Vinterföräldrar 17/18 del 7

Åh kul att tråden är igång lite 😁

Här har lillasyster anlänt för snart 3 veckor sen ❤️ Och storasyster är så duktig! Är väldigt imponerad av henne och nu känns hon så himla stor 😭😍 verkligen som ett barn. Hon hjälper mycket med lillasyster, och tar hand om sina dockor här hemma. Annars är det mycket pussel, rollspel, lera, kurragömma, sjunga, rita eller plattan som gäller. Och får hon bestämma blir det pannkakor varje morgon 😂 just det! Bamse är stor favoriten just nu.

Hon är också i någon period att läskigt är spännande, som jag såg ni skrev om. Och som någon mer skrev så kände jag igen ”snäällaa” när hon vill ha något. 😅 Oftast vill hon ha sällskap i samma rum, men hon har också blivit bättre på att leka själv sen lillasyster kom.

Vi sa ju upp våran fsk plats så hon har i princip varit hemma hela året. Men nu börjar det märkas att hon behöver lekkamrater.
 
Åh kul att tråden är igång lite 😁

Här har lillasyster anlänt för snart 3 veckor sen ❤ Och storasyster är så duktig! Är väldigt imponerad av henne och nu känns hon så himla stor 😭😍 verkligen som ett barn. Hon hjälper mycket med lillasyster, och tar hand om sina dockor här hemma. Annars är det mycket pussel, rollspel, lera, kurragömma, sjunga, rita eller plattan som gäller. Och får hon bestämma blir det pannkakor varje morgon 😂 just det! Bamse är stor favoriten just nu.

Hon är också i någon period att läskigt är spännande, som jag såg ni skrev om. Och som någon mer skrev så kände jag igen ”snäällaa” när hon vill ha något. 😅 Oftast vill hon ha sällskap i samma rum, men hon har också blivit bättre på att leka själv sen lillasyster kom.

Vi sa ju upp våran fsk plats så hon har i princip varit hemma hela året. Men nu börjar det märkas att hon behöver lekkamrater.
Grattis till lillasyster!
 
Åh kul att tråden är igång lite 😁

Här har lillasyster anlänt för snart 3 veckor sen ❤ Och storasyster är så duktig! Är väldigt imponerad av henne och nu känns hon så himla stor 😭😍 verkligen som ett barn. Hon hjälper mycket med lillasyster, och tar hand om sina dockor här hemma. Annars är det mycket pussel, rollspel, lera, kurragömma, sjunga, rita eller plattan som gäller. Och får hon bestämma blir det pannkakor varje morgon 😂 just det! Bamse är stor favoriten just nu.

Hon är också i någon period att läskigt är spännande, som jag såg ni skrev om. Och som någon mer skrev så kände jag igen ”snäällaa” när hon vill ha något. 😅 Oftast vill hon ha sällskap i samma rum, men hon har också blivit bättre på att leka själv sen lillasyster kom.

Vi sa ju upp våran fsk plats så hon har i princip varit hemma hela året. Men nu börjar det märkas att hon behöver lekkamrater.
Grattis till lillasyster 😍
 
Åh kul att tråden är igång lite 😁

Här har lillasyster anlänt för snart 3 veckor sen ❤ Och storasyster är så duktig! Är väldigt imponerad av henne och nu känns hon så himla stor 😭😍 verkligen som ett barn. Hon hjälper mycket med lillasyster, och tar hand om sina dockor här hemma. Annars är det mycket pussel, rollspel, lera, kurragömma, sjunga, rita eller plattan som gäller. Och får hon bestämma blir det pannkakor varje morgon 😂 just det! Bamse är stor favoriten just nu.

Hon är också i någon period att läskigt är spännande, som jag såg ni skrev om. Och som någon mer skrev så kände jag igen ”snäällaa” när hon vill ha något. 😅 Oftast vill hon ha sällskap i samma rum, men hon har också blivit bättre på att leka själv sen lillasyster kom.

Vi sa ju upp våran fsk plats så hon har i princip varit hemma hela året. Men nu börjar det märkas att hon behöver lekkamrater.
Grattis!
 
Åh kul att tråden är igång lite 😁

Här har lillasyster anlänt för snart 3 veckor sen ❤ Och storasyster är så duktig! Är väldigt imponerad av henne och nu känns hon så himla stor 😭😍 verkligen som ett barn. Hon hjälper mycket med lillasyster, och tar hand om sina dockor här hemma. Annars är det mycket pussel, rollspel, lera, kurragömma, sjunga, rita eller plattan som gäller. Och får hon bestämma blir det pannkakor varje morgon 😂 just det! Bamse är stor favoriten just nu.

Hon är också i någon period att läskigt är spännande, som jag såg ni skrev om. Och som någon mer skrev så kände jag igen ”snäällaa” när hon vill ha något. 😅 Oftast vill hon ha sällskap i samma rum, men hon har också blivit bättre på att leka själv sen lillasyster kom.

Vi sa ju upp våran fsk plats så hon har i princip varit hemma hela året. Men nu börjar det märkas att hon behöver lekkamrater.

Grattis! Härligt att allt verkar gå bra. :)
 
Sover era snart 3-åringar något på dagtid ännu?

Vi har nyss tagit bort dagvilan, inte lätt att hålla henne vaken när en själv gärna hade sovit när lillasyster sover 😴 men läggningarna på kvällen började bli för långdragna så vi testade att ta bort vilan och plötsligt somnar hon på kvällen vettig tid igen 👍🏼
 
Sover era snart 3-åringar något på dagtid ännu?

Vi har nyss tagit bort dagvilan, inte lätt att hålla henne vaken när en själv gärna hade sovit när lillasyster sover 😴 men läggningarna på kvällen började bli för långdragna så vi testade att ta bort vilan och plötsligt somnar hon på kvällen vettig tid igen 👍🏼
E slutade sova när han var 2,drygt. Då (innan alltså) var nattningarna förvisso jobbiga men i slutändan valde han själv såtillvida att han vägrade gå och lägga sig i vagnen på fsk :D Våren var lite jobbig eftersom fsk klagade på att han var trött och han ofta somnade på de 3 minutrarna hem, men hösten har gått bra.

Numer somnar han i undantagsfall om vi åker bil eller är ute och går med vagnen vid lunchtid, främst om han är sjuk/hängig. För mig var det en befrielse att inte behöva ruta in dagen efter sovstund längre (speciellt som den på slutet bara var 20-25 minuter) men klart det ibland hade varit skönt med en stund för sig själ även på dagen :p
 
Sover era snart 3-åringar något på dagtid ännu?

Vi har nyss tagit bort dagvilan, inte lätt att hålla henne vaken när en själv gärna hade sovit när lillasyster sover 😴 men läggningarna på kvällen började bli för långdragna så vi testade att ta bort vilan och plötsligt somnar hon på kvällen vettig tid igen 👍🏼
L sover inte på dagtid när hon är hemma. Däremot sover hon en liten stund på förskolan, högre tempo där. Även storebror hade sömnbehov på dagen ganska länge.
 
Tack för svar @FeatherCloud & @Evenstar 😌

Vi har försökt några gånger tidigare men slutade bara med att hon till slut ändå sov (men mycket senare på em eftersom vi försökte hålla henne vaken) och då också somnade sent vid läggning. Så hon har ju behövt sova på dagen, men nu funkar det. Vissa dagar är lite av en utmaning dock 😅 då blir det mutor av olika slag, haha.. Är ju själv supertrött vissa dagar nu när vi har en liten hemma igen. Men speciellt skönt då om storasyster somnar vettig tid på kvällen så en får vila lite och bara har minsta att ta hand om
 
Sover era snart 3-åringar något på dagtid ännu?

Vi har nyss tagit bort dagvilan, inte lätt att hålla henne vaken när en själv gärna hade sovit när lillasyster sover 😴 men läggningarna på kvällen började bli för långdragna så vi testade att ta bort vilan och plötsligt somnar hon på kvällen vettig tid igen 👍🏼
G sover de flesta dagarna, men har den senaste tiden hoppat över några gånger på förskolan eftersom han inte kommer till ro. De dagarna märks tydligt eftersom han blir grinigare redan från hämtning, men som kompensation lätt att lägga på kvällen. Vi tror det är lite tidigt att ta bort dagsvilan än för G, men tror det kommer hända det närmsta halvåret.
 
Ronja slutade sova på dagen redan i våras. Gick inte att få henne i säng alls på kvällen, tar 2h att lägga om hon sover minsta lilla. Dock lägger hon sig vid 18-18.30 på kvällen och sover hela natten till 6-7 tiden.
Även Havanna slutade med dagvilan tidigt. även hon lägger sig vid 19 tiden och sover till 6-7
 
Sover era snart 3-åringar något på dagtid ännu?

Vi har nyss tagit bort dagvilan, inte lätt att hålla henne vaken när en själv gärna hade sovit när lillasyster sover 😴 men läggningarna på kvällen började bli för långdragna så vi testade att ta bort vilan och plötsligt somnar hon på kvällen vettig tid igen 👍🏼
L håller på att sluta. Hemma sover hon inte på dagen, på föris sover hon ofta men inte alltid. Efter jullovet får hon sluta helt där också, hon är för pigg på kvällarna. Utmaningen blir att hålla henne vaken på vägen hem.
 
God Jul! Hoppas den varit bra för er trots att det kanske inte varit som vanligt.
Det är sån rolig ålder nu 😄 När L öppnade första julklappen utropade hon förtjust: ”DET ÄR NÅNTING I!!”
Hon fick bland annat Pippi-kläder så hon kan klä ut sig till sin stora idol. Sen när hon öppnat sina paket stod hon med Pippi-kläderna i handen och såg sig besviket omkring: ”Jag fick ju ingen häst att rida på...” (Pippi-utstyrseln är visst inte komplett utan Lilla Gubben) 😂
Storebror snart 5 år är också så rolig just nu. Så tacksam och glad vad han än fick i paketen 😃
 
E var också lyrisk över sina paket, han fick bla en traktor med många rörliga delar, vagn och höbalar och den var så rolig att han glömde resten av klapparna :D tomten kom förbi och lämnade säck och ett meddelande på trappen, det var också stort!
 
Här är en till som uppskattade sina julklappar 😅 känns verkligen som hon varit med mycket mer denna julen och förstått på ett annat plan liksom, så mysigt ❤️

Hon fick mycket dockgrejer och pyssel, men bästa var nog grodan som gör bubblor och en talande skrållan docka 😅
 
God jul!
Det känns som att det här var första julen där vi kunde bygga upp lite spänning och göra julafton till något speciellt. Innan har han inte haft någon direkt föreställning om vad jul är, men det tror jag han har till nästa år :) Och nästa år hoppas jag vi kan fira med familjerna! Det var mysigt att vara bara vi också, men han saknade sina kusiner.
 
God jul allihopa, sådär dagen efter :D Jag och sonenes pappa gick isär innan sommaren så idag blir det min och V's julafton tillsammans med min familj :love:

V är en bestämd personlighet, mycket vilja men också väldigt omtänksam och vill väl. Vi försöker leka med lite jämnåriga kompisar eftersom att han fortfarande inte börjat fsk. Planen är att inskolning sker till hösten, tror han kommer älska det. Fortfarande väldigt mammig (alltid varit), varit många tuffa lämningar där han gråter när det är lämning hos pappa osv. Märks också när min nya hälsar på ibland. Han brukar säga att mamma är V's :rofl:

Legobygge och lekparkshäng är det bästa att göra.

Apropå sömn så sover inte han på dagen, tog bort det för typ ett år sedan. Däremot så somnar han ibland och det gör inget. Eftersom det varit en del förändringar hos mig så fick jag backa i ett par saker så fram till typ nu har vi samsovit. Sen började han sova i egen säng igen (sovit i egen säng hos pappa sedan 1 års ålder) och nattningarna tar under 10 min och han sover o regel hela nätterna. Så magiskt skönt!
 
God jul allihopa, sådär dagen efter :D Jag och sonenes pappa gick isär innan sommaren så idag blir det min och V's julafton tillsammans med min familj :love:

V är en bestämd personlighet, mycket vilja men också väldigt omtänksam och vill väl. Vi försöker leka med lite jämnåriga kompisar eftersom att han fortfarande inte börjat fsk. Planen är att inskolning sker till hösten, tror han kommer älska det. Fortfarande väldigt mammig (alltid varit), varit många tuffa lämningar där han gråter när det är lämning hos pappa osv. Märks också när min nya hälsar på ibland. Han brukar säga att mamma är V's :rofl:

Legobygge och lekparkshäng är det bästa att göra.

Apropå sömn så sover inte han på dagen, tog bort det för typ ett år sedan. Däremot så somnar han ibland och det gör inget. Eftersom det varit en del förändringar hos mig så fick jag backa i ett par saker så fram till typ nu har vi samsovit. Sen började han sova i egen säng igen (sovit i egen säng hos pappa sedan 1 års ålder) och nattningarna tar under 10 min och han sover o regel hela nätterna. Så magiskt skönt!
Kul med uppdatering från dig! Har sett i andra trådar att ni gått isär, så skönt att det blivit så bra för er :)
 
Här har talet utvecklats i raketfart under jullovet. Vi undrar lite hur han egentligen klarade av att vara tyst i 2,5 år med tanke på hur mycket han har att säga nu :D

Det är också mycket känslor och något större utbrott per dag, men han är också så fin på att reflektera om vad han känner och vad som hänt. Kan tex säga "jag vill göra X nu" där X är något han vet att man inte får (tex sparkas) och så kan vi prata om vad man ska göra istället. Eller så kommer han och säger att han är "väldigt ledsen" för något, eller som nyss, att det "blev tokigt med tågbanan" :laugh: när han hittat på något bus.

Han är plötsligt väldigt medveten om vad han tycker om för mat, musik och andra grejer. "E gillar den/inte" recenserar han typ 30 gånger om dagen :p

Säger era barn förresten namnet eller "jag" om sig själva? E säger namn konsekvent om sig själv, men kan däremot kalla andra för både namn/mamma etc och du.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 468
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 184
Senast: gulakatten
·
Svar
774
· Visningar
40 474
Senast: MJLee
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp