Vill du komma till himlen?

Jag tror nog på någonting efter döden, själen försvinner inte..tror jag. Efter nära döden upplevelse med en utanförkroppen känsla/upplevelse så tror jag definitivt på att själen fortsätter utanför kroppen efter döden. Sen vad som händer sen är ju svårt att säga.
 
Vi låtsas att Gud finns och att man kan komma till himlen/himmelriket när man dör.

När jag pratade med äldre släkting som "vet" (ur hens perspektiv) att Gud och himlen finns så kommenterade hon att djuren bara lever en gång - de kommer inte till himlen när de dör.

Då vill inte jag heller komma till himlen sa jag. Då stannar jag hellre och spökar på jorden. Jag vill vara där det finns djur.

Sedan samtalet har jag funderat lite på det där och insett att alldeles oavsett djurens vara eller inte vara i himlen så vill jag för alltid vandra kvar på jorden. Jag vill ingen annanstans (trots att det periodvis känts som att jag är från en annan planet).

Vad vill (inte tror, vill!) du? Födas igen, att sluta existera, komma till himlen eller något annat förslag?
Jag kommer jättegärna till himmelen om det innebär att jag får fortsätta vara nära mina nära och kära. I andra hand blir jag gärna pånyttfödd. Jag älskar att leva och tycker det är en superdeppig tanke att allt bara ska ta slut :)
 
Jag har inte läst alla svar, men för mig är himlen lite problematisk. OM jag skulle få komma in där, men nära och kära plågades i nån typ av helvete, skulle det betyda helvete för mig med och verkligen ingen lycklig plats. Eller ska man skonas genom minnesförlust?

Jag tänker också att en evighet helt utan utmaningar, gränser att spränga, tidsbestämd existens, vore fruktansvärt trist och meningslöst. Vad ska man sysselsätta sig med i EVIGHET?? Om inget har nån deadline, nån typ av gräns dit man vill hinna. Gå på gator av guld och sjunga lovsånger? Så hemskt!!

Djuren kommer oavsett dit, om himlen finns. Hur ska annars lejonen kunna beta ihop med lammen??
 
Jag har inget emot att läsa Darwins bok om arternas uppkomst, den är intressant. Och i slutet av sitt liv sa han att "När jag besinnar jorden och universum i dess helhet så vägrar førnuftet att acceptera det som ett resultat av slumpen". Jag har läst den och sett den mest som en naturlära. Då Gud kommit på en design som funkar, till ex fisk eller däggdjur så behøvde hen inte gøra något helt olika utan kunde fortsätta att gøra många fler arter på samma tema och därfør trodde Darwin att de var släkt. Jag tror att människa alltid varit människa och häst varit häst osv men att vi formats av vad som varit gynnsamt før vår øverlevnad och på så vis ändrat utseende.
Fast om människa alltid har varit människa, vad fanns före vi såg ut som idag? Var vi människor när vi var amöbor också? Eller drar du gränsen när vi började gå upprätt? Hur hanterar du upptäckten av att vi har neandertalar-DNA mixat med vårt eget? Är neandertalarna i himmeln? Kommer neandertalardelen av oss att stanna på jorden när delen med människo-DNA åker till himmeln? Hur kommer vi se ut där upp i himmeln när vi inte är hela längre?
 
Jag har inget emot att läsa Darwins bok om arternas uppkomst, den är intressant. Och i slutet av sitt liv sa han att "När jag besinnar jorden och universum i dess helhet så vägrar førnuftet att acceptera det som ett resultat av slumpen". Jag har läst den och sett den mest som en naturlära. Då Gud kommit på en design som funkar, till ex fisk eller däggdjur så behøvde hen inte gøra något helt olika utan kunde fortsätta att gøra många fler arter på samma tema och därfør trodde Darwin att de var släkt. Jag tror att människa alltid varit människa och häst varit häst osv men att vi formats av vad som varit gynnsamt før vår øverlevnad och på så vis ändrat utseende.
Har du läst Grays Darwiniana? Den framstående botanikern Asa Gray var ett av Darwins största fans samt troende. De skrev många brev till varandra. Bland annat beskrev Darwin delar av sin evolutionsteori för Gray via brev några år innan den sedan publicerades. Gray bidrog väldigt aktivt till spridningen av Darwins idéer i USA, försvarade hans publicerade verk samt kommenterade dem i egna publicerade kommentarer. Darwin skrev en bok (The different forms of flowers on plants of the same species) som han tillägnade Gray. Gray bidrog också på sätt och vis till att stärka Darwins bevis genom sin egen forskning inom botaniken. Jag är inte troende själv, men jag kan tycka att Grays kommentarer ändå är en kulturellt betydelsefull del av hur Darwin diskuterades när han precis publicerats och under sin livstid, när religionen fortfarande spelade en ganska stor roll.
 
Däremot kan jag tänka mig, att eftersom vi (tänkbart) är universums medvetande, kommer vi att finnas kvar så länge universum finns - och det lär vara en evighet (oavsett hur universum gestaltas). Då ÄR vi universum, och våra personliga upplevelser är ett sätt för universum att uppleva allt ... och alltså är vi en och samma, egentligen? Vi/jag är universum. (Ursäkta upprepandet av u-ordet...).
 
Bara som info: En tidigare påve har gått ut med att det finns inget inom katolicismen som motsäger evolutionsteorin. Sen att många katoliker inte lyssnade, förstod eller höll med honom är en annan sak. Sen trodde han ju att det var gud som låg bakom evolutionen på nåt sätt (oklart hur). Bara för att vara tydlig: Jag håller inte med och är ateist som tror på vetenskapen och det vetenskapen kan bevisa.

Här är biten som vi fortfarande inte har klart för oss vetenskapligt:

Från en soppa kemikalier till liv.

Vi vet ju på ett ungefär vad som hände, kan ana det/extrapolera, men det är fortfarande ett område som det kluras på.

Man skulle ju kunna filosofera om att "the divine spark" som satte igång alltihopa egentligen är en kemisk formel, den för ATP eller nåt, och då kan man ju faktiskt koppla det till det där religiösa om Logos = Gud etc 😅.

Men angående kristendomen...Av de indoeuropeiska religionerna så är ju kristendomen den mest sönderstyckade och hopplockade och politiskt använda... Bibeln är ju helt osammanhängande vid det här laget. Läs berättelsen om Gilgamesh som den är istället, och så kan man klura på det allegoriska i den.

Om jag ska sätta mig själv i filosofiska/religiösa fack så är jag animist och mystiker/filosof med indoeuropeisk grund. Jag tror på livet 😛.
 
Från det att jag såg trådrubriken har jag gjort kopplingen till en låt, denna tror jag?

Såg att någon annan lagt in en bild tidigare på samma tema, annars funderar jag nog inte så mycket på det hela.
 
Ja, jag skriver ju att det INTE finns evidens för att "människan alltid varit människa".


Jag har läst hela. Läser man noga så kan man hitta två skapelseberättelser i första mosebok, men ingenstans där gud ska ha skapat något "i efterhand".

Sorry lite otydlig……….jag håller med. Däremot finns det bevis på att människan INTE alltid varit människa. Speciellt om man har skapelseberättelserna Som grund.

Att allt fanns i olika tidsepoker går ju inte att förklara bort med något ickevetenskapligt.
 
Jag spökar hellre på jorden än kommer till himlen (om vi nu låtsas att den finns). Tänk vad spännande att fara runt på jorden och se hur världen ser ut om 500 år utan att själv behöva leva i den världen.
 
Sorry lite otydlig……….jag håller med. Däremot finns det bevis på att människan INTE alltid varit människa. Speciellt om man har skapelseberättelserna Som grund.

Att allt fanns i olika tidsepoker går ju inte att förklara bort med något ickevetenskapligt.
Ja, jag håller med. Åtminstone finns det starka evidens som styrker att människan inte alltid varit människa och att det dessutom funnits flera olika sorters människor med samma ursprung som vi!

Många religiösa (inte minst den kyrkan jag tillhörde i min ungdom) har också väldigt svårt att "förklara" dinosaurierna. Finns inte med i skapelseberättelsen eller i bibeln i övrigt och verkar dessutom vara mycket (!) äldre än de ca 6000 år som en del av de bokstavstroende kristna tror att jorden funnits...
 
Ja, jag håller med. Åtminstone finns det starka evidens som styrker att människan inte alltid varit människa och att det dessutom funnits flera olika sorters människor med samma ursprung som vi!

Många religiösa (inte minst den kyrkan jag tillhörde i min ungdom) har också väldigt svårt att "förklara" dinosaurierna. Finns inte med i skapelseberättelsen eller i bibeln i övrigt och verkar dessutom vara mycket (!) äldre än de ca 6000 år som en del av de bokstavstroende kristna tror att jorden funnits...

Haha ja, hur förklarar dom att vi nutida människor har DNA från neandertalare och denisovaner liksom 😅?
 
Ja, jag håller med. Åtminstone finns det starka evidens som styrker att människan inte alltid varit människa och att det dessutom funnits flera olika sorters människor med samma ursprung som vi!

Många religiösa (inte minst den kyrkan jag tillhörde i min ungdom) har också väldigt svårt att "förklara" dinosaurierna. Finns inte med i skapelseberättelsen eller i bibeln i övrigt och verkar dessutom vara mycket (!) äldre än de ca 6000 år som en del av de bokstavstroende kristna tror att jorden funnits...
Det är väl Jehovas Vittnen som menar att såna arkeologiska fynd är djävulens fotspår?
 
Ganska övertygad om att det finns något mer efter detta ja- har erfarit för mycket för att tvivla så mycket om vi säger så ❤. Att allt bara tar slut och man skulle bara ligga i en grav (tex) var jag livrädd för när jag var i 7 årsåldern och såna här tankar kom upp. Nu är jag tacksam för att jag inte tror på det- skulle bli deppig om detta vore allt lixom.
 
Det som får mig att orka gå vidare när mina djur slits ifrån mig är tanken på en egen plats där vi möts igen. Stora ängar, ett mysigt hus och perfekt klimat. Mitt lilla paradis där jag äntligen får träffa alla igen.

Jag är inte det minsta rädd för att dö längre, känner däremot att resten av livet är en lång sträcka tills jag äntligen får vila.
 
Jag vill inte komma till någon himmel (eller helvete) enligt modellen i TS, dvs klassiskt kristet stuk. Evigheten verkar ...tråkig och hemsk. Jag tror på total utsläckning vid döden. Annars hade reinkarnation kunnat vara lite underhållande, ifall jag fick en recap av tidigare liv medan jag stod på vänt mellan död och nästa återfödelse. Få jämföra hur jag lyckades den här gången jämfört med tidigare, liksom :)
 
Det är väl Jehovas Vittnen som menar att såna arkeologiska fynd är djävulens fotspår?
Tänkte just på Jehovas Vittnen.
Om nu frågeställningen är "Vill du komma till himlen?", så är svaret INTE Jehovas Vittnen - då baserat på deras egen tro.
Pastor Charles Russel, som uppfann Jehovas Vittnen i USA, bestämde att i himlen fanns det endast plats för 12.000 människor från var och en av Davids 12 stammar, dvs 144.000 människor.

Det var en dum sak att bestämma, då Jehovas Vittnen gick lite för mycket bättre än ursprungligen planerat. Ty nånstans 1926, 1927 nånstans dog den hundrafyrtiofyra tusende Jehovas Vittne, och himlen blev därmed knökafull. Det blev lite svårt att hantera för ledningen, fram till att man kom på att ställa alla följande döingar i kö, med var sin köbricka. Ett problem som man dock gärna duckar för är att i Jehovas himmel - såsom också i alla andra himlar - dör ingen, och kön blir därmed oändlig.

Man får dock ge dem creds för att lösa problemet på ett typiskt svenskt sätt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 992
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp