Bukefalos 28 år!

Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Kort avstånd (3-4 meter) och liten hund och komma ihåg var jag lagt den så ser jag om han tar rätt. Som extra säkerhet kan jag plocka bort lite fjäll från den rätta :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Smart metod!

Jag har inte sett så mycke kottar här i stan dock, jag är rädd att löv inte går lika bra. ;)

Förra året hade jag en sopsäck med vittringspinnar på balkongen men kottar låter ju himla smidigt att plocka på sig när man bara ska träna luktdiskrimineringen liksom. :)

Fjärren då?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Ja, jag har ju tallskog runt knuten, så det finns så man kan bada i det om man vill. Jag kan skicka några på posten? :D

Fjärren jobbar vi just nu på att öka avståndet i ligg-stå utan att han ska börja knata framåt, samt lägga sig BAKÅT (läggande har som sagt aldrig varit hans grej) på nära avstånd. Han är en rätt trippig hund, så vi jobbar mycket på att bara skifta och inte börja trampa. Trampar han så går han ju dels framåt i skiften till stå, men han lägger sig också snett med rumpan åt sidan, så där han vi mycket att jobba på.

Jobbar parallellt med kroppskontroll/tänka själv och med planka. Plankan har hjälpt jättemycket med läggandena, men ger inte riktigt samma resultat i de andra skiftena.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Har har vi inte vittrings pinnar, utan 5 lader och 5 metall 'dumbells' som ligger i en rora om vartannat och hunden ska kanna igen foraren's vittring pa en av dem. Den som lagger ut dem ror varje dumbell sa nar man gnuggar den man satter sin vittring pa blir det tillrackligt med skillnad. Jag har aldrig kokat eller "gjort rent" mina dumbells ... varje gang jag har anvant dem tar jag i alla medan jag packar dem i vaskan och sedan anvander jag samma senare samma dag eller nasta dag igen. Inga problem ens nar jag tranar sa ingen annan tar i dem och lagger ut dem utan jag anvander tang.
Daremot har jag markt att Miss Mandy har varit lite osaker om vi inte har hallit pa pa lange ... utom om hon har sparat i mellantiden, da verkar hon lita battre pa sin nos.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Kan du inte buda ner ett gäng är du snäll? Hehe.

Vi har som sagt haft en lång vila och alla moment har förbättrats automatiskt förutom fjärren. Där har han blivit ostadig och tappat fällknivsläggandena och ibland är han även svår att sätta upp från ligg.

Antar att vi får nöta på. :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Har har vi inte vittrings pinnar, utan 5 lader och 5 metall 'dumbells' som ligger i en rora om vartannat och hunden ska kanna igen foraren's vittring pa en av dem. Den som lagger ut dem ror varje dumbell sa nar man gnuggar den man satter sin vittring pa blir det tillrackligt med skillnad. Jag har aldrig kokat eller "gjort rent" mina dumbells ... varje gang jag har anvant dem tar jag i alla medan jag packar dem i vaskan och sedan anvander jag samma senare samma dag eller nasta dag igen. Inga problem ens nar jag tranar sa ingen annan tar i dem och lagger ut dem utan jag anvander tang.
Daremot har jag markt att Miss Mandy har varit lite osaker om vi inte har hallit pa pa lange ... utom om hon har sparat i mellantiden, da verkar hon lita battre pa sin nos.

Åh det hade jag också velat ha tror jag, jag är inte så förtjust i trä som material.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Det ar ganska vanligt att hundar har problem med ladret, formodligen pa grund av att lader har en sa distinct lukt i sig sjalv. Jag borjar alltid med metallen ... jag inbillar mig att det blir lattare da.:p
Jag tror att Mandy har en "bra nos" och ganska latt for lukt ovningar ... eller sa var jag sa osaker att jag lat henne leda och visa nar vi borjade och undvek att "tala om" vad hon skulle gora sa hon aldrig blev osaker pa vad jag ville.:p
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

259919_10150205276367582_665887581_7203946_1841653_n.jpg


Hund: LP1 LP2 MiVinna´s Auralux "Lyxa", Australian Shepherd född 2009-07-01

Lite bakgrund: Min första brukshund. Tävlingslydnad är vår huvudgren (LP1 på 165/190/194 poäng, LP2 på 186/189/191 poäng), men tränar även agility (2 pinnar i hoppklass 1), bruks (uppflyttad lägre klass spår), viltspår (godkänd anlagsklass) och har påbörjat rapportträning.

Klass: 3 (Debuterade igår 15/10-11)

Tränar mest på: Fjärr, stegförflyttningar, säkerhet i vittringen, fart i återgången på metallapport,

Håller till: Alingsås/Vårgårda

Kortsiktigt mål: Uppflytt till elitklass

Långsiktigt mål: Kvala till SM 2013. Landslag

Som sagt så debuterade vi i klass 3 igår. En snöplig nolla på rutan gjorde att vi missade vårt 1:a pris (249 poäng, 1:a pris går ju vid 255... :p!)

Film på genrepet i tisdags och debuten igår.

Betygen blev:

Sittande i grupp: 10
Platsliggning: 10
Fritt följ: 10
Sättande under gång: 10
Inkallande med stå och ligg: 9 (DK nedläggande)
Rutan: 0 (tog tillbaka hunden och skickade om)
Hopp apport: 8 (Slarvigt gripande)
Metallapport: 8.5 (Ojämnt tempo)
Vittringsapport: 6 (Byter föremål)
Fjärrdirigering: 9.5 (DK nedläggande)

Jag sätter mig lite emot 10 på fria följet, men det är ju domaren som bestämmer :p.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Nice! Vad betyder DK laggande?

Tack!

DubbelKommando nedläggande, jag var tvungen att säga "ligg" två ggr i början av momenten :p! Det har inte hänt sen jag började träna ligg när hon var 9 veckor :D! Men men, alla kan ju få hjärnsläpp ibland ;)!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Väkommen! :)

Vilken tjusig fjärr. :d

Tackar!

Ja, fjärren blev SJUKT bra :love:! Det trodde jag inte, vi började träna den seriöst nån gång i september, och för bara några dagar sen så fick vi inte ihop den alls :D! Men man får ju vara glad att poletten trillar ner i "skarpt läge" ;).
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Ja jösses, nu ser jag min målbild här.

Jag ignorerar fjärren just nu, fast egentligen borde jag bara nöta på och inte se bitter ut för att man inte tränat på den liksom. Men det är ju roligare att träna på sådant som går bra. :D

Jag tror min ovilja att sätta igång med fjärren ordentligt beror på att jag inte kan bestämma kriterierna ordentligt.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Ja jösses, nu ser jag min målbild här.

Jag ignorerar fjärren just nu, fast egentligen borde jag bara nöta på och inte se bitter ut för att man inte tränat på den liksom. Men det är ju roligare att träna på sådant som går bra. :D

Jag tror min ovilja att sätta igång med fjärren ordentligt beror på att jag inte kan bestämma kriterierna ordentligt.

Hehe, exakt så har jag gjort med, ignorerat det som jag egentligen borde nöta på :p. Men då har jag ju också stegförflyttningar som ser ut som hej kom och hjälp mig... :angel:.

Men jag har börjat komma ur den där prestationsångest/ignoreringsfasen nu och ser faktiskt till att träna mest på det som vi INTE är bra på. Konstigt nog så hjälper det :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Ja det är väl bara sätta sig ner och utarbeta en plan för fjärren och vittringen nu då. :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Heh ... Ahhh ... jag vet mycket val vad DK betyder da.:p Har blir man diskad om man ger dubbel comando ... och pa andra tavlingen i Utility (trean altsa) gav jag DK vid fjarren eftersom har maste det vara bara signal och den lilla 'Missen' valde att titta bort nar jag gav signalen for ligg.:angel:
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Vi har varit ute och tranat nu pa morgonen och tror jag vet vad problemet var. For nagra veckor sedan tranade jag om hennes ligg eftersom hon tog ett (ibland flera) steg fram innan hon la sig och sedan flera steg till innan hon satte sig fran ligg:crazy: sa jag klickade om hela sekvensen till att vika sig backat vid ligg och 'ga upp bakat' till sitt. Jag borjar misstanka att jag kanske tog bort klickern for snabbt? :confused:
Nar klickern kom fram igen sa gick det plotsligt sa mycket battre, sa nu ar min plan att klicka nastan varje gang ... i alla fall tills efter helgen's tavling ... och sedan sakta face ut klickern ...

Hon gick ju inte rakt ut till andra sidan av 'ringen' pa "go out" heller (motsvarigheten till rutan fast de ska springa till det lilla staketet pa andra sidan och sedan sitta pa komando) I dag kom kottbullarna fram igen och det var MYCKET roligare att springa fort till ratt stalle igen.:D

Om nagon har rad och tips tages de gjarna emot.:p
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Hund: Roghöjdens N-Y-Alex, flat, född 2004

Lite bakgrund: Min första hund, vi har provat på lite av varje. Mest lydnad och spår men även apportering, viltspår och sök. Har andra pris i trean på 254,5 p och ett antal starter innan dess. Att vi inte klarat trean än beror till största del på mig och min nervositet som smittar av sig på hund. Vi är även gdka i högre spår.

Klass: 3

Tränar mest på: Fria följet och vittring

Håller till: Vetlanda

Kortsiktigt mål: Uppflytt till elitklass

Långsiktigt mål: SELCH - men det hänger på hälsa och ork!


20110926-223651.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Ansluter väl här också!

Hund: Tollare, 5 år.

Lite bakgrund: En självständig och vass dam som inte är alldeles självklar att träna!

Klass: 3

Tränar mest på: Just nu tränar vi mest bruksmoment men ska ta upp lydnaden snart igen.

Håller till: Växjötrakten.

Kortsiktigt mål: Ett andrapris i höst och ett förstapris i vår. Ska debutera i december men räknar inte med ett förstapris. Är nöjd om hon håller ihop hela tävlingen och samarbetar med mig!

Långsiktigt mål: Förstapris i elitklass.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 886
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 002
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
159 922
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp