besserwissrar/negativa människor/nedlåtande kommentarer? Otrevliga människor/idioter finns ÖVERALLT, precis samma som att det finns supertrevliga och peppiga människor överallt. Oavsett om man håller på med hästar, hundar, marsvin, cyklar, modellflygplan, boxning, biodling, formel 1, fotboll, jakt etc etc etc.

Det viktiga är nog bara vilka man mest uppmärksammar, om det gång på gång bara generaliseras och pratas om de otrevliga människorna inom en viss utvald grupp, så kommer det bli en självuppfyllande profetia att just den gruppen människor med gemensam hobby är otrevliga idioter, trots att det eg troligtvis bara är en försvinnande liten del som faktiskt är sådana.

Tycker man att just den selekterade gruppen människor man själv har i sin närhet inom sin hobby är otrevliga besserwissrar; då gör man sig av med dem ur sin närhet. Livet är för kort för att ha energivampyrer omkring sig.
 
Jag tycker det är lite förvånande att det ofta verkar tros att det bara är inom vissa kretsar som det förekommer besserwissrar/negativa människor/nedlåtande kommentarer? Otrevliga människor/idioter finns ÖVERALLT, precis samma som att det finns supertrevliga och peppiga människor överallt. Oavsett om man håller på med hästar, hundar, marsvin, cyklar, modellflygplan, boxning, biodling, formel 1, fotboll, jakt etc etc etc.

Det viktiga är nog bara vilka man mest uppmärksammar, om det gång på gång bara generaliseras och pratas om de otrevliga människorna inom en viss utvald grupp, så kommer det bli en självuppfyllande profetia att just den gruppen människor med gemensam hobby är otrevliga idioter, trots att det eg troligtvis bara är en försvinnande liten del som faktiskt är sådana.

Tycker man att just den selekterade gruppen människor man själv har i sin närhet inom sin hobby är otrevliga besserwissrar; då gör man sig av med dem ur sin närhet. Livet är för kort för att ha energivampyrer omkring sig.
Håller med dig där. Naturligtvis är det i de kretsar man själv rör sig som man upptäcker besserwissrarna. De som "vet bäst" och är dryga inom t ex. hockey träffar jag ju aldrig eftersom vi inte har samma umgängeskrets (troligtvis). Gissningsvis finns det lika många inom det området.
 
@Miao

:bow: Jag håller helt med dig. Försökte komma på något annat sammanhang som saknar dessa personer som vet bäst men jag kunde inte komma på något.
 
Jag tycker det är lite förvånande att det ofta verkar tros att det bara är inom vissa kretsar som det förekommer besserwissrar/negativa människor/nedlåtande kommentarer? Otrevliga människor/idioter finns ÖVERALLT, precis samma som att det finns supertrevliga och peppiga människor överallt. Oavsett om man håller på med hästar, hundar, marsvin, cyklar, modellflygplan, boxning, biodling, formel 1, fotboll, jakt etc etc etc.

Det viktiga är nog bara vilka man mest uppmärksammar, om det gång på gång bara generaliseras och pratas om de otrevliga människorna inom en viss utvald grupp, så kommer det bli en självuppfyllande profetia att just den gruppen människor med gemensam hobby är otrevliga idioter, trots att det eg troligtvis bara är en försvinnande liten del som faktiskt är sådana.

Tycker man att just den selekterade gruppen människor man själv har i sin närhet inom sin hobby är otrevliga besserwissrar; då gör man sig av med dem ur sin närhet. Livet är för kort för att ha energivampyrer omkring sig.
Håller med mkt men just hästvärlden o hundvärlden har man råkat på en del besserwissar.Jag blev "utsparkad" ur en Facebookgrupp (!) för dansk svensk gårdshundar flr min hund inte hade helt rena papper!Snacka om rasism 😂😂.Det var liksom en facebookgrupp.Min sambo sa hundvärlden är värre än hästvärlden.Det är liksom inte så att man kan efter ett visst antal generationer få gröna papper ...,,omg🤣🙈
 
Det där fenomenet är inget unikt för hästvärlden. Det finns överallt. Styrelsen för bostadsrättföreningar, båtklubbar osv. Men det är hemskt. Inte helt ovanligt med rena mobbingfall.

Men inom hästvärlden (och nu talar jag inte om rent staketrytteri) är det nog så att det kommer fram extra tydligt.
Många (ofta) kvinnor på samma lilla plats, och alla har bästa hästen osv, då odlas självhävdelsen och kan den inte få utlopp, blir det nog ofta så illa som beskrivits.
En av mina kompisar hade sin häst i ett "dressyrstall" och fick hela tiden kommentarer för att hon alltid hade ridstövlar på sig. "jaha- vart ska du då" osv. Förmodligen hade tantmaffian inget annat att haka upp sig på. Själv har jag fått höra (bakvägen) det motsatta- Han verkar ju seriös, har alltid putsade stövlar. Herregud, jag har inte putsat stövlar sedan högvakten 1999!! Smörja in- ja, men det är en annan sak.
Vart jag vill komma är att det är oundvikligt med slitningar på en liten plats där alla tycker saker. Där alla ska hävda sig och där alla vet bäst. Stallet och runtomkringliggande miljö är en så liten plats, Dylika beteenden syns då så fort.
När jag tänker efter så kan jag inte erinra mig om en enda gång jag hört att "hästfolk" hjälper varandra... Hur skulle det vara i ett stall där man hjälptes åt, där man sa "Hej, så kul att du kommit, så fin du är idag" Och den andre svarade- "kan jag hjälpa dig med något"
I stockholms skeppsförening ringer man bara en annan medlem om dennes båt har kraftig slagsida, eller har sjunkit.
Rent generellt tror jag det har med indivdualismen att göra. Alla är individer, med sin agenda och sitt mål, och man har inget gemensamt. (fast man står i samma stall, eller har båt vid samma kaj osv) OCH man saknar en ledare.
 
Jag har eget stall och omger mig så långt som möjligt bara med hästmänniskor som jag gillar. Finns ingen anledning att umgås med dryga typer. Om jag trots allt stöter på dem så gör jag mitt allra bästa för att inte bli uppretad och behålla mitt lugn och låta ev dumheter bara rinna av mig. Ja, ja....i lätt ointresserat tonfall brukar fungera bra som svar
Jag är snarare förundrad över varför så många människor låter sig såras, intar en offerattityd och går in i konflikter hela tiden. Det är berydligt lättare att förändra sig själv och sina val än att förändra andra. Varför ska man vara med i en förening eller stå i ett stall där folk bråkar och bär sig illa åt hela tiden?
 
Jag upplever inte alls att hästvälden (generellt) är så. Jag kan också lägga fram exempel på BW, men i det stora hela, nej 🙂
 
Det där fenomenet är inget unikt för hästvärlden. Det finns överallt. Styrelsen för bostadsrättföreningar, båtklubbar osv. Men det är hemskt. Inte helt ovanligt med rena mobbingfall.

Men inom hästvärlden (och nu talar jag inte om rent staketrytteri) är det nog så att det kommer fram extra tydligt.
Många (ofta) kvinnor på samma lilla plats, och alla har bästa hästen osv, då odlas självhävdelsen och kan den inte få utlopp, blir det nog ofta så illa som beskrivits.
En av mina kompisar hade sin häst i ett "dressyrstall" och fick hela tiden kommentarer för att hon alltid hade ridstövlar på sig. "jaha- vart ska du då" osv. Förmodligen hade tantmaffian inget annat att haka upp sig på. Själv har jag fått höra (bakvägen) det motsatta- Han verkar ju seriös, har alltid putsade stövlar. Herregud, jag har inte putsat stövlar sedan högvakten 1999!! Smörja in- ja, men det är en annan sak.
Vart jag vill komma är att det är oundvikligt med slitningar på en liten plats där alla tycker saker. Där alla ska hävda sig och där alla vet bäst. Stallet och runtomkringliggande miljö är en så liten plats, Dylika beteenden syns då så fort.
När jag tänker efter så kan jag inte erinra mig om en enda gång jag hört att "hästfolk" hjälper varandra... Hur skulle det vara i ett stall där man hjälptes åt, där man sa "Hej, så kul att du kommit, så fin du är idag" Och den andre svarade- "kan jag hjälpa dig med något"
I stockholms skeppsförening ringer man bara en annan medlem om dennes båt har kraftig slagsida, eller har sjunkit.
Rent generellt tror jag det har med indivdualismen att göra. Alla är individer, med sin agenda och sitt mål, och man har inget gemensamt. (fast man står i samma stall, eller har båt vid samma kaj osv) OCH man saknar en ledare.
Själv har jag hängt ì en rad stall där man hjälper varandra.
Även varit med i föreningar med bara kvinnor om musik kultur etc och där det aldrig snackas skit och där man hela tiden peppar varandra. Tex en kör jag är med i nu där vi hjälps åt.
Jag tror män ofta inte ser sitt eget skitsnackande.
 
Själv har jag hängt ì en rad stall där man hjälper varandra.
Även varit med i föreningar med bara kvinnor om musik kultur etc och där det aldrig snackas skit och där man hela tiden peppar varandra. Tex en kör jag är med i nu där vi hjälps åt.
Jag tror män ofta inte ser sitt eget skitsnackande.
Jag med. Finns ju alltid avarter nånstans men jag har mött väldigt många hjälpsamma hästmänniskor, både sådana jag känner och helt okända på tävlingar osv.
 
Själv har jag hängt ì en rad stall där man hjälper varandra.
/…/
+ @Miao mfl…


Håller med er. Tycker det snackas mer skit om hästvärlden, än inom den.

Jag har mött människor jag inte gillat givetvis, som i alla sammanhang, men av alla jag jobbat med och stått uppstallad med har absoluta majoriteten varit fullt normaltrevligt folk som är engagerade i sin hobby och vill det bästa för sina djur.

Skitsnackande finns på många platser, det har att göra med dålig gruppdynamik och osäkra människor, inte med just stall eller något särskilt kön.
 
Fast det blir ju en väldigt märklig jämförelse och ja, det vore verkligen kränkande om någon sa så till en mamma som kanske har kämpat något enormt för att få amningen att fungera. En bebis får fullgod kost med ersättning.

Att någon tror att det är synd om hästarna för att de är ute har med okunskap att göra. Det är inte kränkande. Se det som ett tillfälle att sprida kunskap istället.

Det måste väl, baserat på din tes alltså, vara lika motiverat att säga till någon med barn om man anser att barnet kan skötas bättre då? Det skulle dock aldrig gå hem :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 457
Senast: qitis
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp