Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Knapplån

Såg att det var flera frågor om statistik. Jag är doktorand och undervisar i detta ämne, så om någon har en specifik fråga kan ni testa att skicka PM (jag är på konferens samt agerar flytthjälp idag och imorgon men ska göra vad jag kan om det är akut).

Som svar på både första och andra stycket är mitt favoritmantra just nu "this too shall pass" :D

Grattis till duggan, tur att det gick bra tror lite snett fokus! :)

Och sedan gillar jag ditt mantra. Exakt vad jag vill just nu. Fy vad jobbiga tentaperioder är, jag blir ett vrak nästan! Måste jobba på att ta mig an tentorna bättre, jag har ingen struktur eller studieteknik alls känns det som.

Sällar mig till skaran som känner bläääärk inför vad som är kvar av höstterminen. :p Är inte pepp alls på studier nu. Har sökt jobb istället och hoppas på det bästa.

Men jag ska i alla fall innan söndag lämna in mitt projektarbete i GIS. Har inte rört det på en vecka eller så, och får anta att jag är nöjd med min prestation. Sett till att det är en 7,5 hp-kurs på kvartsfart och ska handla om GIS är jag nöjd. Sett till att det också är en första kik på datan vi samlade in i höstas och analys därav så är jag inte nöjd. Men man får väl välja sida och då vinner godkänt på kursen framför att göra analysera som inte hör till uppgiften.

I helfartskursen har jag ett grupparbete kvar som påbörjades igår och ska vara inne på måndag. Knepig tidsram... I morgon börjar också ett enskilt arbete, det sista, som ska vara inne nästa fredag. Sen är den kursen klar!

Grattis till duggan, tur att det gick bra tror lite snett fokus! :)

Och sedan gillar jag ditt mantra. Exakt vad jag vill just nu. Fy vad jobbiga tentaperioder är, jag blir ett vrak nästan! Måste jobba på att ta mig an tentorna bättre, jag har ingen struktur eller studieteknik alls känns det som.

Tack :)

Ja men samma här! Men jag känner att jag kan förlåta mig själv för det, är första riktiga tentaperioden (eller prov öht) som jag satsar och VILL klara. Så det får väl bli en träningsomgång det här då :D

KL

Sitter just nu med ett case som jag tänkte att jag kunde köra själv lite lätt och ledigt (så jag skulle lära mig bättre och slippa gå till skolan) men det var mer än jag först trodde.. Well well, bara göra't. Imorgon har vi en tre timmar lång redovisning på ett case så jag antar att det ska stötas och blötas ordentligt :p

Den kanske har en inbyggd kaffemaskin? Det hade jag velat ha...

:D

Ihopfällbar?

Meep. Nu drar snart vårterminen igång och jag har redan problem. Har helgträffar på tre olika ställen samtidigt, och givetvis är alla obligatoriska. Samma helg är det dessutom tävling, som jag gärna hade varit med på. Kursansvariga svarar varken bu eller bä på hur jag ska göra, de tycker ju alla att jag ska åka på just deras kurs.
Så nu jobbar jag på att dela mig själv i minst tre personer, gärna fyra. Det går lite trögt för tillfället men jag tror det kan gå. Kanske.

Trist att det krockar :/

KL

Jag har skrivit tenta idag... Som vanligt hade jag lyckats skjuta upp det något extremt, och läst in allt på knappt en och en halv dag :banghead:

Känner mig som ett tomt skal utan hjärna nu, haha...
Nåja, det känns i alla fall som att jag skulle kunna bli godkänd ändå.

Nu åker jag tillbaka hem över helgen och laddar inför vårens spännande men intensiva kurs :)

Gud vad snällt av dig! Tror dock jag har fått styr på statistiken nu, eller det hoppas jag iaf ;).

Kl.
Har varit sjuuukt produktiv med exjobbet idag :banana:! Det känns som om jag faktiskt hinner bli färdig i tid :D. Inlämning sista januari :nailbiting:.

KL

Vi har två seminarieuppgifter, en hemtenta och en salstenta på en kurs på 4,5 poäng! :(:mad: Känns lite väl mycket måste jag säga.

Och jag tillhör också skaran som inte är så motiverad just nu! :p

Just nu känns det såhär: :banghead:

Åååhååå det känns som att jag aldrig kommer komma överens med genetiken.

Och jag som hade tänkt pressa in embryologin idag med. Joråmensåattee :cautious: :arghh:

biologi folken!

Någon som kan förklara för mig i vilka situationer man använder sig av statiska resp kohorta life tables?
Jag förstår ju att man gärna inte använder kohorta till ex elefanter eller djur som rör sig långa sträckor å det kräver så mycket tid/resurser men tänker mer på ex på praktiska tillämpningar.
Och finns det några short-cuts om det är många år framåt man ska?

Tycker det hela verkar lite, inte svårt, men besvärligt att använda...

KL

Vi har två seminarieuppgifter, en hemtenta och en salstenta på en kurs på 4,5 poäng! :(:mad: Känns lite väl mycket måste jag säga.

Känns verkligen mycket! Hur många veckor sträcker sig en kurs som är 4,5 hp, typ 3 eller? Då kan ni ju inte göra annat än examinationer känns det som!

Känner likadant, blä! Det värsta med tentaperioder för mig är morgonen tycker jag, när man vaknar i sängen och inser att det står en hel dag framför en med berg-och-dalbanekänslor och massa tråkigt/ångestfyllt jobb...

Nä, nu ska jag väl sätta igång... Urk...

Kl
Började på matte B kursen igår och känner mig redan gråtfärdig och för att ge upp :( Hur kan folk förstå sådant? Jag ser ingen logik i det! "här är ett osynligt gångertecken" Men snälla, är det parapsykologi jag läser?!

Oj! Vi har typ en tenta och en inlämning på en 15 hp kurs O_o

Och nu ska jag gnälla lite till:
Det krockar ännu mer! Massa föreläsningar som är lagda på samma tider, tentor som ligger på samma tider.. Mutter.. Och ingen kursansvarig som svarar varken på mail eller i telefon. Jag vill ju gärna veta hur det blir innan jag köper böcker (om jag ens köper några), registrerar mig och lämnar studieförsäkran.. Annars får jag ju göra något annat med mitt liv om det inte löser sig.

Hmm vet inte riktigt om jag förstår frågan rätt, tycker du redan är inne på rätt sak? :) Om man följer en kohort så är det ju individer födda vid ungefär samma tidpunkt. Ganska smidigt med t.ex. småfåglar som föds på ett kort tidsspann, som inte heller lever så jättelänge. Och som du säger, har man djur som lever mycket länge gör man istället en statistisk life table, där man använder åldern vid död för olika individer som måttstock för hela populationen oavsett när de är födda.

Nu vet jag inte hur pass t.ex. elefanter i nationalparker är märkta men om man antar att de har koll på sina elefanter så kan man ju genomföra en statistisk life table utifrån att de vet hur gamla deras elefanter har varit när de dött. Inget jag jobbat med dock så jag bara spånar lite... Om man följer småfåglar får man fånga in och märka dem och följa dem livet ut, vilket såklart tar ett tag. Vi fick statistikuppgifter som baserades på några lärares studier av lärkor på en ö på västkusten, de hade samlat data om dessa fåglar i över 10 år vill jag minnas. Det var myyyycket data. ;) Men väldigt intressant att kunna följa varenda fågel i en hyfsat avgränsad population och se hur många avkommor de fick varje år och hur länge de levde.

Du kanske kan skippa någon kurs och gå resten?
Detta är varför jag inte vill läsa distanskurser på olika lärosäten samtidigt...

KL

Gruppuppgift gällande Naturvårdens verktyg, och vi skriver om vad det finns för verktyg att jobba med mot överfisket. Ganska deprimerande arbete, eller deprimerande kurs egentligen. Hoppet är ute känns det som. 40-50 år kvar tills vi fiskat upp den sista fisken ur haven. Lysande framtidsutsikter.

Nåja. Sista gruppuppgiften och sen ett enskilt arbete om framtidsvisionen. Dags att beställa bok till nästa kurs också! Ecosystem Management Stewardship blir det då.

Kl
Började på matte B kursen igår och känner mig redan gråtfärdig och för att ge upp :( Hur kan folk förstå sådant? Jag ser ingen logik i det! "här är ett osynligt gångertecken" Men snälla, är det parapsykologi jag läser?!

Ja sådana är reglerna, 2ab betyder 2*a*b men man skiver inte ut *. Fast det är ju bara för multiplikationen det är så :)

Ge inte upp! Det mesta är svårt innan man lärt sig det! Om du har några problem du försökt med själv och kört fast med, lägg ut dem i tråden så kan nog någon här hjälpa dig :)

Känner likadant, blä! Det värsta med tentaperioder för mig är morgonen tycker jag, när man vaknar i sängen och inser att det står en hel dag framför en med berg-och-dalbanekänslor och massa tråkigt/ångestfyllt jobb...

Nä, nu ska jag väl sätta igång... Urk...

Shit vad du är vaken tidigt! Jag vaknade nyss :o O andra sidan satt jag till 22.45 igår så jag sitter ju rätt länge på kvällarna istället.

KL

Oj det låter mycket! Men det kan ju inte vara så stora saker?

Vi har hittills haft 4 labbar, 16 seminarieuppgifter, 2 duggor och så blir det 1 tenta. Det är en 28 hp kurs :)

*kl*

Terminens sista tenta skriven. Min krånglande högerhand gav upp efter 45 minuter så jag hoppas konceptet "kort och koncist" går hem hos de som rättar, att skriva långa resonemang var helt enkelt inte fysiskt möjligt. Nu är det bara ett bolagsspel med genomgång kvar, sen är terminen SLUUUUT!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 985
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 488
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 111
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 949
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31