Vi som pluggar, del VI

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Cirkusen fortsĂ€tter. Vi fick zoomlĂ€nk 45 min innan seminariestart. Delades in i grupper sĂ„ vi fick lĂ€sa varandras och diskutera samtidigt đŸ€Šâ€â™€ïž Sen fick vi en till uppgift att skriva, baserat pĂ„ arbetet. Denna ska lĂ€mnas in idag, det var viktigt. Men vi har inte fĂ„tt nĂ„gonstans att lĂ€mna in den och nĂ€sta förelĂ€sning börjar om 20 min. Sen ska jag ivĂ€g till stallet och sĂ„ med dottern. Vi har liksom liv utanför skolan ocksĂ„! Är vansinnigt less pĂ„ allt kaos.

Cirkusen fortsĂ€tter. Vi fick zoomlĂ€nk 45 min innan seminariestart. Delades in i grupper sĂ„ vi fick lĂ€sa varandras och diskutera samtidigt đŸ€Šâ€â™€ïž Sen fick vi en till uppgift att skriva, baserat pĂ„ arbetet. Denna ska lĂ€mnas in idag, det var viktigt. Men vi har inte fĂ„tt nĂ„gonstans att lĂ€mna in den och nĂ€sta förelĂ€sning börjar om 20 min. Sen ska jag ivĂ€g till stallet och sĂ„ med dottern. Vi har liksom liv utanför skolan ocksĂ„! Är vansinnigt less pĂ„ allt kaos.

Very oproffsigt. Och oschysst! Tanken Àr vÀl ÀndÄ att man ska ge studenterna verktyg och möjlighet att faktiskt klara av studierna?

Har, tror jag, vÀvt in alla referenser frÄn referenslistan nu. Jag har totalt tappat fokus sÄ det Àr ju tur att vi har tre (minus nÄgra röda dagar, seminarier etc) veckor till att skriva efter kamratgranskningen :p

Det dÀr lÄter som ett superrecept pÄ utbrÀndhet.
Hoppas att de rÀttar till sig!

NÄgon som vill skriva min analys? Det Àr en kritisk diskursanalys utifrÄn genusteori... JÀtteenkelt och roligt och jag Àr sjukt opeppad men behöver vara klar tills pÄ mÄndag. ;)

NÄgon som vill skriva min analys? Det Àr en kritisk diskursanalys utifrÄn genusteori... JÀtteenkelt och roligt och jag Àr sjukt opeppad men behöver vara klar tills pÄ mÄndag. ;)

Vilken otur att jag har mitt eget arbete.

Fast ditt lÄter roligare. Och lÀttare att fÄ ur sig en massa :p

Vi har sÄ konstiga seminarium i denna kurs. Först fÄr vi sitta i grupper och prata i 15 minuter. DÄ ska vi ocksÄ vÀlja en i gruppen som efter det ska prata i helklass. Efter de 15 minuter följer 1 timma och 45 minuter dÀr enbart de utvalda fÄr prata, vi andra fÄr bara sitta tysta. KÀnns sÄ himla konstigt och Àr faktiskt riktigt trÄkigt..

Nu har vi "bara" mest vÀxtvandringar kvar, som vi fÄr via video. Och de har fortfarande inte kommit pÄ hur vi ska tenteras pÄ dem...
NÀr vi gjorde riktiga vÀxtvandringar sÄ gjorde jag en powerpoint/pdf direkt i fÀlt. Tog bild pÄ blomman/vÀxten och skrev vad den hette, skrev upp det jag behövde veta om den osv.

Det kan ju du göra med utifrÄn videon med. Det hjÀlpte mig vÀldigt mycket nÀmligen.

Trycker du shift windows och s sÄ pausas alla bilder pÄ skÀrmen och du kan klippa ut det du vill kopiera. Det Àr lÀtt mitt mest anvÀnda kortkommando numera med all distansundervisning.

KÀmpar fortfarande med min skolmotivation, dÄ det hela tiden kommer annat som tar mitt fokus. Nackdelen att studera med 3 barn, fördelen Àr att det Àr det jag vill sÄ det ska gÄ hela vÀgen in i mÄl :D

B-uppsatsen har ca 5600 ord redan, sÄ det kÀnns riktigt lugnt inför kommande veckor dÄ den ska skickas in senast 27 maj. Minimum Àr 6500 ord och max Àr 8000 ord exklusive försÀttsblad, abstrakt, innehÄllsförteckning osv. En tjejkompis som studerat nÀstan 5 Är tycker att den Àr stor för att vara en B-uppsats. Hur stora var era?

KÀmpar fortfarande med min skolmotivation, dÄ det hela tiden kommer annat som tar mitt fokus. Nackdelen att studera med 3 barn, fördelen Àr att det Àr det jag vill sÄ det ska gÄ hela vÀgen in i mÄl :D

B-uppsatsen har ca 5600 ord redan, sÄ det kÀnns riktigt lugnt inför kommande veckor dÄ den ska skickas in senast 27 maj. Minimum Àr 6500 ord och max Àr 8000 ord exklusive försÀttsblad, abstrakt, innehÄllsförteckning osv. En tjejkompis som studerat nÀstan 5 Är tycker att den Àr stor för att vara en B-uppsats. Hur stora var era?

Min var pÄ 9000 ord om jag rÀknar bort framsida, abstrakt, innehÄllsförteckning och bibliografi :)

Veckans uppgift, översÀtt vilken wiki-artikel du vill frÄn vilket sprÄk du vill, minst 500 ord.

För det första, vet ni hur svÄrt det Àr att hitta en vettig artikel runt 500 ord? Kollar jag engelska wiki dÄ Àr artikeln 200 ord, kollar jag sen den svenska, dÄ Àr den 2000 ord. Och sÄ tvÀrtom beroende pÄ vilket Àmne. Jag var runt hela vÀrlden pÄ alla resor jag gjort för att hitta nÄgot lÀmpligt och sen runt min egen hembygd, mina intressen osv osv. Verkligen supersvÄrt att hitta nÄgot lÀmpligt.

NÀr jag vÀl bestÀmt mig och börjar översÀtta inser jag att sprÄket som anvÀnds Àr jÀttesvÄrt. "Thus after the win their property was eligible for confiscation" :banghead:

Ca 380 ord gjorda och hÀlften kvar och jag hoppas och tror att sista biten Àr aningens lÀttare.
Och jag kan inte ens skylla pÄ lÀraren den hÀr gÄngen. :cautious:

Tycker personligen att det lÄter lite lÄngt men skiljer sig en hel del mellan Àmnen och institutioner. Mitt examensarbete pÄ masternivÄ var runt 8000 och den vetenskapliga artikeln jag arbetar med nu ligger pÄ lite drygt 4000 i sin "beta"version (och den skulle möjligen vinna lite pÄ viss förkortning ansande) :) . Vet att mÄnga dÀremot skrivit lÄngt nÀr Àmnet varit uppe i trÄdarna tidigare.

5000-7000 ord. Jag tror vi landade pĂ„ typ 6999 😅

Min Ă€r pĂ„ drygt 9500 ord, fick kommentaren att den var lĂ„ng men med det innehĂ„llet var det nödvĂ€ndigt. ;) Min pĂ„började c-uppsats Ă€r just nu pĂ„ 12349 ord och skulle krasst behöva kortas samtidigt som mycket saknad đŸ€Ș

Blev tvungen att kolla hur mÄnga ord min doktorsavhandling var och kom fram till drygt 13000 ord. Visserligen tillkommer 5 artiklar ocksÄ men det Àr ÀndÄ tydligt att vissa Àmnen Àr mer mÄngordiga Àn andra.

Kollade lite med praktiken idag om ev jobb framöver. Det lÀt inte omöjligt, MEN, dom tycks vilja ha nÄn pÄ heltid helst och jag fixar typ max max 75%.
Ska ju dessutom förhoppningsvis gÄ pÄ förÀldraledigt i oktober. Dom har inte sett nÄt av min mage Àn och jag vill inte riskera diskriminering pga graviditet heller.
SvÄrt det hÀr.
Han skulle i alla fall kolla pÄ vad för procent under heltid de skulle kunna tÀnka sig.
FÄr vÀl bli en ny trÄd om det i vÀrsta fall :p.

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Skola & Jobb Jag har inte lÀst matte pÄ nÀstan 20 Är, men har nu hoppat pÄ en yh-utbildning dÀr vi lÀser tillÀmpad matematik. AlltsÄ, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
709
Skola & Jobb Kanske finns redan en sĂ„n hĂ€r trĂ„d? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just pĂ„börjat min resa mot karriĂ€rbyte. Jag vill bort frĂ„n... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 676
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt fÀrska siffror ökade andelen barn som fÄtt en adhd- diagnos med 50% mellan Ären... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 817
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej! Jag hÄller pÄ att leta arbete efter att ha lÀst klart pÄ universitetet. Ingenjör som inte Àr renodlat datainriktad, men med vÀldigt...
Svar
10
· Visningar
814
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka