Vinterföräldrar -18/19

Mår du bättre @Mirre ?

Här har vi "fått tillbaka" vår bebis :love: Första 3 veckorna var hon en nöjd, enkel bebis och sista veckan har hon varit ledsen, gnällig, missnöjd. Känts som övertrötthet eller magknip, inte kunnat komma till ro. Samtidigt varit rejält prickig så kanske något hon reagerat på i maten? O_o Men så igår sov hon nästan hela dagen och idag var hon mindre prickig och glad och nöjd all vaken tid :heart Skönt! När hon blir ledsen är bilåkning eller bära i sjal det enda som funkat så otroligt glad att jag gillar sjalbärandet, annars hade det varit betydligt mer frustration och ledsenhet denna veckan.
 
Mår du bättre @Mirre ?

Här har vi "fått tillbaka" vår bebis :love: Första 3 veckorna var hon en nöjd, enkel bebis och sista veckan har hon varit ledsen, gnällig, missnöjd. Känts som övertrötthet eller magknip, inte kunnat komma till ro. Samtidigt varit rejält prickig så kanske något hon reagerat på i maten? O_o Men så igår sov hon nästan hela dagen och idag var hon mindre prickig och glad och nöjd all vaken tid :heart Skönt! När hon blir ledsen är bilåkning eller bära i sjal det enda som funkat så otroligt glad att jag gillar sjalbärandet, annars hade det varit betydligt mer frustration och ledsenhet denna veckan.
Ja nu är det bättre, vi struntar i att försöka få amningen att funka. Pumpar och ger i flaska istället, mycket lugnare matningar. Bm på BB tyckte vi gjorde helt rätt vilket var skönt att höra. Bebis är så söt så jag smäller av, hon har börjat le i sömnen och jag smälter totalt varje gång :love:

Blodtrycket är fortfarande högt och jag får gå och kolla det med jämna mellanrum. Så tröttsamt
 
Hos oss går det jättebra! Bebis är åtta veckor nu och är pigg, nöjd och glad för det mesta och sover himla bra på nätterna med två uppehåll för amning varje natt.

Det har varit en väldigt stor omställning att få en bebis i familjen men efterhand har vi lärt oss vad som fungerar för just oss och det känns också bra att få egna rutiner osv.
 
Vi har kört med NAN men idag köpte sambon Semper, vet inte om det inte fanns NAN kanske, men kan man byta ersättning sådär? 🤔 Det är ju ändå samma sak tänker jag
 
Kul att läsa om er :heart

Här har hela familjen haft magsjuka. Först dottern, sen jag och lillebror och nu pappan. Det är jobbigt när stora tjejen är sjuk men när ens 5 veckor gamla bebis kräks som en gris då är det fasen värre :cry: var in till akuten med honom tillslut. Efter 2 dygn vände det. Och nu efter den här vändan är han än värre i sin misstänkta reflux. Vi har iaf börjat medicinera nu, läkarbesök nästa vecka och jag fått order om mjölkproteinfri kost. Vill bara att han ska bli bättre. Mitt hjärta går sönder när han lider så :cry:

Något kul är iaf att jag har börjat rida igen! Äntligen!!
 
Men åh @viadukt så tufft det låter! :heart Här har lillasyster ganska jobbigt med magknip? trötthet? Lite svårtolkat men hon är ganska ledsen av sig och har svårt att komma till ro. Inlägget där jag skrev att hon ändrats till det positiva var helt enkelt en engångsföreteelse :grin: Har tänkt tanken på mp-allergi men jag tror egentligen att det är inom "normalintervallet" för hur bebisar är, bara det att storasyster var en väldigt enkel, nöjd och okomplicerad bebis så jag jämför med henne. Eller så har jag förträngt hur det var :D

Lillasyster blir iaf en månad idag :love: Och jag är så löjligt kär i henne och att se henne och storasyster tillsammans är helt magiskt. Livet känns komplett på något vis! Förra gången tog anknytningen helt klart längre tid, denna gång är allt mer självklart.

Sista dagarna tycker jag att jag hon börjat ljuda allt mer, någon form av joller. Fäster blicken bättre och tar ögonkontakt, men inget riktigt svarsleende ännu. Fysiskt är hon väl allt starkare i nacken, men mer än så vet jag egentligen inte, för hon tillbringar så många timmar per dag i bärsjalen att jag inte har riktigt koll på hennes utveckling i övrigt O_o :p Men den går nog framåt.
 
Men åh @viadukt så tufft det låter! :heart Här har lillasyster ganska jobbigt med magknip? trötthet? Lite svårtolkat men hon är ganska ledsen av sig och har svårt att komma till ro. Inlägget där jag skrev att hon ändrats till det positiva var helt enkelt en engångsföreteelse :grin: Har tänkt tanken på mp-allergi men jag tror egentligen att det är inom "normalintervallet" för hur bebisar är, bara det att storasyster var en väldigt enkel, nöjd och okomplicerad bebis så jag jämför med henne. Eller så har jag förträngt hur det var :D

Lillasyster blir iaf en månad idag :love: Och jag är så löjligt kär i henne och att se henne och storasyster tillsammans är helt magiskt. Livet känns komplett på något vis! Förra gången tog anknytningen helt klart längre tid, denna gång är allt mer självklart.

Sista dagarna tycker jag att jag hon börjat ljuda allt mer, någon form av joller. Fäster blicken bättre och tar ögonkontakt, men inget riktigt svarsleende ännu. Fysiskt är hon väl allt starkare i nacken, men mer än så vet jag egentligen inte, för hon tillbringar så många timmar per dag i bärsjalen att jag inte har riktigt koll på hennes utveckling i övrigt O_o :p Men den går nog framåt.
Känner igen det där med att se bebis med syskonen, här har 2 av 4 barn träffat lillasyster hitills. Resten kommer i helgen och den här veckan har vi haft bara 7 åringen, han klappar, kramar och pussar på henne hela tiden och kallar henne Lilla liten :love: Så gulligt!
Bebis växer så det knakar och har börjat le framförallt i sömnen. Hon är vansinnigt söt verkligen :love: Hon sover mycket på dagarna och är vaken mycket på nätterna. Nu sover hon gott dock, i min famn, men lägger jag henne i sängen så vaknar hon. Jag vill också sova :p
Har haft en gräslig huvudvärk idag och sovit mig igenom stor del av dagen.
 
Blåser som tusan här idag, men tänker att det borde bli hyfsat vindskyddat i vagnen så borde kunna ta med mini ut. Så länge det inte blåser rätt in i vagnen. Hon växer så det knakar, är än så länge vaken mycket på nätterna men hoppas att det ska jämna ut sig så småningom och bli mer jämt över dygnet.
 
Men åh @viadukt så tufft det låter! :heart Här har lillasyster ganska jobbigt med magknip? trötthet? Lite svårtolkat men hon är ganska ledsen av sig och har svårt att komma till ro. Inlägget där jag skrev att hon ändrats till det positiva var helt enkelt en engångsföreteelse :grin: Har tänkt tanken på mp-allergi men jag tror egentligen att det är inom "normalintervallet" för hur bebisar är, bara det att storasyster var en väldigt enkel, nöjd och okomplicerad bebis så jag jämför med henne. Eller så har jag förträngt hur det var :D

Lillasyster blir iaf en månad idag :love: Och jag är så löjligt kär i henne och att se henne och storasyster tillsammans är helt magiskt. Livet känns komplett på något vis! Förra gången tog anknytningen helt klart längre tid, denna gång är allt mer självklart.

Sista dagarna tycker jag att jag hon börjat ljuda allt mer, någon form av joller. Fäster blicken bättre och tar ögonkontakt, men inget riktigt svarsleende ännu. Fysiskt är hon väl allt starkare i nacken, men mer än så vet jag egentligen inte, för hon tillbringar så många timmar per dag i bärsjalen att jag inte har riktigt koll på hennes utveckling i övrigt O_o :p Men den går nog framåt.
Ja, fy :cry:
Lilla lillebror är så mycket bättre nu! Har inte kräkts som en fontän sista veckan. Viktuppgång på 450g mot ca 100g föregående veckor... Vi ska medicinera några dagar till sen sätter vi ut medicinen. Allt gott att äta innehåller verkligen mjölk. Jag älskar mjölk. Älskar ost. Är hungrig jämt känns det som.

Håller med er övriga om kärleken mellan syskonen. Jag smälter. Storasyster älskar verkligen sin bror och är så fin med honom.

Han är ju 6,5 vecka gammal nu. Började ge svarsleenden för ca 2 veckor sedan men han är ganska sparsam med dem. Stark i nacken va han redan när han föddes. BVC brukar fråga om tid på golv och tid på mage... Hur hinner man med det?! Antingen ammar han, sover eller sitter i selen. Han är en liten bästis och trivs verkligen i bärdon :heart
 
Ja, fy :cry:
Lilla lillebror är så mycket bättre nu! Har inte kräkts som en fontän sista veckan. Viktuppgång på 450g mot ca 100g föregående veckor... Vi ska medicinera några dagar till sen sätter vi ut medicinen. Allt gott att äta innehåller verkligen mjölk. Jag älskar mjölk. Älskar ost. Är hungrig jämt känns det som.

Håller med er övriga om kärleken mellan syskonen. Jag smälter. Storasyster älskar verkligen sin bror och är så fin med honom.

Han är ju 6,5 vecka gammal nu. Började ge svarsleenden för ca 2 veckor sedan men han är ganska sparsam med dem. Stark i nacken va han redan när han föddes. BVC brukar fråga om tid på golv och tid på mage... Hur hinner man med det?! Antingen ammar han, sover eller sitter i selen. Han är en liten bästis och trivs verkligen i bärdon :heart
Skönt att det är bättre och att kräkningarna minskat. :up:
Det där med tid på golv och mage funderar jag också på, måste försöka hitta allt till babygymmet så hon kan ligga i det. Vi har ett men hittar inte alla delar till det. Hon är stark i nacken redan och lyfter ofta huvudet för att titta sig omkring när man har henne i famnen. Eller för att snutta på min haka när hon är hungrig :rofl:
Lilltösen är 15 dgr gammal redan, det går galet fort!
 
Skönt att det är bättre och att kräkningarna minskat. :up:
Det där med tid på golv och mage funderar jag också på, måste försöka hitta allt till babygymmet så hon kan ligga i det. Vi har ett men hittar inte alla delar till det. Hon är stark i nacken redan och lyfter ofta huvudet för att titta sig omkring när man har henne i famnen. Eller för att snutta på min haka när hon är hungrig :rofl:
Lilltösen är 15 dgr gammal redan, det går galet fort!
Skönt att det är bättre och att kräkningarna minskat. :up:
Det där med tid på golv och mage funderar jag också på, måste försöka hitta allt till babygymmet så hon kan ligga i det. Vi har ett men hittar inte alla delar till det. Hon är stark i nacken redan och lyfter ofta huvudet för att titta sig omkring när man har henne i famnen. Eller för att snutta på min haka när hon är hungrig :rofl:
Lilltösen är 15 dgr gammal redan, det går galet fort!

Vår grabb har också varit stark redan från födseln och lyft huvudet. Dottern var seg och det tog tid, hon hatade dessutom magläge. Inte förens hon var runt 6 månader började hon tycka om att ligga på mage. Blev folk av henne med.

Vårt babygym är också nedplockat. Sambon tog bort gubbarna för att stora tjejen ville leka med dem och har inte satt tillbaka dem... Så nu har jag hängt upp massa annat i det istället.

Sjukstuga här igen. Hoppas lillebror klarar sig den här gången. Jag och dottern är rejält förkylda.
 
Vår grabb har också varit stark redan från födseln och lyft huvudet. Dottern var seg och det tog tid, hon hatade dessutom magläge. Inte förens hon var runt 6 månader började hon tycka om att ligga på mage. Blev folk av henne med.

Vårt babygym är också nedplockat. Sambon tog bort gubbarna för att stora tjejen ville leka med dem och har inte satt tillbaka dem... Så nu har jag hängt upp massa annat i det istället.

Sjukstuga här igen. Hoppas lillebror klarar sig den här gången. Jag och dottern är rejält förkylda.
Min sambo tyckte vi kunde köpa ett nytt gym istället, får se hur vi gör.
Inte kul att vara sjuka, hoppas ni mår bättre snart och att lillen klarar sig.

Lilltjejen här har varit orolig hela dagen och haft svårt att komma till ro och sova. Så nu är hon jättetrött istället stackarn, bara sovit korta stunder i taget.
 
Mini har vakendag idag, vaknade vid 7 ungefär och har bara slumrat en kort stund i vagnen vid 10 när vi var ute och gick, så länge vagnen rörde sig. Så fort vi stannade så vaknade hon. Jag åt frukost vid 12 medan jag vaggade henne med andra armen och hundstackaren fick mat nyss. Försöker få henne att somna nu en liten stund alla fall, så kanske jag hinner mata fiskarna och ta en snabb dusch. Sambon hade mage att vräka ur sig igår att han MÅSTE faktiskt få se på det där förbannade Farmen och sedan sova. Jag satt ju ändå bara och spelade hela dagarna så det kvittade väl, då kunde ju han få se på sitt tvprogram. Och spela på sin jäkla gitarr, spela datasel i flera timmar och allt annat som han bara tar sig tid till. När jag tar mini. Igen. Som alltid. Han har henne korta stunder och ropar på mig för minsta lilla och räcker över henne till mig efter typ en kvart. Att jag tar henne hela dagarna spelar tydligen ingen roll.
 
Nu är bebis snart tre månader! Vad snabbt det har gått:eek:

Snart dags för tremånaderskontrollen hos BVC som även innebär vaccination, är det en spruta eller hur många får de?
 
Mini har vakendag idag, vaknade vid 7 ungefär och har bara slumrat en kort stund i vagnen vid 10 när vi var ute och gick, så länge vagnen rörde sig. Så fort vi stannade så vaknade hon. Jag åt frukost vid 12 medan jag vaggade henne med andra armen och hundstackaren fick mat nyss. Försöker få henne att somna nu en liten stund alla fall, så kanske jag hinner mata fiskarna och ta en snabb dusch. Sambon hade mage att vräka ur sig igår att han MÅSTE faktiskt få se på det där förbannade Farmen och sedan sova. Jag satt ju ändå bara och spelade hela dagarna så det kvittade väl, då kunde ju han få se på sitt tvprogram. Och spela på sin jäkla gitarr, spela datasel i flera timmar och allt annat som han bara tar sig tid till. När jag tar mini. Igen. Som alltid. Han har henne korta stunder och ropar på mig för minsta lilla och räcker över henne till mig efter typ en kvart. Att jag tar henne hela dagarna spelar tydligen ingen roll.
Jag har skrivit det förr, jag vet. Men varför är du tillsammans med de här mannen? Vad är det för person som gör sådär? Det är inte ett friskt förhållande där den andra beter sig sådär. Jag tycker bara så fruktansvärt synd om dig.
 
Jag har skrivit det förr, jag vet. Men varför är du tillsammans med de här mannen? Vad är det för person som gör sådär? Det är inte ett friskt förhållande där den andra beter sig sådär. Jag tycker bara så fruktansvärt synd om dig.
Det låter värre i skrift här än vad det faktiskt är. Men vi har pratat ut om saken och det har blivit mycket bättre.

Har haft en (stundtals) ledsen tjej här hemma idag, hon har varit dålig i magen och haft svårt att sova några längre stunder. Lite tät i näsan också vilket ju inte underlättar direkt heller.
 
Det låter värre i skrift här än vad det faktiskt är. Men vi har pratat ut om saken och det har blivit mycket bättre.

Har haft en (stundtals) ledsen tjej här hemma idag, hon har varit dålig i magen och haft svårt att sova några längre stunder. Lite tät i näsan också vilket ju inte underlättar direkt heller.
Även om det bara är hälften så hemskt som du skriver så är det tragiskt att du ska behöva leva med en sån person.
 
Inte så mycket aktivitet i denna tråd :p Jag tror vi är för få helt enkelt.

@Reville Jag har för mig att de får två sprutor, men på många bvc ser de då till att vara två sköterskor så att båda sticken kommer samtidigt.

Här har lillasyster fyllt 2 månader. Hon är en tjej med mycket humör och det svänger fort. Från sprudlande glad, pratande, leende till fly förbannad och otröstlig på några sekunder och det är inte alltid lätt att veta vad hon vill. Vi började med napp för ett par veckor sedan vilket har underlättat en del för hon är mycket missnöjd och har svårt att komma till ro dagtid. Sover i princip bara i bärdon dagtid så jag är otroligt tacksam för både sele och sjalar. Nattetid sover hon ändå bra för det mesta så det är jag tacksam för.

Utvecklingsmässigt har hon nu upptäckt sina händer och vill gärna suga på dem. Hon är väldigt stark i kroppen och älskar att stå i knät och sträcker verkligen på sig då. Över huvud taget vill hon vara upprätt, blir arg om man har henne liggande i famnen vilket fortfarande känns så ovant då storasyster låg i famnen jämt och sov så nästan hela dagarna. Senaste vägningen vid 2 månader visade 4,6 kg och 56 cm, precis på medelkurvan, mindre än vad storasyster var. Vi har precis plockat bort det mesta i storlek 50 och börjat med 62.

@Mirre Jag håller lite med @em-pirre här. Givetvis får du skriva av dig här om du vill och det hjälper dig :heart men det är svårt att råda så mycket mer än att det är fruktansvärda beteenden du beskriver och du borde inte behöva ha det så.
 
Är inne och läser men är dålig på att skriva.
E är nu lite över 2månder. Sover fortfarande bra på nätterna vaknar till 2-3 gånger och äter. Hon brukar somna för natten mellan 22 och 23 sen sover hon till 9-10
På dagarna är vi mest hemma. Går på mamma baby yoga en gång i veckan.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 258
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 786
· Visningar
118 630
Senast: Fille
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 352
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp