Bukefalos 28 år!

Vilken ras/hundtyp tror ni blir nästa trend?

kossankaj

Trådstartare
Det har ju varit schäfer, dobermann,dalmatin, chiuhaua , muskelhundar osv.
Vad tror ni kommer bli populärt härnäst?och vilka raser har nu upplevt som trendiga genom livet?
 
Jämthundar är/har varit en trendras länge nu också, även om de kanske inte är det bland gemene man.
 
Jämthundar är/har varit en trendras länge nu också, även om de kanske inte är det bland gemene man.
Jämten är Sveriges andra vanligaste ras nu efter Labradoren. Jag hoppas innerligt att detta inte kommer drabba deras hälsa som innan varit ganska god.

Tillbaka till ursprungsfrågan så hoppas och tror jag att sunda brukshundar kommer tillbaka. Tycker mig se ett uppsving av intressenter att få komma med i div privatklubbar där det verkligen arbetas och tränas med hundarna. Fler upptäcker också de sanna bruksegenskaperna i rasen och vill nyttja dom.
Många nöjer sig inte längre med mellanmjölkshundar utan vill ha hundar med rejäl motor och arbetslust. Och det kryper ner i åldrarna. Flera nya sporter dyker också upp som lockar till att skaffa en riktigt arbetshund.
Jag tror även att klyftorna inom bruksraserna mellan exteriörlinjer och arbetslinjer kommer att öka. Och jag tror debatterna om osunda hundar kommer att öka, mycket tack vare trubbnosupproret som jag verkligen hoppas smittar av sig på all osund avel. Förhoppningsvis kommer framtida forskning hjälpa den sunda aveln på traven och ta död på mycket myter och fördommar som hittills försvarat "skitaveln".
 
Jag jobbar i djuraffär, och bland "vanliga människor" så har jag sett en stor ökning bland popularitet på Pomeranian. Den har blivit den nya, mycket sötare och fluffigare, Chihuahuan.

Fransk bulldog har ökat länge, men jag upplever att ökningen har stannat av. Man kan ju hoppas att människor faktiskt inser att det inte finns särskilt många friska exemplar, och att man kanske förstår att det inte alltid är gulligt med hundar som får kämpa för att få luft.

Amstaff och staffar ligger fortfarande högst i popularitet, skulle jag säga. Man kan dock skilja hundägartyperna lite åt, då staff-ägarna faktiskt har ett hum om vad HD-röntgen och demodex är... Medans de som har hundar av amstaff-typ inte har någon aning om vad genetik är. Senast häromveckan hade jag en kund inne som frågade om vi hade några vitaminer så att hans 6-månadersvalp skulle växa snabbare, t ex.

Jag tror att nästa stora trend kommer bli... Husky. För de är ju "såååå fina" och "jag är aktiv, jag går en timme om dagen". Facebook exploderar av klipp på Huskys i USA, där man hävdar att visst är de lite bångstyriga, men de blir ju faktiskt vad man gör de till. :banghead:
 
Jag tror att nästa stora trend kommer bli... Husky. För de är ju "såååå fina" och "jag är aktiv, jag går en timme om dagen". Facebook exploderar av klipp på Huskys i USA, där man hävdar att visst är de lite bångstyriga, men de blir ju faktiskt vad man gör de till. :banghead:

Det där skulle (tyvärr) inte förvåna mig. Inte heller om det blev aussie som @isafore nämnde.

Här i mitt område är hundar av "kamphundstyp" galet populära. (oh yes, jag bor i en förort och ägarna stämmer ofta in på allas fördomar om folk som skaffar hund bara för att det ska vara tufft)

Italiensk vinthund är annars en ras som snabbt blivit populär (kanske lite parallellt med chihuahua?) vilket tydligen gett en hel del dålig avel.

Själv märker jag ju av att saluki blir en allt mer populär ras, där många får för sig att bli uppfödare utan att ha någon kunskap alls om rasen och där många blir förvånade när deras hundar vill jaga, för att inte tala om hur sura de blir när hundarna inte vinner i en utställningsring... :banghead:
 
Någon som har koll på om, och isf hur mycket, hundantalet i Sverige har ökat?

Lite kul att @Red_Chili nämner att Saluki verkar bli mer populär. Jag tycker att Dalmatiner och Flat börjar bli mer populära också. Antagligen eftersom vi är inne i våra raser och ser utvecklingar. Kan det vara så att inte bara de flesta raser ökar i popularitet, utan faktiskt att ha hund över huvud taget ökar?
 
Chihuahua, franska bulldoggs och pomeranian håller jag med om som tidigare trendraser. Även dalmatiner. Schäfer och golden vet jag inte om det gått "mode"/status i så men förut var det ju verkligen sådana raser alla hade i alla fall. Muskelhundar är också för populära men där tror jag ofta det beror på priset också tyvärr.

Vad "nästa ras" blir är intressant fråga, jag har ingen aning. Beror väl på kommande filmer etc också. Jag hoppas verkligen inte att det blir brukshundar, även om det gärna får bli mer populärt med bruksarbete/hundträning.

Nån sund liten sällskapshund vore det väl bästa om det nu måste finnas någon.
 
Själv märker jag ju av att saluki blir en allt mer populär ras, där många får för sig att bli uppfödare utan att ha någon kunskap alls om rasen och där många blir förvånade när deras hundar vill jaga, för att inte tala om hur sura de blir när hundarna inte vinner i en utställningsring... :banghead:

Saluki känns ju spontant som en dum ras att skaffa om man förväntar sig att vinna i utställningsringen. Konkurrensen är väl ganska stor?
 
Sedan kan man ju passa på att nämna labbe och golden är väldigt populära såklart, och med all rätt tycker jag. Det tenderar ju att vara trevliga hundar som de allra flesta klarar av. Jag är glad så länge de håller sig i toppen. :)
 
Saluki känns ju spontant som en dum ras att skaffa om man förväntar sig att vinna i utställningsringen. Konkurrensen är väl ganska stor?
Japp, eller ja, jag vet inte hur mycket som är normalmycket inom andra raser. På vanliga utställningar brukar det vara 30-40st, är det något speciellt (ovanligt vettig domare eller som nu när det går att få någon vinnartitel på stora sthlm) så kan det bli ca 70st. På rasspecialen som är en gång per år så har det tidigare år varit ca 200 hundar med. Ändå blir folk arga om de inte får exellent på sina hundar, jag fick genast folk som kom och skulle prata om dum domare när min Aysu fick ett very good (trots att det var vad jag ville ha den gången) och jag har hört att det vid något tillfälle varit folk som på riktigt blivit arga när deras hundar "bara" blivit placerade och inte vunnit.

Själv föredrar jag att göra något där hunden får jobba mentalt eller fysiskt, så vi slipper de flesta sådana tokerier.
 
Chihuahua, franska bulldoggs och pomeranian håller jag med om som tidigare trendraser. Även dalmatiner. Schäfer och golden vet jag inte om det gått "mode"/status i så men förut var det ju verkligen sådana raser alla hade i alla fall. Muskelhundar är också för populära men där tror jag ofta det beror på priset också tyvärr.

Vad "nästa ras" blir är intressant fråga, jag har ingen aning. Beror väl på kommande filmer etc också. Jag hoppas verkligen inte att det blir brukshundar, även om det gärna får bli mer populärt med bruksarbete/hundträning.

Nån sund liten sällskapshund vore det väl bästa om det nu måste finnas någon.
Att schäfern var så stor ras länge i Sverige berodde ju på att staten födde upp och det prånglades ut hundar till höger och vänster i stugorna i deras fodervärdsprojekt.
Nu står inte FMs avelsprojekt lika högt i kurs längre och många tjänstehundar köps in från privata aktörer, detta har gjort att den statliga uppfödningen minskat krafftigt. Med den också behovet på fodervärdar, som många gånger såg chansen till en gratis hund oavsett ras.
Så jag håller med dig i att schäfern som ras var nog inte så "inne". Den var bara väldigt lättöverkomlig.
 
Jag tror tyvärr att muskelhundarna kommer fortsätta vara populära, men att man kommer försöka få dom större och biffigare - det är ju redan på gång :mad: Men då menar jag mycket större...

Som innehund i stan kommer det blir någon ny korsningssak som trend - gärna mindre än minst
 
Att schäfern var så stor ras länge i Sverige berodde ju på att staten födde upp och det prånglades ut hundar till höger och vänster i stugorna i deras fodervärdsprojekt.
Nu står inte FMs avelsprojekt lika högt i kurs längre och många tjänstehundar köps in från privata aktörer, detta har gjort att den statliga uppfödningen minskat krafftigt. Med den också behovet på fodervärdar, som många gånger såg chansen till en gratis hund oavsett ras.
Så jag håller med dig i att schäfern som ras var nog inte så "inne". Den var bara väldigt lättöverkomlig.
Hur mycket födde de upp förut? Jag har för mig att det nu står på försvarsmaktens hemsida att de föder upp ca 400 hundar per år? Det tycker jag låter som mycket :p
 
Blandraser med corgi. Gärna sibbe och corgi, men annars vilken ras som helst med corgi "eftersom de blir så sööötaaaa" :yuck:
Bilder på såna blandningar florerar på många sociala medier, speciellt amerikanska. Men jag har redan fått frågan om min ras skulle bli söt att blanda med corgi. :confused:
 
Jag tror tyvärr att muskelhundarna kommer fortsätta vara populära, men att man kommer försöka få dom större och biffigare - det är ju redan på gång :mad: Men då menar jag mycket större...

Som innehund i stan kommer det blir någon ny korsningssak som trend - gärna mindre än minst

Ja, de där som de kallar "Bullys" dyker ju upp allt mer frekvent...
 
precis - oroväckande, för snart dyker nog dessa jättar upp med groteska benställningar upp även här :( alternativt dom börjar blanda i balla mastifftyper för att dom ska bli riktigt stora...

Ja, fy fasen :( Såg en i någon facebookgrupp som hade armbågen utanför kroppen för att den var så bred i framstället...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 970
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 353
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 471
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 078
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp