Spännande, och lycka till!
Jag har ett par års erfarenhet av att vara chef, och på ett par olika arbetsplatser av olika storlek, men har inte gått vägen att jag blivit chef för den arbetsgrupp jag tillhört - så har inget att komma med där.
Det som jag brukar få positiv feedback på från mina medarbetare är att jag inlyssnande och tillgänglig - och på det, så brukar jag tidigt vara tydlig med att jag gärna ÄR tillgänglig, men också vad som indikerar att jag inte är det (föredrar att jobba med öppen dörr och då är man välkommen in, men är det stängt så är jag upptagen), jag är öppen med vart jag är och om jag är på plats eller inte (om inte, varför är jag inte i huset och när kommer jag tillbaka?). Jag försöker alltid återkoppla, både små och stora saker, och missar jag något eller gör fel så kommer jag "enklare undan" om jag adresserar och erkänner felet direkt - då blir det ingen grej utan vi går vidare istället.
Jag tycker det svåraste med personal är vid bedömningar av prestation, när min och medarbetarens bild inte stämmer överens utan någon bedömer sig själv mycket högre än vad jag gör och jag ska motivera varför - och personen inte köper argumenten. Idag har jag också en del ganska ung personal som inte förstår löneprocessen - att ingångslönen spelar stor roll framåt, att om man gått in på en jättelåg lön så kommer årets nya lön fortfarande vara låg även om chef, i sammanhanget, lönesatt personen ganska högt (procentmässigt), i den årliga lönerevisionen händer inte så fasligt mycket utan vi får ett givet utrymme att fördela, med vissa grundkriterier kring fördelning av minimibelopp + fritt att fördela, och ska du ha mer så blir det mindre till någon annan, och när utrymmet är slut så är det.
Det är spännande att vara personalansvarig chef och man stöter på frågor som är högt och lågt. Tycker det är supernyttigt att testa på och antingen gillar man det eller inte, och funkar det inte för en så kan man ju byta jobb igen.