Bukefalos 28 år!

Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Tränade igår på klubben och det kändes helt ok. Jobbade med metallen som inte är vår starka sida men med klicker och gott godis så går det! Körde också lite stegförflyttningar och vändningar på stället. Vi har problem med backandet och höger om men det går framåt tycker jag.

De hade skyddsträning lite längre bort på samma plan och det märktes att hon vart störd av det så det blev bra störningstrning för oss
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

kl

Inatt på jobbet satte jag mig ner och skrev en noggran träningsplan på de två momenten vi behöver sätta igång ordentligt med om vi ska ta oss nånvart.

Hela planen är alldeles för lång att skriva här kanske men jag kan skriva några små punkter jag ska hålla mig till. :)

Vittringen
Ca 70% av momenten är klart.

* Behöver tona ner intensiteten

Hur?

*Backa tillbaka och belöna lugna urvalsövningar
*Godisbit framför pinnarna för att signalera att koppla på näsan innan (Svartbergs metod)
*Fler antal pinnar för att inte snabba sig genom övningen


Fjärren
Ett moment jag råkat tona ner en smula för mycket. ;)

*Backa tillbaka och få flyt i ligg-stå-ligg och stå-sitt-stå
*Byta handtecken för att vara tydligare
*Belöna första skiftet mer för att lägga på liiite mer förväntan


Första träningen efter det fullklottrade A4-pappret får bli i eftermiddag. Schpännande! :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Nar Mandy borjade slarva for for att hon hade for brottom i vittringen drog jag ner pa beloningarna och anvande godis av mindre 'varde' (ie; mat kulor i stallet for kottbullar).
sa har ser vittring ut hos oss

I dag gick traningen SUPER ... vi tranar med gruppen i kvall, far se hur det gar infor tavling i helgen. Jag borjar bli rejalt nervos, vilket ju inte direct hjalper.:p
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Berätta gärna hur du löser problemet med vittringen. Inget problem med jappen, men känns som att kelpien kan ha lite såna tendenser :angel: och det är ju bra att ha en plan från början.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Belöna första skiftet har jag också lagt energi på för att höja förväntan, det blev lite lätt "ligg kvar" tanke på Lyxa vid första kommandot :p! Där körde jag ett tag att hon INTE fick börja liggande, utan från stå eller sitt. Och det funkade bra, "låsningen" på ligg försvann då :laugh:

KL

Igår var vi ute och tränade lite metallapportering (gripande och fart in), takt i fotgåendet (få bort "passagesteg"), stegförflyttningar (att få hunden att förstå att jag inte ALLTID trampar på henne :angel:) och rutan (dirigering till ruta samt fejkat krångel vid uppställning till rutan, för att få högre förståelse och mer tålighet om något "oväntat" händer).


På fredag åker jag och Lyxa iväg på SBK´s Talangtruppsläger! Det ska bli otroligt intressant och lärorikt, och väldigt inspirerande att åka iväg och träna med så många engagerade och peppiga lydnadsekipage :banana:!

Sen väntar jag på att Lyxa ska sätta igång att löpa, förhoppningsvis SNART eller att hon dröjer med det så länge att vi hinner köra vår inbokade tävling den 12 nov :p.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Nar Mandy borjade slarva for for att hon hade for brottom i vittringen drog jag ner pa beloningarna och anvande godis av mindre 'varde' (ie; mat kulor i stallet for kottbullar)

Det gör jag också. Iver slarvar inte men däremot så ser man vad han tänker när han ser sex pinnar utlagda framför honom = JABADABADOOO!! :D

Berätta gärna hur du löser problemet med vittringen. Inget problem med jappen, men känns som att kelpien kan ha lite såna tendenser :angel: och det är ju bra att ha en plan från början.

I will! :)

Belöna första skiftet har jag också lagt energi på för att höja förväntan, det blev lite lätt "ligg kvar" tanke på Lyxa vid första kommandot :p! Där körde jag ett tag att hon INTE fick börja liggande, utan från stå eller sitt. Och det funkade bra, "låsningen" på ligg försvann då :laugh:

Precis. Samma med Iver, jag har lagt jättemycke tid på "ligg kvar" med tanke på platsen och allt.
En tanke är dock att jag ska ändra lite i mina ordval. På platsen säger jag först "ligg" och sen när vi lämnar säger jag "ligg" igen fast med mitt "nu är det plats som gäller-tonläge". I fjärren skulle jag kanske kunna säga "ligg" - "stanna" för att associera det med att det bara gäller att vara kvar på platsen med baktassarna som vi tränat på?

Lycka till i helgen! (Ivers lillasyster är med :) )
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

En tanke är dock att jag ska ändra lite i mina ordval. På platsen säger jag först "ligg" och sen när vi lämnar säger jag "ligg" igen fast med mitt "nu är det plats som gäller-tonläge". I fjärren skulle jag kanske kunna säga "ligg" - "stanna" för att associera det med att det bara gäller att vara kvar på platsen med baktassarna som vi tränat på?

Jag säger ligg när jag lägger ner, både inför fjärr och plats. På platsen säger jag dock 'kvar' till jappen, och '(s)tanna' till kelpien när jag lämnar (jag är EXPERT på att ha olika kommando på samma sak till dom, inte alls förvirrande :cool:).

När jag lämnar för fjärren säger jag dock ingenting. Vet inte hur det är med kelpien, har inte kört fjärren så mkt tävlingmäsigt än, men det hjälpte på jappen iaf, att inte bli låst in nått "stanna kvar"-kommando.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Nej precis, det var så jag tänkte. "Ligg" inför lämnandet i platsen är inlärt med "stanna kvar inverkan" hos oss.
Därför tänkte jag att om jag lägger till "stanna" i fjärren så kan jag associera det med själva momentet bara. (Vi använder inte stanna som kommando alls i lydnaden)

Så jag inte förvirrar honom med ett "ligg". (Väldigt förvirrande) :D


Edit: Fast vänta lite nu. Det slog mig att jag använder "stå" för att ställa honom i rörelse; inkallningen och i rutan.
Jag kanske skulle underlätta och lära in hela fjärren på nytt med annat kommando för stå? Eller så kanske det är situationsbundet, vad tror ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Jag fattar! Mitt ligg betyder bara lägg dig, stanna/kvar betyder platsliggning, så jag måste plocka bort något, emedan ditt ligg betyder platsliggning, så du får lägga till nåt :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Jag tror att det ar situations bundet. Jag anvander 'stay' till sta under gang ... och till stanna kvar (sta, ligg, sit, whatever) och hon har inga problem att forsta fran kontentan av ovningen. Eller sa har min stackare bara fatt kampa sa mycket i motvind att hon varit tvungen att lara sig:p
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Jag kör på, får väl ändra det till "sto" eller något om han blir lika förvirrad som mig. :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Tjiho, fjärrpass avklarat!

Började from scratch med tekniken uppdelat på ligg-stå-ligg och stå-sitt-stå. Lägga sig bakåt och bara flytta framtassar i ställandet och samma i det andra skiftet, sätta sig bakåt och bara flytta fram i uppställandet.

Det kändes lite motigt i början men redan efter 5 repetitioner så fattade han galoppen på riktigt och vi fick 9 av 10 rätt varje repitition. Kul!

Pausade lite och gjorde sedan om alltihop igen och gick ut på avståndet 2m. Nu känner jag mig mycke mer peppad när jag tog mig tid att skriva ner en plan. :laugh:

Nästa; vittringsträning!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Nu har vi delat upp vittringen också. Jag funderade en bra stund innan jag kom på hur jag skulle kunna gömma godisar kring pinnarna inomhus innan jag kom på idén, fårskinnsfäll!



:D

Först fick han leta kring pinnhögen, alltid en godis framför som "slåpånäsan-signal" och inbromsning.
Stegrade snabbt till att leta imellan pinnarna ett par gånger, även det sitter bra så jag smittade en pinne med mig själv+godis och stod redo att klicka och belöna vid påvisning av rätt pinne - innan gripande.

Upprepade 4-5ggr, alla gånger gick jättebra. Nu ser jag lite ljusare på det här helt klart. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

hehe ... jag satte pyttelite mjukost pa vittrings "pinnarna" men aldrig pa golvet ... Numera har jag ingenting pa, daremot ser jag till att engagera hennes nos dagligen. Antingen far hon "hitta" nagot jag hallit i (kotte i skogen tex) eller sa sparar vi eller sa kastar jag bara ut halften av henne mat. Sedan jag borjade med det ar hon mycket mer saker i vittringen.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Aha då är jag med.

Jag ville bara att han skulle koppla pinnarna med att slå på näsan och arbeta sig runt. Inte smaka eller intressera sig för någon pinne annat än min då, fast inte gripa. :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Jag satter bara en klick ost pa den "pinne" (det ar en dumbell) jag har satt min lukt pa ... och sedan minskar ost klicken lite i taget tills det inte ar nagon ost dar alls utan beloning kommer nar hon kommer tillbaka med den. Eftersom det ar en dumbell sa ar den naturliga reactionen att hon vill apportera, det galler bara att visa vilken utav 10 hon ska ta.:p
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Idag har vi haft en genomkörare med rutan (bara springa, stanna och ligg), metallen, hoppapport, ink m ställande och en massa fotgående. Han var sjukt taggad vilket resulterade i kass position. Brukar åtgärda det genom att kasta godis bakom oss vid klick, men i ridhus funkar det inte så bra.

Har fått problem med vänster och höger halt, i höger hinner han inte reagera på att jag stannar, utan får backa tillbaka, och i vänster sätter han sig snett (bort från mig). Samma gäller i vädningar på stället.

Nån som har nåt bra tips på hur man förbereder på att det är halt och inte fortsatt marsch?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 886
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 006
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
159 922
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp