Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hållt mig på 71,0 kilo över helgen, men jag gissar att det går uppåt imorgon. Jag försöker nämligen plugga, och det gick inte alls. Så jag gjorde det varje vettig människa gör, såklart.

Jag åkte och köpte pluggodis :banghead::banghead::banghead::d:d:d

Smaskar och skäms på samma gång. Yay
 
Har följt 16:8-metoden nu i strax över två veckor. Busenkelt än så länge! Äter lite snacks på helgen tom och har inte anpassat dem mål jag äter i mängd eller bytt ut till lågfettsprodukter osv. Gått ner 1,3 kg senaste nio dagarna trots det. Går igenomsnitt ca 8000 steg om dagen (väldigt varierande per dag) och tränar ett yogapass om dagen med video från "Yoga with Adriene" på youtube samt ridning på ridskola en gång i veckan. Så jag sliter inte ut mig direkt :p
 
Men det genomsnittliga behovet för en stillasittande kvinna är kring 2000 kcal per dag. Kvinna som är fysiskt aktiv ca 2500 kcal per dag. Din plan innebär extremt litet intag utifrån det, även om du vill minska i vikt.

Det beror på var man kollar. 1800-2000 för normalaktiv verkar vara en vanligare uppskattning av genomsnittsbehov. Alltså någon som inte bara sitter på en stol utan städar, går och handlar, tar sig till jobbet. Och ju äldre man blir, desto lägre behov. Plus normala kroppsstorleken då.
 
Det beror på var man kollar. 1800-2000 för normalaktiv verkar vara en vanligare uppskattning av genomsnittsbehov. Alltså någon som inte bara sitter på en stol utan städar, går och handlar, tar sig till jobbet. Och ju äldre man blir, desto lägre behov. Plus normala kroppsstorleken då.
Och jag hade långt mindre än det om jag provar räkna lite enligt olika formler. Typ 1500-1600. Så 1200 är verkligen inte svältkost för mig.
 
Inte för mig heller....

Inte för mig heller. Gjorde en kalkyl nu som sade att mitt behov vid stillasittande är knappt 1400, vid lätt aktivitet 1650 och vid medelhård träning 2100. Det känns trovärdigt utifrån hur jag känner mig själv.

Jag äter 800 kcal plus träningskcal i åtta veckor för att få skjuts på viktnedgången. Sedan är planen 1000 kcal plus träningskcal, med fritt fram på lördagkvällar.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Inte för mig heller. Gjorde en kalkyl nu som sade att mitt behov vid stillasittande är knappt 1400, vid lätt aktivitet 1650 och vid medelhård träning 2100. Det känns trovärdigt utifrån hur jag känner mig själv.

Jag äter 800 kcal plus träningskcal i åtta veckor för att få skjuts på viktnedgången. Sedan är planen 1000 kcal plus träningskcal, med fritt fram på lördagkvällar.

Ja precis! Tror många överskattar sitt behov och sen undrar man varför man inte går ner i vikt 🙄
 
Det har jag inte - men jag tror inte att det är den som spökar. Men det är inte omöjligt att det är något annat hormonellt med tanke på ålder. Jag märker t.ex. att jag har lagt på mig fett på magen och där har det aldrig tidigare hamnat på mig.
Är du stressad/trött, då brukar fettet hamna på magen. Hänger ihop med kortisol.
 
Jag håller med @MiniLi 1000 kcl låter väldigt lite. Man brukar få en varning om man går under 1200 på de flesta appar att det blir svårt att täcka in behovet av näringsämnen på så få kalorier. https://www.vardhandboken.se/vard-o...n/nutrition/energi--narings--och-vatskebehov/ De här siffrorna är nog lite säkrare att räkna utifrån än apparna och diverse hälsosidor. Jag får fram att en väldigt inaktiv liten person 55 kg som mestadels sitter har ett behov av och knappt rör sig alls har ett behov av 1650 kcl. Om man räknar med vårdens siffror vilket är 30 kcl/kg och dygn. Är man helt sängliggande går det 25 kcl/kg och dygn vilket ger ett behov på 1375 kcl. Så ta apparnas behovsberäkningar med en nypa salt.
 
Jag håller med @MiniLi 1000 kcl låter väldigt lite. Man brukar få en varning om man går under 1200 på de flesta appar att det blir svårt att täcka in behovet av näringsämnen på så få kalorier. https://www.vardhandboken.se/vard-o...n/nutrition/energi--narings--och-vatskebehov/ De här siffrorna är nog lite säkrare att räkna utifrån än apparna och diverse hälsosidor. Jag får fram att en väldigt inaktiv liten person 55 kg som mestadels sitter har ett behov av och knappt rör sig alls har ett behov av 1650 kcl. Om man räknar med vårdens siffror vilket är 30 kcl/kg och dygn. Är man helt sängliggande går det 25 kcl/kg och dygn vilket ger ett behov på 1375 kcl. Så ta apparnas behovsberäkningar med en nypa salt.
Fast jag tror ju att de flesta av oss ändå räknat och kommit fram till att på exempelvis 1500 går jag/vi inte ner, och vid högre än så går jag/vi upp. Jag tror man ska ta alla kalkyler med en nypa salt och utgå från ens egen erfarenhet av sin egen kropp.
 
Min klocka påstår att jag gör av med runt 2000kcal/dag. Men äter jag 2000 så går jag sakta men säkert uppåt.

På 1200 går jag ner, kan nog sträcka mig till 1400 om jag äter mycket proteiner.

(Sen är det ju inte orimligt med 2000 till den vikten jag har _nu_ men det är ju inte en vikt jag trivs med.)
 
Är du stressad/trött, då brukar fettet hamna på magen. Hänger ihop med kortisol.

Nej, det kan jag inte påstå. Men jag har inte tränat som förr, sitter mycket och har säkerligen kommit i förklimakteriet - så ämnesomsättningen är nog inte var den har varit. Ämnesomsättningen och insulinkänsligheten är ju klart förbättrad när man är i god kondition och just nu lämnar konditionen tyvärr mycket att önska.
 
Jag håller med @MiniLi 1000 kcl låter väldigt lite. Man brukar få en varning om man går under 1200 på de flesta appar att det blir svårt att täcka in behovet av näringsämnen på så få kalorier. https://www.vardhandboken.se/vard-o...n/nutrition/energi--narings--och-vatskebehov/ De här siffrorna är nog lite säkrare att räkna utifrån än apparna och diverse hälsosidor. Jag får fram att en väldigt inaktiv liten person 55 kg som mestadels sitter har ett behov av och knappt rör sig alls har ett behov av 1650 kcl. Om man räknar med vårdens siffror vilket är 30 kcl/kg och dygn. Är man helt sängliggande går det 25 kcl/kg och dygn vilket ger ett behov på 1375 kcl. Så ta apparnas behovsberäkningar med en nypa salt.

Vården räknar utifrån samma siffror som jag räknar. Jag förstår ju att BMR inte ska understigas, men planen är ju att varje dag äta mer än 1000 kcal/dag är nettot. Idag har jag t.ex. ätit 1500 kcal eftersom jag joggade en mil och var ute och gick med hundarna en halvmil.

Hela tanken med att banta är ju att göra sig av med överflödigt kroppsfett och att använda det kroppsfett man har som energikälla. Jag tycker inte att det att det är så oroväckande att planera en 10 kgs viktnedgång under en sjumånadersperiod - utan högst normal och vettig takt.
 
@Philosophia
Tycker jag känner igen denna diskussionen, det är går ju såklart inte att ha stenkoll på alla användare, men visst brukar denna diskussionen dyka upp när det gäller dig, m.f.l.? Har för mig att du är kort och de centimetrarna på höjden gör en hel del.
 
Vården räknar utifrån samma siffror som jag räknar. Jag förstår ju att BMR inte ska understigas, men planen är ju att varje dag äta mer än 1000 kcal/dag är nettot. Idag har jag t.ex. ätit 1500 kcal eftersom jag joggade en mil och var ute och gick med hundarna en halvmil.

Hela tanken med att banta är ju att göra sig av med överflödigt kroppsfett och att använda det kroppsfett man har som energikälla. Jag tycker inte att det att det är så oroväckande att planera en 10 kgs viktnedgång under en sjumånadersperiod - utan högst normal och vettig takt.

Precis, det är ju inte tänkt att man ska äta lågkalori hela livet utan medan man går ner, och man lär sig dessutom snabbt att mat med ett brett spektrum av näringsämnen också ofta är den som mättar bäst = massor av grönsaker, baljväxter, magert kött, ägg, frukt och bär. Och det är ju lämpligt att kompensera för träning.

Jag har svårt att tro att det är farligare för kroppen att äta 500 kcal under sitt dagsbehov per dag än vad det är att äta 500 kcal för mycket. Det kan ju vara skadligt för knoppen om man har ätstörningstendenser. Men kroppen är segare och mer anpassningsbar än de flesta av oss tror.
 
Ja vad ska man göra om man går upp i vikt på antal normala kalorier? Visst när jag var yngre kunde man väl äta det , men nu på äldre där? Nää det går bara inte!
 
@Philosophia
Tycker jag känner igen denna diskussionen, det är går ju såklart inte att ha stenkoll på alla användare, men visst brukar denna diskussionen dyka upp när det gäller dig, m.f.l.? Har för mig att du är kort och de centimetrarna på höjden gör en hel del.

Jo, så är det nog. Så fort jag nämner antingen vikt eller energiintag så brukar diskussionen starta. Jag är bara 151 cm och har en kroppsvikt på 45-46 kg där jag trivs bäst. Visst, min nuvarande vikt räknas också som normalt BMI, men när man inte får på sig sina vanliga kläder, jeansen inte går över höfterna och midjemåttet närmar sig bröst- och höftmått så är det inte orimligt att känna att det är ohälsosamt.
 
Jo, så är det nog. Så fort jag nämner antingen vikt eller energiintag så brukar diskussionen starta. Jag är bara 151 cm och har en kroppsvikt på 45-46 kg där jag trivs bäst. Visst, min nuvarande vikt räknas också som normalt BMI, men när man inte får på sig sina vanliga kläder, jeansen inte går över höfterna och midjemåttet närmar sig bröst- och höftmått så är det inte orimligt att känna att det är ohälsosamt.
Det är ju ingen som har sagt något om att du vill ändra vikten. Det var bara din plan med extremt litet intag som jag tyckte var ohälsosam. Det är ett extremt litet intag även med din längd och normalvikt.

Sen tycker jag att det är sorgligt att vi inte kan ha acceptans för att kroppen förändras genom livet. Det är nog få människor som går genom hela livet på lägsta normalbmi, det är normalt och vanligt att kroppen förändras utifrån livsstil och ålder. Det är inte direkt hälsosamt att (som en del gör) leva på underskott år ut och år in i försöka att nå sin önskekropp eller att tillfälligt lägga sig på svältkost för att försöka förändra kropp och vikt.
Man blir liksom inte automatiskt ohälsosam bara för att kroppen förändras. Det kan vara ovant och för en del obekvämt, men man ska inte förväxla sitt kroppsmissnöje med hälsoaspekten.

Men det resonemanget lär väl inte passa in i den här tråden 😉
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 435
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 192
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 208
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 754
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp