Viktökning/muskelsätning

Hallonsoda

Trådstartare
Hej!

Jag har en ponny, welsh/NF korsning. Han är 15 år gammal och 148 cm hög. Under vintern nu har han tappat muskler och hull, musklerna framför allt pga att jag inte kunnat träna ordentligt. Hullet borde han eg inte tappat, men nu är det som det är och jag skulle gärna vilja ha lite tipps på olika sätt att få upp hans muskler och hull igen. Hans nuvarande foderstat består av:

9 kilo ensilage (ts 66 %)
0,5-1 kg halm
0,7 kg havre
1,2 kg korn
1 kg lusern (hackad strå)
0,2 kg soja
0,5-1 kg morötter
B-vitamin, linfröolja.

Denna foderstat har han naturligtvis inte haft hela året, har höjt höt 2 kg och flrut hade han överhvdtaget inget korn. Dock har jag minskat på havre, han fick mer än dubbelt så mkt förut. Alla ökningar har skett i steg.

Proteinhalten i höt ligger endast på 11 (normalt 30) men jag har kompenserat det med sojan och lusernet. Borde jag ge honom mer protein? Jag hade tänkt att ge honom E-vitamin, skulle det kunna vara bra?

Han är väldigt pigg och glad och blir sällan trött efter konditionspass. Dock tycker han dressyren är jobbig, han orkar bara samla sig i ca en halvtimme.

Just nu kör jag 3 delade pass i veckan hälften dressyr, hälften klättring. När vi klättrar både skrittar vi och galopperar upp för backar. Kör även ett helt dressyrpass, och 2 uterutter. En koditions och en lugn. En dag i veckan får han vila. Jag skulle gärna hoppa, har dock ingen möjlighet till det (inget ridhus). Snart ska jag dock börja åka till ett, så då ska han även få gymnastikhoppa.

Tycker ni jag gör på rätt sätt för att få upp musklerna på honom, och få honom i form till vårens tävlingsäsong?

Han är min första häst och det är första säsongen tillsammans, och vi hade tänkt att starta LB-LA dressyr, och LD-LC hoppning.

Kom gärna med lite råd och tips!
 
Sv: Viktökning/muskelsätning

Utan att vara expert är det första jag tänker - varför inte mer ensilage och mindre lusern? Skulle absolut inte ge mer kraftfoder till en ponny, och för mycket sojaprotein kan inte vara bra. Återstår då högivan :)
Varför så mycket morötter?
 
Sv: Viktökning/muskelsätning

Totola skrev:
Utan att vara expert är det första jag tänker - varför inte mer ensilage och mindre lusern? Skulle absolut inte ge mer kraftfoder till en ponny, och för mycket sojaprotein kan inte vara bra. Återstår då högivan :)
Varför så mycket morötter?

Extremt dåligt proteinvärde i höt. Morötterna mest för att det är gott, det är ju mest vatten i dom ändå =P. Höt är väldigt dyrt, och dessutom innehåller det alldeles för mkt kalcium, jättesent skördat. Det skulle vara billigare att ge grovfodergivan i lusern och halm och skippa höt, och han skulle ändå få i sig tillräckligt med ts =S. Det vill jag dock inte ha, återstår att "komplettera" foderstaten med lusern.. Har räknat ut på freewebs, fast nu är den rätt ändrad..
 
Sv: Viktökning/muskelsätning

Ang. morötterna så är jag lite anti att ge mycket av det för att det ska finnas något ämne i det som kan försämra hovkvalitén. Samma med tran/olja har jag för mej.. I stora mängder alltså, vilket jag tyckte det här var.

Ja, isåfall kan jag inte se något fel i din foderstat. Då återstår hästens ämnesomsättning.. Fodervinäger och/eller MSM kan man prova då de ska förbättra ämnesomsättningen. Har hästen både svårt att lägga på hullet och sätta muskler fast den får en del mat, kan man också börja fundera på om den kan ha magsår. Det är väldigt vanligt bland tävlingshästar eller hästar som står i stökiga/stressiga stall.

Krafft groov är ett bra foder proteinmässigt tycker jag. Men havre/korn är mer naturligt så egentligen är det bättre än pelletterat.
 
Sv: Viktökning/muskelsätning

Totola skrev:
Fodervinäger och/eller MSM kan man prova då de ska förbättra ämnesomsättningen.QUOTE]


Magsår kan man nog utesluta, jag tävlar inte än och hästen står i litet stall (6 hästar), ganska stressfritt. Men det där citatet undrar jag över, hur "prövar" man?
 
Sv: Viktökning/muskelsätning

Hallonsoda skrev:
Totola skrev:
Fodervinäger och/eller MSM kan man prova då de ska förbättra ämnesomsättningen.QUOTE]


Magsår kan man nog utesluta, jag tävlar inte än och hästen står i litet stall (6 hästar), ganska stressfritt. Men det där citatet undrar jag över, hur "prövar" man?

Fodervinäger antar jag att du har koll på, ge hästen det i minst 1-2 månader så ska ämnesomsättningen bli bättre. MSM är ett ämne (brukar användas med Glukosamin bl a om man vill ha bra leder) som finns naturligt i kroppen, en typ av svavel. Som PL kommenterade tidigare så finns det inget bevisat att det fungerar men det påstås ge ökad ämnesomsättning, bättre päls, hovar, leder m.m.
Det finns som pulver eller flytande. Jag skulle nog satsa på fodervinäger först, och fungerar inte det kan man ge MSM, men det är dyyrt! Och klassas som doping om man ger det när man ska tävla.
 
Sv: Viktökning/muskelsätning

Jo det har jag hört talas om iaf.. fast känner ingen som har prövat på det. Jag får avvakta och se om han går upp i vikt, annars så får jag väl pröva att ge vinäger. Tack för dina tips =D!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 052
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 297
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 562
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 640
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp