Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev 2x20 minuter i SLAKTmaskinen på rätt hög puls, 7,3 km sammanlagt. Jag blev helt mör efteråt och är nu väldigt hungrig så här precis före läggdags. Hoppas att jag kommer kunna sova trots det.
 
1/1 - 73.3
3/1 - 71.6
7/1 - 70.9
10/1 - 70.5
16/1 - 70.1
Det rör fortfarade på sig, om än långsamt pga mående.
Dock sjukskriven 50% en tid r/t utmattning, och har som ordination fåttF:
- Läkemedel 💊
- Cykel 🚴‍♀️
- En ponny 🏇

Spännande!
 
Svältläge är i princip en myt. Ja, ämnesomsättningen minskar men inte så pass mycket att man slutar gå ner i vikt om man på riktigt lever under svältgränsen.
Självklart går man ner i vikt om man svälter.
Det verkar dock finnas skillnad i tex metabolism och mag/tarmbakterier som gör att vissa går ner och andra inte. Och ämnesomsättningen kan bli helt koko för en del.
Så alla går inte alls ner på samma sätt vid svältkost.
 
Nöjd igår kväll när jag var hungrig och hade lust att göra mig två goda smörgåsar men tog två knäckebröd med en ostskiva på varje och paprika istället :up: Denna veckan rör jag knappt på mig heller pga ryggen så jag får tänka mig för lite extra.
 
Jag uttryckte mig lite klumpigt. Såklart gör man av med kalorier genom att träna :). Det jag menade var ju mer som du säger att man får träna hårt för att hamna på ett underskott utan att åtgärda matdelen, om man nu har svårt att äta hälsosamt. Jag väljer ju aldrig att äta upp mina tränade kalorier till vardags. De får hamna på minuskontot istället 😊

Jag blir så sjukt hungrig av att träna att jag typ blir rabiat om jag ligger på minus. Så jag kan verkligen inte träna om jag ska gå ner i vikt. :laugh:
 
Svältläge är i princip en myt. Ja, ämnesomsättningen minskar men inte så pass mycket att man slutar gå ner i vikt om man på riktigt lever under svältgränsen.
Självklart går man ner i vikt om man svälter.
Det finns ju dock lägen innan riktig svält, där fenomenet kan inträffa. Jag har varit med om flera ggr att kroppen går in i ngt sorts ”svältläge”. Det händer när jag äter för lite i förhållande till hur mkt jag tränar. Ökar jag tex träningen mkt och glömmer att öka maten (eller försöker dra ner på maten på existerande träningsmängd) så hamnar jag först i läge där jag står still i vikt i ett antal dagar. Efter ytterligare några dagar börjar jag gå upp i vikt i ganska hastig takt och svullnar om magen. Ungefär då brukar jag komma på att fenomenet har hänt. För att komma ur det så äter jag riktigt rejält med kalorier under två dygn (men någorlunda vettiga val) och dricker mkt vatten. Då släpper det och jag kissar ut enorma mängder och är nere på vikt under den vikt jag hade när fenomenet började (tar ca 2-4 dagar). Sen efter det får jag återgå till det normala men med en lagom ökning av mängden mat i förhållande till träningen.

Jag tolkar fenomenet som att kroppen går in i ngt sorts försvar mot ”svälten”.
 
Det finns ju dock lägen innan riktig svält, där fenomenet kan inträffa. Jag har varit med om flera ggr att kroppen går in i ngt sorts ”svältläge”. Det händer när jag äter för lite i förhållande till hur mkt jag tränar. Ökar jag tex träningen mkt och glömmer att öka maten (eller försöker dra ner på maten på existerande träningsmängd) så hamnar jag först i läge där jag står still i vikt i ett antal dagar. Efter ytterligare några dagar börjar jag gå upp i vikt i ganska hastig takt och svullnar om magen. Ungefär då brukar jag komma på att fenomenet har hänt. För att komma ur det så äter jag riktigt rejält med kalorier under två dygn (men någorlunda vettiga val) och dricker mkt vatten. Då släpper det och jag kissar ut enorma mängder och är nere på vikt under den vikt jag hade när fenomenet började (tar ca 2-4 dagar). Sen efter det får jag återgå till det normala men med en lagom ökning av mängden mat i förhållande till träningen.

Jag tolkar fenomenet som att kroppen går in i ngt sorts försvar mot ”svälten”.

Intressant!
 
Första veckan gick rätt lätt men idag och igår har jag varit så sjukt sugen på... allt! Dags att höja kalorimängden lite kanske så att jag inte ger efter för detta och börjar äta något väldigt dumt. Typ bullarna vi har i frysen 🙈
 
Första veckan gick rätt lätt men idag och igår har jag varit så sjukt sugen på... allt! Dags att höja kalorimängden lite kanske så att jag inte ger efter för detta och börjar äta något väldigt dumt. Typ bullarna vi har i frysen 🙈

Jag kan bli så där om jag får i mig för lite salt, t ex om jag går på pulver.
 
Det finns ju dock lägen innan riktig svält, där fenomenet kan inträffa. Jag har varit med om flera ggr att kroppen går in i ngt sorts ”svältläge”. Det händer när jag äter för lite i förhållande till hur mkt jag tränar. Ökar jag tex träningen mkt och glömmer att öka maten (eller försöker dra ner på maten på existerande träningsmängd) så hamnar jag först i läge där jag står still i vikt i ett antal dagar. Efter ytterligare några dagar börjar jag gå upp i vikt i ganska hastig takt och svullnar om magen. Ungefär då brukar jag komma på att fenomenet har hänt. För att komma ur det så äter jag riktigt rejält med kalorier under två dygn (men någorlunda vettiga val) och dricker mkt vatten. Då släpper det och jag kissar ut enorma mängder och är nere på vikt under den vikt jag hade när fenomenet började (tar ca 2-4 dagar). Sen efter det får jag återgå till det normala men med en lagom ökning av mängden mat i förhållande till träningen.

Jag tolkar fenomenet som att kroppen går in i ngt sorts försvar mot ”svälten”.

Det har jag också varit med om! Men hade man då inte hjälpt kroppen genom att öka kaloriintaget så kommer man ju ändå efter en viss tid gå ner i vikt. Men det är ju inte särskilt sunt.
 
3/1 71.6
10/1 70.9
17/1 70.7

Långsamt.
Bekräftar väldigt väl att _vad_ jag äter spelar minst lika mycket hur mycket. Ska försöka köra strikt proteinfokus dagarna som kommer och jämföra (jag äter inte bara proteiner förstås). Under 70 är ju förhoppningen till nästa vecka.
 
Vägdag, inte nöjd. Tyckte det hade gått hyfsat denna vecka men det blev nog för mycket kolhydrater ändå :meh:
+0,5 :cautious:

Min jävla ischias har övergett ena benet och sitter nu mest i ryggslutet, så på kvällarna känns det som att ryggen ska gå av. Good times! Jaja, det gör ju iaf att motivationen till att fortsätta med träning finns - det är det enda som hjälper nämligen.
 
Vägdag, inte nöjd. Tyckte det hade gått hyfsat denna vecka men det blev nog för mycket kolhydrater ändå :meh:
+0,5 :cautious:

Min jävla ischias har övergett ena benet och sitter nu mest i ryggslutet, så på kvällarna känns det som att ryggen ska gå av. Good times! Jaja, det gör ju iaf att motivationen till att fortsätta med träning finns - det är det enda som hjälper nämligen.
+0,5 kg kan vara -0,3 imorgon, jag kan variera ganska kraftigt mellan olika dagar, så deppa inte ihop. :)
 
@Unafraid nej precis, så kan det vara - ska försöka hålla det i huvudet! Men jag blir ju bra sur på migsjälv när jag fuskar, jag mår ju sååå mycket bättre när jag inte äter kolhydrater - ändå fuskar jag.
 
@Unafraid nej precis, så kan det vara - ska försöka hålla det i huvudet! Men jag blir ju bra sur på migsjälv när jag fuskar, jag mår ju sååå mycket bättre när jag inte äter kolhydrater - ändå fuskar jag.
Jag är likadan, mår mycket bättre utan, men ibland kan man inte hejda sig. :)
Jag väger mig varje dag, i förrgår vägde jag 66,5, igår vägde jag 67,3 och idag 66,6. Så ser det ut för mig, det hoppar ganska ordentligt, över tid minskar det dock långsamt.
 
@Unafraid nej precis, så kan det vara - ska försöka hålla det i huvudet! Men jag blir ju bra sur på migsjälv när jag fuskar, jag mår ju sååå mycket bättre när jag inte äter kolhydrater - ändå fuskar jag.

Vad är det du äter då? Finns ju oftast fullkornsvarianter på det mesta som man mår bättre på!
 
Jag kan bli så där om jag får i mig för lite salt, t ex om jag går på pulver.
Jag blir godissugen om jag har ätit för "dålig" mat, ganska direkt efter en pastalunch eller pizza, så därför undviker jag det i möjligaste mån, men saltsuget kommer desto oftare.
Jag har upptäckt att några flingor flingsalt gör susen och tankarna på att åka och köpa chips försvinner! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 728
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 577
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp