Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du känner dig inte sötsugen även om du är mätt?
Tack för menyn, låter ju inte så dumt.

Nej fast jag har sällan ett sötsug, bara när jag dricker vin, som igår men då gjorde jag lite selleri, morot och gurkstavar med hemmagjord tzatziki som dipp istället för ostbollar eller chips 😁
 
Nej fast jag har sällan ett sötsug, bara när jag dricker vin, som igår men då gjorde jag lite selleri, morot och gurkstavar med hemmagjord tzatziki som dipp istället för ostbollar eller chips 😁
Vad du är redig. Gurkstavar... vad imponerande.

Jag äter just nu ett par ostrullar. Kör ju kolhydratlåg diet.

Klarar jag inte den får det bli något annat. Då kör jag efter "ditt" koncept. Kanske därför jag inte går ner i vikt - jag kombinerar alla dieter på det mest ofördelaktiga sätt. :laugh:
 
  • Haha
Reactions: fio
Jo det kanske jag kan. Blev bara så trött på den där andra appen jag hade.
Vad äter du på en dag för ca 1200 kcal?
Jag hade viktklubb-appen och tyckte att den var jättebra. Den kostade väl runt 150 kr i månaden men det var det lätt värt. Där finns massor av enkla och goda recept med olika mängd kalorier, man kan lägga in egna recept, spara val, kopiera till nästa dag tex om man ofta äter samma frukost och så vidare. Antar att VV-appen fungerar på liknande sätt.
 
Nu har jag löparpendlat till jobbet. Insåg att jag inte hade några ytterkläder med mig så jag sprang hem också. PUH!

Måste komma ihåg att föra över 200 kronor till klädkontot som belöning för ytterligare en avklarad vecka.
 
Du känner dig inte sötsugen även om du är mätt?
Tack för menyn, låter ju inte så dumt.
Jag äter helt vanlig mat och håller mig under 1200. Frukost två kokta ägg, lunch husmanskost (en portion och inget bröd), mellanmål kanske frukt eller yoghurt. Middag något väldigt enkelt. Oftast ingen varm mat utan kanske kvarg eller knäckebröd med ägg.
 
Jag använder mig av matdagboken för att hålla lite koll på kalorier. Man kan lägga in motion där, jag har samlat i hop all vardagsmotion (mockning, lägga ut hö, fylla på vatten, samt gå till tåget) till en entimmespromenad. Vet inte om det kan stämma men borde inte bli helt fel i alla fall.

Kör lågkolhydrat men inte helt strikt, har tillåtit mig att äta upp de sista bananerna. Synd att slänga och ingen annan ville ha.

Skivad banan över en skål med keso och sen kanel på det, perfekt frukost.
 
Mens och upp i vikt strax över 1 kg trots att jag hållit kosten och varit ute och löpt. Jag vet ju att det inte är bestående utan bara vätska, men det är ändå otroligt frustrerande. Detta händer mig varje månad, så det är inget nytt fenomen.

I helgen fick jag kommentarer om hur smal jag blivit :love:. Det är väldigt stärkande för självförtroendet. Min sambo har också gått ned i vikt sista tiden (vi gör detta ihop) och han får kommentarer hela tiden, men det är näst intill ingen som säger något till mig. Det har gjort att det känts som att jag inte gör tillräckligt, och inte är lika duktig som sambon. Därför känns det extra bra att få höra lite stärkande ord!
 
Vätskevikten och svullnaden börjar släppa så smått, kunde dra åt bältet ett hål till idag. :D

Har vilat från all tung träning några dagar pga en inflammation i en muskel i nacken (vilket gjort att jag haft ytterst begränsad rörlighet i armen och har inte kunnat göra annat än att promenera), men idag testade jag att styrketräna, det gjorde inte ett dugg ont under själva träningen och det verkar inte ha retat upp inflammationen (peppar peppar). Lyckades till och med dänga upp ett personbästa i bänkpress; 57,5 kg åkte upp förvånansvärt enkelt! :bump:
 
Mens och upp i vikt strax över 1 kg trots att jag hållit kosten och varit ute och löpt. Jag vet ju att det inte är bestående utan bara vätska, men det är ändå otroligt frustrerande. Detta händer mig varje månad, så det är inget nytt fenomen.

I helgen fick jag kommentarer om hur smal jag blivit :love:. Det är väldigt stärkande för självförtroendet. Min sambo har också gått ned i vikt sista tiden (vi gör detta ihop) och han får kommentarer hela tiden, men det är näst intill ingen som säger något till mig. Det har gjort att det känts som att jag inte gör tillräckligt, och inte är lika duktig som sambon. Därför känns det extra bra att få höra lite stärkande ord!
Jag har förstått av diskussioner på buke att det är fult att uppmärksamma att folk har gått ner i vikt. Det verkar vara ett fenomen bland kvinnor upplever jag.
 
Jag har förstått av diskussioner på buke att det är fult att uppmärksamma att folk har gått ner i vikt. Det verkar vara ett fenomen bland kvinnor upplever jag.

Jag tycker nog att det är bra om folk inte kommenterar så mycket. Det blir konstigt om ens prestationer ska baseras dels på hur smal man (lyckas) bli och dels vad andra ser/tycker/kommenterar.

Och de som inte får till krympningen, är de misslyckade?
 
Jag tycker nog att det är bra om folk inte kommenterar så mycket. Det blir konstigt om ens prestationer ska baseras dels på hur smal man (lyckas) bli och dels vad andra ser/tycker/kommenterar.

Och de som inte får till krympningen, är de misslyckade?
Jag la ingen värdering i huruvida det är bra/dåligt, jag bara konstaterade att det kan vara en anledning till varför viktnedgången inte uppmärksammas.
 
Jag tycker nog att det är bra om folk inte kommenterar så mycket. Det blir konstigt om ens prestationer ska baseras dels på hur smal man (lyckas) bli och dels vad andra ser/tycker/kommenterar.

Och de som inte får till krympningen, är de misslyckade?
Ja jag håller med. Viktnedgången kan ju oxå ha andra orsaker, som tex allvarlig sjukdom, och då är det kanske inte så kul med kommentaren.

Jag som saknar filter mellan hjärnan och munnen hade nog utbrast något iaf.

KL

Jag själv pendlar duktigt mellan 72-73 just nu. Mkt vätska antar jag! Jag har lagt till, armhävningar kvällstid innan läggdags. Snart dags för mens tror jag. Men jag verkar ha glömt att notera när förra var så jag är inte helt 100.
 
Jag har förstått av diskussioner på buke att det är fult att uppmärksamma att folk har gått ner i vikt. Det verkar vara ett fenomen bland kvinnor upplever jag.
Så är det kanske. Nu är det ju personer som vet om att jag och min sambo försöker gå ned i vikt. Det känns bara lustigt när folk kommenterar/berömmer hans viktnedgång men inte nämner min ett dugg. Jag har ändå förstått att det syns väl.
 
Jag har tvekat till om jag ska våga skriva om mina mål här men jag behöver ha lite press på mig (positiv sådan) att hålla i det nya jag börjat med.

Jag har sakta men säkert sen förra året gått upp 35 kg men dom sista 10 kg kom på 2 veckor vilket borde vara omöjligt men jag åkte på semester med familjen och när jag kom hem visade vågen 10 kg upp. Ångrar definitivt inte resan och allt gott jag åt men förstår inte hur jag lyckades gå upp så mycket för så mycket åt jag inte men har Hypotyreos som är underbehandlad just nu (väntar på tid till VC för ev. höjning av Levaxin) så det kan hänga ihop med det. Och att jag äter massor av mediciner som ger viktuppgång men dom kan jag inte bara sluta med så jag får slita lite extra nu.

Så, målet är 16 kg ner till min målvikt (fullt hälsosam vikt, normalt bmi så inget ohälsosamt) 20 kg ner är inte heller fel men minst 16 kg och max 20 kg. Jag önskar att det skulle gå med 1 kg/vecka ned men med min motsträviga kropp satsar jag på 3 kg/månad. Då når jag min målvikt till sommaren runt juni någon gång och kan komma i mina sommarkläder och inte behöva köpa allt nytt.

Metod: Kaloriräkning, undvika sådant som triggar mig att äta massor för att det är så gott. Inte köpa hem mer än vad jag behöver för en dag eller två om det är sådant som triggar men som jag vill unna mig i lagom mängd så jag inte fortsätter äta fast jag ätit det jag bestämt. Vara sträng mot mig själv, hålla mig till det jag bestämt. Promenera med mina hundar ett par timmar varje dag och träna det kroppen pallar (har lite problem med knäna men sjukgymansten är positiv till att jag kommer kunna komma igång med löpningen igen). Äta sådant som mättar till få kalorier. Inte slå över och bli för besatt utan kunna gå på restaurang eller liknande om jag blir medbjuden. Låta äpplen, apelsiner, clementiner, melon och morötter i lagom mängd/rimlig mängd ätas utöver dom kalorier jag satt upp.

Väga mig max en gång i veckan. Nästa vägning nästa onsdag.
 
22 dagar in på lchf. Sötsuget börjar vara i schack. Åt lite godis i söndags, trodde jag köpt sura goda men visade sig inte alls vara sura så gav dom till maken. Viktmässigt går det sakna ner, men ingen panik. Min kropp med diverse hormonella åkommor har inte lätt att släppa vikten.

Började en kurs i yinyoga igår - herregud vad skönt! Yogar nog hemma också men med ett barn och hund som 'ska va me' så är det inte så avslappnande som det kunde vara😁 i vanliga fall vill jag svettas och bannas men satsar på lugna träningsformer detta år då jag har stora problem med stress.
 
Det är ovant för mig att vara såhär inaktiv. Men min rygg är kass och är under rehab så jag får bara finna mig i det just nu. Får tänka mig för mätmässigt ännu mer bara så jag inte överäter. Försöker fylla ut middag och lunch med mer grönsaker. Försöker också hålla mig till nåt mindre kvällsmål istället för smörgåsar som jag gärna vill ha annars :p Har ena dottern hemma idag för hon är sjuk. Har gjort milkshake på glass och mjölk till henne och som inte dög, men jag drack inte upp den utan ställde den i kylen istället :up: Hon har ätit annan glass också men jag har låtit bli :up:
 
Jag ska ner 10 kg som jag dragit på mig pga medicin.
Har dessutom fått hypothyreos pga medicinen. Båda dom har gjort att jag har gått upp såpass mycket.
Jag har fått levaxin som påskyndar ämnesomsättningen och jag ska sluta med litium som jag ändå inte haft så bra effekt på.

Jag ska gå ner genom att äta vanlig mat, dock inte fett och sötsaker.
Jag kommer träna 6 gånger i veckan. Tre gånger ren konditionsträning med intervaller och tre gånger styrketräning.
Jag hade Litium en period och den hjälpte jätte bra mot det bipolära men jag fick sluta med den för att koncentrationen i blodet blev farligt hög när jag gick ner i vikt. Det är prat om att börja med det igen om inte ökad dos Lamotrigin ger effekt. Märkte du tydligt att du gick upp av Litium?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 053
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 630
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp