Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har mitt första seminarium via distans. Sammanfattning av de 10 första minuterna: tycker synd om, och beundrar, alla lärare som måste lära sig nya digitala plattformar! De hanterar de väl även om allt tar lite längre tid nu :)
 
Sitter på föreläsning i soffan :D
15851259358083132833192862762486.jpg
 
Så gött att man kan tillgodoräkna sig resultat av quizen till tentan! 1 poäng för varje quiz och det är 10. Tror man skulle ha 70% på quiz för att få 1 poäng. Men man har tre försök på varje fråga! 10 poäng på 90 poäng är ändå en del :)
 
Denna tenta går verkligen uselt :turd: Brukar inte ha problem med hemtentor men denna är så klurig. Hur svarar jag på en fråga med hjälp av kurslitteraturen, med egna beskrivningar och med egen analys när jag har 2-5 rader på mig? Försöker skriva så himla kort men ändå rinner det iväg, särskilt eftersom källhänvisningen tar upp en halv rad. Suck :arghh:
 
Fick såklart rest på förra laborationen också :down: , men nu har jag fixat den i alla fall. Tror jag, bara hoppas läraren blir nöjd.
 
Denna tenta går verkligen uselt :turd: Brukar inte ha problem med hemtentor men denna är så klurig. Hur svarar jag på en fråga med hjälp av kurslitteraturen, med egna beskrivningar och med egen analys när jag har 2-5 rader på mig? Försöker skriva så himla kort men ändå rinner det iväg, särskilt eftersom källhänvisningen tar upp en halv rad. Suck :arghh:

Känns lite snålt. Minst sagt.
 
När ni studerar hemifrån, tar ni rast/paus?
Har barnen på förskolan och kan känna att en kortare promenad med hunden gör att jag kan ladda om i skrivandet. Men går oftast på såna ställen där jag inte ”syns” för jag är orolig vad folk ska tycka. Men rast borde man väl ha ”rätt” till?
När vi har fysiska föreläsningar har vi både paus på förmiddagen och en timmas lunchrast.
 
När ni studerar hemifrån, tar ni rast/paus?
Har barnen på förskolan och kan känna att en kortare promenad med hunden gör att jag kan ladda om i skrivandet. Men går oftast på såna ställen där jag inte ”syns” för jag är orolig vad folk ska tycka. Men rast borde man väl ha ”rätt” till?
När vi har fysiska föreläsningar har vi både paus på förmiddagen och en timmas lunchrast.

Ja självklart.
Varför skulle du inte ha ett ”normalt schema” bara för att du är hemma?
Vi har ibland föreläsningar fm och em och då är det lunch 12-13 precis som på campus.
 
När ni studerar hemifrån, tar ni rast/paus?
Har barnen på förskolan och kan känna att en kortare promenad med hunden gör att jag kan ladda om i skrivandet. Men går oftast på såna ställen där jag inte ”syns” för jag är orolig vad folk ska tycka. Men rast borde man väl ha ”rätt” till?
När vi har fysiska föreläsningar har vi både paus på förmiddagen och en timmas lunchrast.
Ja självklart tar man rast! Jag har studerat hemifrån i flera omgångar och raster är viktiga för att orka! Som lärare på gymnasiet så påminner vi även eleverna om att "nu är det kafferast" gå och rör på er en stund så ni orkar jobba vidare. Jag tar utan att tveka promenader med hunden, hänger tvätt eller vad man nu vill göra. ;)
 
När ni studerar hemifrån, tar ni rast/paus?
Har barnen på förskolan och kan känna att en kortare promenad med hunden gör att jag kan ladda om i skrivandet. Men går oftast på såna ställen där jag inte ”syns” för jag är orolig vad folk ska tycka. Men rast borde man väl ha ”rätt” till?
När vi har fysiska föreläsningar har vi både paus på förmiddagen och en timmas lunchrast.
Självklart. Jag brukar tänka att tiden man kan hålla bra koncentration ligger på runt 40-50min tror jag studier säger. Så jag kör "lektioner" som är ungefär sådär och sen gör jag något annat en liten stund och sen en vända till och sen en längre paus osv. Får jag flow i skrivande så bryter jag när flowet försvinner men det brukar inte vara jättelänge efter någon timme.

Och vad har andra med att göra när du pluggar? För att du är ute på dagen betyder väl inte att du inte kan ha fina mest effektiva studietimmar efter 22 när andra lagt sig?
 
Vi har våra föreläsningar i block om 40 minuter, så alltid efter 40 minuter är det rast. Vi har fått tipset om att köra så hemma också, eftersom man behöver rasterna för att liksom orka.
 
Jag tar absolut pauser, men kanske inte typ en timme lunch utan snarare äta på kanske 15 minuter, fortsätta jobba ett tag, brukar lyssna på en podd/halvsova vid 14 tiden i ca 20 minuter och så rullar det på så.
 
Måste gnälla lite på litteraturvetenskapskursen jag går nu. Vi ska läsa sjukt mycket och de lägger in instuderingsfrågor på kvällen före. Har vi inget zoom möte är det ju lugnt, men man måste ju börja på nästa så fort som möjligt för att hinna. Kommer va helt slut när denna kursen är över :crazy: sen har jag ju också lyckats blivit sjuk också :cautious:
 
Det bottnar nog i att jag har barnen på förskolan och att folk ska tro att jag ”latar” mig med en promenad. Men tack - då känns det mer självklart att få ta rast vid hemmastudier! Har studerat i snart 2,5 år och lunchpromenaderna med hunden är verkligen en positiv mental vila! :up: Kommer verkligen sakna de stunderna när det är dags att börja jobba!
 
Det bottnar nog i att jag har barnen på förskolan och att folk ska tro att jag ”latar” mig med en promenad. Men tack - då känns det mer självklart att få ta rast vid hemmastudier! Har studerat i snart 2,5 år och lunchpromenaderna med hunden är verkligen en positiv mental vila! :up: Kommer verkligen sakna de stunderna när det är dags att börja jobba!
Jag förstår känslan, jag har jobbat hemifrån i många år och har ibland fått lite märkliga kommentarer varför mina barn har varit på förskolan när jag "ändå bara är hemma" men det är inte så enkelt att föra samtal med kunder med två barn som slåss eller skriva fakturor och de vill vara ute. Men jag höll hårt på mina timmar på förskolan, glada barn och jag fick undan arbetet. Jag gick även då med hunden på raster och fixade även tvätt och disk om det var lugna arbetsdagar. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 701
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 326
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 477
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp