Bukefalos 28 år!

Vilken häst passar mig? ^^

Neooan

Trådstartare
Har velat ha en häst och jag tänkte att det kan vara lite kul att göra en sådan här tråd och se vilken häst som kanske passar mig. ^^
Jag är ca. 169 cm lång och väger ca. 63 kg, jag har ridit i 8 år på ridskola.
Just nu rider jag på storhästar som varierar från 150 till 166 cm och jag kan rida på alla.
Den inrikning som jag hade tänkt ha är hoppning och lite allround, höjden på hoppningen kommer att vara 80 cm+ (beroende på hur tränad hästen är då ofc). Kommer att tävla också så jag vill ha en häst som är smidig men ändå robust så den tål att arbeta lite i terräng, det kommer att bli turer utomhus i skog också.
 
Sv: Vilken häst passar mig? ^^

Det finns ju typ en miljon hästar som passar för dig ;) Bestäm dig för en prisklass och sen är det väl bara att börja leta bland annonserna. En lite mer hoppinriktad häst vore väl något för dig, förvisso.

Har du varit medryttare/fodervärd förutom ridskola? Om inte, så kanske det vore bäst att skaffa en lite äldre läromästare i kombination med att ha hästen uppstallad i ett stall där det finns gott om kunniga som kan hjälpa dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken häst passar mig? ^^

Jag tycker du ska se mer till individen än till bara tex ras.
Tex leta efter en läromästare som du kan ha kul med och lära dig mer med.:)
 
Sv: Vilken häst passar mig? ^^

En läromästare (dvs över 10 år) runt 160cm som är säker och trygg att rida ut på och som är inriktad på hoppning och har tävlat en del! :) En valack är väl fördelaktigt som förstahäst! :)

Börja med att bestämma en budget, kolla över stallplatser i närheten, räkna på en ungefärlig summa varje månad som du kan lägga på hästen och sen kan du börja kolla annonser! :)

Om du är under 18 är det ju dina föräldrar som har ansvaret så se till att dom har koll på vad allt kommer att kosta! ;)

Stallplats (samt hö, strö, kraftfoder & MASSA tid!)
Hovslagare ca var 6-8:e vecka.
Utrustning

Och sen att man ser över så att man har en buffert om det skulle behövas veterinär! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 559
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 529
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp