Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

har en mycket begåvad B-ponny som jag håller på att leta ryttare till och har haft en hel del folk här. Vill bara klargöra att vi pratar om en ponny som lätt går SM nästa år och hoppar 1.10m-banor i sömnen. Hur som helst så ringde en mamma och pratade såååå gott om sin dotter. Hon hade ju inte några vidare tävlingsmeriter men "hon har verkligen känsla, och är mycket begåvad". jag tyckte väl inte att det lät superintressant eftersom jag gärna vill ha nån med lite tävlingsmeriter som tar över prinsessan men eftersom dom bodde så när fick dom komma ändå. Det skulle ju kunna vara en "perfect match" och då spelar tävlingsmeriter ingen roll för min del.
Så kom de och skulle prova. Med sig hade de "en duktig kompis som ska rida ponnyn 4dagar i veckan" och hon ville också prova ponnyn...ehh....ok, sa jag det låter väl bra...förutom att tjejen var närmare 1.70m lång! Som tur var väldigt smal och tunn så viktmässigt var det inga problem när hon red men det såg ju för roligt ut. När denna tjej hoppat runt en liten bana var det dags för den tilltänkta lilla ryttaren att rida. Hon satt upp och började med att ge min ponny några ordentliga ponnysparkar i magen för att hon skulle börja skritta. Min stackars ponny skuttade förvånat framåt men skrittade sedan runt snällt. Efter en stund går mamman fram till sin dotter: "ska du inte trava lite också?"...."nej, jag är för nervös" svarade dottern. Jag höll på att dö!!!! vad tror dom när dom åker och provar en mycket meriterad ponny som jag dessutom skrivit i annonsen "lånas ut till ryttare med sikte på SM 2012".
Men dom var i alla fall vääääldigt intresserade. Behöver jag säga att dom inte fick låna henne?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

HAHa måste berätta omen bisar provridning som ja var med på (som hjälpreda).

Det hela handlar om en borskämd snorunge som ja tipsade om att hon skulle börja rida. Sakt och gjort hon börja på ridskola och gick 1 1/2 termin. Hon viste vad skritt trav galopp va. hon hade inte koll på mer än så. Då fick hon den briljanta iden att skaffa egen häst! Mamma gick inte att övertala då hon inte tyckte de va bra ide, MEN pappa gick dock fick de bli "lånehäst".

letandet började och hon hittade en vit ponny 2-3 h bort från oss. Hade gått ridskola MEN va känslig och krävde sin ryttare... Hon hade pratat med ägaren och lovordat sig sååå mkt.

Jag åkte upp med dem och jag satte upp först vi tog en liten ridtur i skogen med äg. Jag hade problem med hästen då hon va otroligt het och stoig. Jag frågade äg va hon tyckte om tjejen, hon säger tätt ut att ja jag trodde ju att hon kunde mer.

Vi kommer tbx och de är hennes tur att hoppa upp. De hela slutar med att vi hinner gå kanske max 50 m och hon sitter och gråter på ryggen för hon är livrädd!

Man hade hoppats på att hon kunde ha lärt sig lite på detta, att hon skulle fortsätta på ridskola liiiiiite till... men nej, nästa provridningn en vecka senare var på en 4 åring... hon flög av 4 gånger för han va så obalanserad och det var även hon.. men hon ville fortfarande ha han för han va ju så söt!

BAH! HOn tror idag att hon är en blandning av jan bring, malin b och några till välrdsmästare till... de va 2 år sedan hon provred...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

:D hur gick det då?
När hon åkte ifrån 5 åringen?

jag var inte med när hon hämtades eftersom jag jobbade, men det gick iaf lungt till vid lastning och när hon kördes, väl hemma i stallet däremot var det rätt livat, jag och underbara stallkompisen blev kvar i stallet och höll koll på henne till ett på natten eller hur det nu var. En boxdörr sparkade hon söder rätt så omgående. hästen anlände kl 6-7 på kvällen... så stressad var hon, om det berodde på avsaknaden av 5 åringen, det nya stället eller en kombination kan jag inte svara på. hon adopterade dock tvååringen i hagen blixt snabbt och när den flyttade så var det c-ponnyn som blev adopterad istället. Dag två så sparkade hon mig, inte så allvarligt som det låter och gu va hon skämdes efteråt, antar att hon bara skulle hota men råkade träffa. Hon var också totalt ointresserad av mänsklig kontakt, och hade väldigt svårt att hitta en plats bland sina hagkompisar.

det var en sjutusan till resa för att få det att funka, att få in henne från hagen var ett stort problem, hon var knappt ridbar i början för hon var så frunktansvärt het och blandade gångarter både hit och dit. Var lättstressad, osäker och med ett jäkla humör, och felhanterad, ägaren är jätte gullig med sina djur men allt för oerfaren för denna typ av häst.

Men efter mycket blod svett och tårar, bokstavligt talat, så blev det bra, vi blev bästa vänner, hon var kelig, glad, nyfiken, stabil och tro det eller ej hon blev rätt trevlig att rida också.

fick tyvärr ta bort henne i juni iår pga hovbensfraktur. :cry:
det var en helt annan häst som fanns hos mig på slutet än den som anlände med buller och brak.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

För många år sedan då jag arbetade på stuteri och försäljningsstall var jag med om en...intressant....provridning.
Ryttare som själv sade sig vara ganska så erfaren, hade aldrig haft egen häst men ridit över 10 år på ridskola och ridit mycket vid sidan om. Hon var ca 18-20 år och hennes (totalt okunniga) mamma var med. De letade häst i de lägre prisklasserna och vi hade mest hästar i de högre, men en hade vi som var lämplig trodde vi, en 9 årig valack från irland, hade gått på ridskola där och vi hade flertalet gånger lånat honom till orutinerade ryttare, även barn, som ridit honom utan några problem.
Jag visade hästen i alla gångarter och över hinder och min kollega pratade med köparna om vad de tänkt sig osv, de ville gärna träna och tävla hoppning på ca 110-120 nivå inom kort och ville gärna prova hästen.

Tjejen sitter upp, lyfter omedelbart båda skänklarna rakt upp och drämmer till hästen i sidorna samtidigt som hon smackar högt...Hästen far iväg såklart, men i lugn och kontrollerad fart efter omständigheterna. Tjejen illtjuter, tappar tyglarna, slår med spöet på hästens hals och bankar frenetiskt med skänklarna....Hästen gör faktiskt inte mer än att lugnt galoppera runt runt i ridhuset med ett chockat uttryck medans människan på ryggen gör diverse oljud och konstiga saker och vi på marken ropar vad hon ska göra, vilket hon totalt ignorerar. Till slut kastar hon sig av hästen i farten, utan att ens ha försökt stanna och stormar gråtande ut ur ridhuset. Mamman ser generad och irriterad ut och säger nåt i stil med "jag VISSTE att hon inte var redo för egen häst" och smiter efter dottern och försvinner snabbt från gården.

Vi står kvar i ridhuset och bara gapar. Hästen stannar nästan direkt människan kastat sig av. Han klarade sig utan men. :p
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Den konstigast jag var med om var en förra sommaren. Jag letade foderhäst om min tränare hade hittat en några mil bort som vi skulle åka och kolla på. Hästen lät "normalbra", lugn och trevlig men inte så värst utbildad; det var det ägaren ville ha hjälp med!
Vi kom dit, hästen ser inte så jätterolig ut. Kantig och lite tråkig arabkorsning (inget illa mot hästsorten). Var verkligen inte som jag hade tänkt mig. Ägaren var ett år yngre än mig och hon hade med sig sin mamma som stod och gapade i stallgången om hur snäll och fin hon var. "Hon har ju stam ända tillbaka till 1700-talet!". Ja, arabernas stambok sträcker sig så långt bra.
Det var en supervarm sommardag, minst 25-30 grader varmt och massor av flugor. Hästen står och ruskar på huvudet för att jaga bort lite flugor och får då direkt en smäll av ägaren. Vi bad ägaren rida först och går ut till ett litet inhägnat fällt några hundra meter bort. Hästen i fråga börjar då stressa upp sig och skrika efter sin kompis som står i stallet. Ägaren försöker lugna ner den genom att stå och skrika på den och fäkta med armarna. När hon börjar ta ned stigbyglarna och spänna sadelgjorden får hästen spunk och sliter sig. Den drar iväg i sken runt hela banan och bara springer runt, runt, runt. Mitt på banan springer ägaren och skriker "Asså du är så jävla dum i huvudet, ditt jävla cp, du kommer bryta benen av dig". Hästen fortsätter runt, skriker och klipper staketet men hoppar som tur är aldrig ut. Ägaren får efter ca 10 minuter tag i sin häst som då är svettig över hela kroppen och skummig på halsen. Hon visar hästen, som rör sig hur tråkigt som helst. Hon travar runt på 4-kantsspåret, gör en volt i ena varvet och visar bara den ena galoppen...

Vi kan säga såhär, jag provred ALDRIG den hästen utan vi skyndade oss därifrån :p
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*kl*

När jag skulle provrida en häst för att eventuellt bli medryttare för ganska många år sen så kom jag till stället där den stod på sommarbete. Fanns inget riktigt stall men så kan det ju vara med sommarbete däremot förvaring för sadlar o.s.v. och uppbindningsplats för hästarna utanför. Träffade ägaren som tog in hästen från hagen. Hon pekade ut en skogsväg där jag kunde provrida, visade vilken sadel och träns det var och övriga saker och sen sa hon att jag kan ju "klä på" hästen själv, du sa ju att du var van, nu åker jag och handlar. Släpp ut den i hagen när du är klar. Sen satte hon sig i bilen och åkte och kvar stod jag med hästen själv.

Jag fattar inte hur man vågar göra så och jag hade ingen lust att sitta upp på en okänd häst utan ägaren i närheten ens så nån provridning blev det inte. Jag ringde henne och sa att jag släppte ut den i hagen igen och sa att jag gärna kunde komma tillbaka nån dag när hon hade tid att stanna men jag hörde aldrig av henne igen.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Min första provridning och min första häst...
Gick till så att när vi for in till veterinären och besiktade en häst jag skulle köpa om den gick igenom var halt, och veterinärassistenten sa att han hade ett stort svart varmblodssto på fem år som jag kunde få ta.

For dit och hästen hade vilat ett år och alltså körts tills den var fyra år, aldrig startad på travet. "Talanglös"
Ägaren sadlade hästen med en sadel som var utpassad speciellt till henne. (Nja.. :S Såg inte direkt ut så) Hästen steppade fram och tillbaka på stallgången vid sadling och när tränset skulle på var han tvungen att bremsa henne för annars gick det inte att få på.
Hästen var inriden, vilket i detta fallet betydde att en tolvårig tjej hade ridit runt lite i hagen några gånger..

Jag satt iaf upp och hästen var jättevinglig och kändes som om hon skulle välta om jag lutade mej åt sidan, hon snubblade dessutom gång på gång pga för långa hovar. Efter några varv i skritt stannade hästen vid grinden i hagen och vägra gå fram. Försökte driva med skänkeln men då börja hon stegra (kunde antagligen inte skänkel efter jag fick veta hans definition av "inriden") Hoppade av och sa att jag ville ha henne under sommaren.

Hämtade henne och jag kunde ju kanske rida på inhägnat område första dagarna tyckte han och sedan borde jag ha bomull i öronen kanske då hon inte var så van vid trafik...

Hästen gick inte att tränsa och stegrade på gången och jag nådde inte ens upp med brems som han hade använt.. Hon slängde sig in i stallväggen och hade sönder den :S Sökte hjälp med en NHtränare som hjälpte mej med de problemen.

Vi red ut, galopperade i skogen(hästen hade väl aldrig galopperat tidigare) jag red barbacka försökte longera och grejade på med olika saker.
Allt har dock gått bra tillslut har fortfarande kvar henne :heart

Jag blir mest mörkrädd när jag tänker tillbaka på hur naiv och hur dåligt säkerhetstänk jag hade :S Ren TUR att att de har gått så bra som det ha gjort. Hon är en underbar häst men ganska speciell och lättstressad med hög arbetsmoral.

Man blir äldre och klokare samt att man kommer underfund med att man inte är odödlig. Jag vandrar mer och mer till att bli "dressyrtant" hoppning och att hoppa upp på vilken okänd tokig häst som helst är ganska skrämmande nu för tiden :P Så här i efterhand inser man vad ung och dum betyder även om det inte är allt för många år sen.

Det var obetänksamt att ta hem en oriden halvtokig häst som stegrade vid provridningen, men å andra sidan har jag ju inte fått ångra mej :)

sorry för långt inlägg :P
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Tack alla som delat med er av era knasiga provridningar:rofl:

Själv körde jag 20 mil enkel resa för att provrida en arab som visade sig vara halt. Ägaren verkade mer intresserad av att visa hästens Tyska pass än själva hästen = inget köp!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*dl kl*

Jag blir förvånad över vad folk har varit med om...

Nästan så man inte längre vågar ha folk att provrida... :P
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Tror fö inte jag skrivit om när jag var och kikade på min senaste pålle.

Hästen gick inte ens att få tag på, fick efter ca 20 min peta på hästens mule... Thats all...
Fick ta hem den på prov och det tog 2 veckor innan hästen tillät sig att bli fångad på ett vettigt sätt.
Till saken hör att den var 4 år, uppfödd på lösdrift och av vad jag förstått hanterad sammanlagt 6 veckor i hela sitt liv och det var inte nyligen.
Detta visste jag innan jag åkte och kikade på hästen men hade jag inte vetat det och varit ngn annan hade jag nog vänt i dörren... :P

Söt är han dock, som en karamell! ^^
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

:rofl:

Snacka om att göra entré, göra intryck och göra sorti....
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kl

För rätt många år sedan nu åkte jag, min mor och en bekant för att kolla på en ny ponny åt mig. Vi kommer dit efter ett par timmars bilfärd och får reda på att ponnyn vi ska kolla på visst hade sålts dagen innan, men de hade två andra hästar jag kunde prova. Jaja, vi gjorde väl det då. Häst 1 var en arabkorsning som var stressad som få. De visade hästen först och den mest sprang och stressade. Jag provade ändå eftersom jag inte var främmande för heta hästar. Dock var den helt hemsk i munnen. Tog man det minsta i tygeln blev hon galen. Hoppade ganska snabbt av och upptäckte att hästen blödde i munnen. Inget köp där...

Häst två sedan. Hade otroligt hemska hovar som inte såg ut att vara skötta på länge. Den hästen var dessutom superhård i munnen och vägrade jobba det minsta och hade noll framåtbjudning. Ägarna påpekade dock att den var riktigt härlig att hoppa,dock kunde den tvärstanna ibland. Hmm... Blev visst inte den hästen heller. :)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Vi åkte till ett försäljningstall för många år sedan för att leta ponny åt vår då 10 åriga dotter.Tjejen som skulle visa hästarna åt oss var så otroligt sur och ointresserad,satt i mitten och rökte och pratade i telefon med sina kompisar.
Ville inte svara på några frågor och var allmänt otrevlig ,det blev ju ingen affär såklart utan bara en lång resa hem......
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kan detta inte varit sanning eller konsekvens-teamet från tv3 med achberg? Hon som sålde sjuka o skadade hästar som tävlingshästar?? Låter ju jäkligt bekant!!!!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

En del människor är ju verkligen inte normala i huvudet :eek:
Har lite att dela här med!

När jag var yngre, ca 7 år gammal så letade mamma och pappa efter en billig häst till mig och sök då en annons på en trevlig islandshäst valack på 4 år som var mycket hanterad och riden av både vuxna och barn. Mamma pratade med gubben i tele ca 4-5 gånger innan vi bestämde oss för att åka och kolla. Och frågade ett x antal gånger om hästen var valack, fick svaret ja! Detta var alltså den "perfekta barnponnyn". Åkte ett antal mil och var oerhört spänd på att se denna fina häst! Väl framme möts vi av den fetaste gubben jag nånsin sett :eek: Kommer in i stallet, där står det 6-7 st stora arbetshästar i minimala spiltor fyllda med skit och kiss upp till knäna... Hästen jag skulle kolla på stod i en box långt in i stallet med väggar på alla sidor, hästen hade inte sikt ut ens. Kollar lite på honom och han vart lite hispig i boxen men vi tänkte inte så mycket på det. Märker direkt att detta är ingen valack, det är en hingst... Och ägaren påstår sig säga att han noga sagt att han är hingst i tele flera gånger.. Pfft! Utan att fråga mina föräldrar kastar han upp mig i boxen på hästen, som inte var pålitlig för 5 öre. Ingen utrustning hade han, inte ens ett träns. Han ursäktade sig med att hästen inte blivit riden på ett tag och tog ut för att longera på stallplanen en stund. Han använde flitigt spö på hästen som fick snurra runt i en liten cirkel samtidigt som han rent utav attackerade ägaren med både sparkar, stegringar och hugg. Blev inget köp där inte!

För ungefär 8 månader sen letade jag efter unghäst, hade redan fastnat för en (som jag äger idag:love::love:) men ingen annan tyckte om honom, så gav det en chans att kolla efter andra hästar med. Ringde på ett 4årigt fullblod som sas vara väldigt välutbildad och kunde galoppombyten och hoppade som en gud! :confused: Åkte dit, var inte så långt så gav det en chans!
Väl där så möttes vi av en trevlig tjej som visade hästen, som hade stora märken på ryggen av skav från sadel... Dom slänger på honom en alldeles för stor westernsadel och drar med honom till ridhuset (2 km bort). Väl där rider en väldigt väldigt krafftig tjej fram honom, dunsar som en annan oerfaren ryttare i sadeln och det såg ut som ryggen skulle gå av vissa tillfällen.... Visade i skritt och trav och galopp. Ägaren skröt om hans fantastiska galopp. Tillägger att ägaren red runt barbacka på en annan häst som "stal uppmärksamheten" från hästen vi kom för att se. Ryttaren hoppade av, eller... Kom inte ens av för hon var så ovig. Jag hoppade upp och red några varv i skritt och trav, hästen var stum i munnen och gick med huvudet 35 meter upp i luften.. Kände direkt att detta inte var något för mig. Men provade galoppen och det blir en hääääärlig korsgalopp! Galoppombyten och kan gå i form, yeah right. Red bara knappt 5 min och när jag hoppade av så sa ägaren att hon aldrig sett någon rida honom så bra och ville sänka priset 5 000 kr om jag köpte honom! Men nej, jag åkte hem och hade inte ens mage att ringa för att tacka nej för jag var rädd för att hon skulle försöka tvinga på mig hästen...
Blev ett väldigt långt inlägg! Enjoy! :devil:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*kl*

Har sålt en del hästar å sett en del "lustiga" provridningar, men börjar med en för tråden kanske ointressant då den går stick i stäv med titeln.

Hade en ca 10 år gammal val, 165 cm, tävlad 120, deb fälttävlan och LB dressyr (men utb MSV) med hyfsade resultat, dvs ingen "topphäst" med lite "fullblodstrav" men i övrigt snäll som ett LAMM !!!!
Ut kommer en lång kille som kollar på hästen, jag rider fram, han sitter upp (i dressyrsadel) och rider ihop hästen som värsta beridaren, han hoppar 90 cm (i dressyrsadeln) direkt i landningen går hästen i kanongalopp med bakdelen under sej osv... TYVÄRR köpte inte han hästen då han (å de hade han på känn innnan) tyckte hästen var lite för liten för honom.. Men sa glatt att det var det enda felet i övrigt var det den bästa å mest välridna häst han ridit under sitt letande... Pappa å jag stod som fågelholkar då vi ändå haft hästen sen den va 5 aldrig sett den va så fin !!!

SEN kommer en egen provridningm letade medryttarhäst.... Hade min märr (21 år) men hon gick med föl (min nuvarande 7åring :love:) och reds därför inte.
Svarar på en annons här på buke. Åker ut till stallet, hästen är ett halvblod med bra stam och annons lät lovande med "om intresse finns kan dressyrtävlande va aktuellt, då jag inte tävlar själv" typ... Den var väl ca 5-6 och inte så utbildad... Men iaf. Ställer upp hästen i gången, borstar av den och frågar efter sadel och träns, får då en muttrig kommentar om att "jag brukar minsann RYKTA i minst 1 timme innan jag rider" ... Aja på med sadel å träns, ut på utevolten. Sitter upp och FÖRSÖKER få hästen att skritta.... Efter ett tag börjar den med de iaf, lååååååååångsaaaaaamt och med hjälp på HELA tiden... Efter ca 10 min tänker jag att jaja då ska jag se om de ens GÅR att trava... Svar NEJ... Fick inte hästen att trava... Det blev ingen medryttarhäst... Nu undrar ni säkerthur dåligt jag rider men, så illa är det inte, gav upp medryttartankarna å valde ridskola ist, red i deras bästa grupp och startade även stockholmscupen i LB som vi vann det året.

Kom på en till .. Innan vi köpte valacken som vi sen sålde (den första) så va vi runt å titta på andra unghästar, kollade ridsport och hittade en MKT känd "avelsfamilj" som sålde en unghäst, vid samtal hette det att hästen skulle gått kvaliten men blivit skadad så han kunde tyvärr inte visas. SÅ duktiga va vi inte tyckte vi men en häst som skulle va så klar att den skulle gått kvaliten kunde vi ju titta på iaf... Åker upp, redan från bilen ser jag 3 hästar och säger är det den *pekar på hästen* är jag inte ett dugg intresserad... Mkt riktigt.... Så syrran erbjuder sej att sitta upp (vi va ju ändå där) ... Hästen longeras först (redan där anas ugglor i mossen) men syrran bangar inte utan sitter upp... Så fort syrran fick hästen att "gå fram" så började ägarinnan skrika "stilla dej pojken stilla dej" :rofl: att påstå att den skulle gått kvaliten var väl kanske sant men i dagsformen var den knappt så jag skulle kalla den inriden och ännu mindre "visbar"... Vi hade ju trott lite mer iom att vi verkligen visste vilka de va...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Som medryttaraspirant har jag några gånger varit med om provridningar där det som stått i annonsen visat sig inte stämma. Till exempel har jag varit med om några "skogsmullar" där hästen enligt ägaren ska vara "lugn och trygg att rida ut själv på", men visat sig vara inte så trygga och dessutom knappt inridna, dvs hästen lyssnar inte ens på enkla hjälper eftersom den inte förstår dem.

En gång hade jag mejlat med en hästägare ett tag, hon hade talat så gott om sina hästar och vi bestämde tid för provridning. På bussen ut började hon tala om att "hästen kan göra det och det och det", vilket hon INTE sagt någonting om innan, trots att jag skrivit klart och tydligt i annonsen att jag ville ha en TRYGG häst. Dum som jag var så provred jag iallafall, men det blev ingen mer gång... :angel:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*kl*

Har också några provridningar i minnet men de 2 starkaste var på fjordningar

nr 1: vad kan jag ha vatt.. 13 år? Skulle titta på en medryttarhäst ganska nära hemma och skulle provrida i paddocken. Skritt gick bra, likaså trav men i galoppen ville han inte vara med. swooosh sa det bara så satt jag i det vita trästaketet. undrar vad som var vitast- staketet eller pappas ansikte?? haha

nr 2: är faktiskt en bra historia! skulle provrida en avlägsen, nyträffad släktings fjordning och även denna gång i paddock. trevlig häst, mysig och lyssnade bra tyckte jag. frågade efter en stund om det gick bra med en galopp (otränad pålle) fick ett ja ska bara hämta ett spö för han fattar inte galopp utan det....När ägaren kom tillbaka låg vi en lugn fin galopp kring spåret :D Tyvärr avslutades det samarbetet när hästen fick fångkänningar som jag påpekade med "om jag har åsikter som deras häst så kan jag gå någon annanstans"..... Stackars pålle som blev till salu.. de begärde 20.000 för en 15-årig fjordning med fång! Vet inte vad som blev av med honom sen tyvärr...

Ägt en häst och haft en på foder.. Ingen av dem provred jag haha
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

kl

kom på en till rätt spännande provridning.

letade medryttare till min foderhäst, hade mailat lite med en tjej som lät kanon bra, ridit mycket, utbildat hästar, tävlat etc lät trevlig etc, pratade med henne som kortast där hon lät konstig, sa inte så mycket svarade kort, tänkte att hon kanske är blyg.

hämtade dock upp henne i bilen till stallet sa hon inte så mycket samma där korta svar. Verkar dock vara en helt ok tjej. vi borstar sadlar och tränsar vi skulle rida ut en runda för tjejen var inte jätte sugen på att rida på banan, eftersom hon bara kunde en vardag så fick det bli i mörker. jag hade lånat kompisens häst så jag kunde följa med. Tjejen verkade mer intresserad av honom än av min häst. tänkte att det inte var så konstigt dock, Shire är ju inte super vanlig kanske. i rider iväg hästen i fråga är inte helt enkel att rida då hon blandade gångarter, tycker dock att tjejen inte lyssnar såbra då dom sätter iväg i korsgalopp och av vad jag kan se gör hon inte mycket åt det. men men gick hyfsat svårt att se när man rider i mörkret också

vi red kanske 15 minuter sen hem igen, då frågade jag igen om hon ville ta nått varv på ridbanan, hästen var ju inte särskillt utbildad med ridbanan är upplyst och det var ett bra tillfälle för mig att se ordentligt och för henne att känna lite mer å hästen, men nej det ville hon inte och vips hade hon suttit av. sen fick hon bråttom så jag skjutsade iväg henne till busshållsplatsen som var en bit ifrån.

jaja vi planerar in en annan dag då hon kan komma,tänkte jag kan ge henne en chans till, hon passade personlighetsmässigt med hästen som krävde någon lugn och mjuk person, vilket tjejen i fråga verkade vara. Vi planerar in en dag på en helg så vi kan rida ut i dagsljus på en riktig runda, bestämmer att stallkompisen ska hämta upp henne vid bussen på väg ut till stallet. försöker ringa nån timme innan, eftersom jag inte hört nått från tjejen alls sen sist hon var ute, inget svar skickar sms istället, det svarar hon på; hon inte visste om hon skulle komma. nehej, men tala om, om du inte tänker komma inte, inget svar, utgår ifrån att hon kommer.


skickar sms när hon borde varit framme, hade precis pratat med stallkompisen som sagt att varken buss eller tjej dykt upp ännu. Får då sms tillbaka att nej hon orkade inte kliva upp ur sängen, men vill gärna planera in ny dag.

nej tack svarade jag då.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 193
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 734
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp