Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet att det inte går att dra en hel ras över samma kam men om vi struntar i det och generaliserar lite. Vad är det för ras jag söker?
*Mankhöjd ca 158-165 cm. Jag är lång, har bara inte fattat det änTror fortfarande jag kan rida D-ponny, men det kan jag inte.
*Mycket man, svans och hovskägg. Mycket vita tecken, gärna bläs.
*Lite grövre typ, inte varmblodstyp och inte nordsvensk, någonstans där emellan.
*Lugn, stabil, orädd som "går fram överallt". Gärna med lite glimten i ögat.
*Lättlärd. Jag är lite lat och gillar hästar som vill jobba och lär sig fort.
*Fina gångarter som gör det roligt att träna dressyr.
*Den ska tycka det är dödsroligt att hoppa!
*Egen motor utan att vara het.
*Måste klara av att inte blir riden varje dag utan att balla ur.
*Lätt att hantera, sko, lasta, klippa, duscha osv.
Jag drömmer och fantiserar om den för mig perfekta hästen. Och kommer jag någonsin få tid med en häst så är detta min kravlista![]()
Hur stor är en Finnhäst?
Jag vet att det inte går att dra en hel ras över samma kam men om vi struntar i det och generaliserar lite. Vad är det för ras jag söker?
*Mankhöjd ca 158-165 cm. Jag är lång, har bara inte fattat det änTror fortfarande jag kan rida D-ponny, men det kan jag inte.
*Mycket man, svans och hovskägg. Mycket vita tecken, gärna bläs.
*Lite grövre typ, inte varmblodstyp och inte nordsvensk, någonstans där emellan.
*Lugn, stabil, orädd som "går fram överallt". Gärna med lite glimten i ögat.
*Lättlärd. Jag är lite lat och gillar hästar som vill jobba och lär sig fort.
*Fina gångarter som gör det roligt att träna dressyr.
*Den ska tycka det är dödsroligt att hoppa!
*Egen motor utan att vara het.
*Måste klara av att inte blir riden varje dag utan att balla ur.
*Lätt att hantera, sko, lasta, klippa, duscha osv.
Jag drömmer och fantiserar om den för mig perfekta hästen. Och kommer jag någonsin få tid med en häst så är detta min kravlista![]()
Men många av punkterna du skriver om beror ju mer på själva hästens personlighet än rasen, hur den har vuxit upp och tränats/ uppfostrats etc, även om en viss del av temperamentet ligger i rasen också.