"Vi lägger stor vikt på personliga egenskaper..."

Det beror ju lite på vad det är för arbetsuppgifter hur svårt det kan vara för en introvert person.

I rollen som personalsekreterare måste man nog faktiskt vara rätt så utåtriktad och vara en personlighet som både vågar framföra negativa budskap (stötta en chef att t ex förklara för en anställd som misskött sig att det kan få konsekvenser som varning och faktiskt uppsägning eller avsked om det återupprepas) och som också vågar säga till en chef som ger felaktiga budskap till en anställd som är sjukskriven ("nej, det är inte så att vi kan säga upp arbetstagaren för att hen inte klarar jobbet här, vi är faktiskt skyldiga att se över omplaceringsmöjligheter först").
Samtidigt som man kan vara "socialt smidig" så att inte cheferna upplever att man försöker "sätta sig på dem".

MEN; visst tror jag också det är alldeles för HÖGA krav på att vara utåtriktad i många jobb också; där det kanske inte är lika viktigt egentligen.
Det finns absolut jobb där det inte direkt är en fördel att vara introvert. Inte för att introvert innebär att man är konflikträdd etc, men ändå.

Jag tycker mig bara ha sett att man på många arbetsplatser oreflekterat anställer folk som är ungefär som alla andra som redan jobbar på arbetsplatsen. Jag har jobbat på en ganska gubbig arbetsplats, eller vad man ska säga.. Och jag har sett i åtminstone en rekrytering att man valde en jakt- och fiskeintresserad gubbe som passade in i grabbgänget snarare än att anställa hen som rent objektivt sett passade bäst till de saker man listat i annonsen. Nog för att man anställde en bra person, men det fanns många bra kandidater i processen. Jag har sett liknande och värre exempel på andra arbetsplatser. Många gånger rekryterar man helt enkelt någon som någon på arbetsplatsen känner sedan tidigare.

Det är ju knappast en slump heller att så många med utländskt klingande namn sorteras bort. Lika söker lika.. Vare sig man själv är medveten om det eller ej så verkar det som att "gilla olika" bara är något som existerar som meningslös etikett på folks profilbilder på Facebook. Tyvärr tycker jag mig se allt för många arbetsplatser där vita, heterosexuella och extroverta personer är i en krossande majoritet. Ibland kanske det är motiverat. Oftast inte.
 

Liknande trådar

Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 877
Senast: Ramona
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 872
Senast: Gunnar
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 493
Senast: verser
·
Skola & Jobb Jag var på en arbetsintervju i december och allt verkade gå bra, vi kom överens om att jag skulle få börja på en praktik som skulle leda...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 800
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Dejtingtråden del 37
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp