Vinterdäck

De jag pratat med är det ingen som direkt vet varför det blivit dyrare och svårare att få tag i. Mina egna misstankar är att det på nått sätt hänger ihop med pandemin och kanske till och med kriget.

Jag har kört med friktionsdäck flera år och här nere i södra Sverige tycker jag det funkar helt okej. Får som du säger anpassa körstilen när det är riktigt halt (vilket man förvisso bör göra även om man kör med dubb också).
Vi får väl se vad för slags vinter det blir i år här.
Pandemin och kriget ställer till de en hel del ...

Jo tack jag kör lugnast till och från jobbet när de är halt ute , tom fått lastbilar att ligga snällt bakom mig.

Fick känna på svart is i vintras , bilen gick mot mötande men jag hann få stopp på de , tur de var låg hastighet ..svettig var jag när jag kom till jobbet. Eftersom jag har haft nära och bra till jobbet annars i 7 år och nu kör man 2 mil enkel tur till jobbet
 
Jag beställde nya däck för 2 v sen. Tack och lov, för idag körde jag sönder ett av sommardäcken så får på vinterdäcken imorgon redan. Lite väl tidigt, men vad göra. Tack verkstan som ordnade så snabbt 🤩
Har kört dubbfritt senaste vintrarna, men i år blev det dubbdäck. Halkbekämpningen var inte ute före mig förra vintern och jag har aldrig sett så mycket svartis som då. Nu var det ju en sån vinter, men jag chansar inte. Dubb denna gång!
 
De ligger i garaget och förhoppningsvis nästa helg monteras de på fälgen av sambons truckrepratör på jobbet. Det är bra att han kör sönder truckar på jobbet så han kan flörta till sig lite fälg montering. Fälgarna är nylackade från mitt jobb för typ 14 dagar sedan.
 
De ligger i garaget och förhoppningsvis nästa helg monteras de på fälgen av sambons truckrepratör på jobbet. Det är bra att han kör sönder truckar på jobbet så han kan flörta till sig lite fälg montering. Fälgarna är nylackade från mitt jobb för typ 14 dagar sedan.
Åhh då blir de jobbigt läge om han repar dom när dom ska på
 
Jag brukar be dem kolla när jag byter, så när sommaren däcken åkte på så fick vinterdäcken ok för en säsong till.
 
Hm, 1600kr/däck Good year, dubbade, i min storlek. Rimligt? 🙈 Tycker inte det låter jättedyrt? Borde kanske slå till?
 
Hm, 1600kr/däck Good year, dubbade, i min storlek. Rimligt? 🙈 Tycker inte det låter jättedyrt? Borde kanske slå till?
Bara däcket ja, räkna med avkräning och på, balansering, montering , och en kille som vill ha betalt för jobbet. Då är de inga 1600
 
Bara däcket ja, räkna med avkräning och på, balansering, montering , och en kille som vill ha betalt för jobbet. Då är de inga 1600
Det ingår. Även om jag när jag anger ett pris självklart generellt tänker på däcket som enskild vara men nu stod det dock i annonsen att byte ingår och jag köpte mina sommardäck där förra våren och betalade annonspriset. Självklart pratar jag också om dimensionerna på mina däck (205/55/16), andra hade andra pris. Då låter det ju ändå som att det är bra pris.
 
Jag köper mina på nätet och får dem levererade till en montör. Betalar sammanlagt 1350 kr/st för Nokian-däck efter montering på befintliga fälgar vilket jag tycker är helt okej. Vågar inte riktigt köpa de billigare, inbillar mig att de håller sämre? Pendlar 8 mil om dagen men 95 % på vägar i gott skick (E6/yttre ringvägen) så för mig är dubbfria det enda vettiga alternativet.
 
Jag köper mina på nätet och får dem levererade till en montör. Betalar sammanlagt 1350 kr/st för Nokian-däck efter montering på befintliga fälgar vilket jag tycker är helt okej. Vågar inte riktigt köpa de billigare, inbillar mig att de håller sämre? Pendlar 8 mil om dagen men 95 % på vägar i gott skick (E6/yttre ringvägen) så för mig är dubbfria det enda vettiga alternativet.
Dom billiga däcken är inte gjorda för vårt klimat. Så du gjorde helt rätt
 
Det ingår. Även om jag när jag anger ett pris självklart generellt tänker på däcket som enskild vara men nu stod det dock i annonsen att byte ingår och jag köpte mina sommardäck där förra våren och betalade annonspriset. Självklart pratar jag också om dimensionerna på mina däck (205/55/16), andra hade andra pris. Då låter det ju ändå som att det är bra pris.
Då gör dom gratis jobb och de är ju snällt av dom
 

Liknande trådar

Fordon Jag har bra mönster på mina vinterdäck och dubbarna sitter där de ska. Men de har några år på nacken och jag upplever att de inte ger...
2
Svar
23
· Visningar
1 834
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: astronaut
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 228
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
749
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp