Vetrinärbesiktning efter prövotid- rätt el fel?

N

nikorina

Hej funderar på att köpa en häst, och jag kommer få ha honom på prov i en månad. Vilket är bra. Det är min första häst och säljaren säger att affären görs efter prövotiden om jag, hästen och säljaren är överrens. Så långt tycker jag det låter ok. Sen är jag osäker ang veterinärbesiktning. Jag vill ha hästen som säkerhet besiktad innan köp. Säljaren har inget emot det, men tycker att besiktningen ska göras när provtiden är avklarad och alla är nöjda, då står han, säljaren för halva kostnaden.
Men finns det en risk att göra så. Dvs Kan jag åka dit på något då, ifall någon skada eller annat skulle upptäcks vid besiktningen? Då jag haft hästen i min ägo under provmånaden....
Eller är det här vanlig gång vid prövotid?
Hur ska jag gå till väga?
/ mvh rina
 
Sv: Vetrinärbesiktning efter prövotid- rätt el fel?

Besiktning innan den kommer till dig, självklart. Går den inte igenom besiktningen finns ju ingen anledning att slösa bort en månad med tid och kostnader på en häst som du inte ska köpa.

Dessutom kan ju säljaren hävda att hästen sedan blivit dålig hos dig, varpå du inte får returnera den förrän den är frisk. Fler kostnader och mer tid.
 
Sv: Vetrinärbesiktning efter prövotid- rätt el fel?

Finns absolut inget dåligt med att vet.besiktiga innan, så varför vänta? Du vill väl även veta att du får hem en frisk häst på prov, ej så roligt om du faller för hästen och de sen visar sig att vara något fel. Så som både säljare och köpare är det tryggast att få de fixat innan, så det inte blir några konstigheter sen. Så rek absolut att vet.besikt innan.
 
Sv: Vetrinärbesiktning efter prövotid- rätt el fel?

Skönt att få höra det jag kände. Hoppas han går med på det, annars får det väl bli en annan häst.
Tusentack för svaren.
 
Sv: Vetrinärbesiktning efter prövotid- rätt el fel?

Tycker det låter väldigt skumt om säljaren INTE går med på det, det är ju minst lika stor säkerhet för säljaren att veta hästens status vid utlämnande.
 
Sv: Vetrinärbesiktning efter prövotid- rätt el fel?

Om han inte går med på att besiktiga innan, så är det säkert något skumt med de hela. Då är det lika bra att dra sig ur, och leta efter en ny häst. Bättre att man är försiktig innan, och kollar upp det man vill, och känna sig nöjd med de hela.
Lycka Till :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 849
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 794
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 903
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 546
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp