Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Det kommer nog bli jättebra! Är det ett program du börjat på? :)

Här kör vi igång termin 2 med anatomi. Har sett fram emot kursen men blev rätt besviken på föreläsaren. Monoton och inte så förtroendeingivande som man kunnat önska :( Nåja, det går nog. Vi är även ganska bortskämda med ett gäng extremt kunniga föreläsare som kunnat svara på våra spaceade frågor. Verkar vara ett pedagogiskt upplägg på det hela iallafall och vettiga hand outs.

Nej, det är bara två kurser. Inte riktigt bestämt mig för vad jag vill plugga till så kände att jag kunde starta med det sålänge :)

*kl

Hoppar in i tråden! Pluggar första året till ämneslärare i gymnasieskolan. Börjar ny kurs imorgon och är väl lagom taggad. Irriterad på csn också som inte betalar ut mitt studiebidrag. Jag hade tydligen inte sökt för båda terminerna samtidigt så sökte för våren innan jul och fick till svar att jag inte hade klarat tillräckligt många poäng. Jag har klarat precis allt jag ska men det är skolan som inte har rapporterat in det . Nu får jag vänta två veckor till på csn fastän jag gjort allt rätt. Lite sådär små sur på csn. Ber om ursäkt för ett tråkigt inlägg :mad:

Någon här som beställt kurslitteratur från cd*n på sistone och vet hur deras leveranstider ser ut?
I somras efter att jag fick antagningsbesked, köpte jag alla böcker på litteraturlistan, men har inte behövt öppnat hälften utav böckerna och tänkte då lugna mig lite inför denna terminen med att köpa litteratur, dumt gjort! Hade behövt böckerna igår från start! Så beställde snabbt som tusan från cd*n men verkar som dem har rätt mycket strul med sina leveranser nu för tiden?

Jag har inte haft så mycket problem med cdon alls även om jag har hört att andra har haft det. Det enda var nu i nyårshelgen när postens it-leverantör hade en brand men det kan man knappast beskylla cdon för. :p
För min del så brukar de hålla de utsatta leveranstiderna, handlar rätt mycket därifrån.

Edit: Har jag däremot panik med kurslitteraturen brukar det få bli bokus, de är i särklass de snabbaste med leveranser utifrån mina erfarenheter.
Är det engelska böcker du är ute efter så kan Amazon ha de förmånligt och deras leveranstider håller alltid för mig, oftast kommer de riktigt tidigt också.

Senast ändrad:

kl

Jag återgick till studier för tre veckor sedan, och jag är hittills fortfarande riktigt pepp på kurserna! Får se hur länge det håller i sig, haha. :D

Pluggar Företagsekonomi 1 och Ledarskap & Organisation just nu.
Företagsekonomin är rätt fram och intressant, Ledarskap & Organisation är däremot den flummigaste kurs jag gått men jag vet inte ifall mycket kan bero på läraren..:o
Någon annan som har erfarenhet av den kursen?

Jag tänkte beställa vår "bibel" därifrån så fort studiemedlet kommit. Kan rapportera hur fort det går ;) Har visserligen ingen direkt tidspress men hatar att vänta på beställningar.

Kl

En till biologifråga jag behöver hjälp med. Är en fråga från ett gammalt prov och jag vet inte riktigt vad de är ute efter...
Varför är introducerade arter ofta ett hot mot den inhemska biodiversiteten?

Vad jag hittar så har introduktion av en ny art oftast ingen negativ effekt på de inhemska arterna men ibland kan påverkan bli kraftig. :confused:
Är de ute efter faktorer som gör att arter kan få fäste och förändra flora/fauna i området, men får inte ihop det med ofta och varför...

Det jag direkt tänker på är att introducerade arter kommer till en miljö där de saknar naturliga fiender. På så vis kan invasiva arter starkt påverka den inhemska biodiversiteten genom att hela enkelt utrota art efter art. Googla på Guam och ormen Boiga irregularis så får du ett exempel på en introducerad art som utrotat flertalet arter på platsen den kom till. Sen får man skilja på introducerade arter och invasiva arter; en introducerad (eller också kallat främmande) art är helt enkelt en art som hamnar på en ny plats. Den kan skada sin nya miljö eller inte göra det alls, den kanske rent av är positiv för miljön och ökar biodiversiteten. En invasiv art däremot är negativ och minskar biodiversiteten.

En introducerad art kan också konkurrera om resurserna på ett annat sätt än flora/fauna som samutvecklats över tid. Arten i fråga kan fungera väl i sin naturliga miljö men på en ny plats med andra variabler, t.ex. i form av mängden solljus, näring, vind, nederbörd, temperatur, bytesdjur etc, kan den bli invasiv och därmed ett hot mot biodiversiteten. Fler exempel är contortatallen, Zebramusslan och mårdhunden som är invasiva, medan honungsbiet är en väl fungerande introducerad art i europa. Hoppas det hjälper! :)

Har inte läst just den kursen, men har precis börjat läsa en kurs om ledarskap och organisationsteori och jaa... kan väl bara säga att jag delar din uppfattning :p Flummigt är bara förnamnet

Har inte läst just den kursen, men har precis börjat läsa en kurs om ledarskap och organisationsteori och jaa... kan väl bara säga att jag delar din uppfattning :p Flummigt är bara förnamnet

Haha, skönt att veta att man inte är ensam.:D

KL

Jag blir knäpp på SUs system Mondo. Det är ju bara krångel!
Funderar på att hoppa av kursen där.. Det är intressant, men upplägget funkar inte. Vi får föreläsningarna på internet (en pp + text) och ska sen sitta i en chat och göra egentligen ingenting. Det känns rätt meningslöst.. Hade 24 vetenskapliga artiklar att läsa till samma föreläsning igår, var förmodligen lika många idag.

Fast om jag hoppar av kanske CSN säger ifrån..
Vad tror ni här; får jag fullt bidrag om jag läser såhär under våren:
Period 1
7,5 hp 50%
15 hp 50%

Period 2
7,5 hp 50%
7,5 hp 50%

Har dessutom 4,5 poäng från en kurs i höstas som "pausade" över jul (fågelkurs, så den startar så fort fåglarna kommer).

Det blir väl 100%? Eller har jag tänkt helt galet nu?

Jag har alltså tänkt hoppa av en 10 hp heltidskurs.

Och sen har jag en fundering till. Ska börja med mitt magisterarbete till hösten, men har redan börjat skissa på idéer. Fick en tanke som ligger väldigt nära vad jag är intresserad av, på alla plan, och är precis sånt jag vill jobba med. Men jag vet inte riktigt hur man ska genomföra det..
Det jag skissar på är hur fladdermöss påverkas av vindkraftverk (det borde gå in under miljöriskanalys tror jag), kanske bredda det lite till för att få mer miljöaspekter. Fast jag vet inte riktigt hur.. Hmm.. Någon som har lite input?

Ska inte uttala mig om csn då jag inte fattar det själv :p

Ta med hur de byggs och om fladdermössen störs då?

kl
Hur fan får man motivation? Tror nästan jag får skita i de ynkliga två labbgrejerna som är kvar (rapport och protokoll) och bara rätta det jag redan har.
Dessutom krånglar allt inför nya kursen också såklart, kan inte hitta den på it's alls och då tappar jag ännu mer motivation.

Det finns väl studier på hur fladdermöss och fåglar påverkas av vindkraftverk? Har du läst några sådana? Nu vet jag inte vilken inriktning du vill ha eller vad de exakt har skrivit om, men det är ju helt klart ett hett ämne! Nyligen fick något amerikanskt företag punga ut några miljoner för att deras vindkraftverk dödade fåglar, har för mig det var havsörnar. Det är ju ett "hemligt ämne" eftersom vindkraft är så extremt miljövänligt enligt allmänheten så i mina ögon låter det som ett intressant ämne! Har du kontakt med företag eller forskare som kan backa upp/hjälpa dig/vill ha en undersökning gjord? Lite som en MKB fast nischad!

Lägg till att jag inte kunnat få tag i hen på hela dagen dessutom, antingen upptaget eller borta. Så tjötigt

Men nu blev det fixat!

Senast ändrad:

Det kommer du klara galant! Det går kvickt innan man kommer in i det :) Om inte annat är google din bästa vän ;)

Tack! :D Ja, jag har hittat matteboken.se, superb sida. Hade tänkt försöka höra om någon i klassen har lust att plugga ihop någon gång också, skulle nog ge mycket att kunna bolla lite med någon. :)

Jag hade skitsvårt för matte på gymnasiet, men 5-6 år senare på komvux så hade jag lättare för Matte C än Matte B på gymnasietiden! Tänker dock inte ge mig in med några förklaringar men önskar lycka till med kursen! :)

Tack! :)

Och alltså, rent krasst känns det redan bättre än på gymnasiet. Visst är jag inte helt inne i det ännu, men hela miljön är helt annorlunda. I gymnasiet hade jag ingen motivation, ingen annan hade någon motivation, det märktes ju på både läraren och miljön i klassrummet. De lektioner jag hittills varit på på KomVux är något helt annat, läraren förklarar, förvisar sig om att man förstått och kommer och frågar om allt känns bra/man hänger med, alla andra är intresserade och frågar alt är tysta och lyssnar.

...sedan kan det säkert spela in att jag mognat, idag har jag inga problem med att fråga, ha fel eller be att läraren utvecklar när jag inte fattar, det hade jag aldrig gjort när jag var 17.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 993
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 489
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 950
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka