15½" eller 16½"

urkella

Trådstartare
Har hittat en sadel som jag fundrerar på att köpa men den finns bara i 15½ & 16½, har annars 16" i sätet så vad ska jag välja tror ni ? Känns lite riskabelt då den finns i usa men ska va flexibom på så hoppas till gudarna att den kommer passa om jag beställer den. Det är en träningssadel står det, men vad används alla ringar till ? Tycker ni det ser ut att vara en vettig sadel av det lilla man ser på bilden ? Märket är Royal King.

RK1965LeftSideFullView.jpg

Sv: 15½" eller 16½"

alltså, en tum är väl ca 2,5 cm. alltså är sadlarna 1,25cm större/mindre än vad du har nu.
vet inte vad det är att fundera över egentligen, men 16,5" tror jag ju är lättare att "bli av med" än 15,5" om sadeln inte skulle passa...

Ringarna är just för att det är en träningssadel. Används till diverse inspänningar, tömkörning osv.

Jag har sett denna sadel (samma märke/modell alltså) irl och det är definitivt inte någon sadel jag skulle rekomendera tyvärr.... :crazy: Finns säkert andra med annan uppfattning, men man får ofta vad man betalar för.
Dock vill du ha en sådan finns det mängder på eBay med 16½" säte, pris runt $480

Jag har självt ägt en precis likadan sadel och jag måste säga att den är mycket prisvärd och bra i kvalitet. Jag använde den när jag red in min 3-åring under förra hösten och denna våren och den passade på honom under hela tiden trots att han förändrades en hel del under tiden :laugh: Vi har även använt den till alla möjliga hästar - alla med olika storlekar och bredder och den har funkat till allihop :)

Ska man däremot inte använda den som en träningssadel så är ju ringarna helt onödiga och det finns fler sadlar i samma prisklass med samma eller tom bättre kvalitet utan ringar, dock utan flexibommen då.....

Sadeln vi hade var 16" och jag kan tycka att den är ganska normal i storleken så det är väl egentligen upp till dej vad du behöver för sätesstorlek - om du verkligen behöver en 16" så tycker jag att du ska satsa på den som är 16½ :)

Sorrel

Okey det låter ju bra :) Min häst är en unghäst (4 år men lite riden) så han kommer ju att ändra sig mycket och tycker därför det lät bra med flexibom. Vet inte om jag "behöver" en 16" har inte testat sitta i en 15½, men är ganska lång så därför köpte jag en 16" :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 127
Senast: Calmiche
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och... 52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
42 756
Senast: Hedinn
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har... 41 42 43
Svar
853
· Visningar
27 256
Senast: Kilauea
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser... 22 23 24
Svar
471
· Visningar
18 158
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka