Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej allesammans! Gud vilken hektisk period jag har bakom mig... men nu är det lugnare så nu hoppas jag kunna vara lite mer delaktig här igen! :) Har skumläst igenom lite på slutet men är inte jätteinsatt så tänker att jag uppdaterar mig om hur det går för er andra successivt. :angel:

Hos oss är allt bara bra, John fortsätter att i stort sett vara en otroligt okomplicerad bebis. Det enda som lite "ställer till det" just nu är att han är väldigt mammig och inte är nöjd hos någon annan när han ska sova. Det är problematiskt för oss eftersom jag fortsatt måste åka ifrån för att jobba. Har brottats mycket med om jag ska gå med honom i det för att det kommer så plötsligt och så starkt (gick ifrån att vara nöjd med vem som helst till att bara jag duger) och nog beror på utvecklingssteg 4 och att tänka att han måste kunna vara nöjd med andra också och att det inte är hela världen om han gråter en kort stund innan han kommer till ro.

Har landat i att han måste kunna somna hos sin pappa också och att pappa helt enkelt får ha honom mer/oftare men att vi inte pushar det med till exempel farmor som har passat honom mycket tidigare. Hon får ha honom hemma hos oss när jag är hemma och blir han ledsen då kliver jag in och tar över. Känns vettigt och bra!

Välkommen tillbaka! :) Jag har faktiskt funderat på var du tog vägen de senaste dagarna, och var på gång att efterlysa dig - men misstänkte att bortavaron berodde på att du haft fullt upp och det var ju skönt att få det bekräftat! :)

Det låter ju som att ni landat i en balanserad lösning när det gäller mammigheten i alla fall! Och jag kan inte låta bli att vara lite nyfiken på vad det är du jobbar med! :) (helt frivilligt att berätta, såklart!)
 
Kul att fler bebisar är fascinerande av böcker! Just sagoläsning ser jag på något märkligt sätt fram emot (även om jag misstänker att jag glorifierar det kraftigt :p ) eftersom jag har så mysiga minnen av det sen jag var barn själv :)
 
Samma här.. lägger henne åt ett håll och sen snurrar hon bara runt, runt... idag lyckades hon vända sig från rygg till mage också :)
Här snurras det bara på rygg, och än så länge bara något halvvarv eller så. På mage ska han bara "kasta sig" efter sakerna framför honom, alternativt rulla till rygg. Och så blir han fortfarande ganska fort trött på mage = skitarg :p
 
Här snurras det bara på rygg, och än så länge bara något halvvarv eller så. På mage ska han bara "kasta sig" efter sakerna framför honom, alternativt rulla till rygg. Och så blir han fortfarande ganska fort trött på mage = skitarg :p

Kul när det är så olika :)

Vi hade en period nyss när vi inte kunde ge henne leksaker för hon blev bara arg när hon inte fick in dem i munnen som hon ville, men nu har det börjat funka bättre korta stunder. Och magläge är mer uppskattat nu även om hon inte haft nåt emot det direkt innan, men märks att hon är lite frustrerad över att inte kunna mer än hon kan :rofl: hon har bråttom!

Angående böcker förresten har jag bara testa läsa nån gång men hon var mest intresserad av bilderna :p får kanske göra ett nytt försök nu när hon är äldre, var någon månad sen jag faktiskt läste. Sist bläddrade vi bara för att kolla bilder i böckerna vi fick i doppresent förra helgen
 
Läser ni andra något för era små?
Kotten har nyligen upptäckt böcker och liknande, den första som fascinerade honom var för övrigt broschyren "om kriget kommer" som skickades ut häromdagen :rofl: så den bläddrade vi igenom tillsammans.
Och igår var det föräldragrupp på bvc med inbjuden bibliotekarie som läste högt för bebisarna. Så kul att se hur fyra bebisar stannade upp i allt och fascinerat lyssnade på en hel bok!

Kunde därför inte låta bli att köpa en bok om enhörningar när vi var på stan sen. Känner att kotten behöver mer hästar i sitt liv :D

Jag tror lilla F skulle uppskatta läsning, hon är iaf hänförd av mitt berättande överlag, när jag berättar vad vi gjort under dagen och vad vi ska göra imorgon t.ex. :D
 
Har dåligt samvete över att jag var borta 4 h ikväll med kompisar. Lilla F hade varit väldigt upprörd men somnade direkt jag kom hem, när hon fick tutten. Jag drack för mycket också och känner att jag gjorde ett dumt val som var borta på kvällen, och inte begränsade alkoholintaget. Skulle aldrig druckit dock om det inte funnits studier om att det inte finns fara gällande alkohol och amning.
 
Det måste ju kännas jättehäftigt att plötsligt kunna det :D
Haha säkert, han har verkligen blivit "svårparkerad"

Samma här.. lägger henne åt ett håll och sen snurrar hon bara runt, runt... idag lyckades hon vända sig från rygg till mage också :)

Helt galet ändå hur fort det går, nyss var han ju bara en lillpalt som gick att lämna lite varstans, nu vågar jag knappt ha han i liggdelen på vagnen om jag måste springa och hämta något för de sprattlar upp ben lite här och var, överväger att skaffa sele till liggdelen för han ryms ju fortfarande och sover rätt bra där iallafall när vi promenerar och ser mysigare ut än liggdelen men känns samtidigt onödigt att försöka hitta en sele, var dom nu finns, och sen kanske han inte alls är nöjd med liggdelen helt plötsligt
 
Storebror älskade att läsa böcker redan från 2-3 månaders ålder. Speciellt såna med ljud. Den här gången har man inte lika mycket tid, men L verkar också uppskatta det när vi gör det. Hon sitter gärna i knäet och tittar när jag och storebror bläddrar i böcker :)
 
Jag skummar ofta tråden, men känner att jag sällan hinner svara! Det är så mycket hela tiden. Nu när hon börjar bli lite större börjar det dock bli lite lättare tycker jag, för några månader sen var det sjukt tufft. Men det är fortfarande mycket bära bära bära, och mamma mamma mamma.
 
Kul att fler bebisar är fascinerande av böcker! Just sagoläsning ser jag på något märkligt sätt fram emot (även om jag misstänker att jag glorifierar det kraftigt :p ) eftersom jag har så mysiga minnen av det sen jag var barn själv :)

Det kan vara lite segt i början, när man får läsa samma (inte alltför stimulerande :D) bok tusen miljarder gånger, men sedan är det typ det mysigaste man kan göra :love:
 
Det kan vara lite segt i början, när man får läsa samma (inte alltför stimulerande :D) bok tusen miljarder gånger, men sedan är det typ det mysigaste man kan göra :love:
Och de tenderar till att välja just den tråkigaste boken till de där tusen miljarder läsningarna.

(Jag var inte bättre själv, min bok var "så funkar det" och farmor försökte gömma den många gånger för att slippa läsa. Jag är bra på att snoka rätt på saker :D)
 
Och de tenderar till att välja just den tråkigaste boken till de där tusen miljarder läsningarna.

(Jag var inte bättre själv, min bok var "så funkar det" och farmor försökte gömma den många gånger för att slippa läsa. Jag är bra på att snoka rätt på saker :D)

Böckerna om Halvan :arghh::banghead:

Däremot kan jag rekommendera böckerna om Mjau som steget efter pekböcker, och därefter böckerna om Svea (som dessutom är riktigt snygga :up: ) och Max & Maja (de som är riktiga böcker, inte alla de som är kringprodukter förklädda i bokomslag :mad: ). Okej, jag stoppar mig själv här - är lite nördig på området :D

Förresten gillar lilla A också att titta på böcker när han ligger på magen, på tips från Mi-mi - men det måste vara säkerhetsavstånd till böckerna för ena katten kommer och stryker sig mot dem så att de välter :cautious:
 
Och de tenderar till att välja just den tråkigaste boken till de där tusen miljarder läsningarna.

(Jag var inte bättre själv, min bok var "så funkar det" och farmor försökte gömma den många gånger för att slippa läsa. Jag är bra på att snoka rätt på saker :D)
Jag kan inte minnas att jag och min bror hade hangup på någon specifik bok. Däremot minns jag att mamma och pappa skulle läsa bamsetidningen för oss, men de fick absolut inte läsa de små rutorna som liksom förde historien framåt, utan bara pratbubblorna, om någon är med på vad jag menar :p Och när pappa försökte läsa med roliga röster grät vi, för så skulle det ju inte vara :rofl:
 
@FeatherCloud och @Positron

... och alla de där tråkiga omläsningarna betalar sig plötsligt när man till slut har så läsvana barn att man får läsa Hjältar och monster på himlavalvet (grekisk mytologi) som nattbok :love:

Tyvärr har vi inte nattbok nu längre, lilla A förhindrar det effektivt :p
 
Jag kan inte minnas att jag och min bror hade hangup på någon specifik bok. Däremot minns jag att mamma och pappa skulle läsa bamsetidningen för oss, men de fick absolut inte läsa de små rutorna som liksom förde historien framåt, utan bara pratbubblorna, om någon är med på vad jag menar :p Och när pappa försökte läsa med roliga röster grät vi, för så skulle det ju inte vara :rofl:

:rofl:

Serietidningar är för övrigt pest att högläsa, stackars dina föräldrar ;)
 
Jag skummar ofta tråden, men känner att jag sällan hinner svara! Det är så mycket hela tiden. Nu när hon börjar bli lite större börjar det dock bli lite lättare tycker jag, för några månader sen var det sjukt tufft. Men det är fortfarande mycket bära bära bära, och mamma mamma mamma.

Allt går ju i perioder! Skönt att höra att det lättat på sistone i alla fall, det brukar ju vara den tendensen som gäller ju större de blir. Tills de helt plötsligt är i en fas, då! ;) Jag blir glad när du tittar in och ger oss en glimt av större-bebis-land! :)

Jah själv sitter (ligger...) rätt mycket fast i sängen med lilla A kvällar och mornar, så det blir en hel del surfande... men det lär gå över det med!
 
@FeatherCloud och @Positron

... och alla de där tråkiga omläsningarna betalar sig plötsligt när man till slut har så läsvana barn att man får läsa Hjältar och monster på himlavalvet (grekisk mytologi) som nattbok :love:

Tyvärr har vi inte nattbok nu längre, lilla A förhindrar det effektivt :p
Jag har redan försökt smyga in den nordiska mytologin men det verkar bara vara jag själv som är road:angel:
Jag har lyxen att fått ärva två flyttlådor med barnböcker. Än är inte Halvan-böckerna de värsta;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 672
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
779
· Visningar
64 729
Senast: Tajger
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 268
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 830
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp