Vilket färskfoder skulle ni välja?

Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

KL:
Snor tråden lite i stället för att starta en ny:
Vad skulle ni ge till en vuxen jaktlabbe i normalkondition (tränar jakt men deltar inte på riktig jakt) som är matglad och relativt lätt lägger på sig?
Frukost kommer att vara torrfoder av olika skäl men middag och kvällsmat färskfoder. Helst något som inte luktar äckel...
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag gav fodax till labben, det kunde han äta ganska mycket av utan att bli fet. På äldre dar var han inte lika lättfödd så då gick jag över till Nordic. Ingen av sorterna luktar om de hanteras rätt :).
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ingen av sorterna luktar om de hanteras rätt :).

Fattar inte heller den kritiken, såg att nån annan hade skrivit om lukten. Ger själv Fodax av bekvämlighetskäl, bor typ 10 min från fabriken, bara att åka och hämta och lägga pengar i en låda. Tycker inte det luktar värre än nåt annat.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

..... Helst något som inte luktar äckel...

Det som luktar blä är när man är sent ute och micrar mat med vom i. Eller om maten fått stå ute, blivit bortglömd och härsknat.
Så: ur luktsynpunkt behöver du inte begränsa dig om du har någon som helst förmåga att planera och ta fram maten i tid (min sambo har inte denna egenskap alls, alltså undviker vi vom-innehållande mat :) ).
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jo, men det är ju jobbigt enligt sambon, micron går så mycket enklare *suck*
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

här har jag förmånen att var gift med en hemmastyckare och har alltid kött i frysen till hundarna:) Allt som pillas bort vid styckningen som inte lämpar sig till människomat. Få tag i någon som gör det och ni får det bästa fodret som inte luktar apa.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Hmm, läste nu att Fodax även har minkfarmar vilket enligt mig är grövsta djurplågeri så därför går det bort.
Men Nordic kanske vore något, i så fall vilken sort?
Jag bor i Göteborg så jag antar att de flesta märken går att få tag på någonstans i trakten.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag slår igen för Sund Hundmat ...googla ifall det finns i Gbg
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Nordic finns i en lightvariant så du kan ju börja med den. Om du inte gillar spannmål finns en utan det också, men jag skulle tippa på att den är lite energitätare? Jag ger special + till mina, tror det är den populäraste sorten.

Det jag gillar med Nordic det är att man SER vad som är i. Man kan med blotta ögat urskilja vad som är kött och vad som är vom och korn. Det är dessutom bra, svenskt kött.

Kom på att det finns ju Emmzo också, går att beställa lite överallt om det inte säljs i djuraffär. Tillverkas också i Skåne, men om de har svenskt kött eller inte kan jag inte svära på. Verkar vara ok kilopris i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Japp, det finns, på samma ställe som har de andra märkena också. Skall nog ta mig ett snack med dem imorgon :-).
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag ger sund hundmat till mina ibland men dels så slukar de den här maten på nolltid och dels har jag fått höra att det ska vara lite ont om kalk i maten. Så jag skulle inte ge enbart det.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Hört ?
jag har inte hört det mer än här på buke och den förklaringen tyckte jag lät lite knepig ...fast det kan man ju lätt ta reda på genom att ställa frågan på deras hemsida :)

Min hund är kräsen och ratar det mesta , gav klass ett tag men det slutade han äta ..så visst slukar han maten , men det är jag bara glad för .
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Hittade detta

*** Foderval, köttben och ”helfoder”

Du behöver inte ge hunden olika köttsorter varje dag. Sannolikt klarar den sig på ett av våra helfoder. I naturen föredrar rovdjur oftast en typ av bytesdjur och konsumerar främst detta då det finns tillgängligt. Men vår veterinär är inte särskilt förtjust i just begreppet ”helfoder” då det lätt kan bli missvisande. Jordbruksverket kräver dock en specifik märkning av foder.

Men för hundar, katter och många andra arter, är det inte bara summan av individuella näringsämnen som främjar god hälsa och livskvalitet. Även om dessa erbjuds, främjar de till exempel inte tand- och tandköttshälsan tillräckligt. Dålig munhälsa har blivit mycket vanligt bland våra husdjur, vilket inte bara kan leda till smärta utan även beteende problem. En helt ny industri har vuxit fram inom veterinärmedicinen för att ta hand om denna civilisationssjukdom.

Sådana problem existerar inte i naturen där hundar och katter får slita i köttstycken.

Därför rekommenderar vår veterinär köttben ca 2 ggr i veckan så att hunden och katten får tugga ordentligt. Köttbenen fungerar som en måltid vilken ersätter någon av våra helfoder 2 ggr i veckan. De är dessutom en fantastisk källa till naturligt kalcium. Välj köttben efter hunden storlek och personlighet. Oxhalsarna är särskilt sega och lämpliga. ***
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ca/p-kvoten ändras inte beroende på mängdgiva.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Dålig munhälsa har blivit mycket vanligt bland våra husdjur, vilket inte bara kan leda till smärta utan även beteende problem. En helt ny industri har vuxit fram inom veterinärmedicinen för att ta hand om denna civilisationssjukdom.

Sådana problem existerar inte i naturen där hundar och katter får slita i köttstycken.

Fast det där beror ju på vilka tandproblem. FORL/TR hos katt (kattdjur) förekommer visst även hos vilda kattdjur.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ca/p-kvoten ändras inte beroende på mängdgiva.

Nej, den ändras inte om du har samma kvot i allt du ger, men ger du olika foder med olika kvoter så förändras den ju, och detta var ju vad personen jag svarade gjorde. Gav "rätt" foder som godis för att täcka upp den eventuella lucka som blev när "fel" foder användes som huvudsaklig föda.
Sedan är det ju inte säkert man täcker det faktiska behovet även om kvoten är rätt... En djungel :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

KL.

Jag lånar den här tråden lite istället för att göra en ny :)

Har tänkt att börja ge färskfoder till mina.

Det färskfoder som finns att köpa i närheten av där jag bor är vom og hundemat. Men vilken sort ska man ge? Golden 8 år, 30 kg, normalaktiv, behöver inget "lightfoder". Tycker den med lax ser bäst ut :)
Hur är smidigast att byta, blanda ut med lite torrfoder ett tag?

Hade även tänkt byta åt min andra hund (chihuahua) men han är väldigt kräsen och tycker tyvärr inte om de färskfoder vi testat. Men hade iaf tänkt testa Musch då jag hört att många gillar det. Någon som använder det? :)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag skulle bytt rakt över från en dag till en annan, skippat torrfoder om det fanns kvar och eventuellt gett det som godis tills det tog slut. När det gäller sort så hade jag säkert köpt på mig några olika och dessutom blandat i rött kött av något slag om du bara gett VoH.

Det man ska vara medveten om med Mush är att de dels har något "helfoder" (som de kallar Vaisto) och dels har olika barfproduker som behöver blandas för att bli komplett. Det gäller alltså att köpa på sig rätt sort där för att det inte ska bli tokigt, men jag gillar verkligen Mush och hade jag köpt något färdigt foder hade det utan tvekan blivit det.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

KL.

Jag lånar den här tråden lite istället för att göra en ny :)

Har tänkt att börja ge färskfoder till mina.

Det färskfoder som finns att köpa i närheten av där jag bor är vom og hundemat. Men vilken sort ska man ge? Golden 8 år, 30 kg, normalaktiv, behöver inget "lightfoder". Tycker den med lax ser bäst ut :)
Hur är smidigast att byta, blanda ut med lite torrfoder ett tag?

Hade även tänkt byta åt min andra hund (chihuahua) men han är väldigt kräsen och tycker tyvärr inte om de färskfoder vi testat. Men hade iaf tänkt testa Musch då jag hört att många gillar det. Någon som använder det? :)

Mitt valpskrälle får Mush valpfoder, bytte rakt av utan några som helst problem. Superfin i magen (inte för att min valp verkar känslig med tanke på allt annat hon får i sig ;) ) och det är otroligt smidigt att portionera med köttbullarna. Innehållet är dessutom kalasfint och så nära "bäst" man kan komma anser jag. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 947
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp