Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
-2,2 kg sen 28/12. Jag har stått helt stilla i minst 1,5 vecka. Min kropp hatar januari och vill bara hålla sig inne i huset under en filt, så vardagsmotionen ligger under all kritik. Men jag sköter kosten bra! Ytterst lite vitt bröd, inget godis, glass och ytterst lite chips! Jag tänker kämpa vidare med att äta så pass bra som jag har gjort, då kommer jag tappa fler kilon så småningom, jag har "bara" drygt tre kilo till att förlora.
 
Det är ju ingen som har sagt något om att du vill ändra vikten. Det var bara din plan med extremt litet intag som jag tyckte var ohälsosam. Det är ett extremt litet intag även med din längd och normalvikt.

Sen tycker jag att det är sorgligt att vi inte kan ha acceptans för att kroppen förändras genom livet. Det är nog få människor som går genom hela livet på lägsta normalbmi, det är normalt och vanligt att kroppen förändras utifrån livsstil och ålder. Det är inte direkt hälsosamt att (som en del gör) leva på underskott år ut och år in i försöka att nå sin önskekropp eller att tillfälligt lägga sig på svältkost för att försöka förändra kropp och vikt.
Man blir liksom inte automatiskt ohälsosam bara för att kroppen förändras. Det kan vara ovant och för en del obekvämt, men man ska inte förväxla sitt kroppsmissnöje med hälsoaspekten.

Men det resonemanget lär väl inte passa in i den här tråden 😉

Men skulle du reagera lika negativt om någon som väger 70 kg, stillasittande med 3 timmar jogging/längdskidor/gympa/cykel per vecka pillade i sig i snitt 1700 kcal per dag i syfte att få ner i vikt?

Det motsvarar nämligen mina i snitt 1350 kcal per dag och är i så fall precis lika mycket svältkost.

BMR är nämligen linjärt i förhållande till vikt. Den magiska siffran 1200 kcal som figurerat i tråden är för en genomsnittsmänniska och är - allt annat lika - mindre för de som är mindre än genomsnittsmänniskan och för lite för den som är större än genomsnittet.
 
Visst, min nuvarande vikt räknas också som normalt BMI, men när man inte får på sig sina vanliga kläder, jeansen inte går över höfterna och midjemåttet närmar sig bröst- och höftmått så är det inte orimligt att känna att det är ohälsosamt.

Jo, det är orimligt. Vi tar det igen; övervikt är inte per automatik ohälsosamt. Normalvikt är inte per automatik hälsosamt. Smalt är inte per automatik hälsosamt.

Jag brukar hålla mig borta från denna tråd för den gör mer skada än nytta i mina ögon, men efter alla viktdiskussioner vi haft på Buke hittills hade jag ju hoppats på att vi hade kommit längre än så här.
 
Jo, det är orimligt. Vi tar det igen; övervikt är inte per automatik ohälsosamt. Normalvikt är inte per automatik hälsosamt. Smalt är inte per automatik hälsosamt.

Jag brukar hålla mig borta från denna tråd för den gör mer skada än nytta i mina ögon, men efter alla viktdiskussioner vi haft på Buke hittills hade jag ju hoppats på att vi hade kommit längre än så här.

Jag har aldrig sagt något ”per automatik”. Du må vara av den uppfattning att varje människa som vill få ner i vikt av hälsoskäl resonerar orimligt, men det är inte en uppfattning som jag delar.

Alla gör som de vill. Jag vet att det finns forskning som säger på annat sätt, men jag väljer att lyssna på den forskning som säger att ett midjemått på omkring 80 cm för kvinnor, särskilt när man börjar närma sig ett BMI på 25 ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Jag har hjärtsjukdomar i släkten och ingen av mina mor- och farföräldrar har blivit över 75 år. Min morfar blev inte ens 60 år, min mormor 72, min farmor 68 år och min farfar 74 år. Även mina föräldrar är rätt sjukliga och min mamma som har samma kroppstyp som mig fick börja medicineras för kärlkramp när hon var 10 år äldre än vad jag är nu.

Du får tyvärr fortsätta slå dig för bröstet över hur bra och politiskt korrekt du är, känna dig jättebra över det, skriva mig på näsan och tycka att jag är hur orimlig som helst.
 
Förra veckan var hemsk mätmässigt plus att jag inte hållit igång lika mycket som jag brukar pga ryggen. Så nu får det fasen vara skärpning!
 
Jag har aldrig sagt något ”per automatik”. Du må vara av den uppfattning att varje människa som vill få ner i vikt av hälsoskäl resonerar orimligt, men det är inte en uppfattning som jag delar.

Alla gör som de vill. Jag vet att det finns forskning som säger på annat sätt, men jag väljer att lyssna på den forskning som säger att ett midjemått på omkring 80 cm för kvinnor, särskilt när man börjar närma sig ett BMI på 25 ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Jag har hjärtsjukdomar i släkten och ingen av mina mor- och farföräldrar har blivit över 75 år. Min morfar blev inte ens 60 år, min mormor 72, min farmor 68 år och min farfar 74 år. Även mina föräldrar är rätt sjukliga och min mamma som har samma kroppstyp som mig fick börja medicineras för kärlkramp när hon var 10 år äldre än vad jag är nu.

Du får tyvärr fortsätta slå dig för bröstet över hur bra och politiskt korrekt du är, känna dig jättebra över det, skriva mig på näsan och tycka att jag är hur orimlig som helst.

Men det du skriver gäller inte dig. Du har ett normalt BMI. Jag har aldrig skrivit att du är orimlig, vill jag kraftigt understryka med tanke på tonen i ditt inlägg - jag skrev att känslan är orimlig. För det är den. Det är bara en känsla. Du är inte ohälsosam bara för att dina byxor börjar sitta lite tight. Dina blodvärden sätts inte ur spel och ditt blodtryck har gissningsvis inte heller skjutits i höjden av det.

Du får kalla mig alla tillmälen du önskar, klistra på mig fula åsikter och kasta mig över kanten till PK-helvetet and what not; det förändrar inte faktumet att övervikt per automatik inte är ohälsosamt.
 
Har två veckor med enbart föreläsningar etc på hemmaplan, så mobilen plingar varannan timme för att påminna mig om att det är dags att blanda pulver. Avsikten är att bryta spiralen med mackor osv och göra en liten "omstart". Jag har också haft en del ont i magen/tarmen och känner att den vill "vila" lite från inte tillräckligt tuggad mat några dagar. Magontet brukar släppa när jag kör på flytande ett tag.

Det blir 6*135kcal plus mjölk i te så runt 1000kcal/dag mån-fre. Helgerna har jag inte riktigt klurat ut hur jag ska göra ännu. Ev kör jag lika alla dagar tom fredag 7/2, sedan är det födelsedagskalas hos morfar tror jag (eller han vill inte vara ensam på mormors födelsedag) och jag tänkte inte äta tårta men "mat".
 
Du får kalla mig alla tillmälen du önskar, klistra på mig fula åsikter och kasta mig över kanten till PK-helvetet and what not; det förändrar inte faktumet att övervikt per automatik inte är ohälsosamt.

För att parafrasera dig, så tar vi det igen: Jag har inte skrivit att övervikt per definition är ohälsosamt.

Jag har en viktuppgång på 8-10 kg över två års tid, ett BMI som närmar sig 25 och ett midjemått vid naveln på 81 cm, så - jo - det gäller mig. Och jo, du säger att jag är orimlig när du citerar något som jag säger om mig själv. Jag skriver liksom inte en helt ny uppsats för varje inlägg, utan det du kommenterar är en dialog som jag för med @MiniLi där mitt inlägg handlar om att jag värjer mig från att min vilja till viktnedgång skulle handla om att jag inte vill acceptera att jag inte kan ha samma utseendemässiga kropp som när jag var ung - eftersom det inte är det som det handlar om.

Men jag vet sedan länge att du anser att man varken får tycka att träning är roligt, skriva om hur mycket man tränar eller att man tycker att man behöver gå ned av hälsoskäl, så vi behöver ju inte ha den här diskussionen.
 
Men jag vet sedan länge att du anser att man varken får tycka att träning är roligt, skriva om hur mycket man tränar eller att man tycker att man behöver gå ned av hälsoskäl, så vi behöver ju inte ha den här diskussionen.

Jag har aldrig påstått något av ovanstående, så jag förstår inte vad du anser dig vinna av detta? Varför svartmålar du mina åsikter på det sättet?

Du verkar ha tagit väldigt illa upp, så jag ber om ursäkt. Det stämmer att jag nog klippte i er diskussion, för från mitt håll ser ditt uttalande ut att vara av generell karaktär. Därav ville jag också bemöta det.
 
Jag har aldrig påstått något av ovanstående, så jag förstår inte vad du anser dig vinna av detta? Varför svartmålar du mina åsikter på det sättet?

Du verkar ha tagit väldigt illa upp, så jag ber om ursäkt. Det stämmer att jag nog klippte i er diskussion, för från mitt håll ser ditt uttalande ut att vara av generell karaktär. Därav ville jag också bemöta det.

Ja, jag tog väldigt illa vid mig av ditt inlägg. Men ursäkten godtas.
 
Vad bra. Då vill jag bara flika in att de åsikter du påstår att jag har inte stämmer.

Det är den uppfattningen som jag har fått när du har varit på mig tidigare när jag har skrivit om min träning i andra trådar. Men om så inte är fallet så är det bra och jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig olämpligt. Men jag blev lite ledsen och frustrerad.
 
Det är den uppfattningen som jag har fått när du har varit på mig tidigare när jag har skrivit om min träning i andra trådar. Men om så inte är fallet så är det bra och jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig olämpligt. Men jag blev lite ledsen och frustrerad.

Men alltså. Att vi råkat på varandra i liknande diskussioner förut ger dig liksom inte rätten att förvrida mina åsikter på det sättet. Okej att du blev ledsen och frustrerad, men bara för att jag har ett kritiskt öga kring hur man väljer att uttrycka sig kring vikt och träning betyder verkligen inte att jag skulle anse att man inte får tycka att "träning är roligt" och jag vet inte allt. När skulle jag ens ha uttryckt något sådant?
 
Men alltså. Att vi råkat på varandra i liknande diskussioner förut ger dig liksom inte rätten att förvrida mina åsikter på det sättet. Okej att du blev ledsen och frustrerad, men bara för att jag har ett kritiskt öga kring hur man väljer att uttrycka sig kring vikt och träning betyder verkligen inte att jag skulle anse att man inte får tycka att "träning är roligt" och jag vet inte allt. När skulle jag ens ha uttryckt något sådant?

Fast jag uppfattade det inte som förvridet, utan det är så som dina inlägg har framställts. Du är ofta kategorisk i tonen. Men det behöver så klart inte överensstämma med vad du verkligen tycker.
 
Fast jag uppfattade det inte som förvridet, utan det är så som dina inlägg har framställts. Du är ofta kategorisk i tonen. Men det behöver så klart inte överensstämma med vad du verkligen tycker.

Jag håller verkligen inte med, men vi kan nog avsluta detta sidospår där. Vi har kanske svårt att nå varandra. Jag vill dock återigen poängtera att jag aldrig uttryckt mig på det sätt som du påstår.
 
Men skulle du reagera lika negativt om någon som väger 70 kg, stillasittande med 3 timmar jogging/längdskidor/gympa/cykel per vecka pillade i sig i snitt 1700 kcal per dag i syfte att få ner i vikt?

Det motsvarar nämligen mina i snitt 1350 kcal per dag och är i så fall precis lika mycket svältkost.

BMR är nämligen linjärt i förhållande till vikt. Den magiska siffran 1200 kcal som figurerat i tråden är för en genomsnittsmänniska och är - allt annat lika - mindre för de som är mindre än genomsnittsmänniskan och för lite för den som är större än genomsnittet.
Alltså jag reagerar mer eller mindre negativt på nästan varenda inlägg i den här och liknande trådar. Jag vet inte ens varför jag går in och läser, jag vet ju att jag kommer bli irriterad.
Ibland skriver jag något, ibland inte. Jag tycker generellt att det är problematiskt att det pratas så mycket kalorier i dessa trådar med tanke på hur många unga personer som läser på det här forumet, extra problematiskt när det nämns väldigt snåla intag.

Så ja jag hade reagerat.
 
Alltså jag reagerar mer eller mindre negativt på nästan varenda inlägg i den här och liknande trådar. Jag vet inte ens varför jag går in och läser, jag vet ju att jag kommer bli irriterad.
Ibland skriver jag något, ibland inte. Jag tycker generellt att det är problematiskt att det pratas så mycket kalorier i dessa trådar med tanke på hur många unga personer som läser på det här forumet, extra problematiskt när det nämns väldigt snåla intag.

Så ja jag hade reagerat.
Fast just den här tråden ÄR en vikttråd. Man ska absolut inte vara dum mot sin kropp, men alla fungerar olika och har olika metoder för att nå sitt mål.
 
Fast just den här tråden ÄR en vikttråd. Man ska absolut inte vara dum mot sin kropp, men alla fungerar olika och har olika metoder för att nå sitt mål.
Jag vet att det är en vikttråd. Men man kan ju prata om vikt på olika sätt och man kan också vara mer eller mindre ”extrem” i tillvägagångsätt.

Har ni ens reflekterat över att det finns en risk att ni okejar eller till och med hejar på farliga beteenden? Det är ju uppenbarligen inte välkommet att reagera när man ser något som verkar ohälsosamt.
Och hur tror ni att ni påverkar tex tonåringar som läser om hur ni äter så himla lite?
 
Jag vet att det är en vikttråd. Men man kan ju prata om vikt på olika sätt och man kan också vara mer eller mindre ”extrem” i tillvägagångsätt.

Har ni ens reflekterat över att det finns en risk att ni okejar eller till och med hejar på farliga beteenden? Det är ju uppenbarligen inte välkommet att reagera när man ser något som verkar ohälsosamt.
Och hur tror ni att ni påverkar tex tonåringar som läser om hur ni äter så himla lite?
Jag tar ansvar för hur jag uttrycker mig i tråden, det är upp till var och en. Och Jo, man får reagera, men nu har en person redan gjort det och diskuterat saken, då kanske man kan släppa det och gå vidare? Alternativt starta en ny tråd.

Det är många som dricker shakes, det kan inte bli många kalorier? Jag tycker inte att det protesteras mot det? Men just kaloriräkning verkar vara lite känsligt?
 
Jag tar ansvar för hur jag uttrycker mig i tråden, det är upp till var och en. Och Jo, man får reagera, men nu har en person redan gjort det och diskuterat saken, då kanske man kan släppa det och gå vidare? Alternativt starta en ny tråd.

Det är många som dricker shakes, det kan inte bli många kalorier? Jag tycker inte att det protesteras mot det? Men just kaloriräkning verkar vara lite känsligt?

Är det proteinshakes och dylikt du menar? De används ju (ska användas) som tillskott, inte "istället för".
Kaloriräkning bidrar till psykisk ohälsa och ätstörningar, så givetvis kan det vara känsligt. Jag förstår inte ens varför du gör det till en fråga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 906
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 603
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp