Visning av hyresrätt

Nä verkar va nån uthyrare. Får väl se om den svarar idag 🤷🏼‍♀️ Men eftersom jag skrev i mailet att vi kan ha en visning till, men då ska alla komma samtidigt och HV får ombesörja all kontakt + närvara så kan de ju iaf inte få det till att vi vägrar visning.
Nej ni har varit oerhört tillmötesgående.
Uthyraren jobbar nog på provision.
Därav det märkliga uppförandet.
Ingen hyresgäst - inget betalt.
Då tar den till alla trix, inklusive hot, för att landa ett hyreskontrakt.
Och naturligtvis ser den till att jobba så litet som möjligt själv, ni får sköta allt som går att fösa över på er.
Om jag satt i er situation så skulle jag kontakta någon ansvarig på fastighetsbolaget och förklara att det är nog nu.
 
Nej ni skall bara behöva öppna dörren vid avtalad tid.
Uthyraren utnyttjar er för att slippa jobba själv.
Fick detta svar nu, jag skrev i mailet att jag inte uppskattar att de hotar oss och att jag kommer vända mig till GP.

”Javisst kan du gå till GP med detta ärende. Vi är en hyresvärd som värnar om våra relationer med hyresgäster, båda nuvarande och kommande.

Det är därför vi gör vad vi kan för att underlätta för er och erbjuder att istället för fysisk visning att kicka foton.

Att ni kan bli skyldiga att betala för en extra månad är inget hot utan ett konstaterande, det är märkligt att inte Hyresgästföreningen upplyste er om det.
För info så skickade vi nu bilder till Boplats på en liknande lägenhet istället.”


Vi erbjöd ju för helvete en till visning, men där de själva får närvara samt hålla kontakt med de som ska komma. Men det dög inte??
 
Fick detta svar nu, jag skrev i mailet att jag inte uppskattar att de hotar oss och att jag kommer vända mig till GP.

”Javisst kan du gå till GP med detta ärende. Vi är en hyresvärd som värnar om våra relationer med hyresgäster, båda nuvarande och kommande.

Det är därför vi gör vad vi kan för att underlätta för er och erbjuder att istället för fysisk visning att kicka foton.

Att ni kan bli skyldiga att betala för en extra månad är inget hot utan ett konstaterande, det är märkligt att inte Hyresgästföreningen upplyste er om det.
För info så skickade vi nu bilder till Boplats på en liknande lägenhet istället.”


Vi erbjöd ju för helvete en till visning, men där de själva får närvara samt hålla kontakt med de som ska komma. Men det dög inte??

Men alltså vilka idioter rent ut sagt.
Jag har aldrig varit med om att hyresgästen ska hålla i visningar och ha kontakt med spekulanter, möjligtvis hos väldigt små privata hyresvärdar att man fått vara lite mer involverad i form av att öppna dörren och hålla i visningen själv men det är ändå hyresvärden som fixat spekulanter och bokat in dem.

När vi flyttade sist och de skulle ha visning av vår lägenhet fick vi en tilltänkt tid för visning någon vecka innan det var dags och sen fick vi välja själva om vi ville vara hemma under visningen eller inte, det var uthyraren som höll i allt och närvarade för att svara på frågor och liknande. Visningen pågick i kanske 15-20 minuter och sen var det klart.

Varför skulle ni bli skyldiga att betala en extra månad menar de? Om de inte får den uthyrd i tid?

Kul också att de tydligen kunde skaka fram lite bilder ändå.
 
Men alltså vilka idioter rent ut sagt.
Jag har aldrig varit med om att hyresgästen ska hålla i visningar och ha kontakt med spekulanter, möjligtvis hos väldigt små privata hyresvärdar att man fått vara lite mer involverad i form av att öppna dörren och hålla i visningen själv men det är ändå hyresvärden som fixat spekulanter och bokat in dem.

När vi flyttade sist och de skulle ha visning av vår lägenhet fick vi en tilltänkt tid för visning någon vecka innan det var dags och sen fick vi välja själva om vi ville vara hemma under visningen eller inte, det var uthyraren som höll i allt och närvarade för att svara på frågor och liknande. Visningen pågick i kanske 15-20 minuter och sen var det klart.

Varför skulle ni bli skyldiga att betala en extra månad menar de? Om de inte får den uthyrd i tid?

Kul också att de tydligen kunde skaka fram lite bilder ändå.
De menar på att vi blir ersättningsskyldiga om de inte lyckas hyra ut lägenheten för att vi inte vill skicka bilder och enligt dem vägrar visning. Hur man nu kan vägra visning när man hållit i jättemånga samt erbjudit dem att ha en till under förutsättning att de håller i den samt löser all kontakt med de som kommer.

Tycker de är superkonstiga faktiskt och det är skittråkigt att det ska bli såhär.

Haha ja uppenbarligen fanns de nån form av bilder.

Jag hade kunnat fota egna bilder, men när jag mailade och klagade på att de inte hört av sig om att visning var på gång utan bara lämnat ut våra nummer till folk, då fick jag svaret ”tråkigt om det skett en kommunikationsmiss” vadå om? Då hade jag också när vi sa upp lägenheten frågat när det var tänkt att visning skulle vara.
 
Men alltså vilka idioter rent ut sagt.
Jag har aldrig varit med om att hyresgästen ska hålla i visningar och ha kontakt med spekulanter, möjligtvis hos väldigt små privata hyresvärdar att man fått vara lite mer involverad i form av att öppna dörren och hålla i visningen själv men det är ändå hyresvärden som fixat spekulanter och bokat in dem.

När vi flyttade sist och de skulle ha visning av vår lägenhet fick vi en tilltänkt tid för visning någon vecka innan det var dags och sen fick vi välja själva om vi ville vara hemma under visningen eller inte, det var uthyraren som höll i allt och närvarade för att svara på frågor och liknande. Visningen pågick i kanske 15-20 minuter och sen var det klart.

Varför skulle ni bli skyldiga att betala en extra månad menar de? Om de inte får den uthyrd i tid?

Kul också att de tydligen kunde skaka fram lite bilder ändå.

Jag har alltid fått sköta kontakten med de som ska komma och titta. D.v.s. hyresvärden har gett dem mitt telefonnummer och så har de kontaktat mig och så har vi bestämt en dag de kan komma och titta. Alla har hittills kommit i tid, stannat max 10 min, ställt några frågor och sen tackat och gått. Som mest har det varit en handfull visningar innan nån tackat ja. Inget som vi upplevt som betungande eller besvärligt på nåt sätt.
 
Men alltså vilka idioter rent ut sagt.
Jag har aldrig varit med om att hyresgästen ska hålla i visningar och ha kontakt med spekulanter, möjligtvis hos väldigt små privata hyresvärdar att man fått vara lite mer involverad i form av att öppna dörren och hålla i visningen själv men det är ändå hyresvärden som fixat spekulanter och bokat in dem.

När vi flyttade sist och de skulle ha visning av vår lägenhet fick vi en tilltänkt tid för visning någon vecka innan det var dags och sen fick vi välja själva om vi ville vara hemma under visningen eller inte, det var uthyraren som höll i allt och närvarade för att svara på frågor och liknande. Visningen pågick i kanske 15-20 minuter och sen var det klart.

Varför skulle ni bli skyldiga att betala en extra månad menar de? Om de inte får den uthyrd i tid?

Kul också att de tydligen kunde skaka fram lite bilder ändå.

Vi hyr av ett större bolag och där tas fem ut till visning. De får nummer till nuvarande hyresgäst och får boka in visning med denna.
Hyresvärden är inte involverad i visningarna.
 
Jag har alltid fått sköta kontakten med de som ska komma och titta. D.v.s. hyresvärden har gett dem mitt telefonnummer och så har de kontaktat mig och så har vi bestämt en dag de kan komma och titta. Alla har hittills kommit i tid, stannat max 10 min, ställt några frågor och sen tackat och gått. Som mest har det varit en handfull visningar innan nån tackat ja. Inget som vi upplevt som betungande eller besvärligt på nåt sätt.
Upp till 14 visningar är faktiskt rätt betungande och besvärligt.
 
När vi flytta hit vi gör idag och det var hyresvärd i vår gamla lägenhet med så får man som intresserad först skicka en intresseanmälan till dem på deras hemsida. Sedan plockar det ut det personer det tycker verkar lämpliga kanske 2-3 familjer sen får dessa titta på lägenheten i fråga. Och oftast är det ju alltid någon som nappar. Vi var med och la ut vår gamla lägenhet själv för att vi skulle slippa en extra månads hyra pga av 3 månaders uppsägningstid men det var fortfarande så att hyresbolaget var tvungen att godkänna den som var intresserad. Så med andra ord det sköter sådant själva för det mesta.
 
Nja det är extremt hög hyra och oroligt i världen. Det är nog mer det.

Oroligt i världen? Skulle det påverka hur attraktiv en lägenhet är? Om det inte är så att det är oroligt i området lägenheten ligger i.

Men extremt hög hyra påverkar ju i allra högsta grad. Jaja, ta er igenom det med så lite besvär som möjligt och lägg det sen bakom er och bo aldrig hos den hyresvärden igen. Fast hög hyra borde inte förklara varför folk tackar nej till lägenheten. Den får man ju veta innan. Jag hade iaf aldrig anmält intresse till en lägenhet jag inte visste vad den kostade att hyra.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig varit med om det. Låter totalt orimligt och oseriöst!

Hos oss har det alltid varit så att värden väljer ut 3-5 st som får komma och titta på lägenheten. De får vårt telefonnummer och sen ringer de och vi bestämmer en tid som passar oss båda. Värden är inte med på visningen. Det har funkat bra varje gång och jag har varit både intressent och den som ska flytta ut så jag har sett båda sidor av det. Ingen av gångerna har det kommit så många oftast har den första eller andra tackat ja. Men så har hyresvärden en regel som säger att tredje gången man tackar nej till ett erbjudande så förlorar man alla köpoäng så folk anmäler inte intresse till lägenheter de inte är hyfsat säkra på att de vill ha. Jag tror att det gör att folk tänker till lite extra innan de anmäler sitt intresse. Detta är alltså allmännyttan. Kommunens eget hyresbolag.
 
Oroligt i världen? Skulle det påverka hur attraktiv en lägenhet är? Om det inte är så att det är oroligt i området lägenheten ligger i.

Men extremt hög hyra påverkar ju i allra högsta grad. Jaja, ta er igenom det med så lite besvär som möjligt och lägg det sen bakom er och bo aldrig hos den hyresvärden igen. Fast hög hyra borde inte förklara varför folk tackar nej till lägenheten. Den får man ju veta innan. Jag hade iaf aldrig anmält intresse till en lägenhet jag inte visste vad den kostade att hyra.
Nej det är lugnt område, så lugnt ett område 5 min från centralstationen kan va. Alltså folk vet ju hyran innan, men många verkar tacka ja, se lägenheten och tycka den är fin och trevlig (för det är den, bara tråkigt med exakt samma nyprod kök och badrum som i alla nyprod-lgh) men sen räknar man väl efter och inser att fan det blir tight/inte värt det/nått. Jag hoppas den inte blir uthyrd alls 😂
 
Nej det är lugnt område, så lugnt ett område 5 min från centralstationen kan va. Alltså folk vet ju hyran innan, men många verkar tacka ja, se lägenheten och tycka den är fin och trevlig (för det är den, bara tråkigt med exakt samma nyprod kök och badrum som i alla nyprod-lgh) men sen räknar man väl efter och inser att fan det blir tight/inte värt det/nått. Jag hoppas den inte blir uthyrd alls 😂

Då borde uthyraren verkligen ta sig en funderare.
 
Jag har hyrt av kommunalt bolag eller bolag kopplade till BoplatsSyd. Man intresseanmäler på hemsida (på väldigt knapphändig info vilket jag tycker är dåligt, ofta bara planlösning som bild). De översta i kön som har rätt till lägenheten så ett visningsdatum man kan gå på eller inte. Sedan erbjuds kontrakt till de översta som inte avbokat intresset inom en viss tid typ. Man kan bara tacka nej ett begränsat antal gånger efter att man blivit erbjuden kontrakt. På visningen är det någon representant eller nuvarande hyresgäst (eller båda) men det är helt frivilligt.

Efter att man fått kontrakt har jag hört i andra fall att de fått kontakt med hyresgästen (för att den godkänt det såklart) för att komma förbi o titta igen/mäta/fota något. Men det är ju helt valfritt för hyresgästen och alltså enbart efter att kontrakt o allt är klart.
 
Hos oss har det alltid varit så att värden väljer ut 3-5 st som får komma och titta på lägenheten. De får vårt telefonnummer och sen ringer de och vi bestämmer en tid som passar oss båda. Värden är inte med på visningen. Det har funkat bra varje gång och jag har varit både intressent och den som ska flytta ut så jag har sett båda sidor av det. Ingen av gångerna har det kommit så många oftast har den första eller andra tackat ja. Men så har hyresvärden en regel som säger att tredje gången man tackar nej till ett erbjudande så förlorar man alla köpoäng så folk anmäler inte intresse till lägenheter de inte är hyfsat säkra på att de vill ha. Jag tror att det gör att folk tänker till lite extra innan de anmäler sitt intresse. Detta är alltså allmännyttan. Kommunens eget hyresbolag.

Det låter ju som ett uppstart och fungerande system i alla fall! I TS fall låter ju hyresvärden komplett galen.
 
Vi hyr av ett större bolag och där tas fem ut till visning. De får nummer till nuvarande hyresgäst och får boka in visning med denna.
Hyresvärden är inte involverad i visningarna.
Jag har alltid fått sköta kontakten med de som ska komma och titta. D.v.s. hyresvärden har gett dem mitt telefonnummer och så har de kontaktat mig och så har vi bestämt en dag de kan komma och titta. Alla har hittills kommit i tid, stannat max 10 min, ställt några frågor och sen tackat och gått. Som mest har det varit en handfull visningar innan nån tackat ja. Inget som vi upplevt som betungande eller besvärligt på nåt sätt.

Jag har aldrig varit med om det, funkar det så funkar det ju men jag tycker nog ändå det låter konstigt att man som hyresgäst ska ha kontakt med spekulanter och själv styra visning, det är inte min lägenhet. Det ligger ju i hyresvärdens intresse att se till så lägenheten blir uthyrd, vill man inte då vara där och se till så visningen går bra och svara på frågor/hålla koll på vem som dyker upp osv.

Tycker det känns oseriöst om ett större företag sköter sin uthyrning på det sättet.
 
Senast ändrad:
De menar på att vi blir ersättningsskyldiga om de inte lyckas hyra ut lägenheten för att vi inte vill skicka bilder och enligt dem vägrar visning. Hur man nu kan vägra visning när man hållit i jättemånga samt erbjudit dem att ha en till under förutsättning att de håller i den samt löser all kontakt med de som kommer.

Tycker de är superkonstiga faktiskt och det är skittråkigt att det ska bli såhär.

Haha ja uppenbarligen fanns de nån form av bilder.

Jag hade kunnat fota egna bilder, men när jag mailade och klagade på att de inte hört av sig om att visning var på gång utan bara lämnat ut våra nummer till folk, då fick jag svaret ”tråkigt om det skett en kommunikationsmiss” vadå om? Då hade jag också när vi sa upp lägenheten frågat när det var tänkt att visning skulle vara.

Vilket jäkla skitsnack, det är ju deras lägenhet och deras ansvar att se till så den blir uthyrd.
Tycker ni uppfyllt er del av avtalet, att de inte pallar lägga ner tid på att lösa det själva är deras problem.

Angående att inte skicka bilder, vad jag förstått det som så kan de inte kräva att få bilder på privata utrymmen, finns ett flertal lägenheter som ligger ute till uthyrning av de jag hyr av där det bara finns bilder på kök, badrum och fasad och sen en planlösning. Har de dessutom egna bilder så förstår jag verkligen inte vad de gnäller om.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 073
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 594
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp