Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju en hel djungel då att veta när man är hungrig på riktigt eller om man bara äter pga sug och ångestlindring. Det är lite som att min kropp vissa dagar är som ett svart hål som inte går att fylla med mat. Kan även tristess äta när jag sitter vid datorn eller Tv´n .Andra gånger blir jag mätt väldigt tidigt och på dagtid behöver jag inte så mycket men jag tvingar i mig lite då för det är egentligen på eftermiddagen suget och hungern kommer och ett bra sätt är ju att fylla på med ordentligt med mat under dagen så jag inte mår dåligt senare under dagen.

Hjälper sådana rutiner er? Att äta även fast ni inte är jätte hungrig utan för att hålla blodsockret under kontroll? Om jag slarvar och blodsockret sjunker är det för sent, då kan jag inte komma ur det måendet även om jag äter mer sen
Ja alltså rutiner är A och O. Jag äter psykofarmaka och den gör ju att hungern är helt opålitlig man är på något sätt både omättlig och aldrig hungrig.
 
Men hur ska man hantera en viktuppgång som är mer än vad vården kräver och som gör att jag hamnar på en för hög vikt? Jag förstår mycket väl riskerna, funderar på dom varje dag för att se till att jag gör rätt val men det är ju ändå lite skillnad på att gå ner i vikt på ett rimligt vis än svält tänker jag. Jag vet att en viktnedgång kan leda till svält igen och att man fastnar i en ond spiral och visst har jag halkat tillbaka förr när jag haft bättre perioder men det känns så långt borta just nu. Hur rekommenderar du att jag hanterar den här viktuppgången om jag inte ska försöka gå ner till min målvikt?

Jag har kvar det bästa stödet inom vården och det är min fysioterapeut. Det jag hade förr men inte har nu var vägningar och kontroller av blodtryck och puls och sen telefonsamtal med dietisten. Men det var dietisten själv som frågade om jag verkligen behövde hennes hjälp mer för att jag ändå gjorde som jag ville, jag får ta kontakt med henne igen om jag vill men vet inte vad det kan hjälpa. I början följde jag det hon sa, la till näringsdrycker och ökade på maten men sen var jag så trött på alla regler och att jag inte klarade allt jag ville, jag äter lite annorlunda och har rutiner och preferenser hur allt måste vara med maten pga autismen så vissa saker hade dietisten svårt att veta hur hon skulle förhålla sig till kring det som är kring maten men som inte har med anorexin att göra och som hon inte stöter på med sina andra patienter med anorexi så det där standard matschemat dom delar ut i vården fungerar inte för mig och när jag varit inlagd har dom fått anpassa situationer till viss del utöver vad autismen innebär. Inte gett mig mindre mat men anpassat situationer och till viss del livsmedel och det som gått att styra. Att följa det som dom haft som standard har jag försökt med sen 2007, klarat det i perioder men aldrig länge och det har dom äntligen fattat.

Det är som MiniLi skriver jättevanligt att man går från en ätstörning till en annan, och att man efter att man som anorektiker nått en frisk vikt fortsätter att gå upp. Din nuvarande vikt utgör absolut ingen fara för dig. Skillnaden mellan dig och "alla andra" som bantar är att du har varit svårt sjuk i en dödligt sjukdom i många år. Fortsatt fokus på att förbättra ditt psykiska mående är nyckeln till ett långt och friskt liv, inte "disciplin" och bantning.
 
Blev en väldigt oplanerad fastedag idag.
Har kommit en bit över 500 kcal, men har i gengäld både gått jobbig långpromenad och gymmat. Var inte alls tänkt att jag skulle fasta idag (och började dagen med en semla 🙈), men insåg att det fanns utrymme i och med att jag rört på mig så mycket så det fick bli så. 😝
Brukar annars inte räkna bort träningskalorier, men så blev det idag 😊
 
Det händer verkligen ingenting annat på vågen än att jag fortsätter gå upp i vikt. :down:

Jag fattar verkligen inte vad som har hänt med min kropp. Jag väger rekordmycket, men tycker att jag äter mat som vanligt och inget direkt onyttigt vid sidan av. Sedan i somras har jag t.ex. helt slutat med efterrätt och inte lagt till något annat istället - ändå fortsätter det bara uppåt. Vin har jag också dragit ner på. Det är som om ämnesomsättningen har kapsejsat.

Jag ser ut som en liten rultig medelålder tant - och det är väl kanske precis det som jag har blivit också.

Jag hade hoppats på att inte behöva räkna kalorier, men nu laddade jag ner Lifesum och provade lägga in vad jag kommer upp i en normal dag. Vardagar ser det ut att bli 1500-1700 kcal beroende på om jag tränar eller inte (gör jag det så äter jag lite mer för att orka) och upp mot 1700-1900 kcal på fredag och lördag (också beroende på om jag tränar eller inte). På helgen så är det vin som upptar de extra 200 kcal.

Enligt någon uträkningsmodell så ska jag en stillasittande dag vid datorn inte förbränna mer än drygt 1300 kcal och då blir det så klart tydligt att jag fortfarande äter för mycket/fel saker i förhållande till träning och vardagsrörelse. Jag tänkte att jag testar att lägga mig på 1000 kcal per dag (netto) och sedan lägger till för träning. Då borde jag gå ner ca. 1 kg i månaden; det är lite väl långsamt, men mindre än så kan jag väl knappast äta?
 
Senast ändrad:
Det är ju en hel djungel då att veta när man är hungrig på riktigt eller om man bara äter pga sug och ångestlindring. Det är lite som att min kropp vissa dagar är som ett svart hål som inte går att fylla med mat. Kan även tristess äta när jag sitter vid datorn eller Tv´n .Andra gånger blir jag mätt väldigt tidigt och på dagtid behöver jag inte så mycket men jag tvingar i mig lite då för det är egentligen på eftermiddagen suget och hungern kommer och ett bra sätt är ju att fylla på med ordentligt med mat under dagen så jag inte mår dåligt senare under dagen.

Hjälper sådana rutiner er? Att äta även fast ni inte är jätte hungrig utan för att hålla blodsockret under kontroll? Om jag slarvar och blodsockret sjunker är det för sent, då kan jag inte komma ur det måendet även om jag äter mer sen

Det bästa och kanske enda som funkar för mig för att inte bli sugen på typ allt på kvällen/natten är att äta riktig mat, helst varm mat till alla måltider under dagen. Alltså ordentlig grötfrukost med ägg och propud, kanske ett mellanmål med lite nötter, till lunch ugnsrostade rotfrukter och laxfilé/kycklingfilé (och sås såklart) och lasange på kvällen. Vid behov kanske även en Drickkvarg innan eller efter träning om det gått lite långre tid mellan måltiderna. Äter jag såhär har jag inget sug, jag kan till och med ta en chokladruta utan att trycka i mig hela chokladen på en gång :D

Och undvika stress är med bra för att låta bli småätanse, för min hjärna verkar tro att stress går att äta bort:cautious:
 
Det händer verkligen ingenting annat på vågen än att jag fortsätter gå upp i vikt. :down:

Jag fattar verkligen inte vad som har hänt med min kropp. Jag väger rekordmycket, men tycker att jag äter mat som vanligt och inget direkt onyttigt vid sidan av. Sedan i somras har jag t.ex. helt slutat med efterrätt och inte lagt till något annat istället - ändå fortsätter det bara uppåt. Vin har jag också dragit ner på. Det är som om ämnesomsättningen har kapsejsat.

Jag ser ut som en liten rultig medelålder tant - och det är väl kanske precis det som jag har blivit också.

Jag hade hoppats på att inte behöva räkna kalorier, men nu laddade jag ner Lifesum och provade lägga in vad jag kommer upp i en normal dag. Vardagar ser det ut att bli 1500-1700 kcal beroende på om jag tränar eller inte (gör jag det så äter jag lite mer för att orka) och upp mot 1700-1900 kcal på fredag och lördag (också beroende på om jag tränar eller inte). På helgen så är det vin som upptar de extra 200 kcal.

Enligt någon uträkningsmodell så ska jag en stillasittande dag vid datorn inte förbränna mer än drygt 1300 kcal och då blir det så klart tydligt att jag fortfarande äter för mycket/fel saker i förhållande till träning och vardagsrörelse. Jag tänkte att jag testar att lägga mig på 1000 kcal per dag (netto) och sedan lägger till för träning. Då borde jag gå ner ca. 1 kg i månaden; det är lite väl långsamt, men mindre än så kan jag väl knappast äta?
Har du kolla sköldkörteln?
 
Det händer verkligen ingenting annat på vågen än att jag fortsätter gå upp i vikt. :down:

Jag fattar verkligen inte vad som har hänt med min kropp. Jag väger rekordmycket, men tycker att jag äter mat som vanligt och inget direkt onyttigt vid sidan av. Sedan i somras har jag t.ex. helt slutat med efterrätt och inte lagt till något annat istället - ändå fortsätter det bara uppåt. Vin har jag också dragit ner på. Det är som om ämnesomsättningen har kapsejsat.

Jag ser ut som en liten rultig medelålder tant - och det är väl kanske precis det som jag har blivit också.

Jag hade hoppats på att inte behöva räkna kalorier, men nu laddade jag ner Lifesum och provade lägga in vad jag kommer upp i en normal dag. Vardagar ser det ut att bli 1500-1700 kcal beroende på om jag tränar eller inte (gör jag det så äter jag lite mer för att orka) och upp mot 1700-1900 kcal på fredag och lördag (också beroende på om jag tränar eller inte). På helgen så är det vin som upptar de extra 200 kcal.

Enligt någon uträkningsmodell så ska jag en stillasittande dag vid datorn inte förbränna mer än drygt 1300 kcal och då blir det så klart tydligt att jag fortfarande äter för mycket/fel saker i förhållande till träning och vardagsrörelse. Jag tänkte att jag testar att lägga mig på 1000 kcal per dag (netto) och sedan lägger till för träning. Då borde jag gå ner ca. 1 kg i månaden; det är lite väl långsamt, men mindre än så kan jag väl knappast äta?
Du äter ju helt normalt. Jag skulle inte rekommendera dig att lägga dig så lågt som 1000, det är typ svältkost.
 
Har du kolla sköldkörteln?

Det har jag inte - men jag tror inte att det är den som spökar. Men det är inte omöjligt att det är något annat hormonellt med tanke på ålder. Jag märker t.ex. att jag har lagt på mig fett på magen och där har det aldrig tidigare hamnat på mig.
 
Det händer verkligen ingenting annat på vågen än att jag fortsätter gå upp i vikt. :down:

Jag fattar verkligen inte vad som har hänt med min kropp. Jag väger rekordmycket, men tycker att jag äter mat som vanligt och inget direkt onyttigt vid sidan av. Sedan i somras har jag t.ex. helt slutat med efterrätt och inte lagt till något annat istället - ändå fortsätter det bara uppåt. Vin har jag också dragit ner på. Det är som om ämnesomsättningen har kapsejsat.

Jag ser ut som en liten rultig medelålder tant - och det är väl kanske precis det som jag har blivit också.

Jag hade hoppats på att inte behöva räkna kalorier, men nu laddade jag ner Lifesum och provade lägga in vad jag kommer upp i en normal dag. Vardagar ser det ut att bli 1500-1700 kcal beroende på om jag tränar eller inte (gör jag det så äter jag lite mer för att orka) och upp mot 1700-1900 kcal på fredag och lördag (också beroende på om jag tränar eller inte). På helgen så är det vin som upptar de extra 200 kcal.

Enligt någon uträkningsmodell så ska jag en stillasittande dag vid datorn inte förbränna mer än drygt 1300 kcal och då blir det så klart tydligt att jag fortfarande äter för mycket/fel saker i förhållande till träning och vardagsrörelse. Jag tänkte att jag testar att lägga mig på 1000 kcal per dag (netto) och sedan lägger till för träning. Då borde jag gå ner ca. 1 kg i månaden; det är lite väl långsamt, men mindre än så kan jag väl knappast äta?
Jag tycker jag hör det av mga runtomkring mig (kvinnor ska sägas) att när man kommit upp en bit i medelåldern så blir det en påtaglig sänkning av förbränningen som gör att man inte längre håller vikt på samma mängd träning och mat som innan. Och kroppen svarar långsammare och sämre på de åtgärder man sätter in. Deppigt värre. Men jag antar att man får försöka lära känna sin kropp på nytt. Och ha i åtanke att förändringarna kommer långsammare. Jag räknar med att vara där om något/några år.
 
Men jag går ju upp i vikt.

1453 kcal ville lifesum att jag skulle äta för att gå ner 0.5 kg i veckan. Skulle aldrig gå ner i vikt på de kalorier du äter... Jag ligger på runt 1200 och går nog inte ner mer än 0.5 kg i veckan. Klimakteriet, åldern, (52)nattarbete ja jag vet inte .. men svårt som fan är det iallafall. Jag har inga fel på sköldkörtel eller annat..
 
Jag kan inte säga vad det beror på, men det är inte hälsosamt att äta så lite som du planerar att göra.
Du kanske ska söka till vårdcentralen eftersom du upplever en stor förändring i hur din kropp funkar?

Fast i praktiken så blir det ju inte så lite. I snitt kommer jag nog att äta 1200-1300 kcal/dag eftersom jag lägger till för träning (vissa dagar mer, andra dagar mindre. 1000 kcal är alltså netto.
 
1453 kcal ville lifesum att jag skulle äta för att gå ner 0.5 kg i veckan. Skulle aldrig gå ner i vikt på de kalorier du äter... Jag ligger på runt 1200 och går nog inte ner mer än 0.5 kg i veckan. Klimakteriet, åldern, (52)nattarbete ja jag vet inte .. men svårt som fan är det iallafall. Jag har inga fel på sköldkörtel eller annat..

Fast ursprungsplanen var inte att i först hand gå ner, utan fokusera på träning och att att inte gå upp mer i vikt. När jag kan öka på träningen mer så brukar jag kunna gå ner av bara farten eftersom jag då får svårt att äta upp det jag förbrukar. Men nu är jag så frustrerad att jag bestämde mig för att vända på steken.

Dvs. mina tidigare 1500-1900 kcal per dag motsvarar om du skulle äta 2000-2400 kcal per dag.
 
Fast i praktiken så blir det ju inte så lite. I snitt kommer jag nog att äta 1200-1300 kcal/dag eftersom jag lägger till för träning (vissa dagar mer, andra dagar mindre. 1000 kcal är alltså netto.
Men det genomsnittliga behovet för en stillasittande kvinna är kring 2000 kcal per dag. Kvinna som är fysiskt aktiv ca 2500 kcal per dag. Din plan innebär extremt litet intag utifrån det, även om du vill minska i vikt.
 
Blev en väldigt oplanerad fastedag idag.
Har kommit en bit över 500 kcal, men har i gengäld både gått jobbig långpromenad och gymmat. Var inte alls tänkt att jag skulle fasta idag (och började dagen med en semla 🙈), men insåg att det fanns utrymme i och med att jag rört på mig så mycket så det fick bli så. 😝
Brukar annars inte räkna bort träningskalorier, men så blev det idag 😊

Kör du 5:2? Har du några tips på mat vid fastedagarna?

Min plan är soppor men jag tror jag kommer bli less på det och jag vill nog ha något att tugga på till lunch.
 
Kör du 5:2? Har du några tips på mat vid fastedagarna?

Min plan är soppor men jag tror jag kommer bli less på det och jag vill nog ha något att tugga på till lunch.

Nej, jag har inga tips för jag är usel på det 😂
Men soppor, absolut. Eller någon sallad. Typ tonfisksallad? Grönsakerna är ju billiga kalorimässigt :)
Är med i någon Facebookgrupp där de har rätt mycket tips och idéer även om jag inte håller med om allt 😝
 
Men det genomsnittliga behovet för en stillasittande kvinna är kring 2000 kcal per dag. Kvinna som är fysiskt aktiv ca 2500 kcal per dag. Din plan innebär extremt litet intag utifrån det, även om du vill minska i vikt.

De där siffrorna stämmer ju bara om man normalt väger omkring 65 kg. Med den vikten skulle jag ha ett bmi på gränsen till fetma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 185
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 954
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 610
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp