Bukefalos 28 år!

Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Pass 2!

Länk

Helt godkänt efter sitt livs andra 5 minuterspass med vittring tycker jag! Han verkar ha fattat vad grundprincipen iaf :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Tänkte starta en egen tråd, men provar här först.

Är det någon som vet om man får ha handtecken vid sättande under gång i trean?

I läggande/ställande i kl1 o 2 står det ju "stå" eller handtecken och "ligg" eller handtecken men på sättande står bara "sitt".
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

"I dessa regler angivna kommandoord är önskvärda.
Tävlande skall i förväg anmäla till domaren om handtecken kommer att användas,
detta gäller dock endast då det är ett alternativ till muntligt kommando, ej där
både handtecken och och muntligt kommando i kombination är tillåtet. Handtecken
får endast användas i moment där så anges (i elitklass är handtecken aldrig
tillåtna då hunden är bredvid föraren (fotposition)). Använder föraren handtecken
så får detta i princip inte utsträckas längre i tiden än ett muntligt kommando, dvs
ett för långt kvarhållande av handtecknet påverkar betyget i negativ riktning."

Så nej, endast muntligt när det gäller sättandet
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

KL

Puttar upp tråden lite :D!

Jag och Lyxa ska tävla på lördag igen, så nu börjar vi ladda lite! Här är en film från fredagens träning:

http://www.youtube.com/watch?v=6wuz3DRkBK8&feature=player_embedded

Mina tankar:

Vittringen: Nöjd med att hon ALLTID kommer in med rätt pinne! Vi behöver dock få upp ett snabbare gripande av rätt pinne samt bättre fart in. Jobbar på detta genom att belöna på olika punkter, ibland när hon griper, ibland när hon kommit en bit in mot mig. Är även nöjd med att ha fått bort det lilla tuggandet (eller det är väl mer ett omtag) på pinnarna som hon haft tendens att ha på väg in till mig.

Sättande under gång: Ni ska VETA hur mycket vi tragglade och bråkade om detta på detta träningspass! Jag körde baklänges – och framlängesmarsch och kommenderade ”sitt” i alla möjliga och omöjliga positioner, och så fort vi började med sättandet i kedjan…. blev det LIGG!! GAH! Vill inte ha en nolla här IGEN, det är 30 poäng bort direkt ju! Så det är ju inte precis ett optimalt sättande under gång, hon ser ju inte precis överlycklig ut .

Transporten till inkallningen känns sjukt bra :bump:!

Inkallande med ställande: Skulle önska mig ett snabbare nedläggande här (som hon oftast brukar ha), annars är jag jättenöjd med detta moment .

Rutan: Här lät jag medvetet henne sätta sig långt fram i förhållande till mig. Vi hade jobbat med draget ut till rutan innan, och jag ville låta henne ha kvar suget ut istället för att krångla med att få tillbaka henne i fotposition. Förutom detta så kändes momentet SÅ bra, bra fart ut, bra ställande, bra läggande, bra kvarliggande, bra inkallning och bra uppslutning :banana: !

Hopp apport: Kastade iväg apporten LITE väl långt :angel: . Dåligt gripande, växlar fart på väg tillbaka, avslut bra och JÄTTEFIN ingång!

Metallapport: Jaaaaaaa! Bra fart ut, bra gripande, GALOPP in och ännu en bra ingång :D!!! Övning (och bra inövad förberedelserutin ;) ) ger färdighet!!

Vittring: Flamsigt avsökande (fastnade i ngt i sanden :p ), tveksamhet i gripanden (puffande på pinnen?!), låg fart in. Dock rätt pinne (som alltid) så vi kommer ju förhoppningsvis kunna rädda ett par poäng om det blir så här på tävlingen :laugh: . Och återigen bra ingång!

Fjärren: Bättre nerläggande än på inkallningen. Bra ligg-stå, ännu bättre stå-sitt eftersom hon verkligen KLEV tillbaka med framtassarna fast hon ställde sig väldigt långt fram. Lite för långsamt sitt-ligg, OK ligg-sitt (jag vill ha det lite explosivare), BRA sitt-stå och lite långsamt stå-ligg. Men jättebra stadga och BRA position, inte ett enda baktasslyft!!

Så som helhet räknad är jag väldigt nöjd med denna länkning, känns inte som att det är några grova, katastrofala fel utan mer lite finlir och småpill för att få fram det jag vill ha. Känns helt OK inför tävlingen :) .
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Jag tar väl och puttar upp tråden igen då... ;).

Vi var som sagt och tävlade igår. Massa detaljer som jag vill förbättra (hade t.ex sämsta poängen på fria följet sen vi debuterade klass 1 :p ), men helheten höll ihop och vi landade på 277,5 poäng (vårt andra 1:a pris i trean) och en klassvinst :D!

Domarens poäng och kommentarer:

Sittande i grupp: 10

Platsliggning: 10

Fritt följ: 7,5 Plogar ngt, VP, DK steg, ljud, sns. Härlig intensitet och bra kontakt!

Sättande: 9 Plogar ngt, fint sitt

Inkallande med ställande: 9,5 Ljud, ngt sns, mycket fint!

Rutan: 10 Mycket snyggt!

Hopp apport: 9 Ngt slarv i gripandet, fin fart

Metallapport: 7,5 Trampar i start, slarv i gripande, tempo in

Vittring: 8 Säkert nosarbete, omtag, tempo in

Fjärr: 7 DK ligg, halvsitter, halvstår, intar fel pos, DK

Helhet: 10 Mycket snyggt och trevligt!


Film från sittande i grupp och platsliggning

Film från lydnadsprogrammet

Och jag kom även på efteråt att det var första gången vi tävlade i typ -10 grader och första gången vi tävlade lydnad i ridhus, så jag är nöjd ändå över min duktiga hund :love:

lydnadstc3a4vlin-slc3b6inge-069.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

KL

Hur funkar det i treans ruta? Måste man ställa hunden innan man lägger den, eller kan man kommendera ligg direkt? Jag fattar det som att ställandet är frivilligt?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Japp, du får kommendera läggandet direkt i rutan, utan något förestående kommando. Dock så får du inte dirigera om hunden efter läggandet, vilket du får när du ställer hunden (ifall hunden skulle hamna lite utanför rutan t.ex).

Lagd hund ligger så att säga ;).
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

kl

Jag och Iver hade en superhärlig känsla i fria följet igår. :laugh: Första gången utomhus på en evighet! Vi behöver dock lägga krut på störning, stadga och lite pill i stegförflyttningarna bakåt.

Iver Fritt Följ
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Glömde skriva om den stora händelsen i vittringen ju!

Hittills har jag bara klickat och belönat urvalet utan apportering, och tagit det som egen del. Men tro om jag tappade hakan när Iver både i förrgår och igår spontant plockar upp rätt pinne och kommer in i position igen. :love:

Det är ju tur att jag har en hund som talar om för mig när det är dags att gå vidare. :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Äntligen! :)
Efter otaliga 2:a pris och nollor i protokollet så klarade vi idag uppflyttning till Eliten med 280,5 p.

Det hela började svajigt med ett okoncentrerat ff, (jag kunde inte ens skilja på höger och vänster... suck!) men vi tog oss samman och avslutade bättre!

ALDRIG mer lkl3 igen :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Grattis!

Kan relatera till känslan. Efter 8 starter i Lkl2 med jappen kände jag något liknande. Dock har jag bestämt att vi ska ta ett LP iaf såfort det blir lite tävlingar häromkring. Efter mycket moget övervägande ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 884
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 999
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
159 921
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp