Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Strålande exempel på vad mensen gör med mig; normalt sett har jag det här bältet på innersta hålet. :D

3BB6B3FB-208F-49FC-BDE8-9BAFC24C3241.jpeg


Nu är det bara att invänta den stora vätskelossningen, sedan kanske jag får mig ett litet minus på vågen jag med. Har som mål att gå ner tio kilo till i juni, och det borde gå utan större problem. Innan mensen hade jag hunnit tappa ungefär 2 kg, men de är tillbaka nu, som ni ser. :D
 
Bipolär 2. Ajdå gällande quetiapin! Vilken dos hade du? Jag tar 50 mg till natten för insomningens skull vilket min läkare säger är för låg dos för biverkningar som ökad aptit. Min ökade aptit är väldigt tydligt kopplat till quetiapinet, så där har hon fel. Dock inte lätt att argumentera emot när sömnen blir bättre vilket är helt grundläggande för att kunna må bra. Jag får väl bara skärpa mig. Och ha lite karaktär. :grin:

Men nu kanske det blir för dålig stämning i en tråd som ska vara peppande om viktnedgång.
Kanske det, men jag. Tar risken att svara ändå.
Läkarna snackar skit, kort och gott. Man går upp oavsett. Alla säger så och alla har fel.
Min dos var 400 mg som högst.

Ber om ursäkt för OT.
 
Bipolär 2. Ajdå gällande quetiapin! Vilken dos hade du? Jag tar 50 mg till natten för insomningens skull vilket min läkare säger är för låg dos för biverkningar som ökad aptit. Min ökade aptit är väldigt tydligt kopplat till quetiapinet, så där har hon fel. Dock inte lätt att argumentera emot när sömnen blir bättre vilket är helt grundläggande för att kunna må bra. Jag får väl bara skärpa mig. Och ha lite karaktär. :grin:

Men nu kanske det blir för dålig stämning i en tråd som ska vara peppande om viktnedgång.
Viktnedgång är ytterst individuellt. Ni råkar ha mediciner inblandade som "stör" era förutsättningar. Tycker det är helt okej att diskutera det också! Jag tycker personligen att alla är välkomna, även om det blir lite OT.
 
Jag följer tråden och försöker skaffa inspiration. Går sådär. Jag är inspirerad när jag läser inläggen, sen sätter jag mig i tv-soffan och allt är bortglömt- blir sugen på allt möjligt.

Före jul kom jag in i ett bra flow tycker jag, jag drog ner kolhydrater väldigt mycket- men inte helt.
Gjorde misstaget att köpa hem lite mörk choklad och det triggade visst igång godisätaren i mig så sen blev det inte mer diet.

Gör ett nytt försök nu då. Försöker med att dra ner på kolhydraterna, men så långt som till LCHF vill jag inte sträcka mig. Måste man gå All in för att det ska funka? alltså jag menar , kan man dra ner på kollisar överlag, men ändå äta lite frukt ibland? Jag kan få ett extremt sug efter bananer ibland och det känns fel att neka sig frukt. Kanske inte 10 frukter om dagen, men någon i alla fall?

Ni som har erfarenhet av lågkolhydratkost, vad säger ni? :)
Har läst på lite om paleo, men då ska man ju utesluta mejeriprodukter så det tycker jag inte funkar för mig, jag behöver kunna äta något snabbt och enkelt som kvarg eller turkisk yoghurt ibland.
 
Jag följer tråden och försöker skaffa inspiration. Går sådär. Jag är inspirerad när jag läser inläggen, sen sätter jag mig i tv-soffan och allt är bortglömt- blir sugen på allt möjligt.

Före jul kom jag in i ett bra flow tycker jag, jag drog ner kolhydrater väldigt mycket- men inte helt.
Gjorde misstaget att köpa hem lite mörk choklad och det triggade visst igång godisätaren i mig så sen blev det inte mer diet.

Gör ett nytt försök nu då. Försöker med att dra ner på kolhydraterna, men så långt som till LCHF vill jag inte sträcka mig. Måste man gå All in för att det ska funka? alltså jag menar , kan man dra ner på kollisar överlag, men ändå äta lite frukt ibland? Jag kan få ett extremt sug efter bananer ibland och det känns fel att neka sig frukt. Kanske inte 10 frukter om dagen, men någon i alla fall?

Ni som har erfarenhet av lågkolhydratkost, vad säger ni? :)
Har läst på lite om paleo, men då ska man ju utesluta mejeriprodukter så det tycker jag inte funkar för mig, jag behöver kunna äta något snabbt och enkelt som kvarg eller turkisk yoghurt ibland.

Alltså, om du är någorlunda frisk och ser till att äta lite mindre än du förbränner så kommer du att gå ner i vikt och du kan äta allt i rätt mängder. Varför inte testa en kaloriräkningsapp, så lär du dig hur mycket du kan äta. Man behöver inte krångla till det mer än så. Rent allmänt är det bra att använda en stor del av sina kalorier till frukt och grönt som är näringsrikt, och proteiner som mättar. Också bra att hålla koll på portionsstorleken för pasta, bröd och dylikt för där sticker kaloriintaget lätt iväg.
 
Alltså, om du är någorlunda frisk och ser till att äta lite mindre än du förbränner så kommer du att gå ner i vikt och du kan äta allt i rätt mängder. Varför inte testa en kaloriräkningsapp, så lär du dig hur mycket du kan äta. Man behöver inte krångla till det mer än så. Rent allmänt är det bra att använda en stor del av sina kalorier till frukt och grönt som är näringsrikt, och proteiner som mättar. Också bra att hålla koll på portionsstorleken för pasta, bröd och dylikt för där sticker kaloriintaget lätt iväg.
Ja den metoden har jag kört och misslyckas totalt med. Jag äter lätt 3-4 portioner pasta och är fortfarande hungrig. Skulle jag köra efter bara räkna kalorier så är jag alltid hungrig. Det klarar jag inte. Jag har haft kaloriräkningsapp i telefonen och det var så besvärligt tyckte jag. Jag är för lat för den metoden tror jag. Annars har du såklart helt rätt. Det är "bara" att hålla nere antalet kalorier. Jag äter också ganska mycket proteiner så det bör mätta för en "normal" person. Jag anser inte att jag är normal i det här avseendet. Men det kanske jag är :laugh:
 
Ja den metoden har jag kört och misslyckas totalt med. Jag äter lätt 3-4 portioner pasta och är fortfarande hungrig. Skulle jag köra efter bara räkna kalorier så är jag alltid hungrig. Det klarar jag inte. Jag har haft kaloriräkningsapp i telefonen och det var så besvärligt tyckte jag. Jag är för lat för den metoden tror jag. Annars har du såklart helt rätt. Det är "bara" att hålla nere antalet kalorier.
Prova gå "all in" på LCHF i två-tre veckor och se hur det känns? Om du är stenhård så blir du av med sötsuget på den tiden. Om jag äter strikt LCHF så behöver jag inte vara hungrig, men det kräver ju att man är riktigt petig. Jag går ner i vikt på normal/liberal LCHF också.
 
Ja den metoden har jag kört och misslyckas totalt med. Jag äter lätt 3-4 portioner pasta och är fortfarande hungrig. Skulle jag köra efter bara räkna kalorier så är jag alltid hungrig. Det klarar jag inte. Jag har haft kaloriräkningsapp i telefonen och det var så besvärligt tyckte jag. Jag är för lat för den metoden tror jag. Annars har du såklart helt rätt. Det är "bara" att hålla nere antalet kalorier. Jag äter också ganska mycket proteiner så det bör mätta för en "normal" person. Jag anser inte att jag är normal i det här avseendet. Men det kanske jag är :laugh:

Jag skulle ALDRIG säga att något är "bara" att göra när det kommer till viktminskning. Vore det så enkelt skulle jag inte vara i den här tråden år efter år...
 
Jag skulle ALDRIG säga att något är "bara" att göra när det kommer till viktminskning. Vore det så enkelt skulle jag inte vara i den här tråden år efter år...
Nej såklart. Jag menade inte så. Jag menade att jag försökt dra ner på kalorier men jag klarar inte det. Jag behöver någon "metod" att hänga upp allt på. Och just kaloriräkning pallar jag bara inte med just att jag hela tiden är hungrig och sugen. Och dessutom krånglade appen hela tiden har jag för mig, trodde jag skulle bli galen.
 
Nej såklart. Jag menade inte så. Jag menade att jag försökt dra ner på kalorier men jag klarar inte det. Jag behöver någon "metod" att hänga upp allt på. Och just kaloriräkning pallar jag bara inte med just att jag hela tiden är hungrig och sugen. Och dessutom krånglade appen hela tiden har jag för mig, trodde jag skulle bli galen.

Jag förstår, och då är säkert lågkolhydrat vettigt. Jag körde nån gång med att ta bort pasta, ris, bröd och potatis men helt fri tillgång på allt frukt och grönt. Det funkade rätt bra. I början åt jag rätt mycket energirika frukter men sen blev jag mindre sugen på det. Jag behöver få i mig kolhydrater annars blir jag deprimerad.
 
Kurs i Stockholm i några dagar, inte bara en massa stillasittande utan stressätande onyttigheter på hemvägen.
Mörkerkörning genom Stockholm på mindre vägar är INTE min grej....
 
Ordentlig invägning nu, och det är typ prick 7 kg jag ätit på mig. Funderar på att rivstarta lite med 5:2. Funkade bra några veckor förra omgången, sen fick jag så jäkla ont i magen att jag fick lägga av. Men ett par veckor borde magen palla kan man tycka.
 
Jag kör 16:8 sen lite över en vecka tillbaka plus appen Yazio. Försöker hitta en hållbar strategi utan massa förbud som jag inte ger upp efter en kort tid. Än så länge känns det bra men har inte haft en våg hemma förräns häromdagen så vet inte om det gjort något med vikten ännu. Skulle vilja gå ner ca 15 kg... Heja heja :D
 
Nej såklart. Jag menade inte så. Jag menade att jag försökt dra ner på kalorier men jag klarar inte det. Jag behöver någon "metod" att hänga upp allt på. Och just kaloriräkning pallar jag bara inte med just att jag hela tiden är hungrig och sugen. Och dessutom krånglade appen hela tiden har jag för mig, trodde jag skulle bli galen.

Prova VV appen några månader då? Superlätt att följa.. Jag äter allt i matväg och känner aldrig att jag bantar trots att jag inte kommer upp i mer än ca 1200 kcal. Jag skulle kunna äta mer 0 pointsmat men eftersom jag inte är hungrig ser jag ingen anledning att äta bara för att...
 
Prova VV appen några månader då? Superlätt att följa.. Jag äter allt i matväg och känner aldrig att jag bantar trots att jag inte kommer upp i mer än ca 1200 kcal. Jag skulle kunna äta mer 0 pointsmat men eftersom jag inte är hungrig ser jag ingen anledning att äta bara för att...
Jo det kanske jag kan. Blev bara så trött på den där andra appen jag hade.
Vad äter du på en dag för ca 1200 kcal?
 
Jag äter ca 1200-1400 kcal per dag enligt lifesum.
Appen vill ha mig på 1600 men kommer inte upp i det utan att trycka i mig i onödan så ligger lite under.
Tjuvvägde mig imorse och vågen visade 86.9 :up:
 
Jo det kanske jag kan. Blev bara så trött på den där andra appen jag hade.
Vad äter du på en dag för ca 1200 kcal?

Kan typ se ut såhär ..

Frukost havregrynsgröt med mjölk och kanel och en banan

Lunch /mellanmål

Yoghurt, 2 ägg på knäckemacka och en banan eller en omelett med sallad eller ärtsoppa veggo fast jag steker kalkonbacon till att ha i med senap eller en kycklingsallad

Middag
Kycklinggryta med fullkornsris och sallad

Eller någon fisk med fullkornsris/potatis och sallad

Eller fullkornsspaghetti och köttfärssås på nötfärs

Försöker ha halva tallriken med grönsaker
 
Kan typ se ut såhär ..

Frukost havregrynsgröt med mjölk och kanel och en banan

Lunch /mellanmål

Yoghurt, 2 ägg på knäckemacka och en banan eller en omelett med sallad eller ärtsoppa veggo fast jag steker kalkonbacon till att ha i med senap eller en kycklingsallad

Middag
Kycklinggryta med fullkornsris och sallad

Eller någon fisk med fullkornsris/potatis och sallad

Eller fullkornsspaghetti och köttfärssås på nötfärs

Försöker ha halva tallriken med grönsaker
Du känner dig inte sötsugen även om du är mätt?
Tack för menyn, låter ju inte så dumt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 865
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 594
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp