Bukefalos 28 år!

VM i dressyr 2014

Fast vi diskuterar ju VM och i VM så ingår ju bedömning av ekipagen så det är ju inte OT överhuvudtaget att diskutera varför inte Anton når upp till 86%
 
@mackan
Och delvis KL
Och jag som blev så glad över en diskussion:banana:, jag tycker visst det du skrev och kommentarerna därtill hör hemma i tråden, iom att det ju är VM som diskuteras. Vad ska annars diskuteras? Resultatlistan kan man ju läsa själv :D
Nej, fram för diskussion (säger jag och lämnar detta för jobbet...)

Jag missförstår kanske om jag uppfattat det som att du anser att folk skriver om t.ex. Antons svaga bakben därför att det har blivit någon sorts sanning? (Men som ju faktiskt också är sant, i mer eller mindre grad från olika tävlingar, och faktiskt i lite mindre grad i GPS i VM). På samma sätt (om jag inte missförstått dig) reagerar jag lite på ständiga kommentarer om Truppas feta häst. Jag tycker han var mer slimmad och finare än vanligt nu, det är ju ingen ädel häst. Eller på kommentarer om Parzival, hur konstigt det är att han får höga betyg (jag hukar mig och tycker inte det är det minsta konstigt).

Jag är helt övertygad om att det dras ned på betygen för Antons bakben och Parzivals mun och Scandics lite för låga form och tråkiga mun, t.ex. Och att det är därför de inte krigar med t.ex. Valegro. Och jag är helt övertygad om att Valegros missar inte kostar särskilt mycket alls eftersom resten är så fantastiskt bra, dressyr när det är som allra allra bäst. Vilken förebild! :love:
 
Precis, jag ser gärna att vi disskuterar saker och spinner av ämnet lite, det är ju då man får intressanta saker. Och Don Auriello's bakben i VM är ju dessutom under VM i dressyr-kategorin helt klart!

hur konstigt det är att han får höga betyg (jag hukar mig och tycker inte det är det minsta konstigt).
Jag tycker inte det är konstigt. Det är inte så svårt att förutsäga hur de bedömer saker, för domarna bedömer ganska lika större delen av tiden. Det jag opponerar mig emot är inte enskilda ritter där jag tycker det är orättvist bedömt, utan att jag tycker att hela systemet blivit skevt och belönar fel saker.
Parzival gör tex flertal saker som jag förstår att han belönas bra för. Men så bör de ju sedan räkna bort poäng för att bakbenen lyfts bakom hästen och sällan kommer in mot mittpunkt vid nedsättning (Parzivval lyfter ofta in bakbenen mot magen för att sedan dra tillbaka dem så att hovarna inte sätts ner så djupt inunder kroppen, traven är det speciellt jag pratar om), det ständiga dragandet i munnen och gapandet, att det ofta är spändhet och inte spänst osv. Alltså saker som pågår i stort sett genom varenda rörelse genom varje program för det ekipaget. Enligt mig ska sådant ekipage om den i övrigt utför rörelsen korrekt aldrig komma upp i en 8a på rörelse när den uppenbarligen har problem att samla sig och stretar emot i arbetet! Och uppenbarligen får AC och Parzival poäng över 7.5 rätt ofta.
Jag säger inte att nämnt ekipage inte gör massor med saker kollosalt bra, de är jätte skickliga på många vis som ska belönas samtidigt. Men det är ändå väldigt grundläggande saker som inte ser ut att fungera. Det är PINSAMT att ekipage där hästen konstant gapar och blir dragen i munnen står på prispallen för att vara världens bästa ekipage i sporten! Vad säger det till ekipage på lägre nivå?

Jag är alltså ute efter att man kanske INTE ska premiera luftiga rörelser så mkt och premiera nöjda hästar som jobbar mer korrekt mer.

Jag var glad att se, och liksom fler gillade, amerikanskan Laura Graves & Verdades som var främmande för mig. Hon fick i jämförelse med AC & P lite snålt belönat för de som de gjorde bra, fast den var lydig och arbetade mkt mer korrekt enligt mitt tycke.

(jag är så pass nördig att jag sitter och tittar på ritterna igen samtidigt som jag kollar på inviduella poäng så är ut ifrån det jag till stora delar gnäller)
 
Kul för henne att få ha tagit över PB och kunnat ta sig ändå till dagens kur (jag vet inte hur man får in prickarna på iPhone :o :p)
 
Det såg väldigt trevligt ut, mellan buffrandet:rage: mitt internet verkar lite kaiko idag. Hon är ju ung och kommer nog dyka upp mer i framtiden, kan man köpa en häst som PB så finns det nog möjlighet att handla fler fina pållar:angel:
 
Jag har inte kollat på internationell dressyr på länge så det ska bli spännande detta!
Trevlig häst HP red, men ngt konstigt med bakbenen?
 
Morgan Barbancon köpte Sir Donnerhall II häromåret. Tyvärr skadade han sig riktigt illa under uppstalningen i Fasterbo så hans framtida karriär är väl rätt osäker. Tror nog att hon kommer att visa upp sig med en ny stjärna såsmåningom.

Johnson var inget snäll mot sin ryttare på slutet. tror faktiskt att det verkligen är ett hingstproblem. Det blev för jobbigt och då ställer han inte upp längre. Synd för galoppdelen med ökningarna och piruetterna var riktigt bra! Kan iofs vara att han är trött i bakkärran i fall han betäcker mycket också.
 
Johnson används nog rätt mkt i avel. Han är väll inte så gamal heller? Svårt att veta åldern på honom då han inte följer KWPN's fina namnsytem :P Är hans första år som han går GP iallafall, så långt har jag koll. Hörde intervju med HPM om att den var hingstig ja...

Jag försöker att inte kolla på kür/freestylen live idag då min syster ville se det tillsammans ikväll, går inte så bra :D
 

Liknande trådar

Gnägg Dags för tävlingar på hemmaplan!(-ish för oss som inte är Stockholmare :)) Jag är inte på plats, men SVT sänder ju massor och jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 835
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Tänkte att det kunde vara roligt med en liten "snackis"-tråd inför dagarnas SIHS-15! Vad ser ni mest fram emot? Vilka är på plats? Vad...
2
Svar
38
· Visningar
3 688
Senast: Mirre
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
26 058
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp