Bukefalos 28 år!

Det här är säkert en fråga som i hög grad är beroende av sväl ålder och som inkomst och tradition.
Jag skulle aldrig bjuda in utan att stå för både mat och dryck - har jag inte råd att bjuda 30 pers så hade jag skurit ned till det antal jag har råd med. Om jag skulle ta med egen dryck när jag blir bortbjuden så hade de värden / värdinnan tyckt att det var jättekonstigt ...och jag hade tyckt det var udda om ngn tog med egen dricka hem till mig ....
Så - rådet att fråga om man osäker tycker jag är bra! Det skulle jag göra om jag blev bjuden och kände mig osäker på om vi har samma 'vanor'.
... Och jag tycker inte är fel att ta med egen dryck - men i de sammanhang jag umgås i är det mkt ovanligt helt enkelt.
Gäller det oavsett nivå på festen? Jag tänker att just"häng i trädgården" är en mycket informell tillställning. Typ "kom förbi om du vill, drick ett par öl och spela brännboll " till skillnad mot en middagsbjudning...
Jag är närmar mig 40 och har en helt okey inkomst så det här för mig betydligt mer med inramningen av tillställningen att göra än med ekonomin.
 
Den här gamla tanten hade tagit med en flaska eller en box och överlämnat till värdparet som tack för inbjudan. Plus att jag haft med en liten halvflaska till mig sjäv utifall att.....

Sådär hade jag gjort med. Går jag till middag/fest/umgänge numera brukar värdparet säga till om man ska ta med egen alkohol. Gör de inte det utgår jag från att dricka serveras, men känner du dig osäker så ta med något att att dricka i handväskan :)
 
Gäller det oavsett nivå på festen? Jag tänker att just"häng i trädgården" är en mycket informell tillställning. Typ "kom förbi om du vill, drick ett par öl och spela brännboll " till skillnad mot en middagsbjudning...
Jag är närmar mig 40 och har en helt okey inkomst så det här för mig betydligt mer med inramningen av tillställningen att göra än med ekonomin.
Jag skulle säga att den typen av fester är väldigt ovanliga bland mina bekanta och om det förekommer så står värdparet för mar och dryck. Min man kommer från 'bondesläkt' och för honom är det otänkbart att 'bjuda i snåle' - det får aldrig saknas av varken mat eller dryck. När han var lite tog man visserligen med sig 'förning' till kalasen, men det handlade om att tävla om vem som kunde göra den godaste ostkakan!
 
Jag tycker det är en tråkig inställning att man inte ska bjuda om man inte kan ro alla tallrikarna i land ekonomiskt. Jag kan betala för min mat själv, det jag saknar är det goda sällskapet.

Tycker det är en utmärkt idé att bjuda till knytkalas, hellre träffas och ta med än att inte träffas och sitta hemma och uggla.

Jag tror det är bäst att TS frågar, alt. tar med en flaska i väskan att ge bort till värdparet om det visar sig bjudas.
 
Jag tycker det är en tråkig inställning att man inte ska bjuda om man inte kan ro alla tallrikarna i land ekonomiskt. Jag kan betala för min mat själv, det jag saknar är det goda sällskapet.

Tycker det är en utmärkt idé att bjuda till knytkalas, hellre träffas och ta med än att inte träffas och sitta hemma och uggla.

Jag tror det är bäst att TS frågar, alt. tar med en flaska i väskan att ge bort till värdparet om det visar sig bjudas.
Jag tycker egentligen inte att det fel i sig att ha knytkalas eller ta med sig dricka - men i de sammanhang jag umgås är den sociala koden annorlunda. Knytkalas hör liksom till de fattiga studentåren eller till ungdomarna.
 
Jag hade tagit med egen dryck, säkert lite snacks eller finare frukt eller nåt också. Det "värsta" som kan hända är väl att man får ta med sig allt hem igen.

För mig känns det jättekonstigt att ens fundera över om folk inte bjuder på allt. Jag brukar ha med nåt litet även när jag blir bjuden på mat hos vänner där det framgår att de bjuder på allt. Det brukar alltid vara uppskattat med nåt till kaffet, eller frukt till en fruktsallad eller fruktbricka.
 
Jag hade tagit med egen dryck, säkert lite snacks eller finare frukt eller nåt också. Det "värsta" som kan hända är väl att man får ta med sig allt hem igen.

För mig känns det jättekonstigt att ens fundera över om folk inte bjuder på allt. Jag brukar ha med nåt litet även när jag blir bjuden på mat hos vänner där det framgår att de bjuder på allt. Det brukar alltid vara uppskattat med nåt till kaffet, eller frukt till en fruktsallad eller fruktbricka.
Fast det är väl lite skillnad, att ha med sig något till värden eller ta med egen drick/mat/knytis? Ha med sig något gott till värden kan man alltid ha, men att ha med sig sin egna vinare/köttbullar/fruktsallad och ställa fram på bordet när värden bjuder på mat & dryck är inte samma sak för mig iaf.
 
Fast det är väl lite skillnad, att ha med sig något till värden eller ta med egen drick/mat/knytis? Ha med sig något gott till värden kan man alltid ha, men att ha med sig sin egna vinare/köttbullar/fruktsallad och ställa fram på bordet när värden bjuder på mat & dryck är inte samma sak för mig iaf.
Ja jo..har jag med frukt/snacks är det ju till alla.
Hade inte värdparet extra sagt att de står för all dryck så har jag med egen dricka. Jag räknar inte med att bli bjuden. Samma om jag vet att de jag ska till är öldrickare t.ex. . som jag inte dricker, då tar jag med några cider.
Jag tar med lite extra helt enkelt. Det är ju bara att ta med hem i värsta fall. man kan ju avvakta och inte plocka fram allt på en gång.
 
Alltså om ngn uttryckligen bjuder en på middag tar man ju inte med ett kilo köttbullar och ställer fram på bordet ;)
Däremot kan man ju ta med en flaska bubbel, en bukett blommor eller liknande. Jag går aldrig hem till folk tomhänt
 
Fast det var ju iofs en väkdigt udda kommentar att knytkalas är för fattiga. Vad är det för slags rika människor du umgås med?
Ja! (Nu blir resten typ knapplån) Och sen är det en lite dryg inställning att man skulle var sämre för att man inte har råd att bjuda. Jag och min sambo brukar ha vänner över och alla tar alltid med sig dricka. Vi står för mat och tilltugg och sånt och så brukar vi ha lite extra vin men annars tar alla med sig det de vill ha. Underförstått. Vi skulle inte ha råd att bjuda. Och det är inget jag tänker sitta och skämmas för.
 
Ja! (Nu blir resten typ knapplån) Och sen är det en lite dryg inställning att man skulle var sämre för att man inte har råd att bjuda. Jag och min sambo brukar ha vänner över och alla tar alltid med sig dricka. Vi står för mat och tilltugg och sånt och så brukar vi ha lite extra vin men annars tar alla med sig det de vill ha. Underförstått. Vi skulle inte ha råd att bjuda. Och det är inget jag tänker sitta och skämmas för.
Det tycker jag inte heller att du ska! Men vi pratar sociala koder och sammanhang. I vissa sammanhang är det inte skämmigt att be gäster ta med sig egen dryck - i andra är det skämmigt. För min man är det t ex otänkbart eftersom han blivit uppfostrad så. Det handlar inte om att vara bättre eller sämre utan om att man är en del av ett socialt sammanhang. Vi blir ofta förvånade när vi hamnar i situationer där andra har vanor som vi inte själva har.
 
Det tycker jag inte heller att du ska! Men vi pratar sociala koder och sammanhang. I vissa sammanhang är det inte skämmigt att be gäster ta med sig egen dryck - i andra är det skämmigt. För min man är det t ex otänkbart eftersom han blivit uppfostrad så. Det handlar inte om att vara bättre eller sämre utan om att man är en del av ett socialt sammanhang. Vi blir ofta förvånade när vi hamnar i situationer där andra har vanor som vi inte själva har.
Ok, jag kan förstå vad du menar. Mina föräldrar skulle skämmas ihjäl om någon skulle ta med sig egen dricka till dem. Det är nog en fråga om förväntningar och koder.
 
Fast @Ridinglady, moderatorerna är helt vanliga bukefalister så länge de inte signerar sina inlägg med "moderatorn", "moderator på X" el. dyl. och de diskuterar precis som alla andra inom ramen för forumreglerna.

On topic så är det du beskriver, att man inte ska snåla etc. enligt min uppfattning just bondskt. Min sambo med familj har det tänket och bjuder alltid på dignande bord vid bjudning, något som jag inte riktigt är van vid. För mig hade det varit fullt normalt att en fest med folk i 30-årsåldern innebär att man tar med egen dricka, och att värdarna kanske bjuder på ett glas vin/öl till maten. Så, som sagt: olika traditioner i olika kretsar och umgängen och det bästa är att höra med värden.
 
Vi hade fredagsfest varje fredag (i 8 veckor ungefär) förra sommaren då vi bjöd hem 15-25 pers varje gång. Konceptet var enkelt - alla tar med vad de vill grilla och dricka, vi står för resten. Vi har också haft andra typer av kalas där gäster bidrar mer eller mindre, gemensamt är att i oftast är mycket tydliga med vad som gäller och om nån inte skulle ha fattat att ta med sig det ena eller andra så har vi alltid en helt del i backup
 
För mig hade det varit fullt normalt att en fest med folk i 30-årsåldern innebär att man tar med egen dricka, och att värdarna kanske bjuder på ett glas vin/öl till maten. Så, som sagt: olika traditioner i olika kretsar och umgängen och det bästa är att höra med värden.
Jag tror att du är inne på nåt här. I min generation (strax över 30) och yngre är det nästan liksom underförstått. Jag förutsätter i princip aldrig att man står för alkohol. Däremot brukar det var tydligt om man ska ta med sig mat.
 
.... Och jag som är över 50 tillhör er föräldrageneration! Fast jag tror inte bara ålder spelar roll, utan även ändra sociala koder. I de sammanhang jag oftas 'festar' dricks t ex i princip aldrig 'grogg' . Den enda starksprit som förkommer är dyr konjak eller whiskey. Andra i samma ålder kan dock mycket väl ha en rejäl groggbuff'e när det är fest ...Så ålder i kombination med andra sociala faktorer avgör vad vi tycker är 'normalt' - visstt är det spännande!
 
Den här gamla tanten hade tagit med en flaska eller en box och överlämnat till värdparet som tack för inbjudan. Plus att jag haft med en liten halvflaska till mig sjäv utifall att.....

Nej men en box tar man väl inte med sig som present? Det blir lite som att "Jomen nu ska ni få så ni kan dricka ordentligt, ni får en hel låda för säkerhets skull! :crazy::cool:" Eller det är säkert olika i olika kretsar, men för mig känns det fel. Gåbortpresentvin är alltid i flaska, en box tar man med sig ifall det är knytkalas och man tagit på sig att stå för vinet, typ.
 

Liknande trådar

Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: mamman
·
Fritid I min familj har vi numera lagt ned det där med julklappar, men oavsett traditioner eller vad som gäller inom den närmaste familjen kan...
Svar
16
· Visningar
933
Senast: Sleepan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 200
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 721
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp