Vet bäst mentalitet extra vanligt i hästvärlden?

Ja usch.... Jag vet, kan allt, vet bättre. Särskilt från de som inte hållit på så länge och gärna spunnit in på "naturlig hästhållning" där hästar har mänskliga känslor, ska gå barfota till varje pris och äta örter och barkte och som aldrig fått konsekvenser för farligt eller dåligt beteende. Dom är extra mycket besserwisser och anser att allt annat är fel. I min erfarenhet.
Som tur är håller dom sig för det mesta med varandra, och låter oss "vanliga" hästmänniskor hållas på avstånd. Men det händer att en och annan hamnar på villovägar och ska genast predika om bettets vara eller icke vara, din häst är olycklig osv 🙄 För det mesta söker dom sig snabbt tillbaka till tryggheten för att de inte klarar av att se andras hästar "plågas" på traditionellt vis. 🤷

I övrigt ska det såklart tyckas och tänkas och pratas bakom ryggen i nästan alla stall jag stått i, oavsett inriktning.

Jag svarar om jag får frågor, tycker saker i bakgrunden men yppar mig inte i onödan. Din häst - ditt ansvar och vise versa. Så vida det inte handlar om djurskyddsärende.

Jag tycker att det känns som om en del "vetbästare" som är väldigt låsta i sin tankegång är individer med väldigt stort och gott hjärta.
Men inte så stor förmåga att se olika perspektiv.
 
Ja usch.... Jag vet, kan allt, vet bättre. Särskilt från de som inte hållit på så länge och gärna spunnit in på "naturlig hästhållning" där hästar har mänskliga känslor, ska gå barfota till varje pris och äta örter och barkte och som aldrig fått konsekvenser för farligt eller dåligt beteende. Dom är extra mycket besserwisser och anser att allt annat är fel. I min erfarenhet.
Som tur är håller dom sig för det mesta med varandra, och låter oss "vanliga" hästmänniskor hållas på avstånd. Men det händer att en och annan hamnar på villovägar och ska genast predika om bettets vara eller icke vara, din häst är olycklig osv 🙄 För det mesta söker dom sig snabbt tillbaka till tryggheten för att de inte klarar av att se andras hästar "plågas" på traditionellt vis. 🤷

Jag känner igen typen men enligt min erfarenhet finns den överallt, oavsett hur länge man har hållit på. De som hållit på länge men kanske aldrig fått det att funka riktigt av olika anledningar kan också bli frälsta på det "naturliga" som är svaret på allt.
Vet en som hållit på med hästar i stora delar av sitt liv som tyckte att Strasserverkning var det bästa som hänt och som gömde sin häst undan myndigheterna.

För mig går gränsen vid om hästen lider alternativt om man lägger sig i min hästhållning, då säger jag till, annars får var och en bli salig på sitt.
 
Jag känner igen typen men enligt min erfarenhet finns den överallt, oavsett hur länge man har hållit på. De som hållit på länge men kanske aldrig fått det att funka riktigt av olika anledningar kan också bli frälsta på det "naturliga" som är svaret på allt.
Vet en som hållit på med hästar i stora delar av sitt liv som tyckte att Strasserverkning var det bästa som hänt och som gömde sin häst undan myndigheterna.

För mig går gränsen vid om hästen lider alternativt om man lägger sig i min hästhållning, då säger jag till, annars får var och en bli salig på sitt.
Man hade ju önskat att dessa naturhästhållare hade tänkt lika! Om de ändå kunde förstå att alla inte är intresserade av att höra om deras teorier och att man hade sluppit bli kallad djurplågare för att man tex skor sin häst. Men när man konfronterar åt andra hållet dyker huvudet ner i sanden illa kvickt. 🙉 Men det blir väl så när man blir frälst i en ny tro..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 308
Senast: qitis
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp