Bukefalos 28 år!

Vi som inte möblerar med sprillans nytt

Den är fantastisk! Får man fråga vilken prisklass gamla kistor ligger på nuförtiden?

Det beror mycket på var i landet en befinner sig och storleken på möbeln. Här i Dalarna har allmoge alltid gått förhållandevis bra medan det varierat mer i tex Stockholm.

Stora möbler är hopplösa att sälja idag om det inte är något väldigt speciellt. Folk bor trängre än förr och stora pjäser funkar inte. Mitt dalaskåp som jag har som barskåp köpte pappa för 30 000kr någon gång tidigt 80-tal. Skulle jag sälja idag får jag vara glad om jag får 12-15 000kr. Då snackar vi ett daterat (1838) skåp i ypperligt skick.
 
Dagens fynd. Fyra rejäla stolar och ett litet rejält köksbord med iläggskiva. Sunkiga sandgrå dynor som jag klädde om ikväll med tyg från ett gammalt svart överkast. Nu slipper vi sitta på trädgårdsstolar hos sonen på nyårsafton. Sonen har ingen aning....Alltihopa för den hiskeliga summan av 100 kr. Jepp, 100 kr.
 

Bifogade filer

  • 20211229_222138.jpg
    20211229_222138.jpg
    378,8 KB · Visningar: 109
En kompis till mig hittade en bokhylla som bortskänkes och sa att han kunde hämta mot bensinkostnad. Jag blev jätteglad! Jag bygger ju ett sovrum i mitt vardagsrumm med hjälp av bokhyllor som ska/står som en vägg- bokhylledelen vänd mot sovrumsdelen och boksidan ut mot vardagsrumsdelen. På baksidorna ska jag sätta skiva med fondtapet. Har redan tre bokhyllor, fick nu en fjärde och behöver i alla fall en till för att få rätt på det. Sedan behöver jag fler bokhyllor förstås, eftersom jag älskar bokhyllor! Dottern behöver också en nu har vi kommit på. Hon har också kommit på att hon vill ha ett sminkbord istället för skrivbord... Hon är visst stor nu min minsting.

I dag har vi möblerat om med bokhyllor så jag har fått en bokhyllevägg provisoriskt, ena hyllan är kortare än den andra, men ett steg i taget så att säga. Flytta in skrivbordet så nu har jag säng, nattduksbord, skrivbord och bokhyllor i mitt "sovrum" och ett vardagsrum. Känns bra!

Vi möblerade om i dotterns rum också och tog ner stora skrivbordet hon hade så nu har hon en sekretär/skrivbord där (hade det tidigare i rummet också, men nu har inte kvar stora skrivbordet) och så blev det plötsligt luftigare. Får se vad vi hittar till henne sedan, vi har en plan i alla fall!

Får ta foto på min kista från 1811. Funderar på om någon har varit på och målat och sedan någon annan slipat bort färgen eller om den tappat färg naturligt.... Men jag målar INTE om den. Även om den inte är snygg i färgen alls. Rätt skabbig....
 
Fick två vita skåp av grannen när hon flyttade
Tänkte ha tvn på dessa
Ställde dock in dessa i förrådet och nu får jag inte ut dem pga soffan 🤣
 
På tal om kistor som diskuterats mycket i tråden, har länge funderat på ålder på min som jag har som soffbord. Nån som vågar sig på en gissning? @athena_arabians kanske?

604B591A-984C-4144-BFE8-78665D0309BC.jpeg



Till tråden då, läste igenom den och satt och funderade på vad i vårt hem som vi köpt som är nytt /nyproduktion och kan egentligen inte komma på nåt alls i möbelväg. Sängkläderna är nya. Och jag kommer köpa nya handdukar till vårt nyrenoverade badrum. Och jo, vi köpte ju förstås toastolen, duschen och blandaren nytt. Men skåpen är loppis..
 
På tal om kistor som diskuterats mycket i tråden, har länge funderat på ålder på min som jag har som soffbord. Nån som vågar sig på en gissning? @athena_arabians kanske?

Visa bifogad fil 83035


Till tråden då, läste igenom den och satt och funderade på vad i vårt hem som vi köpt som är nytt /nyproduktion och kan egentligen inte komma på nåt alls i möbelväg. Sängkläderna är nya. Och jag kommer köpa nya handdukar till vårt nyrenoverade badrum. Och jo, vi köpte ju förstås toastolen, duschen och blandaren nytt. Men skåpen är loppis..
Morr - jag har en kista uppe på vinden som sitter fast där..... :arghh::meh: Någon fd ägare har "byggt in" den, och nu kan man inte få ner den. Luckan upp till vinden är för liten. På vardera gavel sitter ett pyttelitet fönster. Näpp, den kistan är för alltid fast på vinden..... :arghh::D Det är på RIKTIGT lite frustrerande faktiskt....
 
På tal om kistor som diskuterats mycket i tråden, har länge funderat på ålder på min som jag har som soffbord. Nån som vågar sig på en gissning? @athena_arabians kanske?

Visa bifogad fil 83035


Till tråden då, läste igenom den och satt och funderade på vad i vårt hem som vi köpt som är nytt /nyproduktion och kan egentligen inte komma på nåt alls i möbelväg. Sängkläderna är nya. Och jag kommer köpa nya handdukar till vårt nyrenoverade badrum. Och jo, vi köpte ju förstås toastolen, duschen och blandaren nytt. Men skåpen är loppis..

Inte jättelätt bild att ålderbestämma efter, ofta vill man gärna ha närbilder på beslag och gärna lås om det finns för att kunna göra en hyfsad bedömning. Nu var inte jag tillfrågad, men åtminstone 1800-tal skulle jag säga, med möjlighet till att det är ännu äldre. Ser ut att ha varit målat en gång i tiden?
 
Morr - jag har en kista uppe på vinden som sitter fast där..... :arghh::meh: Någon fd ägare har "byggt in" den, och nu kan man inte få ner den. Luckan upp till vinden är för liten. På vardera gavel sitter ett pyttelitet fönster. Näpp, den kistan är för alltid fast på vinden..... :arghh::D Det är på RIKTIGT lite frustrerande faktiskt....
Men alltså va!? Inte ok!!
Montera isär och ta ner i bitar och bygga ihop igen? Antagligen inte görbart men en tanke..
 
Inte jättelätt bild att ålderbestämma efter, ofta vill man gärna ha närbilder på beslag och gärna lås om det finns för att kunna göra en hyfsad bedömning. Nu var inte jag tillfrågad, men åtminstone 1800-tal skulle jag säga, med möjlighet till att det är ännu äldre. Ser ut att ha varit målat en gång i tiden?

Vem som helst som är kunnig i området får givetvis svara 😉
Ja den har nog varit målad men inte i min ägo, iaf i nån ljusblå färg av vad jag kan se.
Bild på beslaget som syntes på första bilden:
9A226364-E493-4C5D-A12A-309B47856A26.jpeg
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
1 006
Senast: Tonto
·
Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
684
Senast: Piaff
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
784
Senast: ptr
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
528
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp