Vilket färskfoder skulle ni välja?

Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Hade nog valt bort VoH då det är fetare än andra tror jag, ryktesvägen har en del hundar fått hälsoproblem av Vom og hundemat. Sedan så blir det mycket konstant kyckling för hunden i deras

Mina hundar har käkat VoH i fler år utan att få hälsoproblem och det finns fler sorter som inte innehåller enbart kyckling och sorter helt utan kyckling;) Dock är det energirikt, så alla kan inte käka det:)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Våran lillkille på 10mån, är uppväxt på voh valpfoder.
Våran förra hund blev jätterisig i magen av både bravo och nordic. Sen luktade dom som sjutton.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

enklast att köra på en sort då så länge den är bra och tillgodoser alla hundens behov.

Kanske enklast att ge en och samma sorts foder, men det är inte så bra i längden.
Till både människor, hundar och hästar rekommenderas det att man bör äta varierat.
Tex är det en fördel om hästar får grovfoder från olika partier där partierna innehåller olika grässorter och örter.
Enligt mina veterinärer gäller det även hundar och att hundar som äter varierat håller sig friskare vilket låter rimligt i mina öron.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Fråga 1: Om ni skulle ge Bravo, vilken av deras sorter skulle ni välja i vårat fall?
Fråga 2: Vad hade ni valt i valet mellan VOH, Bravo och Nordic? VOH kommer vi att få beställa från hemfoder.se, medans Bravo och Nordic finns att köpa i butiker här i stan.
Fråga 3: Hade ni gett endast färskfoder eller blandat med torrfoder?

Motiveringar är väldigt välkomna eftersom jag är väldigt intresserad i ämnet :)
1. Jag skulle ge någon av basprodukterna.
2. Jag hade valt Nordic (ger det ett par ggr i veckan till hundarna alt Klass om inte Nordic finns).
3. Jag blandar med torrfoder för att få fördelarna av båda fodren. Unghanen äter endast torrt då han blivit ordentligt sjuk av råfoder en gång.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Mina hundar har käkat VoH i fler år utan att få hälsoproblem och det finns fler sorter som inte innehåller enbart kyckling och sorter helt utan kyckling;) Dock är det energirikt, så alla kan inte käka det:)

Vilka helfoder har de som inte innehåller någon kyckling?
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Lägger min fråga här.
En höna som självdött, vågar man ge hunden dennes fötter/nacke eller ska man avstå iom att man inte vet dödsorsaken?
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Då gör jag det! Magkänslan sa oxå nej men ägaren till hönan sa att det är lugnt att ge till hunden men jag tänkte att jag dubbelkollar med kloka buke :)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Lägger min fråga här.
En höna som självdött, vågar man ge hunden dennes fötter/nacke eller ska man avstå iom att man inte vet dödsorsaken?

Jag skulle inte ge den till hunden. Vi har gott om döda höns på vår gård då min sambo har höns för ägg i storskalig produktion men jag ger aldrig dessa höns till hundarna. Möjligen att jag skulle kunna hugga en frisk höna precis innan hon ska till slakt då, men aldrig en självdöd.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ne, som jag skrev till red_chili så tänkte jag nej även om hönsägaren sa tvärt om så jag behövde bara få höra det från er med :)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag ger voh och är jättenöjd. Hon är rätt hård i magen som standard men inget som ger problem. Gav valpfodret från 10 veckors ålder, nu ger jag den med lax. Hon får bravo 1-2 gånger i veckan eftersom vissa säger att det behövs rött kött.

Min andra hund är allergisk och växlar mellan bravo lamm och vilt. Det funkar bra, men jag hade hellre gett något med mindre spannmål.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag ger torrfoder som godis ibland, men ser ingen anledning att ge som mat. Har hört att det inte är bra att blanda i samma måltid iaf då det bryts ner vid olika ph-värden.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag ger för tillfället min hund Standardt orginal, men efter att ha letat runt efter ett riktigt bra kattfoder så kommer även hunden få samma märke när hennes mat börjar ta slut -Orijen. Kommer kännas bra att veta exakt vad hunden äter, du förstår hela innehållsförteckningen och inga "luddigheter" i den. De har även en riktigt hög kötthalt i sina foder, men kostar även därefter.

Jag mixar mellan två foder, ett torr och ett färskfoder. Torrfoder enligt ovan på fri tillgång och utöver detta får hon någon köttbulle av MUSH dagligen (enligt hennes vikt ska hon äta 4 st/dag så hon får 1-3 (i regel 2 st) per dag).

Jag tänker som så att jag inte vill ha en hund som endast äter färskfoder pga att vi har en liten frys och jag har en tendens till att glömma att plocka fram maten i tid, och dessutom om man behöver lämna bort hunden till en hundvakt så blir det smidigare med torrfodret.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Varför välja torrfoder som belöningsgodis istället för att torka eget godis?


Ja det kan man väl också göra, eget godis. Torrfoder innehåller dock allt hunden behöver, dvs kalk och annat så det inte blir en obalans folk tjatar om.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

*kl
Mina får Bravo och "valpen" (nu 2,5år.... tiden går) är närmast uppvuxen på det.
Jag varierar mellan kyckling, lamm och vilt, beroende på vad som finns på affären, hur de ligger i hull och hur mycket aktiviteter som är på gång (olika energitäthet i de olika fodren). Kommer troligen undvika kyckling eftersom mina blivit rätt risiga i magen av den, men Bravo ska nu ha uteslutit spannmål ur nästan alla sina foder (tror bara det är basen med vom som fortfarande har spannmål), så vi får se hur de reagerar på det. Just nu får de lamm.

1. Jag hade börjat med någon bas-variant, men iom att jag blir rätt ordentligt äcklad av vom-lukten så begränsar det urvalet något...
2. Jag ger som sagt Bravo, men jag hade valt det som är enklast att få tag på och enklast att hantera och se om hunden trivs med det.
3. Jag ger bara Bravo i nuläget, men ger dem någon påse torrfoder omsänder (när vi vunnit en på någon utställning ;) ), byter bara rakt av och det är inga problem. Vid resor går det oftast att få tag på färskfoder "på plats", men iom att mina tåler att byta direkt till och från torrfoder så ger jag torrt några dagar om vi åker någonstans där frys inte är lättillgänglig.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ja det kan man väl också göra, eget godis. Torrfoder innehåller dock allt hunden behöver, dvs kalk och annat så det inte blir en obalans folk tjatar om.

Fast det gäller ju bara om du ger en hel dygnsgiva av torrfodret... Eller, dygnsgivorna är ju något flytande, så antagligen innehåller fodret rätt höga halter av "det som behövs", men gissningsvis behöver du ge iaf ½ dygnsgiva för att allt ska finnas med i tillräcklig grad. (Den påstådda) obalansen blir ju ändå så fort du ger ett obalanserat foder som största del i dygnsgivan (vilket jag tvivlar på är ett större problem när det är ett helfoder)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 947
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp