WE-tråden

Nu har banskissen till söndag kommit! Är parallellslalom med trav i högerbågarna så det tänkte jag bygga idag, det har vi aldrig gjort. Är banskisserna skalenliga, så om det är 8 rutor mellan två pinnar så är det 8m på tävlingen eller kan det vara kortare?
De ska vara skalenliga, men det är inte alltid de som bygger följer dem exakt - ta för vana att alltid stega vid bangång! (Särskilt viktigt förstås vid t ex enkelslalom med byten, jättestor skillnad på 6 och 8 meter då!)

Dio är halt i samband med en tappsko så jag misstänker att vi missar hemmatävlingen på Kristi himmelsfärd. Känns ändå lite skönt att lägga allt fokus på Zacke och vår svårklasstart. Gör mitt bästa för att banta gubbe och stärka galoppen. Idag var vi ute och galopperade i skogen och är så glad att han mot slutet ändå sög tag och tog i sista biten!

Polo och jag har tränat igen, och kul att känna att vi utvecklas! Vi red enkelslalom med bibehållen galopp och med byte på första och sista - och växlade emellan sätten. Jätteskönt att känna att han inte hetsar upp sig och blir stressad utan går lugnt och faktiskt lyssnar på vilken verskon jag ber om. Vi fortsätter att jobba med grinden utan rep - han gör den riktigt bra nu men jag vill inte börja med repet riktigt än ändå. Är metoden och hjälperna befästa så brukar det inte vara något problem att lägga till repet. Rygga i korridor - vi kan ännu inte gå från galopp till halt, så inbromsningen blir med ett par travsteg. Det gör att jag måste påbörja inne i korridoren, vilket jag egentligen inte gillar, det är lätt att lära in broms då. Men just nu tror jag ändå det är bästa metoden för träning. Ryggningarna var jättefina, steg för steg. I parallellslalomen blev det lite studsigt första vändorna, men riktigt nöjd med de sista. Sju käppar, så många byten blir det, det känns verkligen som om man bara håller på och håller på!
Sidvärts gör han superbra, men gillar inte bom under magen. Därför jobbar jag just nu med bom framför framfötterna och fokuserar mer på tvärning och böjning, och testar så smått att ställa i rörelseriktningen för att gå mot att göra den i sluta.
Jag och tränaren konstaterade även att det är rätt nyttigt för honom med gruppträning, så han får träna på att varva ner och pausa emellan. För en WE-häst är det ju en rätt viktig färdighet som också behöver tränas. Nackdelen med gruppträning är att det oftast mest blir ett hinder i taget. Jag rider gärna lite mer hinderkombinationer när jag tränar, för att få känslan att gå från ett hinder till ett annat. Jag upplever dessutom att man blir bättre på anridningar och att lämna hindren på ett bra sätt då.

Jag och min hopphästfarbror har tränat för @Fiorano idag, det var jätteroligt och hästen är verkligen en klippa!

Vi är anmälda till tävling om 2 v och tänkte debutera honom i LB.

IMG_3878.webp

Jag är så trött idag, inte alls taggad på tävling imorgon. Har longerat hästen och tvättat svansen, det var vad energin räckte till. Som tur är har jag de flesta sakerna fortfarande packat sedan förra helgen men tänkte putsa av stövlar och träns i alla fall imorgon.

Tävling på söndagar passar mig inte alls lika bra 🙈. Och så insåg jag att Willands tävling redan är överfull med, blev 22a reserv till 20 platser 🙃. Min närmaste och bästa datum på tävling 😬.

Jag är så trött idag, inte alls taggad på tävling imorgon. Har longerat hästen och tvättat svansen, det var vad energin räckte till. Som tur är har jag de flesta sakerna fortfarande packat sedan förra helgen men tänkte putsa av stövlar och träns i alla fall imorgon.

Tävling på söndagar passar mig inte alls lika bra 🙈. Och så insåg jag att Willands tävling redan är överfull med, blev 22a reserv till 20 platser 🙃. Min närmaste och bästa datum på tävling 😬.
Men vilket tryck på tävling i Skåne! Det är ju jätteroligt! Massa pepp för imorgon 🤩

Ikväll fick jag hjälp när jag red igenom min kür. Behöver verkligen skärpa mig och rida bättre. Är faktiskt skritten som är det svåraste just nu och fördelen med det är att det verkligen går att jobba utan att fresta på kroppen så mycket. Skrittpiruetterna måste filas på och så ingången i första slutan får jag lätt baken före. Traven är lättast😅. Gillar att det i galoppen nu är ökad-mellan-samlad i volterna, det passar Zacke mycket bättre. Vänsterbytena jättefina idag, höger på hjälpen åtminstone. Men behöver ju skärpa mig hur jag sitter i bytet🙈
VideoCapture_20250510-225054.webp

Jag hade en tanke att åka dit och titta, men dagen blev full med annat, tyvärr!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
2 972
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 519
Senast: __sofia__
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 526
Senast: Mirtai
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 067
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025