Bukefalos 28 år!

Veterinärbesök, pris

Jag har alltid fått förklarat för mig varför de vill göra vissa saker och vilka alternativ det finns, så jag är helt nöjd med mina veterinärbesök, men jag kan tänka mig att det finns veterinärer som kanske märker att det finns en del djurägare som går med på vad som helst bara man säger att det är bra för djuret. Det finns veterinärer som tycker att de kan dra på eftersom det ändå är försäkringen som betalar...

I mitt fall så var det just samma djurklinik och veterinären hade inte ens öppnat journalen för det står väldigt tydligt i den att det är speciella omständigheter runt hans sövning och de har lagt till i datasystemet att det ska plinga till. Nu kände narkosavdelning dessutom igen honom så de hade nog vägrat om han hade kommit in för sövning. ;)

Jag har känt mig överkörd en gång av en veterinär och det var när jag bad dem att ta bort min förra hund om det upptäckte saker under undersökningen som de inte kunde behandla, jag talade även väldigt tydligt om att jag väntade på plats om det var något de ville diskutera innan beslutet togs. Sen ringde samma veterinär till mig och talade om att undersökningen var klar och han var vaken. En sten föll från mitt hjärta och jag trodde att det var behandlingsbart, men nej veterinären talade om att han hade max ett par månader kvar att leva men han var så pigg så han kunde väl få leva lite till... Så istället för att avliva honom när han redan sov så väckte de upp honom, fick en stressad hund eftersom han absolut inte klarade av att vara själv i en bur för att tala om att jag skulle få lov att avliva honom snart... Par dagar senare hade jag samlat kraft nog att åka och avliva honom hos en annan veterinär, när man vet att det är obotligt och inom ett par månader skulle innebära lidande då är det mitt ansvar som djurägare att se till att han slipper det.

Usch så hemskt, såklart inte okej! Man hade ju till exempel kunnat ringa dig under narkosen om man var tveksam till om avlivning var okej eller inte.
 
Jag säger absolut inte att djurägaren inte har del i vad som händer, men jag menar att det är en inbyggd maktobalans där man vet för lite för att propsa väldigt ofta. Det är ju därför man är där, för att veterinären har expertis man inte själv har. Och så måste det såklart vara, men det gör ju att man som djurägare inte vet vad som är rimligt, vad som faktiskt behövs.

Och nej, jag vet inte vad som var rimligt i det fallet med tassen heller. Men för mig, som inte är veterinär utan bara hundägare, så låter det väldigt, väldigt extremt. Och samtidigt kan jag föreställa mig hur väldigt svårt det skulle vara att vägra, i alla fall i vissa situationer, för att man givetvis vill att ens hund ska få den vård den behöver - och inte själv vet vad det är. Man måste lita på veterinären, det är för att veterinären vet bättre än en själv som man är där. Och det är något som kan utnyttjas, som i alla situationer med obalans.

Jag kan förstå att det låter extremt, särkilt om man lägger fram det på det sättet. Men sannolikt fanns det ju skäl till att göra som man gjorde. Det händer inte allt för ofta att hunden kommer in för en ska och det sedan under vägens gång hittas andra saker, en del som bifynd men en del också sådant man faktiskt måste gå vidare med. Ingen av dig eller mig vet vad som hände i det specifika fallet, det kanske var en överbehandling/felbehandling eller så kanske det som gjordes var högst motiverat.

Det är så tråkigt när folk är så fientligt inställda till veterinärer, i slutändan vill dom bara hjälpa och det är så tråkigt när man ska dra alla över en kam för några rötägg.
 
Jag kan förstå att det låter extremt, särkilt om man lägger fram det på det sättet. Men sannolikt fanns det ju skäl till att göra som man gjorde. Det händer inte allt för ofta att hunden kommer in för en ska och det sedan under vägens gång hittas andra saker, en del som bifynd men en del också sådant man faktiskt måste gå vidare med. Ingen av dig eller mig vet vad som hände i det specifika fallet, det kanske var en överbehandling/felbehandling eller så kanske det som gjordes var högst motiverat.

Det är så tråkigt när folk är så fientligt inställda till veterinärer, i slutändan vill dom bara hjälpa och det är så tråkigt när man ska dra alla över en kam för några rötägg.

Men jag har väl verkligen inte dragit alla veterinärer över en kam!? :confused:

Jag har uttryckligen skrivit att man kan råka ut för någon som inte har helt rent mjöl i påsen, men att det verkligen inte gäller för alla veterinärer eller ens i närheten av alla. Men att det kan vara svårt att helt skydda sig för sådant, om man hamnar hos någon sådan, eftersom man är i ett rätt stort underläge både känslomässigt och kunskapsmässigt.

Jag har inte påstått att alla veterinärer är rötägg!
 
Man kan ju faktiskt tacka nej som djurägare till undersökningar och behandlingar.

Ja, jag vet inte de närmare omständigheterna, vilken information som gavs och vilka indikationer som fanns för att göra det ena eller det andra. Det är alltid lätt att vara kritisk efteråt och vid en plötslig svår hälta kan det ju mycket väl vara motiverat att göra en ultraljudsundersökning så jag ska inte döma utan att ha alla fakta.
 
Men jag har väl verkligen inte dragit alla veterinärer över en kam!? :confused:

Jag har uttryckligen skrivit att man kan råka ut för någon som inte har helt rent mjöl i påsen, men att det verkligen inte gäller för alla veterinärer eller ens i närheten av alla. Men att det kan vara svårt att helt skydda sig för sådant, om man hamnar hos någon sådan, eftersom man är i ett rätt stort underläge både känslomässigt och kunskapsmässigt.

Jag har inte påstått att alla veterinärer är rötägg!

Det var inte direkt riktat till dig utan till allmänheten. Känns som att det är den generella uppfattningen, inte minst här på buke, att veterinärer bara vill tjäna pengar. Just exemplet som kom upp var ju rätt dåligt i och med att det inte ens gällde någon på buke, det enda vi vet är att det kostade mycket pengar.

Jag skrev aldrig att du eller någon annan påstår att alla veterinärer är rötägg, det var mitt eget uttryck och gällde inte alla utan att uppenbarligen vissa enskilda inte är så kompetenta på olika plan.

Med detta sagt så tycker jag att det är viktigt att man som djurägare frågar om man undrar något eller säger till direkt om man är obekväm, då finns bäst förutsättningar för att lösa saker och ting redan där och då. Det är viktigt att stå på sig också, det gäller i många andra branscher också. Inte minst humanvården...
 
Med detta sagt så tycker jag att det är viktigt att man som djurägare frågar om man undrar något eller säger till direkt om man är obekväm, då finns bäst förutsättningar för att lösa saker och ting redan där och då. Det är viktigt att stå på sig också, det gäller i många andra branscher också. Inte minst humanvården...

Och det är ju det som är så svårt. Om vi jämför med humanvården så är det inte som att själv sitta hos läkaren för att man har ett problem man vill ha hjälp med, det är som att vara hos läkaren med sin gravt senile far eller liknande - någon hjälplös som man inte kan kommunicera med, som man har ansvar för, och som har problem man inte kan förstå. Det är inte så lätt att stå på sig mot den som ska vara experten i det läget, när man inte vet vad som är fel, hur det upplevs, vad som går att göra åt det, och vad som är hur akut... Handlar det om en själv, något man själv upplever och har något slags kontroll över, då är man i alla fall lite mer på samma plan. Så är det inte när det handlar om ens djur och man själv inte har någon sjukvårdsutbildning.
 
Och det är ju det som är så svårt. Om vi jämför med humanvården så är det inte som att själv sitta hos läkaren för att man har ett problem man vill ha hjälp med, det är som att vara hos läkaren med sin gravt senile far eller liknande - någon hjälplös som man inte kan kommunicera med, som man har ansvar för, och som har problem man inte kan förstå. Det är inte så lätt att stå på sig mot den som ska vara experten i det läget, när man inte vet vad som är fel, hur det upplevs, vad som går att göra åt det, och vad som är hur akut... Handlar det om en själv, något man själv upplever och har något slags kontroll över, då är man i alla fall lite mer på samma plan. Så är det inte när det handlar om ens djur och man själv inte har någon sjukvårdsutbildning.

Och det är ju just därför som man ska fråga varför nu det här blodprovet ska tas, varför man måste göra en röntgen, om hunden måste skrivas in eller faktiskt kan behandlas hemma etc. Normalt sätt ska väl veterinären redan säga innan varför denne tycker att man bör göra detta, men uppenbarligen görs det inte alltid! Att fråga om hur mycket saker kostar innan man bestämmer om det görs har ju inte något med kunskap att göra heller! Det handlar ju om att föra en diskussion med sin veterinär, fråga om man inte förstår och sedan gemenast besluta vad som ska göras eller inte göras.
Det är djurägaren som betalar, och denne har rätt att vara delaktig i alla beslut (så länge inte djuret far illa).
 
Och det är ju just därför som man ska fråga varför nu det här blodprovet ska tas, varför man måste göra en röntgen, om hunden måste skrivas in eller faktiskt kan behandlas hemma etc. Normalt sätt ska väl veterinären redan säga innan varför denne tycker att man bör göra detta, men uppenbarligen görs det inte alltid! Att fråga om hur mycket saker kostar innan man bestämmer om det görs har ju inte något med kunskap att göra heller! Det handlar ju om att föra en diskussion med sin veterinär, fråga om man inte förstår och sedan gemenast besluta vad som ska göras eller inte göras.
Det är djurägaren som betalar, och denne har rätt att vara delaktig i alla beslut (så länge inte djuret far illa).

Och det är väl just där det skiljer mellan en bra veterinär, och en som inte är så bra. Antingen för att hen är hopplös på att kommunicera med folk (kan/vill inte förklara, ser ingen anledning till det, osv) eller för att hen inte har helt rent mjöl i påsen (vill lägga på en hel del extra som inte alls behövs). Det är man inte kan sätta ner någon fot, för man har ingen egentlig koll själv och man är (ofta) i en desperat situation. Det är där obalansen i förhållandet visar sig, och jag ser i alla fall ingen riktig möjlighet att skydda mig från sådant. Är det något icke-akut så kan jag ju vända mig någon annan stans om något känns galet, men är det tex nyårsafton och hunden fått en smällare på sig - då kan jag tycka något känns fel hur mycket jag vill, men jag kan antingen vägra behandling (det är det inte många av oss som skulle göra) eller gå med på vad just den veterinär jag har framför mig säger. Tex.

Jag har veterinärer jag litar på, och jag har ställen jag aldrig går tillbaka till (inte för att jag känt mig lurad, utan för att jag upplevt att jag fått djur felbehandlade osv). Det är ju också ett sätt att skydda sig, att skaffa relationer man litar på i lugnare tider så man kan känna sig trygg när något en dag är akut. Men det funkar ju bara sålänge jag är här hemma, är jag ute på resa så är jag helt utlämnad till vem som helst som råkar jobba i området - förhoppningsvis är det en bra veterinär, de flesta är ju det, men om det inte är det så har jag dels väldigt små möjligheter att veta det och dels väldigt lite att sätta emot om något inte känns helt rätt... Fråga hur mycket något kostar kan man ju alltid göra (och det har jag absolut inga svårigheter att göra), men svårigheten ligger ju i om det verkligen är motiverat att göra xyz - det är ju det jag inte vet, och måste förlita mig på veterinärens expertis.
 
Det var inte direkt riktat till dig utan till allmänheten. Känns som att det är den generella uppfattningen, inte minst här på buke, att veterinärer bara vill tjäna pengar. Just exemplet som kom upp var ju rätt dåligt i och med att det inte ens gällde någon på buke, det enda vi vet är att det kostade mycket pengar.
Men det är väl som med allt annat, det är de dåliga exemplen som folk kommer ihåg, pratar om och tycker illa om. Jag kan bara gå till mig själv, jag träffade flera helt fantastiska veterinärer dels under turerna med förra hunden och dels med nuvarande hunden när han hade en lös benbit, men vem är det jag skriver om här på buke? Jo den som körde över mig... :crazy: Jättesynd egentligen, jag borde skriva om veterinären som tog emot mig när jag skulle avliva förra hunden, som tröstade och gjorde det till en fin stund. Eller den veterinär när jag kände mig som en nervös hönsmamma med haltande unghund konstatera att jag hade helt rätt och att min instinkter var rätt att åka till veterinär. Och sedan redogjorde alla alternativ vi stod inför, allt som kunde inträffa och rådde mig sedan att åka hem och fundera över alternativen så ringde hon dagen efter för att höra vad vi hade kommit fram till och hjälpte därefter till att boka tid till operation och rehab.
 
Det var inte direkt riktat till dig utan till allmänheten. Känns som att det är den generella uppfattningen, inte minst här på buke, att veterinärer bara vill tjäna pengar. Just exemplet som kom upp var ju rätt dåligt i och med att det inte ens gällde någon på buke, det enda vi vet är att det kostade mycket pengar.

Och på hela fb.... alla inom djursjukvården är pengakåta :banghead: Att vi jobbar med det vi gör, majoriteten av oss, för att vi älskar vårt yrke och inte för att vi tjänar så bra med pengar är ingen som tycks förstå.
 
Och på hela fb.... alla inom djursjukvården är pengakåta :banghead: Att vi jobbar med det vi gör, majoriteten av oss, för att vi älskar vårt yrke och inte för att vi tjänar så bra med pengar är ingen som tycks förstå.

Vi tjänar inte ens mycket pengar, och vi jobbar inte på provision!
 
Fast det är ju inte av välvilja riskkapitalbolag går in i djursjukvården, det är för att tjäna pengar. Pengar som vi djurägare får lägga till för att öka deras vinster.

Jag har nu bytt till en av de få kliniker i länet som är privatägd. Den är inte billig, men känns betydligt mer pålitlig än de andra tillsamans. Tyvärr har de inte jour.
 
Och på hela fb.... alla inom djursjukvården är pengakåta :banghead: Att vi jobbar med det vi gör, majoriteten av oss, för att vi älskar vårt yrke och inte för att vi tjänar så bra med pengar är ingen som tycks förstå.

Jo det förstår jag absolut. Jag ber om ursäkt om du uppfattade mitt exempel som ett påhopp.

Jag tror absolut inte att veterinärer och djursjukvårdare drar igång en massa behandling helt i onödan. Det går alltid att motivera att man behöver göra en undersökning för säkerhets skull. På så sätt närmar sig djursjukvården allt mer humansjukvården. Och det är det som är skillnaden, tänker jag. Förr kanske man inte gjorde den extra undersökningen för att utrustningen bara fanns på de största klinikerna. Nu finns utrustningen, och då gör man den.

Det blir bättre och mer underbyggda vårdbeslut i många fall kan jag tänka mig, men jag gissar att det också finns fall där man som veterinär kunde ha avstått. Men jag förstår absolut att det är skönt att ha ett ultraljud att luta sig mot, till exempel, när man ska prata med djurägaren.
 
Fast det är ju inte av välvilja riskkapitalbolag går in i djursjukvården, det är för att tjäna pengar. Pengar som vi djurägare får lägga till för att öka deras vinster.

Fast de som jobbar på de uppköpta djursjukhusen är fortfarande samma veterinärer och sköterskor som de var innan. För de är ofta inte ägare, utan vanliga anställda. För oss som jobbar inom djursjukvården, både veterinärer och sköterskor och djurvårdare, är lönen inget att ropa hurra för. Om jag inte brann för mitt yrke skulle jag inte jobba inom det.
 
Fast de som jobbar på de uppköpta djursjukhusen är fortfarande samma veterinärer och sköterskor som de var innan. För de är ofta inte ägare, utan vanliga anställda. För oss som jobbar inom djursjukvården, både veterinärer och sköterskor och djurvårdare, är lönen inget att ropa hurra för. Om jag inte brann för mitt yrke skulle jag inte jobba inom det.

Ditt vi gick förr med våra hundar har blivit uppköpta av större kedja och där är det stor skillnad på innan och efter, tills man påtalar att hunden inte är försäkrad för då är tydligen inte så viktigt med hälften av proverna/behandlingarna eller övernattning vilket inte hände innan bytet av ägare så även om samma personal är kvar hände något.
 
Ditt vi gick förr med våra hundar har blivit uppköpta av större kedja och där är det stor skillnad på innan och efter, tills man påtalar att hunden inte är försäkrad för då är tydligen inte så viktigt med hälften av proverna/behandlingarna eller övernattning vilket inte hände innan bytet av ägare så även om samma personal är kvar hände något.

Precis min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 452
Senast: bellala
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 435
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 290
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Jag måste höra om ngn haft liknande eller kan ha ett hum om vad det kan vara. Jag har varit i kontakt med VC i förra veckan som sa att...
Svar
3
· Visningar
1 414
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp