Visning av hyresrätt

Som att de skulle vinna på det.
De försöker bara skrämmas.
Men ni kan behöva försvara er i tingsrätten om de stämmer er.
Nu kan ni välja.
Antingen visa lägenheten, ni kan ju ge en tid efter att ni har flyttat ut.
Eller lägga tid på att sitta i Tingsrätten.
Eller chansa på att de bara skramlar med tomma tunnor.
De kommer inte att kunna få något skadestånd.
Ni har uppfyllt er del.
Jag svarade att vi kan ha en sista visning där samtliga kommer samma tid och datum. Och att hyresvärden också får vara med på plats då (och vi med) och att de får förvarna minst en vecka innan. De får också sköta all kontakt med de som ska på visningen, det vill inte vi behöva göra. Vi flyttar om en månad och det var ju för sent att visa den då. Lägenheten står tom i typ 3 veckor. 30/6 går kontraktet ut.
 
Jag svarade att vi kan ha en sista visning där samtliga kommer samma tid och datum. Och att hyresvärden också får vara med på plats då (och vi med) och att de får förvarna minst en vecka innan. De får också sköta all kontakt med de som ska på visningen, det vill inte vi behöva göra. Vi flyttar om en månad och det var ju för sent att visa den då. Lägenheten står tom i typ 3 veckor. 30/6 går kontraktet ut.

Jag tror det är ett vettigt alternativ. Då har ni inte vägrat ha mer visningar samtidigt som ni kan säga att 14 till helt enkelt är en olägenhet. Säkert kommer dom fortsätta bråka men dom kan ju inte påstå att ni vägrat visa lägenheten.
 
Jag tror det är ett vettigt alternativ. Då har ni inte vägrat ha mer visningar samtidigt som ni kan säga att 14 till helt enkelt är en olägenhet. Säkert kommer dom fortsätta bråka men dom kan ju inte påstå att ni vägrat visa lägenheten.

Jaa jag hoppas det. Och blir den inte uthyrd då heller kanske nästa visning blir när vi flyttat och tömt lägenheten, då bryr jag mig inte om de vill ha visning. Men änsålänge är den ju vårt hem. Nu kommer vi börja packa också så kommer ju va kaos med flyttlådor överallt men men.
 
Jag svarade att vi kan ha en sista visning där samtliga kommer samma tid och datum. Och att hyresvärden också får vara med på plats då (och vi med) och att de får förvarna minst en vecka innan. De får också sköta all kontakt med de som ska på visningen, det vill inte vi behöva göra. Vi flyttar om en månad och det var ju för sent att visa den då. Lägenheten står tom i typ 3 veckor. 30/6 går kontraktet ut.
Det är nog enklaste lösningen för er.
En tvist i Tingsrätten tar oerhört mycket tid och energi även när man vinner.
De har dessutom 3 veckor på slutet av hyrestiden för hur många visningar som de vill.
Ni går helt fria.
 
Jo men det handlade om två visningar. För oss handlar det om upp till 14 visningar. Det är inte okej. Det måste ju klassas som en större olägenhet.
Det är en jurists bedömning.
Då det inte finns något rättsfall kopplat till bedömningen så skulle jag inte lägga någon större vikt vid den.
Att få skadestånd är mycket svårt.
Att misslyckas med att hyra ut sin lägenhet är hyresvärdens eget problem.

Det finns en orsak till att många hyresbolag bara visar en gång om ens alls.
En gång måste hyresvärden få visa.
Flera gånger går inte att hävda.
 
Det är en jurists bedömning.
Då det inte finns något rättsfall kopplat till bedömningen så skulle jag inte lägga någon större vikt vid den.
Att få skadestånd är mycket svårt.
Att misslyckas med att hyra ut sin lägenhet är hyresvärdens eget problem.

Det finns en orsak till att många hyresbolag bara visar en gång om ens alls.
En gång måste hyresvärden få visa.
Flera gånger går inte att hävda.
Enligt vår hyresvärd har de rätt att visa lägenheten obegränsat antal gånger. Alt visa bilder, men jag vill inte visa bilder.

Efter att jag skickade mitt krav om att ha en visning där alla kommer samtidigt och som hyresvärden också deltar på är det helt tyst. De var extremt snabba att svara innan men nu har det gått flera timmar. Men eftersom jag har skriftligt på att vi inte alls vägrar visning utan endast önskar att den sker samlat och genom hyresvärdens försorg så kan de ju knappast få det till att vi vägrar visning.

Jag läste också (hittar dock inte längre) att de enbart kan kräva bild på kök och badrum. Stämmer det?
 
Jag läste också (hittar dock inte längre) att de enbart kan kräva bild på kök och badrum. Stämmer det?
Det vet jag inget om.
Men jag har då inte hittat något lagstöd alls för bilder över huvud taget.
Badrum och typ köksbänk är ju inte privatägt så de kan kanske visa det.
 
Men eftersom jag har skriftligt på att vi inte alls vägrar visning utan endast önskar att den sker samlat och genom hyresvärdens försorg så kan de ju knappast få det till att vi vägrar visning.
Ni vägrar inte alls obegränsat med visningar.
De måste bara vänta i en månad sedan kan de visa hur mycket som de vill.
Ni har redan varit mycket generösa med visningar.

Jag blir faktiskt riktigt irriterad på hur de uppför sig.
Det är ju inte konstigt att ingen vill hyra av dem.
 
Alt visa bilder, men jag vill inte visa bilder.
Är det inte enklare för er att mejla bilder om de nöjer sig med det? Ni kan ju styra helt vad som visas då och sudda saker ni inte vill ska synas. Ta ordentliga bilder på badrum och köksdel, ev utsikt från balkong men resten bör ju synas bättre på ritning. Ni slipper ha folk där, och kommer flera är det ju svårt att ha koll på om någon fotar eller filmar. Tar ni bilder har ni kontroll.

Många hyresvärdar slutade ju med visningar helt när corona kom, märkligt att ni ska vara ok med att släppa in folk gång på gång.
 
Är det inte enklare för er att mejla bilder om de nöjer sig med det? Ni kan ju styra helt vad som visas då och sudda saker ni inte vill ska synas. Ta ordentliga bilder på badrum och köksdel, ev utsikt från balkong men resten bör ju synas bättre på ritning. Ni slipper ha folk där, och kommer flera är det ju svårt att ha koll på om någon fotar eller filmar. Tar ni bilder har ni kontroll.

Många hyresvärdar slutade ju med visningar helt när corona kom, märkligt att ni ska vara ok med att släppa in folk gång på gång.
Alla rum ska fotas :/
 
Enligt vår hyresvärd har de rätt att visa lägenheten obegränsat antal gånger. Alt visa bilder, men jag vill inte visa bilder.

Efter att jag skickade mitt krav om att ha en visning där alla kommer samtidigt och som hyresvärden också deltar på är det helt tyst. De var extremt snabba att svara innan men nu har det gått flera timmar. Men eftersom jag har skriftligt på att vi inte alls vägrar visning utan endast önskar att den sker samlat och genom hyresvärdens försorg så kan de ju knappast få det till att vi vägrar visning.

Jag läste också (hittar dock inte längre) att de enbart kan kräva bild på kök och badrum. Stämmer det?
Bilder kan de väl inte kräva alls? De kan själva se till att ha en bilddatabas på sina lägenheter med bilder som de tar när lägenheterna är tomma.
Om de nu absolut behöver bilder på sin egen egendom få de ordna det själva, menar jag.
 
Bilder kan de väl inte kräva alls? De kan själva se till att ha en bilddatabas på sina lägenheter med bilder som de tar när lägenheterna är tomma.
Om de nu absolut behöver bilder på sin egen egendom få de ordna det själva, menar jag.
Instämmer, och det är inte ovanligt med exempelbilder med bara ritning och deras standardkök/ badrum från när det byggdes.
Det borde de ju kunna hosta fram om de ansträngde sig lite
 
Bilder kan de väl inte kräva alls? De kan själva se till att ha en bilddatabas på sina lägenheter med bilder som de tar när lägenheterna är tomma.
Om de nu absolut behöver bilder på sin egen egendom få de ordna det själva, menar jag.
Jo definitivt.
Det är också bra som dokumentation över bostadens skick vid inflytt av ny hyresgäst.
Jag är inte imponerad av den där hyresvärden - alls.
 
Vad är det för fel på den där hyresvärden egentligen?
Är det någon anställd som har ställt till det och försöker dölja sina misstag?
Vem i företaget har ni egentligen kontakt med?
Administratören?
Nä verkar va nån uthyrare. Får väl se om den svarar idag 🤷🏼‍♀️ Men eftersom jag skrev i mailet att vi kan ha en visning till, men då ska alla komma samtidigt och HV får ombesörja all kontakt + närvara så kan de ju iaf inte få det till att vi vägrar visning.
 
Är det förresten nuvarande hyresgäst som ska ha kontakt med de som ska på visning? Är det inte hyresvärden som ska ha kontakt med intressenterna och sen även med nuvarande hyresgäst för att sy ihop en visning?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 116
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 605
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 361
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp