@karamelldrottningen
Alla läser ju inlägg med sina egna glasögon.
Mina glasögon i den här dagbokstråden är de som ett barn till en alkoholist har.
Jag känner naturligtvis igen ditt resonemang om saker från min alkoholiserade pappa och hans 3dje och sista fru.
De är båda döda nu så jag kan skriva (och prata) helt fritt om dem och deras alkoholism.
(Ingen av dem dog av sin alkoholism, pappa dog av hög ålder.)
Den 3dje frun var psykolog och alkoholist och hon arbetade med behandling av alkoholberoende.
Detta till trots så lyckades hon inte alltid med att hålla sig nykter även om det var ett villkor för hennes arbete. Så därför mörkades detta noga av alla i omgivningen, även av mig som medberoende.
Hon trillade nämligen ibland dit när min pappa tog sig något av sina många återfall.
Min pappa hade oerhört svårt att hålla sig nykter så till slut fick han antabus inopererat.
Men han drack ibland ändå eftersom att han lyckades dricka sig igenom antabuset.
Jag lovar att du inte vill leva ditt liv så som de gjorde.
Men just nu så ser det ut precis som att det är vad du gör och planerar på att göra.
I stället för att gå på dejt så borde du gå på möte så länge som nykterheten svajar.
Detta fram till att du inte känner något sug ens när du har tråkigt och ingenting händer.
Annars så är risken att du ersätter alkohol med män och att du får svårt att hålla dig nykter om det inte finns några män att tillgå tillräckligt fort.
I det läget så är du inte frisk utan har bara bytt ut ett beroende mot ett annat beroende.