Vilken ras söker jag?

Sv: Vilken ras söker jag?

Själv är jag helt såld på kallblodstravare, även om de inte alltid är så lugna av sig. :D Intelligenta hästar och helt underbara i mina ögon, skulle gärna bli kallblodsägare igen. :love:

Du har redan fått ett bra tips i tråden och du börjar med att spalta upp egenskaper som min pålle har, han e en d ponny men de finns större ex av rasen om du vill ha mera höjd. Du letar helt klart efter tinker/ ic :love: Kolla in annonser på blocket och buke..mer om rasen se www.svenskatinker.se

Jag vet att det inte går att dra en hel ras över samma kam men om vi struntar i det och generaliserar lite. Vad är det för ras jag söker?

*Mankhöjd ca 158-165 cm. Jag är lång, har bara inte fattat det än ;) Tror fortfarande jag kan rida D-ponny, men det kan jag inte.

*Mycket man, svans och hovskägg. Mycket vita tecken, gärna bläs.:love:

*Lite grövre typ, inte varmblodstyp och inte nordsvensk, någonstans där emellan.

*Lugn, stabil, orädd som "går fram överallt". Gärna med lite glimten i ögat.

*Lättlärd. Jag är lite lat och gillar hästar som vill jobba och lär sig fort. :o

*Fina gångarter som gör det roligt att träna dressyr.

*Den ska tycka det är dödsroligt att hoppa!

*Egen motor utan att vara het.

*Måste klara av att inte blir riden varje dag utan att balla ur.

*Lätt att hantera, sko, lasta, klippa, duscha osv.

Jag drömmer och fantiserar om den för mig perfekta hästen. Och kommer jag någonsin få tid med en häst så är detta min kravlista:D

En kallblodstravare, större modell, eller en frieser (om man bortser från de vita tecknen)

Hur stor är en Finnhäst?

Jag tänkte också finsk häst, jättefina och stämmer in väldigt bra på beskrivningen! Kan inte exakt vad de brukar ligga på i mankhöjd, gissningsvis runt 1555-160. Borde inte va omöjligt att hitta inridna om man är beredd att köpa direkt från Finland...

Vad sugen jag blev på en liten finne själv nu! :love:

Jag röstar också på kallblodstravare. Visserligen sällan så stora som 160 men det är mycket häst.
De har bra, naturlig bärighet och ofta lätt för dressyrrörelserna. Arbetsvilliga djur som oftast är mycket hanterade och vana vid skoning och olika miljöer.
Ett minus kan vara att en del av de travtränade, kräver en del jobb för att lära dem att inte ligga på på tygeln.

Eller som någon föreslagit, welsh cob. Dem har jag ingen egen erfarenhet av, men de är vackra och har fantastisk utstrålning och verkar ha bra lynne.

Sitter som en blådåre och tittar på bilder och läser rasbeskrivningar. Känner mig helt snurrig!
Tack för input:bow:

Drömmer just nu lite extra om en Welsh cob av högre modell. En med ganska mycket massa, mycket luft under magen, lång härlig man, mycket vita tecken och höga knälyft:love:

Det hade varit så roligt att få träffa en IRL och antagligen bli än mer förälskad.

Nu ska jag börja spara och läsa på om unghästhantering för det verkar som sagt svårt att hitta något annat än unghästar.

Jag står här hemma med tom box och hela baletten så hade jag bara haft pengarna så hade jag köpt en på stört! :bump:

Jag vet att det inte går att dra en hel ras över samma kam men om vi struntar i det och generaliserar lite. Vad är det för ras jag söker?

*Mankhöjd ca 158-165 cm. Jag är lång, har bara inte fattat det än ;) Tror fortfarande jag kan rida D-ponny, men det kan jag inte.

*Mycket man, svans och hovskägg. Mycket vita tecken, gärna bläs.:love:

*Lite grövre typ, inte varmblodstyp och inte nordsvensk, någonstans där emellan.

*Lugn, stabil, orädd som "går fram överallt". Gärna med lite glimten i ögat.

*Lättlärd. Jag är lite lat och gillar hästar som vill jobba och lär sig fort. :o

*Fina gångarter som gör det roligt att träna dressyr.

*Den ska tycka det är dödsroligt att hoppa!

*Egen motor utan att vara het.

*Måste klara av att inte blir riden varje dag utan att balla ur.

*Lätt att hantera, sko, lasta, klippa, duscha osv.

Jag drömmer och fantiserar om den för mig perfekta hästen. Och kommer jag någonsin få tid med en häst så är detta min kravlista:D

Förutom det där med mycket vita tecken, tycker jag att det är en PRE som du beskriver.

bortsett fran hovskagg, varfor inte en arabian? och en som inte ar 156cm hog??? jag ar 175cm sjalv och rider (ja skall rida nar hon ar klar) min 142cm arab dam.. utan problem. och araber kan allt om man vill.. men det verkar som "storre ar battre" for en del manniskor..
dock welsh cob, garna under 150 cm da de ar mkt hast sa att saga, da fra du hovskagg ocksa..de ar lattfodda, precis som kallblod men ar smackrare.. sen ar det ju fjordingar, guds gava till manskligheten...lol..jag har tva en 28 ar och en 23 ar.. och det ar lika mkt krut i den gamla damen som det ar i arabstoet... nar de vill.. envisa, starka men lojala. dock inget smackert.. OM man koper den gamla typen, som ar ganska framtunga och mer lagda mot korning/dragning.. vilket bada mina ar.. jovisstja, rider 23 aringen, han ar 139 cm hog och ser inte alls for stor ut pa honom.... sa visst kan du rida d ponny..

Va, tror du?

Jag är 179 cm lång och väger 70 kg. Det känns som att jag är gigantiskt mycket för stor för en häst under 158 cm.

Ja visst, helt underbart vackra hästar men passar tyvärr inte min plånbok :/

Min första tanke...en övervuxen connemara :love:

Dock så har jag förstått att de är ganska eftertraktade...;)

till ts, det ar bara din inbillning att du ar for stor.. inte alls. hade en man i usa som var 6ft4" hur mkt det ar i cm vet jag inte, men skulle gissa pa runt 193cm?? kanske??? han red en 148cm arab utan problem.. visst hans ben var langa men han red den och vann ocksa..
179 ar inte stort, och under 150 ar inga problem.. har ngn sagt till dig du inte kan rida storre d ponnyer?

Faller in i hyllningskören för en Welsh Cob!
Om man drar rasen över en och samma kam så prickar de ta mej sjutton alla dina punkter. Personligen har jag erfarnhet av både Welsh och Tinker och mellan dem så går den senare bort. De saknar så mycket som Coben har :love:

Nej det är ingen som har sagt till mig att jag är för lång, det är mer som jag känner det själv. Jag vill ju eftersträva att vara en del av ett proportionerligt ekipage. :)

Tack, det bekräftar det jag anade baserat på det jag läst mig till.

Håller helt med, jag är 1.79, merparten långa ben, och jag skulle aldrig känna mig bekväm på en 1.50 häst!

Du letar efter min häst! ;) (hon är inte till salu alltså...)

Hon är en blandning mellan Irish Cob och Arab. Det låter skitkonstigt, men är sjukt bra eftersom det varken blir tunt eller "för" grovt för min del. Hon är ca 155 och viktbärande, otroligt lättlärd och pigg och alert och samtidigt kolugn när jag vill det.

Men annars stämmer jag in i kören om cob över huvud taget, om det är welsh eller irish kanske är mer smaksak. En annan ras som kan passa är också quarterhästen.

Men många av punkterna du skriver om beror ju mer på själva hästens personlighet än rasen, hur den har vuxit upp och tränats/ uppfostrats etc, även om en viss del av temperamentet ligger i rasen också.

hm...
quartern har väl knappast mycket man och hovskägg, än mindre bra gångarter för dressyr? :confused:

Men många av punkterna du skriver om beror ju mer på själva hästens personlighet än rasen, hur den har vuxit upp och tränats/ uppfostrats etc, även om en viss del av temperamentet ligger i rasen också.

Självklart är det så! Men det är sannolikt lättare att hitta en individ med det temperament jag söker inom raserna WC eller Irish cob än inom tex fullblod.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 184
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 367
Avel Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras. Jag vill ha en... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
11 366
Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 606
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?