Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
BVC avklarat idag för 4 mån kollen, 7895g och 65cm :D pratade om mat, blev rekommenderad video från livsmedelsverkets hemsida så ska kolla den och ikväll ska vi testa gröt :p

Visst var det fler av er som börjat med smaksensationer?

De äldre bebisarna i tråden kanske redan bytt ett mål per dag förresten? :rofl:

Ett helt mål vet jag inte men hon får några skedar gröt + puré till frukost, och oftast något litet till lunch och middag. Ibland puré (hon har en Lovemade-burk hon älskar, pumpa/morot/havtorn, som hon skulle kunna äta hur mycket som helst :D). Ibland blir det att skrapa från banan istället. Vi har tagit det rätt lugnt med maten. Hon har varit lite selektiv med vad hon gillar, men nu börjar hon så smått äta lite mer. :) Snart 6,5 mån.
 
Tänk att första gången i livet jag får häftighetspoäng så är det för min dramaten :rofl:.

Det kanske är olika kundvagnskulturer beroende på var man bor? Jag tog den alltså hela vägen hem (och tillbaka igen :p). Mina barn blev ytterst förskräckta över mitt tilltag och jag har inte gjort om det :D.

Ja, det här området är fantastiskt ur småbarnssynpunkt! Fast det var ren tur i bostadslotteriet som gjorde att vi hamnade här, och det var på den tiden som vi minsann inte skulle ha några j*la ungar :angel:;). Hur har det gått med balanscykeln och den branta backen precis utanför, förresten?

Det där är möjligheterna som selar ger som bäst :heart
Just lånandet av kundvagn tror jag mest hör tonåren till. Du kanske hoppade över det då och kände att du behövde ta igen det?;) jag hade kanske inte heller känt mig helt bekväm men man gör vad man måste liksom! En dramaten däremot hade jag lätt haft om jag bodde så att det kom till användning:D

Jag har undvikit den värsta backen neråt och drillar honom att ta backen upp från vårt hus för då kommer man till en vändplats och vårt reningsverk. Där är det roligt att cykla runt stora rör och och så är det olika nivåer så han får öva sig på minibackar. Första gången han skulle ner till huset igen styrde han rätt ner i diket. Det han blev mest upprörd över var att cykeln fick lite lera på sig:rofl: men cykeln är fortfarande till syörsta delen inomhus, vi vill inte ha den ute ifall han får för sig att dra iväg. Och så är det meckigt för mig att hjälpa honom när jag är själv med båda barnen. Men vi tar ofta med den när vi hälsar på där det finns plana ytor och asfalt:D

Hur länge har ni vetat att ni ville ha en nr 3 förresten? (Försöker räkna ut när jag kan andas ut;):p)
 
Idag har vi varit i nya huset och kollat lite. Imorgon och 1 vecka framöver ska vi packa ned allt vårt bohag och nästa torsdag går flytten. Jag har ont i magen och ångest över flytten, känns som en för stor förändring just nu. Det mesta blir sämre också, utom att vi får större yta och en uteplats. Känns så fel fel fel just nu, men hoppas det släpper när vi bott in oss. Undrar om det är jag som är konstig som känner så här?
Sådär känner jag inför varje flytt. Och när jag har flyttat så brukar jag sitta på det nya stället och undra när jag får åka hem... :meh:
 
Just lånandet av kundvagn tror jag mest hör tonåren till. Du kanske hoppade över det då och kände att du behövde ta igen det?;) jag hade kanske inte heller känt mig helt bekväm men man gör vad man måste liksom! En dramaten däremot hade jag lätt haft om jag bodde så att det kom till användning:D

Jag har undvikit den värsta backen neråt och drillar honom att ta backen upp från vårt hus för då kommer man till en vändplats och vårt reningsverk. Där är det roligt att cykla runt stora rör och och så är det olika nivåer så han får öva sig på minibackar. Första gången han skulle ner till huset igen styrde han rätt ner i diket. Det han blev mest upprörd över var att cykeln fick lite lera på sig:rofl: men cykeln är fortfarande till syörsta delen inomhus, vi vill inte ha den ute ifall han får för sig att dra iväg. Och så är det meckigt för mig att hjälpa honom när jag är själv med båda barnen. Men vi tar ofta med den när vi hälsar på där det finns plana ytor och asfalt:D

Hur länge har ni vetat att ni ville ha en nr 3 förresten? (Försöker räkna ut när jag kan andas ut;):p)

Jag gjorde det aldrig i tonåren, så det var troligen något kompensatoriskt! Eller så har jag börjat åldras baklänges utan att märka det :p

Då gjorde han sig inte särskilt illa i alla fall, om leran var det värsta :D. Min femåring kan komma och lära honom att ”susa” i backarna sedan, han har redan hunnit välta in i ett sopskåp när trampcykeln skulle få sin sus-premiär... :cool:;)

Jag sa faktiskt 2-3 barn från början (efter 0 då :p), varav den sista skulle vara en sladdis. Men riktigt när vi bestämde oss för att det verkligen skulle bli av... det var efter nuvarande femåringens treårsdag i alla fall, för efter sex småbarnsår behövde vi andas ut lite grann :p. Fast det kan inte ha varit jättemycket senare heller, bara något halvår eller så, för lilla A blev ju uppenbarligen till när femåringen var en fyraåring och det var väldigt planerat :)
 
Idag var vi på babysång på öppna förskolan, och kotten tyckte för första gången att det var riktigt roligt! (Han älskar när vi sjunger hemma men hittills på öppna har han nog blivit lite överväldigad av intryck) Bäst var såklart sången när man skjutsar upp bebisarna i luften :D Lyckades också vara där&vaken hela tiden utan att bli ledsen och trött, så det märks verkligen att han börjar bli större.

Sen var vi till psykologen, sambon var med idag och vi landade bland annat i att vi nog kan bli bättre på att kommunicera när saker går utanför rutinen, och att båda två ogärna släpper ansvaret.

Sen, efter att också varit in på Maxi innan vi åkte hem, var bebis helt övertrött och tänkte icke sova, men slocknade tillslut. Peppar peppar, han verkar hittills sova bättre än tidigare kvällar! :up:
 
Haha! Förra flytten kändes bara helrätt, men då var det bara 75 meter söderut. :p
Kanske står i proportion till längden på flytten då :p :D
Min värsta flytt var 45 mil, när jag flyttade till Skåne för att plugga. Jag hade packat min lilla Honda Civic full med väskor för de första veckorna, och körde ner med tårarna sprutandes med sorgliga låtar på stereon :D Längtade "hem" i ett halvår, sen började jag trivas. Och efter ytterligare ett halvår träffades jag och kottens pappa på skolan :)

Nu har du ju redan din familj, men tänker ändå att det kan komma gott också ur sånt som man inte är så pepp på från början :)
 
Idag var vi på babysång på öppna förskolan, och kotten tyckte för första gången att det var riktigt roligt! (Han älskar när vi sjunger hemma men hittills på öppna har han nog blivit lite överväldigad av intryck) Bäst var såklart sången när man skjutsar upp bebisarna i luften :D Lyckades också vara där&vaken hela tiden utan att bli ledsen och trött, så det märks verkligen att han börjar bli större.

Sen var vi till psykologen, sambon var med idag och vi landade bland annat i att vi nog kan bli bättre på att kommunicera när saker går utanför rutinen, och att båda två ogärna släpper ansvaret.

Sen, efter att också varit in på Maxi innan vi åkte hem, var bebis helt övertrött och tänkte icke sova, men slocknade tillslut. Peppar peppar, han verkar hittills sova bättre än tidigare kvällar! :up:
Båda mina älskar kalle anka satt på en planka-ramsan och det är nog för att den innehåller hissningar. Sonen har en nyförälskelse i den, säkert lite pga avundsjuka:p

Skönt att du kan ta med din sambo till psykologen, det måste vara väldigt givande!:)
 
Idag var vi på babysång på öppna förskolan, och kotten tyckte för första gången att det var riktigt roligt! (Han älskar när vi sjunger hemma men hittills på öppna har han nog blivit lite överväldigad av intryck) Bäst var såklart sången när man skjutsar upp bebisarna i luften :D Lyckades också vara där&vaken hela tiden utan att bli ledsen och trött, så det märks verkligen att han börjar bli större.

Sen var vi till psykologen, sambon var med idag och vi landade bland annat i att vi nog kan bli bättre på att kommunicera när saker går utanför rutinen, och att båda två ogärna släpper ansvaret.

Sen, efter att också varit in på Maxi innan vi åkte hem, var bebis helt övertrött och tänkte icke sova, men slocknade tillslut. Peppar peppar, han verkar hittills sova bättre än tidigare kvällar! :up:

Låter som en bra dag! :up:

Idag hälsade vi på på mitt jobb, på vägen dit var det förseningar på närmare en halvtimme i kollektivtrafiken så istället för att byta buss gick jag 3 km, svettig, utan solglasögon och med ögonen och näsan rinnande i blåsten. :grin: På vägen hem missade jag precis en bra buss, tog en annan och skulle sedan byta från den, då hade lilla F ledsnat totalt. Fastnade mellan bussen och trottoaren med ena framhjulet (:nailbiting:), men fick hjälp loss. Gick av vid en bökig hållplats där jag var tvungen att manövrera ner barnvagn med skrikande bebis nedför en brant trappa med smala skenor. Såg bussen jag skulle byta till åka iväg framför mina ögon. Fick ta upp lilla F ur vagnen i väntan på nästa buss.

Där får man för att man tänkte vara miljövänlig och skippa bilen. :grin: Lilla F grät tills vi hade 5 min gångväg hem, då slocknade hon.

På den positiva sidan var hon på gott humör mestadels av utflykten, alltid något! Och mina kollegor älskar henne, de hade köpt en söt speldosa/smyckeskrin till henne.
 
Kanske står i proportion till längden på flytten då :p:D
Min värsta flytt var 45 mil, när jag flyttade till Skåne för att plugga. Jag hade packat min lilla Honda Civic full med väskor för de första veckorna, och körde ner med tårarna sprutandes med sorgliga låtar på stereon :D Längtade "hem" i ett halvår, sen började jag trivas. Och efter ytterligare ett halvår träffades jag och kottens pappa på skolan :)

Nu har du ju redan din familj, men tänker ändå att det kan komma gott också ur sånt som man inte är så pepp på från början :)

Ja, vi lämnar ju ett kärt område där vi bott hela våra vuxna liv. Ändå är detta bara 5 km, skulle jag flytta så långt som dig skulle jag nog ... jag vet inte vad. Men, ja hoppas det kommer något gott ur detta! :)
 
Jag gjorde det aldrig i tonåren, så det var troligen något kompensatoriskt! Eller så har jag börjat åldras baklänges utan att märka det :p

Då gjorde han sig inte särskilt illa i alla fall, om leran var det värsta :D. Min femåring kan komma och lära honom att ”susa” i backarna sedan, han har redan hunnit välta in i ett sopskåp när trampcykeln skulle få sin sus-premiär... :cool:;)

Jag sa faktiskt 2-3 barn från början (efter 0 då :p), varav den sista skulle vara en sladdis. Men riktigt när vi bestämde oss för att det verkligen skulle bli av... det var efter nuvarande femåringens treårsdag i alla fall, för efter sex småbarnsår behövde vi andas ut lite grann :p. Fast det kan inte ha varit jättemycket senare heller, bara något halvår eller så, för lilla A blev ju uppenbarligen till när femåringen var en fyraåring och det var väldigt planerat :)
Jag åkte ju snowracer i "vår" backe för första gången i år och det gick undan. Det var längesen jag åkte på det viset och det pirrade ordentligt i magen:D vägrenarna bjuder på dike, lera, stora stenar och björnbärssnår:nailbiting: men han är hjärtligt välkommen:rofl:
(Mitt barn behöver öva på att bli smutsig. Det är inte lika ofta numera som tårarna sprutar pga smuts men det händer ändå ett par gånger i veckan. Så det är tyvärr ingen bra indikation på hur ont något gör. Smuts är värre:rofl:)

Hua. Det ser inte bra ut för mig. Det är väl precis så jag har uttryckt mig. Får nog spela in en video till mitt sladdis-längtande jag en av de värre dagarna här hemma:idea::p
 
Låter som en bra dag! :up:

Idag hälsade vi på på mitt jobb, på vägen dit var det förseningar på närmare en halvtimme i kollektivtrafiken så istället för att byta buss gick jag 3 km, svettig, utan solglasögon och med ögonen och näsan rinnande i blåsten. :grin: På vägen hem missade jag precis en bra buss, tog en annan och skulle sedan byta från den, då hade lilla F ledsnat totalt. Fastnade mellan bussen och trottoaren med ena framhjulet (:nailbiting:), men fick hjälp loss. Gick av vid en bökig hållplats där jag var tvungen att manövrera ner barnvagn med skrikande bebis nedför en brant trappa med smala skenor. Såg bussen jag skulle byta till åka iväg framför mina ögon. Fick ta upp lilla F ur vagnen i väntan på nästa buss.

Där får man för att man tänkte vara miljövänlig och skippa bilen. :grin: Lilla F grät tills vi hade 5 min gångväg hem, då slocknade hon.

På den positiva sidan var hon på gott humör mestadels av utflykten, alltid något! Och mina kollegor älskar henne, de hade köpt en söt speldosa/smyckeskrin till henne.
Fy, det låter som en riktig pärs! Skönt att det gick bra och att hon iallafall slocknade tillslut.
Jag funderar på när mina kollegor ska "bjuda in oss" på fika som är lite tradition hos oss när någon får barn. Brukar vara när bebis är typ 3-4 månader, men jag skulle tro att man glömt bort det pga för mycket att göra innan semestrar och annat :cautious:.
Ska å andra sidan dit på medarbetarsamtal nästnästa vecka så då får ju kotten hänga på i vilket fall :)
 
BVC avklarat idag för 4 mån kollen, 7895g och 65cm :D pratade om mat, blev rekommenderad video från livsmedelsverkets hemsida så ska kolla den och ikväll ska vi testa gröt :p

Visst var det fler av er som börjat med smaksensationer?

De äldre bebisarna i tråden kanske redan bytt ett mål per dag förresten? :rofl:
Inte bara svar till dig utan ett allmänt inlägg i matsnacket:)
Bebis får sitta med när vi äter om hon är vaken och då får hon alltid något att smaka på. Men jag ser alltid till att hon är mätt innan för hos oss ligger fokus på nya smaker och konsistenser, inte att hon blir mätt.
Men hon blir arg om hon inte får något när hon ser att vi äter.
Vi kör på samma upplägg som vi hade med det stora barnet men lite långsammare eftersom man ändå märkte att det var tufft för magen med riktig mat.

Just nu får hon frukt och grönsaker att suga/gnaga på och det gör att hon är nöjd och håller sig sysselsatt en stund utan att få i sig några större mängder. Hon kan också få en tesked med nåt geggigt på (t.ex leverpastej, mosad banan, klibbigt ris)att greja med och hon lyckas förvånansvärt ofta få in den i munnen.
Hon har fått gröt några gånger men eftersom jag inte är ute efter att byta ut några mål än så känns den inte så viktig.
Sen fasar vi in vår egen mat allt eftersom (vi skippar saltet/tar undan innan vi saltar).
 
Tror verkligen hon gillade gröten :D var så kul att se! Hon verkade liksom vilja ha mer, men en teskeds portion verkade lagom ändå, hon visade även när det räckte så hon åt inte allt.

Har inga direkta planer på att byta ut mål här heller ännu, men vi får väl se vad lillan tycker. Hon är helt klart intresserad när vi äter också :p har verkligen inga planer alls för när vi ska börja byta ut mål och sådär, men tänker att det löser sig av sig självt. Nu är det bara kul att få ge henne smakprover.

Funderar på att ge vattenmelon i smaknapp imorgon :D lite svalkande när det är så varmt ute också kanske.

Lustigt egentligen, hade inte funderat så mycket över när hon skulle få börja smaka/äta mat, men nu tycker jag det verkar riktigt roligt och ser fram emot det!

Förresten satt hon på riktigt i sin matstol idag också, vi har bara testat en gång innan men då fick vi hålla i henne för tyckte hon var för ostadig. Men nu är det nog inte länge innan hon faktiskt sitter själv helt :)
 
Låter som en bra dag! :up:

Idag hälsade vi på på mitt jobb, på vägen dit var det förseningar på närmare en halvtimme i kollektivtrafiken så istället för att byta buss gick jag 3 km, svettig, utan solglasögon och med ögonen och näsan rinnande i blåsten. :grin: På vägen hem missade jag precis en bra buss, tog en annan och skulle sedan byta från den, då hade lilla F ledsnat totalt. Fastnade mellan bussen och trottoaren med ena framhjulet (:nailbiting:), men fick hjälp loss. Gick av vid en bökig hållplats där jag var tvungen att manövrera ner barnvagn med skrikande bebis nedför en brant trappa med smala skenor. Såg bussen jag skulle byta till åka iväg framför mina ögon. Fick ta upp lilla F ur vagnen i väntan på nästa buss.

Där får man för att man tänkte vara miljövänlig och skippa bilen. :grin: Lilla F grät tills vi hade 5 min gångväg hem, då slocknade hon.

På den positiva sidan var hon på gott humör mestadels av utflykten, alltid något! Och mina kollegor älskar henne, de hade köpt en söt speldosa/smyckeskrin till henne.

Fy vilken resa! Jag och lilla A ska och hälsa på jobbet idag, hoppas att kollektivtrafiken sköter sig bättre då!
 
Jag åkte ju snowracer i "vår" backe för första gången i år och det gick undan. Det var längesen jag åkte på det viset och det pirrade ordentligt i magen:D vägrenarna bjuder på dike, lera, stora stenar och björnbärssnår:nailbiting: men han är hjärtligt välkommen:rofl:
(Mitt barn behöver öva på att bli smutsig. Det är inte lika ofta numera som tårarna sprutar pga smuts men det händer ändå ett par gånger i veckan. Så det är tyvärr ingen bra indikation på hur ont något gör. Smuts är värre:rofl:)

Hua. Det ser inte bra ut för mig. Det är väl precis så jag har uttryckt mig. Får nog spela in en video till mitt sladdis-längtande jag en av de värre dagarna här hemma:idea::p

Åh, snowracer! :love: Vägrenarna låter livsfarliga :eek: men jag skickar väl över honom så fort han automatiserat att bromsa med pedalerna istället för med fötterna i marken ;) (med tanke på hur besvärligt det var att hitta skor till honom i år så hoppas jag verkligen att det går fort för det är ju verkligen en skodödare...)

Haha, är all smuts lika dålig? Mina barn är varken superkladdare eller superprydliga, men det är först på senare tid jag kunnat få någon som helst hjälp med att rulla chokladbollar eftersom herrskapet inte velat bli kladdiga om fingrarna :meh:

:rofl: - du är nog hjälplöst förlorad :D. Även om du spelar in en film - ”ja, det är klart att det var jobbigt ibland med två små... men sååå jobbigt var det ändå inte... och de andra är ju så stora nu... och tänk när bebisen blir lite större, det går ju fort... *total förnekelse av att man behöver vara gravid och genomgå en förlossning för att ens få ungen*... och nu kan vi ju det här..!” <- min inre röst inför lilla A /stendum och med väldigt kort och selektivt minne :D
 
Här har vi en intensiv period så jag hinner knappt skriva. Vi har också börjat med smaksensationer och bebis verkar gilla det mesta. Jag har börjat längta efter att avsluta amningen så det känns positivt att hon verkar uppskatta mat. Men kommer helamma till sex månader som rekommendationen säger, sen hoppas jag att vi kan föra in mat för jag ska börja jobba i oktober (när hon är åtta månader). Bebis greppar nu saker obehindrat och finmotoriken blev plötsligt mycket bättre tycker jag!

Vi har haft en väldigt lättsam bebis men utvecklingsfas fyra är precis som det står i apparna - krävande för föräldrarna. Jag och sambon hjälps åt men särskilt på kvällarna är hon svårsövd och kräver konstant underhållning. Det är stundtals ganska jobbigt att inte få ens fem minuters återhämtning måste jag erkänna. Hoppas det kommer lugnare perioder igen.
 
Åh, snowracer! :love: Vägrenarna låter livsfarliga :eek: men jag skickar väl över honom så fort han automatiserat att bromsa med pedalerna istället för med fötterna i marken ;) (med tanke på hur besvärligt det var att hitta skor till honom i år så hoppas jag verkligen att det går fort för det är ju verkligen en skodödare...)

Haha, är all smuts lika dålig? Mina barn är varken superkladdare eller superprydliga, men det är först på senare tid jag kunnat få någon som helst hjälp med att rulla chokladbollar eftersom herrskapet inte velat bli kladdiga om fingrarna :meh:

:rofl: - du är nog hjälplöst förlorad :D. Även om du spelar in en film - ”ja, det är klart att det var jobbigt ibland med två små... men sååå jobbigt var det ändå inte... och de andra är ju så stora nu... och tänk när bebisen blir lite större, det går ju fort... *total förnekelse av att man behöver vara gravid och genomgå en förlossning för att ens få ungen*... och nu kan vi ju det här..!” <- min inre röst inför lilla A /stendum och med väldigt kort och selektivt minne :D
Jag såg i en skoaffär att de sålde nån form av gummiskydd till skorna:idea:
"Se nu mitt barn, nu ska du få åka till västkusten. Där kan man suuuuusa i backarna och rasa in i björnbärssnår!" (älskar att jag var nära att skicka iväg detta med bästa feltrycket, bästkusten:D:heartangel:) Jag kanske ska starta kollo och fokusera marknadsföringen på att vi härdar barn?:rofl:

För inte alltför längesen var det på den nivån att han var tvungen att ta av sig kläderna för minsta lilla spill. Och under den värsta perioden var han väldigt noggrann när han var utomhis för att inte bli smutsig, t.ex vägrade han att plaska i vattenpölar. Men jag tror förskolan varit bra för honom för nu glömmer han oftast bort det för att han är så inne i vad han gör och kan således grisa ner sig rejält, precis som det ska vara!:up:

Jag håller tummarna för att min mans minne inte är selektivt och att hans argumentationsteknik är god;)
 
Jag såg i en skoaffär att de sålde nån form av gummiskydd till skorna:idea:
"Se nu mitt barn, nu ska du få åka till västkusten. Där kan man suuuuusa i backarna och rasa in i björnbärssnår!" (älskar att jag var nära att skicka iväg detta med bästa feltrycket, bästkusten:D:heartangel:) Jag kanske ska starta kollo och fokusera marknadsföringen på att vi härdar barn?:rofl:

För inte alltför längesen var det på den nivån att han var tvungen att ta av sig kläderna för minsta lilla spill. Och under den värsta perioden var han väldigt noggrann när han var utomhis för att inte bli smutsig, t.ex vägrade han att plaska i vattenpölar. Men jag tror förskolan varit bra för honom för nu glömmer han oftast bort det för att han är så inne i vad han gör och kan således grisa ner sig rejält, precis som det ska vara!:up:

Jag håller tummarna för att min mans minne inte är selektivt och att hans argumentationsteknik är god;)

Vilken genialisk idé! :D (Både gummiskydden och din kommande kolloverksamhet, barnen har fö aldrig varit på västkusten (ej heller med b- ;))!) Vi har varit ute och cyklat på stigarna här i närheten idag (nåja, jag och lilla A fick gå) och det var fullkomligt underbart, och utan en enda krasch - så det tar sig. Även om jag får andas djupt och titta åt ett annat håll ibland :eek:

Så skönt att det verkar börja släppa för honom då!

Visa inte det där inlägget för din man bara, han kan komma att vända det emot dig i framtiden ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
32 257
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
38 39 40
Svar
785
· Visningar
67 461
Senast: Ceta
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 595
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 849
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp