Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi försöker ju också det, men det har suttit riktigt långt inne på sistone, och idag gick det ju inte alls. Han är också ofta väldigt inkörd på när han blir trött för natten. Har hänt att han sovit 18-18:30 och ändå blivit trött strax efter 19.
Men sista dagarna har han bara sovit 1-2*20/30min efter klockan 14 ca, och det är alldeles för lite.

Hela veckan har han dock sovit riktigt länge vid lunchtid. 1,5-2 timmar. Vet inte om det är därför han inte vill sova sen. Tycker dock han sover för lite och är för liten för att väckas från en sovstund, men det är ju bara min känsla.

Jag försökte hålla koll på hur R sov under dagen igår. Då vi mest var hemma.

Vaknade runt 8. Försla luren ca 45min, andra va 35min och tredje ca 30min. Somnade sedan 18.05. Vaknade 00 för mat. Sov till 07.
 
Jag är fascinerad över er som har bebisar som somnar för natten 18-19. Här har vi en mycket kvällspigg bebis som igår inte däckade förrän efter kl 23... Runt 22 är dock mer standard att vi lägger oss. Ibland kan pappan söva henne genom att gunga henne i sina armar och sedan lägga ner henne i nestet, men oftast vaknar hon till då och då fungerar bröstet bäst. På dagarna sover hon oftast en långsovning på ca 2 h runt lunch, och sen en eller två kortare powernaps på ca 45 min-1 h på eftermiddagen.
 
Jag ammar också till sömns på kvällen, @Heulwen, vilket innebär att jag alltid tar nattningarna. Tids nog kommer vi väl vänja honom av med det men jag känner att det är flera (många) månader bort. Tycker själv inte att det är så stort problem egentligen om jag känner efter, men ibland känns det som en stress och att man ”borde” göra på annat sätt för annars får man amma dem till sömns tills de är 15 år... ;)

Jag tror att det kan bli en pärs att vänja av honom, men inte nödvändigtvis att det blir svårare om man väntar. Snarare lättare.

(Jag upplever också att det är själva bröstet och snuttandet sömn som han vill ha. Pappa duger annars. Tar inte napp.)
 
Min bebis är väldigt fine med pappa och sover precis lika bra med pappa på dagen som med mig. Vi har inte testat att han söver honom för natten, mest bara för att jag vill amma så nära inpå sömnen som möjligt för då sover han längre innan nästa amning. :angel: Så det är egentligen bara för att jag ska få så mycket sömn som möjligt. Vi har testat att mannen ligger närmst honom men då sover hela familjen sämre. Mannen för att han är så lättväckt, jag för att jag försöker hålla koll på om bebis sover och bebis för att det är något som är annorlunda. Så det gav vi snabbt upp, men är helt säker på att bebis skulle anpassa sig snabbt om vi körde på. :)

Jag tänker lite som så att om det fungerar bra och alla trivs så är det bättre att köra på än att komplicera det. Är det någon i ekvationen mamma/pappa/bebis som inte trivs får man testa att göra annorlunda. :) För oss kunde det inte vara mindre komplicerat, mannen byter till nattblöja när jag borstar tänderna, vi går upp och ammar i sängen, sätter på hans nattsaga (tveksamt hur stor skillnad den gör dock, han är nog för liten ännu..) och så ligger vi nära nära och lyssnar. Inom 15-20 minuter somnar han nästan alltid.

Jag kan bara tala för oss, men vi försöker att inte tänka för mycket nu på vad som blir bra sen. Just nu sover vi alla bra i samma säng, med den mängd nattamning som äger rum och med dom nattningsrutiner vi har. Det får liksom vara bra så. Har svårt att tänka mig att John alltid kommer vilja sova bredvid mamma och amma, han kommer nog styra det där själv.. jag har en stark känsla av att det kommer vara han som vill sluta först, så mysigt som jag tycker att det är. :p
 
Intressant det ni skrivit om sömn. Ska logga vidars sömn några dagar dels för att jag är nyfiken på hur mycket han sover men också för att han de senaste dagarna (typ samtidigt som wonderweeks larmade om utvecklingsfas 5......) ändrat sin sovrutin på kvällarna. Innan var 21 lagom att natta men nu skulle det vara lagom 19/20 ungefär.

Han är förövrigt fortfarande dålig i magen. Tre veckor på söndag. Bvc på tisdag så får väl se vad de säger och hur vikten ser ut.

Och jag har nackspärr (gnäll gnäll)
 
Intressant det ni skrivit om sömn. Ska logga vidars sömn några dagar dels för att jag är nyfiken på hur mycket han sover men också för att han de senaste dagarna (typ samtidigt som wonderweeks larmade om utvecklingsfas 5......) ändrat sin sovrutin på kvällarna. Innan var 21 lagom att natta men nu skulle det vara lagom 19/20 ungefär.

Han är förövrigt fortfarande dålig i magen. Tre veckor på söndag. Bvc på tisdag så får väl se vad de säger och hur vikten ser ut.

Och jag har nackspärr (gnäll gnäll)

Stackars er! :( Men såg på fb att han kryper/ålar, vad duktig han är! John är precis i startgroparna, dröjer nog inte länge innan han kan förflytta sig en liten bit. :)
 
Stackars er! :( Men såg på fb att han kryper/ålar, vad duktig han är! John är precis i startgroparna, dröjer nog inte länge innan han kan förflytta sig en liten bit. :)

Hans moder tycker han kunde sakta ner lite men han underhåller sig väldigt bra själv när han undersöker allt han ser. Skönt när det är så varmt :angel:

Det gick fort från att V började åla så det gör det nog :p
 
Ingen krypning här än (vilket jag tycker är ganska tacksamt :p) däremot sitter hon själv utan stöd! Visst faller hon ibland, särskilt om hon ser något intressant längre bort som hon vill gripa efter, men hon kan också sitta rakt upp och ner stadigt och bra och pilla med ett grässtrå i säkert 10 minuter :D Det är så fascinerande med saker de plötsligt bara kan.
 
Nattningen kunde iofs helt klart vara värre här, den tar ”bara” 30-60 min nu, men det är jobbigt att han blir så ledsen. Han börjar liksom härja och tramsa och ska bara rulla runt i hela stora sängen istället för att äta, och då blir han ledsen för att han är både hungrig och trött. Somnar så natt han fått i sig maten...
Hur länge har det krånglat för er? Märker du skillnad om det är varmt eller svalt? Funderar på hur mycket värmen ställer till, vi har fortfarande inte skaffat någon fläkt :meh:
L gör likadant, ska inte äta utan bara leka och kan inte slappna av, med resultat övertrött. Har krånglat ungefär en månad. Svårt att säga hur mycket värmen påverkar, det har varit svalt för lite för att kunna utvärdera :meh:
 
Det kan ta en stund att varva ner här också, men vanligtvis tar nattningen ca 30 minuter så det är inte så farligt tycker jag. Vi börjar nedvarvningen med att läsa ett par böcker, ibland funkar det bra och ibland vill han slita sönder dem :meh: Ofta börjar han med att han ligger och äter tre sekunder, tittar sig runt, äter tre sekunder, tittar sig runt, skrattar, kinkar etc etc. Igår fick han ligga en stund och sprattla av sig och brottas med en kudde tills han tröttnade, blev lite kinkig och började äta i lugn och ro för att strax somna. Vi har ju AC i sovrummet och det är jag väldigt tacksam för! Lagom svalt och så tror jag att brummandet kan vara lite rogivande också :)
 
På tal om mammahjärtat. Sen kotten föddes har jag insett, och blivit genuint förvånad över, att det faktiskt kan göra ont i hjärtat, rent fysiskt!
Jag har aldrig upplevt det innan och tänkt att det är ett bildligt uttryck, men när jag tex ser bebisar som på något sätt far illa på tv gör det verkligen fysiskt ont i bröstet.
En ganska intressant upplevelse, speciellt som jag nästan aldrig påverkats av sorgligheter i media innan, antar att det här med att få barn utvecklar en på fler sätt. :p
Jag har varit blödig innan också, men är otroligt mycket känsligare för allt som har med barn att göra nuförtiden. Kan vara svårt att se på nyheterna om barn som har det svårt, höra talas om barn som är sjuka och liknande. Då måste jag krama om G extra mycket ett tag. Han är verkligen det viktigaste och mest värdefulla vi har.
 
Ingen krypning här än (vilket jag tycker är ganska tacksamt :p) däremot sitter hon själv utan stöd! Visst faller hon ibland, särskilt om hon ser något intressant längre bort som hon vill gripa efter, men hon kan också sitta rakt upp och ner stadigt och bra och pilla med ett grässtrå i säkert 10 minuter :D Det är så fascinerande med saker de plötsligt bara kan.
G har också lärt sig att sitta utan stöd, han är så mycket nöjdare nu när han kan sitta där och pilla och leka med sina leksaker :laugh:
 
Vad duktiga bebisar som sitter! Kotten sitter med stöd, tex mellan mina lår eller i amningskudde, men välter nästan alltid väldigt snabbt eftersom han ska titta sig omkring hela tiden :D Han snurrar mycket på stället och vänder sig hela tiden, men kommer inte framåt.

Ikväll skrämdes han rejält! Hörde pip och lite sprak i babyvakten så gick för att se om allt var lugnt. Hittar kotten på sidan halvvägs i/ur bedside criben som är lite lägre än vår säng. Berättar för sambon att han "nästan rullat ur bedside criben upp(!) i vår säng...
Varpå sambon svarar: "va, jag lämnade ju honom i mitten av vår säng!" O_o
Så han har alltså lyckats rulla från mitten av vår dubbelsäng och kommit nästan ner i sin säng innan han vaknade. Blir helt kall vid tanken på att han kunde rullat åt andra hållet och trillat i golvet istället... :crazy: Har nu förbjudit sambon att lämna honom ensam i vår säng, utan lyfta över honom till sin direkt när han somnat istället.
 
Vad duktiga bebisar som sitter! Kotten sitter med stöd, tex mellan mina lår eller i amningskudde, men välter nästan alltid väldigt snabbt eftersom han ska titta sig omkring hela tiden :D Han snurrar mycket på stället och vänder sig hela tiden, men kommer inte framåt.

Ikväll skrämdes han rejält! Hörde pip och lite sprak i babyvakten så gick för att se om allt var lugnt. Hittar kotten på sidan halvvägs i/ur bedside criben som är lite lägre än vår säng. Berättar för sambon att han "nästan rullat ur bedside criben upp(!) i vår säng...
Varpå sambon svarar: "va, jag lämnade ju honom i mitten av vår säng!" O_o
Så han har alltså lyckats rulla från mitten av vår dubbelsäng och kommit nästan ner i sin säng innan han vaknade. Blir helt kall vid tanken på att han kunde rullat åt andra hållet och trillat i golvet istället... :crazy: Har nu förbjudit sambon att lämna honom ensam i vår säng, utan lyfta över honom till sin direkt när han somnat istället.
Vad läskigt! :nailbiting: Förstår att ni blev skärrade!
Då är det lite skönt att G satsat hela kortet på att sitta, för han rullar inte än utan är kvar där man lagt honom.
 
Vad läskigt! :nailbiting: Förstår att ni blev skärrade!
Då är det lite skönt att G satsat hela kortet på att sitta, för han rullar inte än utan är kvar där man lagt honom.
Ja, jätteläskigt! Han har aldrig rullat så långt i vaket tillstånd heller så vi var inte riktigt beredda...
insåg visserligen sen när jag gick och lade mig att det var en rejäl vall av täcken mot andra sidan av sängen, så där hade han inte kunnat trilla ner. Men ändå läge att börja vara lite mer försiktiga. :nailbiting:
 
Ja, jätteläskigt! Han har aldrig rullat så långt i vaket tillstånd heller så vi var inte riktigt beredda...
insåg visserligen sen när jag gick och lade mig att det var en rejäl vall av täcken mot andra sidan av sängen, så där hade han inte kunnat trilla ner. Men ändå läge att börja vara lite mer försiktiga. :nailbiting:
Visst är det dags att vara mer försltig men än så länge kanske det räcker med murar av kuddar och täcken? Jag brukar kila in en kudde under bäddmadrassen, då blir det så brant uppförsbacke att M rullar tillbaka om hon försöker något:D
 
Åh så typiskt:arghh: har du någon möjlighet att ta igen lite under dagen?

Nja, men vi har i alla fall ett givet dagsschema idag (och blir bjudna på lunch :up:) så jag behöver i alla fall inte vara kreativ! Jag fasar mest för humöret (lilla A:s, inte i första hand mitt :p) under dagen. Och för hur jag ska få ihop kvällen/läggningen av alla :eek: (det gick himla fint igår faktiskt men man kan ju inte räkna med flyt två dagar i rad!). Klarar jag det ska jag gå och lägga mig riktigt duktigt ikväll (... och inte sitta uppe och fuläta på kvällen som igår :angel:).
 
Nja, men vi har i alla fall ett givet dagsschema idag (och blir bjudna på lunch :up:) så jag behöver i alla fall inte vara kreativ! Jag fasar mest för humöret (lilla A:s, inte i första hand mitt :p) under dagen. Och för hur jag ska få ihop kvällen/läggningen av alla :eek: (det gick himla fint igår faktiskt men man kan ju inte räkna med flyt två dagar i rad!). Klarar jag det ska jag gå och lägga mig riktigt duktigt ikväll (... och inte sitta uppe och fuläta på kvällen som igår :angel:).
Fuläta? Det var nåt nytt för mig!
Om ni ska vara iväg tänker jag att det finns en möjlighet att lilla A bara flyter med för att det händer något och eventuellt tar igen en del sömn:)
Men vad skönt ändå att bli bjuden på lunch en sån dag som denna! Det kan göra hela skillnaden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
32 138
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
38 39 40
Svar
784
· Visningar
67 178
Senast: Tajger
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 342
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 845
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp