Vinterdäck

Jag fick betala 8500 för mina. Då är allt jobb inrinräknat
De beror på vilken storlek de är på däck , billighets däck dvs, hur många de är och om personalen jobbar gratis samt elförbrukning ( som vi tänker på nu om vi ska överleva vintern utan att bomma igen företaget som många gör nu)
 
Jag köper mina på nätet och får dem levererade till en montör. Betalar sammanlagt 1350 kr/st för Nokian-däck efter montering på befintliga fälgar vilket jag tycker är helt okej. Vågar inte riktigt köpa de billigare, inbillar mig att de håller sämre? Pendlar 8 mil om dagen men 95 % på vägar i gott skick (E6/yttre ringvägen) så för mig är dubbfria det enda vettiga alternativet.
De billigare Nokian eller billigare annat märke?

Jag har billigare Nokian, Hakka green istället för Hakka blue som jag alltid köpte förut och Nordman istället för Hakkapeliitta som jag alltid köpte (körde mycket) förut. Jag har dubbar trots E4, har kört i total isstorm två gånger från jobbet (kör på spade och sand i bagageluckan också och har grävt fram bilar på jobbets parkering med den.) Solna verkar inte veta vad en plogbil är för något och stallet har alltid glansis på parkeringen hela vintern. (Jag fattar inte att Riksbanken hävdade att vi hade nollinflation i typ tio år medan alla priser utom billighetskläder och teknikprylar ökade i pris varje år. (Från däck till tandläkare, ridning, ost, smör osv))
 
De billigare Nokian eller billigare annat märke?

Jag har billigare Nokian, Hakka green istället för Hakka blue som jag alltid köpte förut och Nordman istället för Hakkapeliitta som jag alltid köpte (körde mycket) förut. Jag har dubbar trots E4, har kört i total isstorm två gånger från jobbet (kör på spade och sand i bagageluckan också och har grävt fram bilar på jobbets parkering med den.) Solna verkar inte veta vad en plogbil är för något och stallet har alltid glansis på parkeringen hela vintern. (Jag fattar inte att Riksbanken hävdade att vi hade nollinflation i typ tio år medan alla priser utom billighetskläder och teknikprylar ökade i pris varje år. (Från däck till tandläkare, ridning, ost, smör osv))
Annat märke, väljer den variant som är bäst på våta vägbanor. Vi har kanske 10 dagar med snö i SV Skåne, men 150 dagar med regn.
 
Hahaha, ja såklart. Men vad tusan. Och så måste fälgarna ha sensorer och skit också. Inser att det kommer bli dyyyyyyyrt.
Så är de , men just idag är däcken "billiga " de skiftar från dag till dag.
Hoppas de inte är en tesla du har skaffat, jag satte kaffet i halsen i morse när jag fick höra om priset för 2 däck på en tesla
 
Så är de , men just idag är däcken "billiga " de skiftar från dag till dag.
Hoppas de inte är en tesla du har skaffat, jag satte kaffet i halsen i morse när jag fick höra om priset för 2 däck på en tesla
Volvo V60.
Äldre modell, 2015. Men den har nog allt de kan ha, tillomed taklucka!

Vinterdäck har vi dock. Vi måste bara fundera på vem som ska få byta. Bilen är sänkt så de där som står vid maxi funkar inte. Underredet tar i.
 
Har bra dubbdäck på bruksbilen, sprillans nya (förra året men knappt köra med) på hästsläpet och bra dubbfria på sommarbilen/extrabilen. :)
 
Vad är det för livslängd på dubbdäck? Står en uppsättning på fälg i vår maskinhall som var till en av gubbens tidigare bilar. Tänkte försöka sälja dem. Men de är från 2011, så däcken kanske är för gamla?
 
Då gör dom gratis jobb och de är ju snällt av dom
Ja, det är ju något de själva får ta ansvar för. Företaget går iaf plus enl bokslutet. Andra firmor runt om som särredovisar kostnaderna ligger på dryga tusenlappen för skifte, montering och balansering runt om. Så det skulle ju ge ett motsvarande däckpris på ca 1300kr/st.
 
Vad är det för livslängd på dubbdäck? Står en uppsättning på fälg i vår maskinhall som var till en av gubbens tidigare bilar. Tänkte försöka sälja dem. Men de är från 2011, så däcken kanske är för gamla?
De har inte samma grepp som nya däck men är det ett kvalitetsmärke skulle jag köra på dom ändå
 
Vad är det för livslängd på dubbdäck? Står en uppsättning på fälg i vår maskinhall som var till en av gubbens tidigare bilar. Tänkte försöka sälja dem. Men de är från 2011, så däcken kanske är för gamla?
Jag köper inte begagnade däck utan köper jag nytt så är det någon av topp tre i testerna. Bra däck är en billig livförsäkring, men det finns säkert någon som inte vet bättre som köper om priset är det rätta.
 
Volvo V60.
Äldre modell, 2015. Men den har nog allt de kan ha, tillomed taklucka!

Vinterdäck har vi dock. Vi måste bara fundera på vem som ska få byta. Bilen är sänkt så de där som står vid maxi funkar inte. Underredet tar i.
Åhh dom som lurar folk och man kan inte hämta ut däcken hur som helst med. Dom är inte populära hos dom riktiga däckverkstäderna
 
Vad är det för livslängd på dubbdäck? Står en uppsättning på fälg i vår maskinhall som var till en av gubbens tidigare bilar. Tänkte försöka sälja dem. Men de är från 2011, så däcken kanske är för gamla?
Antal dubb på däcket ska vara kvar för godkända dubbdäck och dom får inte vara stenhårda eller torrsprukna. Men dom är för gamla .

Tänk som såhär hade du velat köra med gamla däck som är stenhårda och har inte samma bromssträcka som frächa vinterdäck
 
Vad är det för livslängd på dubbdäck? Står en uppsättning på fälg i vår maskinhall som var till en av gubbens tidigare bilar. Tänkte försöka sälja dem. Men de är från 2011, så däcken kanske är för gamla?
Åk till närmaste däckshop/verkstad visa upp däcken och be om en bedömning om skicket.
Är ju omöjligt att säga något utan att se och känna på dem och huruvida de är ok att köra på eller inte hänger nog mycket på hur de förvarats.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har bra mönster på mina vinterdäck och dubbarna sitter där de ska. Men de har några år på nacken och jag upplever att de inte ger...
2
Svar
23
· Visningar
1 834
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: astronaut
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 224
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
748
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp