Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag var med om en del knasbollar när jag letade efter min första häst. Först skulle jag skaffa foderhäst o hade haft det förut o tänkte att det var bra eftersom jag haft nåra års uppehåll från ridningen. Jag var iväg och kolla på två foderhästar,skulle kolla på en tredje ,jättefint halvblod som var maffig och duktig i dressyren,bestämde en tid med ägaren som tyckte jag verkade bra då jag hade fint stall o erbjuda har ändå ridit många år. Vi bestämde en lördag förmiddag,åker iväg ( stallet låg ungefär 15 mil hemifrån) o så kollar jag min mail på mobilen där ägaren skrivit sent kvällen innan att "sorry, vi får ställa in,får ta det nån annan dag. Hade inte hunnit långt tack o lov,hörde aldrig av henne igen. Dom andra jag var o kollade på var katastrof,den ena hästen var redan utlånad till fodervärdar o dom fick medla mellan mig o den riktiga ägaren. När jag kommer dit ser jag ett magert skrälle som inte ser alltför nöjd ut med livet,får höra av fodervärdarna att dom försökt lämna tillbaka hästen i ett år till ägarna då hästen inte är trafiksäker,arg,kan få för sig att ställa sig på bakbenen mitt i en bilväg och i stallgången,stallägaren där hästen stod tyckte inte att hästen var nåt att lägga energi på. Flickan som brukade rida hästen ville inte rida henne först,för hon hade ramlat av hästen o skadat handen. Ridturen gick sådär o jag kände väl på en gång att det inte var nåt för mig,men det som verkligen fick mig att sätta mig i bilen på en gång var att hästen tydligen också tog ca tre timmar att lasta !

En annan fodervärdshäst fick jag enbart provrida i gramantygel för att ha en "nödbroms" för den kunde få för sig att sticka.

Till slut när jag letade efter egen häst så hade jag turen att hitta min älskade ponny efter bara en annan provridning,(hade haft hemma ett sto en månad som sen visade sig hade en gammal skada i hasen som ägaren inte brytt sig om att kolla upp fast hon visste att det var nåt fel på hästen,samt att jag provred nåra andra därimellan) och den var nog den värsta jag vart med om. det var en d-ponny från irland som var jättesöt o bara åtta år och i rimlig prisklass. Tjejen hade hållt på med NH i nio år,varav denna häst var en av dom som hon brukade det på. Hon är en av flera som fått mig att bli vääääldigt kritisk till NH då hon först ledde hästen i ett rep i tyglarna när vi gick till banan,hon stannade ibland och gjorde "utfall" bakåt mot hästen så den skulle backa (hästen hoppade snarare bakåt i ren skräck) man var tvungen att hålla i innertygeln o vika in halsen på hästen när man hoppa upp för annars vart den rädd o kasta sig. Samma sak var man tvungen att göra när man hoppade av ,vilket jag inte gjorde när jag hoppade av,jag glömde de o tkr de ska vara en självklar grej egentligen att man ska kunna hoppa av utan att hästen blir livrädd. Men det vart den och det slutade med att hästen kastade sig,jag hann precis av innan hästen sprang i full gallopp,runt,runt på ridbanan i säkert en kvart ! Innan hon lyckades fånga den o vi gick tillbaka till stallet. Ridningen gick brutalt dåligt,hästen vägrade i princip att gå framåt,jag har aldrig ridit en häst som man fick ha så mycket ben o driv i sitsen med,den var i princip dör för skänkeln. Ägaren ursäktade allt knas med att han var lite "speciell",jaa det kan jag ta men tkr att tjejen borde sett över sitt markhanterande rejält! Den NH-tekniken kanske funkar på vissa men inte den hästen enligt mig. Vart o kollat på flera hästar där det visat sig när man väl kommit dit (även fast man frågat ordenligt om allt så man inte åker i onödan) att hästen nyss vart halt,eller stått i ett år,eller inte ens är inriden. Man blir riktigt trött på folk ibland!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag provred en eventuell medryttarhäst , det var mitt i vintern och kolsvart ute.
Hade blivit informerad att dom har en upplyst ridplan så tänkte att visst kan jag komma och provrida då även fast det är mörkt.
Jag kommer till stallet , ägaren verkar vara jätte trevlig och hästen likaså , efter att jag sadlat och tränsat säger ägaren "ridplanen är jätte gropig så den kan vi inte rida på men du kan rida på den upp plockade åkern"
Jag sitter upp på hästen och ägaren visar mig åkern , det är som sagt mörkt ute men jag fick låna en pannlampa , känns efteråt dumt gjort och osäkert att sätta sig på en helt okänd häst på ett nytt ställe i mörkret men tänkte inte så mycket på det. Ägaren gick med mig ett varv och berättade lite om hästen. Hon frågade x antal gånger om min förra medryttarhäst har tagit bettet och stuckit iväg , om jag ridit en häst som gjort det osv. Jag tänkte fråga ifall denna hästen gör det men tänkte att hon berättar väl om det är så.
Ägaren ställde sig på sidan av åkern och jag testade först lite trav och sedan lite galopp , allt är frid och fröjd.. Men plötsligt känner jag hur jag mister kontrollen över hästen och han galoperar fortare och fortare , till sist lägger han en serie bocksprång och det slutar med att jag ligger på marken och hästen springer omkring utan ryttare i mörkret.
Allt slutade väl , men medryttare blev jag inte!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Minns en gång när jag skulle provrida en 5åring som verkade väldigt cool. Hann dock inte ens svänga över benet i sadeln innan jag låg på backen igen, isigt och jävligt. När jag reste mig insåg jag att ridbyxorna spruckit från grenen och ner till knät. Har för mig att det var neråt 15 minusgrader...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jo iofs så dyker de ju upp oanmälda.
Tänkte mer på att de inte ringde och avanmälde när de väl var där men såklart så kanske ni inte kom långt efter dom. :)

TV-teamet kom oanmält, så det var snarare tur för M att vi var lite sena och att vi inte kom precis samtidigt ;)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Har nog varit med om världens kortaste provridning... Var med en kompis o tittade efter häst. Skulle denna dagen titta på en 5 åring, med hyfsad stam o som de sa skulle vara en bra allround häst. Dottern som hade hästen var "tyvärr inte hemma" o mamman red inte..sa hon, så fick fick klara ut den biten själva. Mamman var dock med ut i stallet o hagen. Visst, sadla o tränsa gick bra o eftersom jag (då) var van vid att rida unghästar ville kompisen att jag skulle sitta upp. Kompisen höll hästen o skulle hjälpa mig upp...Kan säga att trots att jag smög upp...så kom jag inte mer än upp, sedan hade hästen sprungit ned o trampat på kompisen o jag åkt av så det visslade om det, fick en hov i skallen (hade ju hjälm)..o båda blev ju blåslagna.

Visade sig att det hästen som mamman sagt var regelbundet riden...hade gjort precis samma sak ett halvår tidigare...o sedan dess var hon inte riden alls. Det berättade hon när vi väl skakat av oss dammet... Visiterade hästen, men hittade inget synbart fel. Blev ingen affär där....
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skulle få hit spekulater på två ponnier jag hade till salu.
Det var en söndag och vi hade varit på fest dagen innan. Jag tog det lugnt p.g.a spekulanterna, men inte mannen min...
Jag hade en liten kille på 9 år som var här och red hästarna till mig så han skulle rida denna dagen så spekulanterna skulle skulle få se dom ridna också.

Jag hade tidigare på sommaren brytit benet så jag gick fortfarande på kryckor, min man skulle därför hjälpa mig, "problemet" var bara att han var riktigt bakfull och fick springa iväg och kräka var varannan minut.
Killen som skulle hjälpa oss var först nervös för att han skulle rida inför folk, därefter blev han nästan hysterisk för han ville inte få "maginfluensa" som mannen min hade..

Spekulanterna hade roligt åt oss, men ngt köp blev det inte den gången däremot ett par veckor senare när jag kunde gå och mannen inte var bakis...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

För mååånga år sedan innan TDB fanns(eller övht att man kunde göra research på internet, endast kolla tävlingsresultat i den därboken man fick köpa av SvRF som inte var direkt pålitlig med resultaten) letade jag en snäll läromästare, då jag var i 13-14 årsåldern och ville tävla lite högre än vad jag gjort tidigare.
Såg en annons på ett sto, som gått 120 med bra resultat och var snäll, trygg och ärlig på alla sätt och vis enligt ägaren. Perfekt tänkte vi och åkte och tittade/provred. Hittade inte hästens namn i "resultats boken" men det var inget ovanligt att resultaten från föregående år saknades så tänkte inte mer på det.
Red fram och hästen var lite spänd, men ok, så är det ju ibland. Började hoppa och det första hästen gör är att nita på 70 cm... Ok, tänkte jag och syrde på igen o då hoppade den. Sedan hoppade den faktiskt och ägaren höjde väl upp på slutet till 130 skulle jag tro.
Jag styr på hästen hoppar och ägaren utbrister "OJ såhär högt har den aldrig hoppat förut :eek:" Mamma sa då att har den gått 120 måste ni väl ha tränat på 120-130 nivå? Ägaren : Nej alltså, den har hoppat ETT hinder på 120 EN gång hemma.....
Ehhhh, ok liksom..... Inte så himla schysst att göra såhär mot hästen direkt :crazy: Och att ha hoppat ett hinder på höjden en gång är långt ifrån samma sak som att ha tävlat....
Och nej, det blev inget köp....
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL
hästägare kan påstå vad som...

en häst som jag tävlade åt en familj lämnade hastigt o lustigt bort den efter bete till en mkt skicklig FT-ryttare.

FT-ryttaren ringde efter ett antal månader upp mig o frågade om det var sant att den hade plac. i MSV hopp- för den hade svårt med 3 kombinationer.

:confused: Jag svarade att den hade hoppat några få LB o att det var MSV B dressyr den hade plac. i:crazy:

Den vann sina starter i lätt FT o sen vid OP av ett förlamat stämband upptäckte man en fotbollstor tumör i buken- varav ryttaren lämnade tillbaka hästen till ägaren.

Flera år senare hittade jag hästen hos en ny fodervärd som inte visste om tumören. Den kunde när som spricka o hästen skulle förblöda.
Seriösa hästägare.:mad:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Men ursh! Så oansvarigt! Hade de inte ens försökt operera bort den då?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skulle provrida ett sto, inte ens ägaren kunde rida henne... Så ägaren satte på martingal & graman då jag skulle rida, och studsade gjorde hon hela tiden. Men fint steg hade hon iaf, men dock för avancerad att rida.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

detta var länge sedan, men jag tror att den var inoperabel.

Den var tanig o bukig, men var en vacker häst med fina gångarter som mest användes som gräsklippare på ägarens lilla sommarstugetomt.

Förstog inte förrän jag skulle lämna min egen häst på "bete" hos dem- varför den var så smal efter var sommar. Hämtade min häst efter 2 v.

Då de ägde en herrgård strax utanför Sthlm trodde jag att sommarägorna var gigantisk o bete i överflöd:o
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Det där har jag varit med om också.
Skulle åka och provrida en häst som sas vara 160.
Kommer dit och hästen är..max d ponny. Knappt det.
Ska ha en bild någonstans där jag sitter på, jag har fötterna under magen på hästen. (jag är 174) Synd för hästen var jättebra annars. Men inte fasen var den så hög som säljaren sade.

det är så typiskt när det är så. Jag var och provred ett sto, i annonsen stod det att hon var 165. Perfekt tänkte jag. Fin häst för inte så mkt pengar (hon hade 13.5 % travare i sig, antar att därav priset) supertrevlig att rida, bara det att hon nog var runt 158 och jag är 183 cm...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

det är så typiskt när det är så. Jag var och provred ett sto, i annonsen stod det att hon var 165. Perfekt tänkte jag. Fin häst för inte så mkt pengar (hon hade 13.5 % travare i sig, antar att därav priset) supertrevlig att rida, bara det att hon nog var runt 158 och jag är 183 cm...

Jag åkte o tittade på en 2-åring som sades vara 160. jag frågade om de hade mätt den på länge för jag fick för mig att den var 3. Mätte den o den var 170. när den kom hem till mig var den 173. I Okt.

Såg gudasnäll ut- vilket den oxå var.:love:
Var 180 på 3årsdagen o då slutade jag att mäta.

Passade mig bra ändå.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

Jag sökte medryttare till min nordsvensk för flera år sedan, i annonsen beskrev jag henne (ganska tuff) och att jag hade viktgräns på 85kg.
Ringer en jättetrevlig tjej som ska komma dagen efter och provrida.

Dagen efter är jag där och har tagit in hästen och in svängen en bil på gårdsplanen. Ut kommer en kvinna som vägde säkert över 120kg. Hon var enorm, verkligen enorm.

Jag kände mig satt i en jätteobekväm situation, vad ska man säga liksom?

Hon fick provrida lite lungt (det dör ju inte hästen av) och tack och lov :o red hon förskräckligt dåligt så jag kunde förklara att jag inte tror hon skulle passa med min häst.



En annan medryttare kort därefter drog i tyglarna samtidigt som hon skänklade. Nordis stod helt still och såg förvirrad ut. Så fort hon gick framåt skänklade hon OCH drog i munnen. Jag förklarade hur hon skulle och inte skulle göra men det funkade bara inte.:crazy:

Det är en riktigt knepig situation :crazy:. Man kan ju inte direkt brätta för henne att hon har några kg för mycket och borde åka hem igen :p.
Kan kan man på ett "bra" sätt men frågan är om det finns något bra sätt och tala om för någon människa att han/hon är för fet..!!??
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

när jag skulle skaffa foderhäst så tittade jag på en varmblodsmärr. Tog evinnerlig tid att få in henne från hagen, och väl uppe i stallet var hon hysterisk; stegrade och gnäggade och for omkring i boxen, eftersom hennes bäbis inte var med... hennes "föl" som nu var fem år och dom två hade inte separerats alls. Så ägaren och min kompis knatar tillbaka till hagen och hämtar den andra hästen menans jag stannar kvar och försöker se så att hon inte river stallet i princip.

sen var det dags för riding. hispig, hoppig, vägrade gå i vattenpölar, hade inga gångarter alls förutom skritt utan det vara bara hopp och stutts och blandningar. Mest bara vild faktiskt. Ägaren gick med oss med den andra hästen för dessa två hästar blev tokiga utan varandra.

Någonstans där i allt virrvar så kände jag ändå att vi talade samma språk, det var en fin häst, jag kunde ana mig till att osäkerhet var orsaken till hennes beteende, så jag bestämde mig för att ge det hela en chans till. eftersom min kompis och ägaren var vänner åkte vi ut en vända och bara pratade med hästarna i hagen och då var hon reserverad men trevlig.

Åkte dit igen för att longera. tog 30 minuter för 3 personer att separera 4 hästar till två olika hagar och sedan ytterligare tid att separera mamma och dottern så jag kunde longera mamma hästen, som sprang som om hon vore skitnödig, eller halt på alla fyra och sprakade åt mig lite titt som tätt.

Det slutade med att jag tog hem henne... :angel: .
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

:D hur gick det då?
När hon åkte ifrån 5 åringen?

Hade span på en treåring en gång.
Några dagar innan vi skulle kolla på henne ringde ägaren och sade att hon sprungit in i stallväggen.
Då hade de sålt mamman och det kröp fram att de aldrig varit åtskilda. Så 3 åringen fick panik, slet sig och sprang med
skallen före rätt in i väggen :crazy:
Det blev ingen titt på häst där.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kl
Jag slås av en sak när jag läser era efrarenheter.

Varför visar ni inte hästarna ridna först/ ber om att ägaren rider först.:confused:
Då ser man ju på vilken nivå o hur den normalt rids.

Den första hästen som jag faktiskt köpte, visades efter mkt protest o det första som hände var att hästen försvann runt knuten:rofl:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Provred ett halvblod en gång, först var ägaren nästan 2 timmar försenad.
Sedan stressade hon som bara den. Bad henne rida först och visa honom hoppad. Han skulle vara startad 120 med plac så jag antog ju att hon kunde det.
Då kröp det fram att hon var livrädd och hennes sambo hoppade honom. Men hon skuttade över det lägsta hindret på banan alla fall.

Han var snäll men lite för pigg tyckte jag.
Men efter provridningen upptäckte vi att han var svullen i båda bak. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 631
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 948
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp