Bukefalos 28 år!

Visning av hyresrätt

Då avviker din hyresvärd från de jag har erfarenhet av (kommunalt bostadsbolag). Hos dem har man alltid fått komma överens med den nya hyresgästen om ett nytt datum men det ska skrivas papper på det.
Jag slapp betala sista uppsägningsmånaden på min förra lägenhet då hv (kommunalt bostadsbolag) hittade ny hyresgäst. Fick veta det muntligt och inga papper skrevs. Jag flyttade ut i slutet av andra uppsägningsmånaden.
Fast det var 2002, kanske andra regler numera. :)
 
Min var inte besiktigad efter förra hyresgästen. Jag kontaktade hv som skickade ut en efter att jag fått nycklarna och höll på att flytta in.
Sånt är så jäkla kasst!
När jag flyttade in i min bostadsrätt så hade jag inte koll på allt, men när jag flyttade så fick jag påpekanden som skulle fixas, från förra ägaren.

De från föreningen påstod "att så här gör de alltid" (vilket jag egentligen tycker borde vara ett måste) men grymt irriterande när det inte var så när jag flyttade in.
Nu var det relativt enkla saker, men det hade jag kunnat fixa när jag renoverade lägenheten och inte strax innan jag behövde lämna över den.
 
Jag har alltid fått besiktningsprotokollet när jag flyttat in i en hyresrätt.
Ja man ska väl få en kopia, det fick jag när jag flyttade in i min första lägenhet. De hade missat några saker som jag bad dem lägga till och det var inga problem. T.ex var det hål i en dörr. O_o Annars var den nytapetserad så den förra hg hade nog levt om, hörde rykten om att han vräkts.
 
Omgång två av intressenter har också tackat nej. Vi ska nu slippa fler visningar och hyresvärden frågade om vi kan skicka bilder som de kan visa istället. Jag känner spontant att nä. Är jag himla vrång om jag säger att de får använda sig av planlösning och exempelbilder? Jag vill faktiskt inte fota mitt hem och att bilderna sen ska skickas till okända människor.

De har varit dåliga som hyresvärd och noll tillmötesgående så jag vill inte vara behjälplig faktiskt.
 
Jag svarade att vi inte kommer fota. Men att de kan få komma och fota när vi flyttat eftersom vi flyttar i förtid. Fick detta svar:

”Hej igen

Det är inte möjligt att vänta så länge med visning.
Enligt hyreslagen så är ni skyldiga att upplåta lägenheten för visning.

Om ni inte kan fota eller kan visa själva så måste ni ge oss tillträde att visa lägenheten.”

Vi HAR ju visat lägenheten!! Massor med gånger. Dessutom så ska de ju förvarna rätt långt i förväg innan visning ska ske. Nu är det 9/5, så nästa visning bör rimligtvis va i typ början av juni isåfall. Annars är det inte förvarnat långt innan.
 
Jag svarade att vi inte kommer fota. Men att de kan få komma och fota när vi flyttat eftersom vi flyttar i förtid. Fick detta svar:

”Hej igen

Det är inte möjligt att vänta så länge med visning.
Enligt hyreslagen så är ni skyldiga att upplåta lägenheten för visning.

Om ni inte kan fota eller kan visa själva så måste ni ge oss tillträde att visa lägenheten.”

Vi HAR ju visat lägenheten!! Massor med gånger. Dessutom så ska de ju förvarna rätt långt i förväg innan visning ska ske. Nu är det 9/5, så nästa visning bör rimligtvis va i typ början av juni isåfall. Annars är det inte förvarnat långt innan.
Nu hotar de oss ekonomiskt också. Bra hyresvärd. Kommer går till GP med detta.
 
Kanske värt att betala en minisumma till hyresgästföreningen och bli medlem i typ en månad så att vi kan få hjälp av dem? Iaf fråga vad som gäller.
 
Japp om vi inte visar lägenheten upp till 7 gånger till. Helt galet.
Som att de skulle vinna på det.
De försöker bara skrämmas.
Men ni kan behöva försvara er i tingsrätten om de stämmer er.
Nu kan ni välja.
Antingen visa lägenheten, ni kan ju ge en tid efter att ni har flyttat ut.
Eller lägga tid på att sitta i Tingsrätten.
Eller chansa på att de bara skramlar med tomma tunnor.
De kommer inte att kunna få något skadestånd.
Ni har uppfyllt er del.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 629
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp