WE-tråden

Bukefalos 30 år!

En av mina favoritbilder, gillar hur vi båda är fokuserade framåt!
1781674283946.webp

Ridit min kür på PnR ikväll och red fel🙈. Musiken stämde inte heller riktigt så det var ju inte toppen.. Däremot känns Zacke fin och positiv vilket gör mig så himla glad! Har hittat rätt sätt att rida fram med mycket skrittjobb och rätt lite trav/galopp. Då är han lydig men ändå pigg och pepp. Kvällens bästa är volterna med temposkillnaderna och åttvolten hade vi ett jättefint högerbyte😍.

Banorna kom ikväll och jag har aldrig ridit trägrinden med högeröppning så det ska vi göra i helgen🙈. Sen är våra vanliga utmaningar slalom i båda former och så är det två tunnor med ryggning. Det är tamejtusan ett långt hinder med många moment i ett enda betyg. I speeden blir det rygga mönster vilket jag misstänker kommer bli väldigt utslagsgivande.

Gubbe blev klippt idag också och det börjar kännas att det bara är en vecka till avresa..

Byggt upp banan och red den idag. Väldigt trevlig får jag säga, ffa passar den oss med mycket övergångar i hinder 8, 9, 10 och 11. Då kan jag hålla ihop honom. Trägrinden kändes riktigt bra åt båda hållen så hoppas jag får till det! Lite lurig väg från hindret till lämna lans och in i bommarna så var bra att få känna på den.

Ridningen känns rätt bra och jag är jättenöjd med Zackes form. Vi har våra brister men skitsamma. Det ska bli roligt att åka ner för vi är ett helt gäng från byn! Tre elever rider RM för seniorer och YR!
Screenshot_20260618_195311_Drive.webp

Fortsätter min uppladdningsdagbok i tråden😁. Red sista passet på hinder igår och det kändes oförskämt bra. Är nästan så det gör mig mer nervös... Våra slalom kommer inte bli godkända men resten känns väldigt säkert här hemma. Jättenöjd med hur vi tar oss an trägrinden åt båda håll och rygga mönster flöt toppen. Åh vad jag vill kunna rida en BRA teknik!! Vet ju att vi kan men att få till ddt på tävling har blivit väldigt svårt.

Idag ska gubbe skritta långt sen vilar han på onsdag innan vi kör mot Hammarö på torsdag.

Transporten packad, bilen bäddad och gubbe badad! Kanske gick lite bananers med silverschampot i svansen för han såg llite ut som en blåhårig tant🙈. Tänker att det nog ordnar sig när den är torr😅.

Transporten packad, bilen bäddad och gubbe badad! Kanske gick lite bananers med silverschampot i svansen för han såg llite ut som en blåhårig tant🙈. Tänker att det nog ordnar sig när den är torr😅.

Lycka till! Såg att tävlingarna går att se på Equisport, även om jag (ännu) inte själv är inne i WE-världen så är jag lite nyfiken på att kolla, så att jag kanske investerar i en månads tittande för att följa bl a Zacke. :)

Vi lyckades knipa livets första förstaplacering i dagens LC 🤯 Det var så fina hästar i vår klass och med dagens värme som mattade av en vanligtvis redan energisnål Elsa tänkte jag att detta blir en "vi kör vår grej på en schysst nivå som vi båda orkar med". Que sera, sera.

Och vi lyckades komma tvåa i dressyren där jag är glad att jag kom ihåg programmet samt kunde bära runt Elsa som gärna ville bryta av på våra vanliga LC-linjer som vi kört hela våren.

Efter det stod vi i skuggan tills teknik/speed. Lät henne gå lite öppnare för att inte sabba framåtbjudningen och vi satte en jämna 70 procent som gav oss förstaplatsen. Sedan vann vi även speeden! Tog ringen i galopp också vilket hjälpte, men vi hade vunnit utan det också. Vi är inte byggda för fart men löser det mesta. 😁✌️

2908.webp

Vi lyckades knipa livets första förstaplacering i dagens LC 🤯 Det var så fina hästar i vår klass och med dagens värme som mattade av en vanligtvis redan energisnål Elsa tänkte jag att detta blir en "vi kör vår grej på en schysst nivå som vi båda orkar med". Que sera, sera.

Och vi lyckades komma tvåa i dressyren där jag är glad att jag kom ihåg programmet samt kunde bära runt Elsa som gärna ville bryta av på våra vanliga LC-linjer som vi kört hela våren.

Efter det stod vi i skuggan tills teknik/speed. Lät henne gå lite öppnare för att inte sabba framåtbjudningen och vi satte en jämna 70 procent som gav oss förstaplatsen. Sedan vann vi även speeden! Tog ringen i galopp också vilket hjälpte, men vi hade vunnit utan det också. Vi är inte byggda för fart men löser det mesta. 😁✌️

Visa bifogad fil 187308

Fina Elsa, hon ser ut som att det var den största självklarheten att hon skulle få den blågula rosetten!

Själv tycker jag det är så kokhett så till och med Lillgrådis privata ridläger med en deltagare och tre hästar har stängt idag, med hästarna inne tills temperaturen går under 30 grader. Men då har jag i stället roat mig med att titta på mitt livs första WE-tävlingar från SM med @Fiorano och Zacke m fl!

Jag kan ju ungefär noll om WE så jag var helt förvånad över att den första jag såg red på enhandsfattning och trodde den bara skulle stajla lite extra. Tills jag noterade att alla gjorde det i svår klass och fattade att det var kanske inte var så mycket att välja på där. :laugh: Oerhört imponerande i alla fall! Och lite inspirerande. Mitt privata ridläger och lekplats som nu har bommar och koner över hela vinterhagen kan ev. komma att utökas med någon typ av mindre "lans" och ett par tunnor och bord att testa lite med. Misstänker att det tar tid att bara få någon av hästarna att närma sig sådana oidentifierade objekt men vi ska ju ändå prioritera miljöträningen denna sommar så why not!

@Fiorano jag har som sagt ingen koll på grenen WE, men fattar att det blir dyrt om bytena spricker när det också ingår så många. Men jag tyckte Zacke såg himla fin ut i formen både igår och idag och glad dessutom, bra gjort! Jag har nog mest sett stillbilder men vet ju att han velat bli kort i halsen stundtals, så det borde ju vara en positiv utveckling?

Fina Elsa, hon ser ut som att det var den största självklarheten att hon skulle få den blågula rosetten!

Själv tycker jag det är så kokhett så till och med Lillgrådis privata ridläger med en deltagare och tre hästar har stängt idag, med hästarna inne tills temperaturen går under 30 grader. Men då har jag i stället roat mig med att titta på mitt livs första WE-tävlingar från SM med @Fiorano och Zacke m fl!

Jag kan ju ungefär noll om WE så jag var helt förvånad över att den första jag såg red på enhandsfattning och trodde den bara skulle stajla lite extra. Tills jag noterade att alla gjorde det i svår klass och fattade att det var kanske inte var så mycket att välja på där. :laugh: Oerhört imponerande i alla fall! Och lite inspirerande. Mitt privata ridläger och lekplats som nu har bommar och koner över hela vinterhagen kan ev. komma att utökas med någon typ av mindre "lans" och ett par tunnor och bord att testa lite med. Misstänker att det tar tid att bara få någon av hästarna att närma sig sådana oidentifierade objekt men vi ska ju ändå prioritera miljöträningen denna sommar så why not!

@Fiorano jag har som sagt ingen koll på grenen WE, men fattar att det blir dyrt om bytena spricker när det också ingår så många. Men jag tyckte Zacke såg himla fin ut i formen både igår och idag och glad dessutom, bra gjort! Jag har nog mest sett stillbilder men vet ju att han velat bli kort i halsen stundtals, så det borde ju vara en positiv utveckling?
Tja om man inte vill bli utesluten så finns det inget val :D
Du får komma till mig på miniridläger så hjälper jag dig att prova (och enhandsridning är bara svår klass). Vi kan ju bli två eller tre ryttare och ett antal hästar, knappt ens mini!

Hon var mer förberedd än vad jag var, efter vi ridit klart tänkte jag mest "kul att få vara med idag, då åker vi hem". Så jag gick och duschade av henne, packade in allt och tittade Equipe och bara what vi står ju högst upp?? 😂

Ni får hänga med på klubbens prova på-WE!

Precis kommit hem från SM och jag är så GLAD🤩!! Zacke har varit glad och positiv, dressyren kändes BRA även om vi har blygsamma %. Tekniken blev tung i värmen och jag klantade mig på ett par hinder.. Men speeden!! Vi kom på 15e plats av 21!! Så så glad över det och att det blev en revansch från förra årets debakel😁.

Är så motiverad och pepp efter helgen! Nu ska det satsas på Dio så han kommer upp i svår klass😁. Även Katt måste jag hitta mim ridning på, det går lite trögt med vårt samarbete just nu.

Rätt så nyfiken på VM-laget😁! Hoppas på Astrid, Ido, Ginnie och Sara med Anna som reserv. Saras ridning under helgen var suverän och jag är så kär i hennrs Boemio som hon vann SMYR med🤩! Viljen absolut underbar häst!

1000020362.webp

2×3,90 och 2×2,40 (eftersom ribborna var 4,80 långa). Funkar perfekt! P har tränat på att galoppera in och ibland fortsätta, ibland stanna och sen rygga ett steg i taget och stå still däremellan. G kan hindret utmärkt hälsar han, men matte konstaterar att han inte riktigt har styrkan för galopp hela vägen in jist nu.

Vi har tre dagar av träning för Gilberto Filipe - och har nu klarat av de två första. P är superduktig och vi får med oss så mycket bra verktyg. Vi har jobbat en hel del med halter och ståstillahinder, och det var redan mycket bättre idag än igår. I parallellslalomen fick jag hjälp med att hitta en bättre linje, och att lägga bytena aningens tidigare för att få dem bang på mitten mer än ungefär på mitten. Enkelslalom med byten var lekande lätt åt båda hållen och i lanslinjen fick jag bara skäll för att jag red den enl svenskt reglemente (i vänster galopp eftersom den var i vänster varv, int rider man den alltid i höger galopp, så andra gången lade jag ett byte före hämtningen av lans och efter lämningen) I fållan fick vi jobba en del med vändningen - vi sätter ju inte piruetter ordentligt än. I sidvärts i vinkel fick jag också bra hjälp att hitta rätt position, det är så lätt att hamna aningens för långt bak hela tiden. I morgon ska vi jobba mer med övergångarna galopp - skritt. Då kommer jag dessutom ha hjälp med filmning. Sååå kul det är att träna!

@warg Så avis på att få rida för GF!! Ido kommer hit i mitten av augusti så hoppas kunna rida både Dio och Katt då😃.
Ido är också duktig :) Men GF är verkligen kanon, jag tyckte jag levlade förra året jag tränade för honom och hoppas det blir samma i år. Jag har även träningar för en svensk, bra träningar i helgen - börjar alltså semestern med fem träningar på sju dagar... Sen tävling 1 aug och 15 aug är planen.

Jag och min lille T har testat WE hinder på en ridklubb i närheten som har öppen bana med sina grejer. Hade även med mig en lite mer WE erfaren stallkompis.

Jag hade trott att bron skulle bli ett problem. T gillar inte när marken ändrar färg och sådant annat mysko. Och hästen bara går över. Som om han aldrig gjort annat? Hur enkelt som helst?

Han brydde sig inte om tjuren (vildsvinet) att jag fumlade med lansen eller nåt av de andra hindren egentligen. Sen hade han ner kannan från bordet för han ville kolla vad matte höll på med...

Lite sugen på att testa en start med honom. Hur svårt kan det vara? Man kan inte komma mer än sist?

Vi höll på att få totalt haveri i enkelslalomen. Inte för slalomens skull, egentligen men han fick syn på hindret, blev ostyrbar och ville ta det istället...

Jag tror en viss herre vill köra WE igen 🤓 Släppte lös i ridhuset förra veckan och han tog bron i trav fast det är en för kort bro som endast får skrittas 🫣

Bifogade filer

• IMG_1784.webp
    IMG_1784.webp
    87 KB · Visningar: 711

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Träning och hälsa del 15
  • Svensk politik 9
  • Att bryta mig loss

Barn