Bukefalos 28 år!

Vilken ras/hundtyp tror ni blir nästa trend?

Inte för att jag tror att det kommer bli någon moderas direkt. Men vi kommer nog se en hel del av den nya bruksrasen Chodsky Pes på brukshundsklubbarna och förhoppningsvis tävlingsbanorna.
 
Jag som funderar på ny hund tror att mode blir urhundar (de är ju så sunda) vinthund och exotiska monsterhundar fram avlade för att bita ihjäl björnar

Jag vet inte om det är @RedChili s gulliga bilder eller annan yttre påverkan som fått mig att börja läsa om podengo portogues (eller om det bara handlar om att hitta en ras liten nog för att kunna ha schäfer också)

Är du seriöst intresserad så vet jag en MYCKET lovande valp (släthårig hane) som är till salu. ;) Säljs till utställningsintresserad person.

Jag antar förresten att det är PP pequeno som du är intresserad av eftersom du talar om en liten hund.
 
Inte för att jag tror att det kommer bli någon moderas direkt. Men vi kommer nog se en hel del av den nya bruksrasen Chodsky Pes på brukshundsklubbarna och förhoppningsvis tävlingsbanorna.

Ja, det tror jag också! Det kändes som att det var ganska många på Stora Stockholm nu tycker jag, mot vad det var för bara några år sedan. Å andra sidan är de väl nyligen godkända av SKK?
 
PS jag var på hundmässan. Podengon är den nya innerasen. De kryllade av dem och deras lyckliga ägare i montrarna. Lite sektvarning - men är hälften som sas sant vill alla ha en (eller flera).

Låter som vinthundsmänniskor ;)
(Alla känner alla och de enda jag vet som har bara en vinthund är de som inte hunnit skaffa sig nr 2 än eller precis tvingats avliva sin ena)
 
Är du seriöst intresserad så vet jag en MYCKET lovande valp (släthårig hane) som är till salu. ;) Säljs till utställningsintresserad person.

Jag antar förresten att det är PP pequeno som du är intresserad av eftersom du talar om en liten hund.
Även medio är liten jämfört med schäfer - en mycket lovande hund låter frestande, men kan vara bortkastad på oss. Jag kommer inte att ha tid och ro med en bra schäfer under de närmaste åren. Podengon verkar rolig för den har arbetsvilja och de lure coursing-människor jag mött hänger jag gärna på.

När vi var på mässan var det säkert tio personer (inklusive finnar) som talade sig varma om sina uppfödare. En av dem som fick lovord bor inte långt ifrån oss (och dig), så jag tänkte kolla om vi får komma på besök. Dels vill jag kolla att min uppfattning om rasen stämmer, dels vill jag se hur hundarna söker kontakt, hittar motivation och "känns att ta i". Stämmer de bitarna är allt viktigt på plats.

De hundar som sökte kontakt på samma sätt min Prinsessan och som jag mötte på mässan var en norrbottensspets och en lapsk vallhund. Det fick hjärtat att smälta - men hjärnan tror lite oväntat att podengon kan vara en väg in i ett nytt och bra sätt att ha hund.

PS jag skulle aldrig köpa en norrbottensspets utan att jaga - det vore att köpa Nattvarden för att slå in julklappar i.
 
Även medio är liten jämfört med schäfer - en mycket lovande hund låter frestande, men kan vara bortkastad på oss. Jag kommer inte att ha tid och ro med en bra schäfer under de närmaste åren. Podengon verkar rolig för den har arbetsvilja och de lure coursing-människor jag mött hänger jag gärna på.

När vi var på mässan var det säkert tio personer (inklusive finnar) som talade sig varma om sina uppfödare. En av dem som fick lovord bor inte långt ifrån oss (och dig), så jag tänkte kolla om vi får komma på besök. Dels vill jag kolla att min uppfattning om rasen stämmer, dels vill jag se hur hundarna söker kontakt, hittar motivation och "känns att ta i". Stämmer de bitarna är allt viktigt på plats.

De hundar som sökte kontakt på samma sätt min Prinsessan och som jag mötte på mässan var en norrbottensspets och en lapsk vallhund. Det fick hjärtat att smälta - men hjärnan tror lite oväntat att podengon kan vara en väg in i ett nytt och bra sätt att ha hund.

PS jag skulle aldrig köpa en norrbottensspets utan att jaga - det vore att köpa Nattvarden för att slå in julklappar i.
Är dessutom ganska svårt att hitta nobs som jagar riktigt bra. Min kompis har köpt i Norge av alla ställen och då bor vi i Norrbotten.
De inbitna väljer Finnspets före nobs.
 
Spännande det ni skriver om Husky. Jag har en helt annan uppfattning, nämligen att den är på väg ur mode. Eller är ur mode redan. Tycker det var en moderas för några år sedan?

Jag hade en 6 mån Husky med blåa ögon till salu förra somaren. Han var svårsåld.
 
Haha jag gick runt pa massan igar och konstaterade mer an en gang att"om jag skulle skaffa hund enbart efter utseende hade det nog blivit en husky"
Huskyn ligger överst på min lista över de vackraste hundarna också. De är ju trevliga dessutom, även om rasen inte fungerar så bra i bruks och lydnad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 973
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 353
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 471
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp