Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 16/17 del 3

Äh då. Utav mina fyra var det bara en som klarade av sin ankomst själv.

Jag tycker din kropp har gjort ett fantastiskt arbete. Tänk på bara nio månader har den klarat av att skapa en helt ny liten människa. Inte illa det du. Du borde vara stolt över din kropp :)

Stoltheten kommer. Jag lovar. För jag fattar och håller med - den mänskliga kroppen är både fascinerande och fantastisk.

...men jag hoppas att jag får lite mer flyt med hormonerna efter detta.
 
Ja, hoppas det. Nu fick jag ju på ett sätt bekräftelse på att det var på gång i fredags. Humöret fick sig en rejäl sving uppåt efter helgens krasch. Det här är lite svårförklarat utanför mitt huvud, för jag har både fattat men inte fattat. (Ångest är ett fantastiskt hjärntvättarverktyg.)

@Tora Jag hade ju rätt i att jag måste sparka på den här kroppen, vad den än ska genomföra. Den funkar inte!

Den funkar super, den har tillverkat en liten knodd till dig o det är ju hur fint som helst! Du får klappa lite fint på den o be att den släpper ut liten också ;) (Men jag förstår verkligen frustrationen- alla mina vänner utom en har gått över tiden och nån var så uppgiven att hon började tänka att hon skulle vara gravid för evigt.. Men den kom ut den med. Vissa vill väl bara gotta sig lite längre där inne i värmen :heart)
 
Den funkar super, den har tillverkat en liten knodd till dig o det är ju hur fint som helst! Du får klappa lite fint på den o be att den släpper ut liten också ;) (Men jag förstår verkligen frustrationen- alla mina vänner utom en har gått över tiden och nån var så uppgiven att hon började tänka att hon skulle vara gravid för evigt.. Men den kom ut den med. Vissa vill väl bara gotta sig lite längre där inne i värmen :heart)

Efter alla år med jobbiga menscykler, jobbiga mensveckor, hormonproblem och andra problem är psyket inte på topp...men jag fattar vad ni vill få mig att känna. Och det gör jag...även om jag gnäller.

Hade det inte varit för alla pekfingrar om storlek, om alla varningar om sf-mått och uppskattad vikt och min egen ångest över att jag alltid gör fel, så hade jag nog inte varit lika trött, slut, negativ och uppgiven. Satt och grät igår, för att jag inte lyckats ens med detta. Och ja! Har också tänkt att jag kommer vara gravid resten av mitt liv.
 
Efter alla år med jobbiga menscykler, jobbiga mensveckor, hormonproblem och andra problem är psyket inte på topp...men jag fattar vad ni vill få mig att känna. Och det gör jag...även om jag gnäller.

Hade det inte varit för alla pekfingrar om storlek, om alla varningar om sf-mått och uppskattad vikt och min egen ångest över att jag alltid gör fel, så hade jag nog inte varit lika trött, slut, negativ och uppgiven. Satt och grät igår, för att jag inte lyckats ens med detta. Och ja! Har också tänkt att jag kommer vara gravid resten av mitt liv.

Vet du, man FÅR gnälla som höggravid. Och har man gått över tiden får man gnälla ännu mer, det är min åsikt. Jag köper inte alls det där att man alltid ska vara tacksam över att få vara gravid (fast man är det också förstås), och inte heller att man jämt kan vara stolt över sin kropp som är ett tempel som skapat en bebis (även om man givetvis kan vara stolt över kroppen sina bra dagar!). Jag har åkt på bristningar som började för ett par veckor sedan och jag låg ärligt o lipade den kvällen (helt irrationellt men sådär gravidgrät, en del fattar nog vad jag menar, när hormonerna bara är helgalna och allt känns UÄH så jobbigt) och googlade behandlingar fast jag vet att inga bra finns. Och blev skitgrinig över alla som skrev om att man ska vara stolt över sina bristningar, jag ville inte vara stolt, jag ville fasen vara UTAN bristningar och stolt ändå..!

Man behöver inte gilla det, man får tycka det är skitjobbigt att vara gravid, och man får tycka att dagarna känns som år innan knatten är ute. Bara du kommer ihåg att klappa lite snällt på dig själv ibland och ta hand om dig, skäm bort dig på de sätt du kan komma på, och vet att även om det känns som tusen år så är det kort tid innan du får ha bebis hos dig oavsett om du behöver hjälp för att dra igång det eller ej. Ut kommer bebis och det är inte du som gör nåt fel om det dröjer. Peppkram!!
 
Vet du, man FÅR gnälla som höggravid. Och har man gått över tiden får man gnälla ännu mer, det är min åsikt. Jag köper inte alls det där att man alltid ska vara tacksam över att få vara gravid (fast man är det också förstås), och inte heller att man jämt kan vara stolt över sin kropp som är ett tempel som skapat en bebis (även om man givetvis kan vara stolt över kroppen sina bra dagar!). Jag har åkt på bristningar som började för ett par veckor sedan och jag låg ärligt o lipade den kvällen (helt irrationellt men sådär gravidgrät, en del fattar nog vad jag menar, när hormonerna bara är helgalna och allt känns UÄH så jobbigt) och googlade behandlingar fast jag vet att inga bra finns. Och blev skitgrinig över alla som skrev om att man ska vara stolt över sina bristningar, jag ville inte vara stolt, jag ville fasen vara UTAN bristningar och stolt ändå..!

Man behöver inte gilla det, man får tycka det är skitjobbigt att vara gravid, och man får tycka att dagarna känns som år innan knatten är ute. Bara du kommer ihåg att klappa lite snällt på dig själv ibland och ta hand om dig, skäm bort dig på de sätt du kan komma på, och vet att även om det känns som tusen år så är det kort tid innan du får ha bebis hos dig oavsett om du behöver hjälp för att dra igång det eller ej. Ut kommer bebis och det är inte du som gör nåt fel om det dröjer. Peppkram!!

:heart :heart :heart
 
Heja dig @malumbub :bump: Snart, på ett eller annat sätt har ni er bebis ❤️

Håller med de andra som skrivit, gnäll på. Det känns bättre att få ventilera sig än att låtsas att allting är toppen.

Jag gjorde själv de felet när lillan va född, la ut bilder och va utåt sett överlycklig men inombords föll jag isär fullständigt. Jag läkte fortare och mådde bättre när jag började svara mina vänner/familj att nej, jag mår skit!

Så fortsätt skriva av dig :)
 
Herrgud vad långsamt jag går. Har en promenadsträcka som jag i normala fall går på 20-25 min. Skulle gå den idag men sneddade av så jag gick ungefär halva. Det tog drygt 40 min. :p Då tycker jag ändå att jag har gått så fort jag kan.
 
I natt var det dags för ännu ett sammanbrott.

E hade en hemsk dag igår, skrek så fort jag la ifrån mig henne. Jag var helt förstörd och superstressad när sambon kom hem så tog mig ett bad och försökte slappna av vilket inte gick, stress blev panikångest över att jag behövde sova så till slut brast det totalt.

E sov dock bra hela natten med en!! matpaus och jag somnade till slut efter att ha gråtit ut hos sambon.

Jag kan helt ärligt säga att nästa person som andas om att den ens sovit lite dåligt kommer jag bli lite arg på :angel:
 
I natt var det dags för ännu ett sammanbrott.

E hade en hemsk dag igår, skrek så fort jag la ifrån mig henne. Jag var helt förstörd och superstressad när sambon kom hem så tog mig ett bad och försökte slappna av vilket inte gick, stress blev panikångest över att jag behövde sova så till slut brast det totalt.

E sov dock bra hela natten med en!! matpaus och jag somnade till slut efter att ha gråtit ut hos sambon.

Jag kan helt ärligt säga att nästa person som andas om att den ens sovit lite dåligt kommer jag bli lite arg på :angel:
Hade också många sådana dygn under barnets första fyra veckor, jag känner igen känslan du beskriver och jag har också gråtit av sömnbrist, stress och frustration.
Skönt att du fick gråta ut samt sova lite, hoppas det lättar snart för er. :heart
 
Nytt besök hos bm imorse. Hon bara flinade när hon såg att jag kom innanför dörren. Frågade hur långt jag kommit nu och jag svarade "för långt". Det är ju för att du mår så bra tyckte hon. Jo jag tackar. Bf + 8 idag. Allt ua, blodtrycket lite högre idag igen 120/80, jag ser det som ett gott tecken. Blodtrycket höjdes precis innan förra gången också. SF på 37 cm. Bm sa att jag bara måste ringa henne om vikten på bebisen sen för hon är såååå nyfiken.
Bästa kommentaren igår från en stallkamrat; är inte du på fel ställe?
Beror ju på hur man ser det, förlossningen är ju fel eftersom jag inte har några värkar :D

Sov skit inatt, livlig bebis och molvärk i ryggslutet så man kan ju hoppas att det snart kommer igång av sig själv. Fick en tid på lasarettet nästa tisdag för bedömning och ev igångsättning.
 
November
22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12 kl 16:05, 3536g och 52 cm

December:
6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja) född 23/11 kl 19.50, 4390 g och 52 cm
7/12 - cute_beast, första barnet. En flicka född 4/12 kl 16:30, 3515 g och 50 cm
13/12 - LillaMy84, tredje barnet, pojke född 20/12 05.58 53cm 3894g
15/12 - Solvind, andra barnet
17/12 - et_flickan, första barnet, flicka född 00.51 24/12 3195g 50 cm

Januari:
16/1 - *gotlandsrusset*, andra barnet, flicka född 7/1 03:07 48cm och 3175g
16/1 - supersonic 28 år, andra barnet
18/1 - trixan, första barnet, pojke
20/1 - MEJ84, första barnet, underbar tjej född 17/1, 3480g och 52cm
20/1 - malumbub, första barnet
25/1 - Atiksa, första barnet. Pojke, född 16/1, 3438g och 49cm
28/1 - Lady_A 31 år, första barnet, tjej

Februari:
5/2 - Safir, första barnet
9/2 - amk, första barnet
10/2 - megin, första barnet
12/2 - Halali, första barnet
13/2 - Lenis, första barnet, pojke, planerat snitt 7/2
16/2 - Hera_ 30 år, första barnet
24 /2 - Pilo, andra barnet, RUL tror en lillasyster
25/2 - Glittra, andra barnet
28/2 - Chardonnay, första barnet RUL sa tjej

Meeeeen. Ni får ju ta en senare lista så jag inte behöver skriva in längd och vikt varje gång ni uppdaterar ;)
 
Hade också många sådana dygn under barnets första fyra veckor, jag känner igen känslan du beskriver och jag har också gråtit av sömnbrist, stress och frustration.
Skönt att du fick gråta ut samt sova lite, hoppas det lättar snart för er. :heart

Det är väldigt skönt att gråta nu. Typ det enda som hjälper mot stressen.

Jag tror E är inne i ett utvecklingsprång så det blir nog bättre snart. Fick prata ur mig hos bvc idag vilket också kändes bra.
 
Det är väldigt skönt att gråta nu. Typ det enda som hjälper mot stressen.

Jag tror E är inne i ett utvecklingsprång så det blir nog bättre snart. Fick prata ur mig hos bvc idag vilket också kändes bra.

Skönt att få prata ut :heart
Första utvecklingssprånget kommer runt fyra veckor :)
 
Väckte maken inatt. Började skaka som faaan när jag kissade vid tre, helt galet. Så han pratade med Förlossningen, som ordinerade Alvedon, tempning och sömn, efter några kontrollfrågor. "Kan vara en infektion på gång" och "Hoppas vi ses snart".
Slutade skaka efter någon minut under täcket, temp 36,4, inga värkar. Övertygade maken att somna om. Fick lite sammandragningar/förvärkar innan jag sen somnade vid fyra.

Idag helt slut. Knoddrick har rört på sig. Har stundvis jäääävligt ont neråt och ryggslutet vill gå av då och då.

Igår låg jag med TENSen i soffan på kvällen, i syfte att försöka få kroppen att känna att allt var fantastiskt, vilket resulterade i en avslappnad kropp, men jag var varm som en kamin. Svettades även idag på morgonen.

Undrar vad som kommer härnäst...
 
Det är väldigt skönt att gråta nu. Typ det enda som hjälper mot stressen.

Jag tror E är inne i ett utvecklingsprång så det blir nog bättre snart. Fick prata ur mig hos bvc idag vilket också kändes bra.

Bra att du kan gråta och verkar få stöd på BVC. Hoppas du mår bättre snart.
 
I natt var det dags för ännu ett sammanbrott.

E hade en hemsk dag igår, skrek så fort jag la ifrån mig henne. Jag var helt förstörd och superstressad när sambon kom hem så tog mig ett bad och försökte slappna av vilket inte gick, stress blev panikångest över att jag behövde sova så till slut brast det totalt.

E sov dock bra hela natten med en!! matpaus och jag somnade till slut efter att ha gråtit ut hos sambon.

Jag kan helt ärligt säga att nästa person som andas om att den ens sovit lite dåligt kommer jag bli lite arg på :angel:

Fy, hoppas de vänder snart för er, känner igen känslan när man bara bryter ihop och det är tur det känns bättre när man fått gråta ❤️
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 020
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 354
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 888
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp